Raskausajan painonhallinta

Mä niin ollu ketoruokavaliolla vuoden alusta, mut nyt pahoinvoinnin takia syön mitä saan alas. Puuro ja hedelmät on tullu aamuihin. Aiempi kananmuna-aamiainen ei uppoo millään, eikä mee pelkät kasviksetkaan.
Ajattelin että pyrin pitäytymään edelleen vhh-ruokavaliossa sen mitä pystyy, mut meen sen mukaan että ois hyvä olla.

onko tuo vhh ihan turvallinen raskausaikana?
 
Siirryn tänne marraskuisiin pikkuhiljaa.. :happy:

Itselläni merkittävä lihavuus (painoindeksi 31). Parin vuoden aikana liikkuminen on jäänyt ja syöminen pysynyt samana kuin ennen liikkumista ja siitä tuli +15kg lisää painoa. Mielestäni en näytä merkittävästi lihavalta.
Minulla on myös paljon lihaksia, sillä olen treenannut salilla paljon. Saan varmasti lihaksiston aktivoitua, kun alan treenaamaan salilla. Nyt olen pyrkinyt liikkumaan paljon luonnossa.

Syön suht terveellisesti, mutta kun herkuttelen se menee aina yli. Nyt olen pyrkinyt vähentämään herkuttelua (suklaat, leivokset, karkit, sipsit), ja olen siinä onnistunut.

Täällä siis menossa vasta rv 3+5.

Olisi kiva kuulla kohtalotovereista tai muuten vain muiden tilanteista, jos on ylipainoa. Ja paljon on ylipainoa?

T. 90kg keijukainen
 
onko tuo vhh ihan turvallinen raskausaikana?

Miksipä ei olisi :) Itse en ihan minimiin hiilareita vedä, mutta reilusti alle 100g jää, vaikka oon yrittänyt saada yli sen. Kävin ravitsemusterapeutilla, joka kehotti myös hiilareita lisäämään, mutta totesi samalla, että saan kaikkia ravintoaineita riittävästi pelkästä ruokavaliosta. Myös energiamäärä on riittävä :)
 
Siirryn tänne marraskuisiin pikkuhiljaa.. :happy:

Itselläni merkittävä lihavuus (painoindeksi 31). Parin vuoden aikana liikkuminen on jäänyt ja syöminen pysynyt samana kuin ennen liikkumista ja siitä tuli +15kg lisää painoa. Mielestäni en näytä merkittävästi lihavalta.
Minulla on myös paljon lihaksia, sillä olen treenannut salilla paljon. Saan varmasti lihaksiston aktivoitua, kun alan treenaamaan salilla. Nyt olen pyrkinyt liikkumaan paljon luonnossa.

Syön suht terveellisesti, mutta kun herkuttelen se menee aina yli. Nyt olen pyrkinyt vähentämään herkuttelua (suklaat, leivokset, karkit, sipsit), ja olen siinä onnistunut.

Täällä siis menossa vasta rv 3+5.

Olisi kiva kuulla kohtalotovereista tai muuten vain muiden tilanteista, jos on ylipainoa. Ja paljon on ylipainoa?

T. 90kg keijukainen

Mulla bmi niin 34 nyt. Ennen tätä plussaa tiputin 10 kg. Tavoite nyt, ettei paino raskauden aikana nousisi. Itsekään en tunne itseäni niiiiiin lihavaksi, enkä mielestäni siltä näytä. Lihasta on ja liikun melko paljon, mikä varmaan vaikuttaa :)
 
Mulla bmi niin 34 nyt. Ennen tätä plussaa tiputin 10 kg. Tavoite nyt, ettei paino raskauden aikana nousisi. Itsekään en tunne itseäni niiiiiin lihavaksi, enkä mielestäni siltä näytä. Lihasta on ja liikun melko paljon, mikä varmaan vaikuttaa :)

Kuinka paljon liikut viikossa ja millaista liikuntaa? Onko edes mahdollista, ettei raskaudessa paino nousisi? :wideyed:
 
Kuinka paljon liikut viikossa ja millaista liikuntaa? Onko edes mahdollista, ettei raskaudessa paino nousisi? :wideyed:

Oon juossut 3-4 kertaa ja käynyt salilla 2-3 kertaa viikossa. Nyt juoksu jäänyt, kun tuntuu pahalta ja nyt toki salikin.

On se mahdollista ja suositeltavaakin, jos lähtöpainoa on enemmän :) Käytännössähän silloin laihtuu (synnytyksen jälkeen).
 
Kuinka paljon liikut viikossa ja millaista liikuntaa? Onko edes mahdollista, ettei raskaudessa paino nousisi? :wideyed:

mulla ei noussut kuopuksesta yhtään ja synnärille jäi 8kg. :) on mahdollista. Pitää ruokailut järkevänä. Mulla oli tosiaan radi ja piti muutenkin toppuutella hiilareita ja herkkuja. Mutta ei silti tarvinnu nälässä olla :)
 
mulla ei noussut kuopuksesta yhtään ja synnärille jäi 8kg. :) on mahdollista. Pitää ruokailut järkevänä. Mulla oli tosiaan radi ja piti muutenkin toppuutella hiilareita ja herkkuja. Mutta ei silti tarvinnu nälässä olla :)

tyhmä kysyy: mikä on radi? :rolleyes:
 
Koetko, että ylipaino vaikutti raskaudessa?

Molemmat raskaudet on olleet helppoja, vaikka ylipainoa on ollut paljon. Synnytykset menneet hyvin myös, molemmat alateitse.

Painoin 98kg kun aloin odottaa esikoista. Olin juuri pudottanut painoa 128->98kg , ja synnyttäessä painoin 117kg. Kaikki jäi mitä tuli.

Kun aloin odottaa kuopusta, painoin 115kg ja lähes saman verran painoin kun synnytin. Mutta synnärille jöi 8kg.

vaikea tietysti sanoa kun ei ole vertailukohdetta raskaudesta normaalipainoisena, mutta molemmissa mielestäni voin oikein hyvin :)

painon pudottaminen on varmasti vaikuttanut raskaaksi tulemiseen, koska meillä on ollut ongelmia raskautumisessa, mutta heti kun olen alkanut liikkumaan ja syömään terveellisemmin ja saanut panoa alaspäin reilusti, on raskaus alkanut :)

Nyt olen tammikuusta saanut painoa pois 119->109 kun raskauduin. Yritän pitää sen tuossa nyt :) saa nähdä kuinka käy .
 
Mulla on 15kg ylimääräistä, yritän kovasti, ettei paino nousisi kuin sen vauvan verran, ettei jäisi kovin kiloja hävitettäväksi. Varmaan käyn ravintoterapeutilla, kun on eka selvinnyt raskaudessa turvallisemmille viikoille :happy:
 
onko tuo vhh ihan turvallinen raskausaikana?

Mä en enää laske hiilareita, mutta ylipaino ja aiempi raskausdiabetes taustalla niin joutuu vähän tarkkailemaan ettei ihan hulinaksi mene.
Vhh:lla mulla jää pastat, perunat, riisit ja leivät syömättä, mut kyllä niitä hiilareita nyt hedelmistä ja rehuista tulee. Turvallista kun syö kuitenkin monipuolisesti.
Paitsi nyt tekee älyttömästi mieli niitä sämpylöitä. :smiley-angelic003
 
Mä kauhistuin kun piti puntarilla käydä neuvolassa, ns normaalipainoon (bmi mukaa) matkaa 14kg eli täällä kans todellakin katsotaan mitä suuhun laittaa ja liikuntaa läpi raskauden ettei tulis paljoa lisää kiloja. Kysyin neuvolassa saako rasvaa polttaa ja kiinteytyä liikunnalla niin sano ettei oo kielletty kunhan ei ala dieetille. Tavoite oiski vahvistaa lihaksia että jaksaa läpi raskauden hyvin ja kuntoa kohottaa lenkkipoluilla. Niin haluttais alkaa kunnon dieetti ja kova treeni enne kesää mutta nyt pitää malttaa ja ajatella vaavia :)
 
Mä kauhistuin kun piti puntarilla käydä neuvolassa, ns normaalipainoon (bmi mukaa) matkaa 14kg eli täällä kans todellakin katsotaan mitä suuhun laittaa ja liikuntaa läpi raskauden ettei tulis paljoa lisää kiloja. Kysyin neuvolassa saako rasvaa polttaa ja kiinteytyä liikunnalla niin sano ettei oo kielletty kunhan ei ala dieetille. Tavoite oiski vahvistaa lihaksia että jaksaa läpi raskauden hyvin ja kuntoa kohottaa lenkkipoluilla. Niin haluttais alkaa kunnon dieetti ja kova treeni enne kesää mutta nyt pitää malttaa ja ajatella vaavia :)

Täällä vähän samat tavoitteet :) vähintään kerran päivässä oon nyt lenkilläkin käynyt, kun ei salillekaan oo nyt menemistä :)
 
Lenkkeillen täälläkin tarkoitus yrittää pitää liikuntaa yllä, nyt kun ei voi salille mennä, oon vaan tosi huono kotona liikkuja, mut pakko se on yrittää :wacky:
 
Kannattaa muute kattoo facebookista niitä ilmaisia treenejä. Ite aijon tänää tehdä illal Ilonan ja Mikon treenin kun vetää klo18 livenä jalkatreenin kotitreeninä.. Fitclub finlandin ilmaiset kotitreenit siis faces:gen014
 
Töissä oon joutunu syömään jotain vähintään tunnin välein ettei tuu huono olo. On vielä fyysinen työ eikä juuri istumahetkiä. Tuntuu että puputan ruokaa koko ajan vaikka se onkin hedelmää ym. välipalana.
Töiden jälkeen taas oon niin väsy että nukun illan... Ootan niin, että huono olo ja väsy väistyisi niin jaksaisikin jotain. :wtf:
Työaamuina herään tuntia aiemmin kun normaalisti, ihan vaan että syön hiljalleen ettei olis niin huono olo. Ja paino vaan nousee...
 
Töissä oon joutunu syömään jotain vähintään tunnin välein ettei tuu huono olo. On vielä fyysinen työ eikä juuri istumahetkiä. Tuntuu että puputan ruokaa koko ajan vaikka se onkin hedelmää ym. välipalana.
Töiden jälkeen taas oon niin väsy että nukun illan... Ootan niin, että huono olo ja väsy väistyisi niin jaksaisikin jotain. :wtf:
Työaamuina herään tuntia aiemmin kun normaalisti, ihan vaan että syön hiljalleen ettei olis niin huono olo. Ja paino vaan nousee...

Sama täällä! Paino nousee kun koko ajan syötävä. Jännittää kun huomenna näkee painon neuvolassa.
 
Takaisin
Top