Raskausajan painonhallinta

Sammie

Sanavalmis juttuseppä
Marrasäidit 2020
Kesäkuiset 2022
Raskausajan painonhallinta. Mitä ajatuksia herättää?

Itse olen merkittävästi lihava. Edellinen raskaus alkoi, kun bmi oli vielä nykyistä enemmän. Ketogeenisellä ruokavaliolla pudotin yli kymmenen kiloa lyhyessä ajassa. Lisäksi olo kaikkinensa oli mitä mainioin, enkä tuntenut nälkää. Myös rasvamaksa hävisi kahdessa kuukaudessa ja veriarvot ovat muutoinkin erinomaiset. Terveissä viiterajoissa olleet sokerit ovat edelleen laskeneet ja radin vaara ilmeisesti samalla pienentynyt? Plussan saatuani lisäsin hiilihydraatteja yli ketoosirajan. Nyt syön siis paljon varsinkin vihreitä kasviksia, lihaa/kanaa/kalaa, kananmunia, täysirasvaisia maitotuotteita ja marjoja sekä välillä puolikkaan banaanin päivässä. Paino tippuu edelleen maltillisesti, kun edellisessä raskaudessa se nousi heti alussa 3 kg. Viljoja en halua syödä, koska niistä tulee kovat vatsavaivat. Keliakia yms. on tutkittu, eikä sitä löytynyt. Neuvola ei kantaa painonlaskuun ottanut, mutta pääsen käymään ravitsemusterapeutilla. Jännitän, että viljoja yritetään tuputtaa pakolla.

Tilannetta vaikeuttaa myös syömishäiriötaustani. Pelkään, että jos minut "pakotetaan" syömään viljoja tms. minulle sopimatonta, olen paitsi kipeä, myös paino nousee, mikä pahimmillaan aiheuttaa sh-ajatusten heräämisen.

Ymmärrän, että laihduttamista ei raskausaikana suositella, mutta painonhallintaa kyllä. Joku lääkäri oli sanonutkin, että painonlasku ylipainoisella ei ole huono asia, laihduttaminen on. Raskausdiabeteksen ruokavaliossa suositellaan 1600-1800 kcal/päivä, ja minulle tuo ainakin merkitsisi laihtumista.

Kipuileeko kukaan muu painoasioiden kanssa suuntaan tai toiseen?

Screenshot_20200229_073830.jpg
Vau.fi
 
Mua ahistaa.
Viimeks tuli +25kg, lähtöpaino pari kiloa vähemmän ku nyt. Elin kyllä hyvin pitkälti suklaalla raskausajan, et en yhtään ihmettele.. :sad001
Oon viimesyksyn ja tän alkuvuoden aikana saanu 10kg raskaudesta jääneitä kiloja pois, ja tarkotus oli kesään mennessä pudottaa vielä 10kg jotta pääsisin takasin normaalipainon rajoihin ennen ystävän häitä. No se ei nyt varmaan sit onnistu, mut pakko yrittää skarpata tän syömisen suhteen koska en enää ikinä halua olla niin valtava ku vuosi sitten :arghh:
 
Jojoilija ilmoittautuu. Mua kans ahdistaa paino asiat jo valmiiksi.
Oon ollut elämässäni välillä tosi painava, tosi laiha, taas iso ja vähän pienempi..
Viime raskaudessa 2018 lihoin n 20kg, joista nyt talven aikaan saanut melkein kaikki vasta pois nimenomaan ketogeenisellä ruokavaliolla.
Samoin 2002 esikoisesta tuli 25 kiloa ja niitä pudotteli monta vuotta.. Lihon raskaana ollessa herkästi ja paljon.
Oon kokeillut löytää tietoa vhh vaikutuksista raskauteen, kiinnostaisi jatkaa ruokavaliota millä oloni on ollut hyvä eikä paino nousisi holtittomasti mutta tietty niin ettei mitään vaaraa ole siitä vauvalle.
 
Mä uskoisin kyllä, että kun pitää vaan järjen päässä ruokailujen kanssa niin varmasti voi jatkaa hyväksi havaitsemaansa ruokavaliota! Ei mulle ainakaan neuvottu mättämään hiilaria viime raskaudessa. Päinvastoin, kun tuli raskausdiabetestuomio niin hiilaria piti vähentää. Tosin sillä "tuomiolla" ei loppupeleissä ollut paljon väliä, koska kotimittailuissa arvot eivät nousseet vaikka söin kaikkia herkkujakin. Sen 2vk mittailun jälkeen jatkoin siis ihan omaa tavallista ruokavaliotani. 1600-1800 kaloria vuorokaudessa on kyllä tosi vähän! Mulle ei ois missään nimessä raskaana riittänyt sellainen kun tein ihan loppuaikanakin kunnon kävelylenkkejä päivittäin.

Mulle tuli painoa viime raskaudessa 12kg, eli tosi maltillisesti. Lähtöpaino oli normaalin ylärajalla. Nyt en oo käynyt vaa'alla, mut varmasti on muutama kilo enemmän kuin ekan raskauden lähtöpaino. Mulla oli todella stressaava vauvavuosi kun olin itse tosi kipeä yli puoli vuotta synnytyksen jälkeen, meidän vauva sairasti paljon ja itki ja valvoi ja imetys takkusi. Tän takia tuli syötyä tosi epäterveellisesti ja herkuteltua raskauden jälkeen kun käytännössä sitä söi vaan mitä käteen ehti saamaan. Nyt pitää kyllä tsempata tässä raskaudessa, ja pistää stoppi herkuttelulle, koska haluaisin päästä sitten toisen lapsen jälkeen lähtölukemiin tai jopa pari kiloa alemmas kuin mitä oon ennen lapsia ollut.
 
Mäkään en usko, että monipuolinen ja "puhdas" vhh olisi lapsellekaan huonoksi. Lähinnä mietin, voiko jokin ravintoaine jäädä herkemmin liian vähälle? Kalsium varmaan ainakin, sitä otan nyt purkista lisää. Mielenkiintoista on ravitsemusterapeutille päästä ja kuulla ajatuksia mun ruokavaliosta, jota itse pidän todella monipuolisena ja ravintorikkaana :) Viime raskaudessa olisin joutunut jo rv12-16 sokerirasitukseen bmi:n takia , mutta en sinne asti tosiaan päässyt... Mutta radi mahdollisuus toki mietityttää ja se vielä lisäsyynä, etten hiilarimaahan tahtoisi joutua palaamaan pahoinvoinnin, terveydenhuollon ohjauksen tai omien mielitekojenkaan vuoksi. Kaloreita syön reilut 2000-2500/päivä ja paino tosiaan laskee, vaikka housuista huomaa, että raskaus turvottaa jo nyt.

Teillä muilla kun on entuudestaan kokemusta, niin onko neuvolassa miten herkästi paino asioihin puututtu tai saanut apua?
 
Neuvolan suhtautuminen tuntuu valitettavasti riippuvan tosi paljon terkasta. Hyvät tietysti suhtautuvat fiksusti.
Vaikka mulle tuli vaan 12kg painoa, sain suurimman osan siitä alkuraskaudessa. Varmaan puoliväliin mennessä oli tullut jo 8kg. Mulla oli tästä kauhean huono mieli koko ajan mut neuvolassa vaan sanottiin että kunhan syö suht terveellisesti ja liikkuu niin paino nousee sen mitä nousee ja turha sitä miettiä. Ihan samalla tavalla jatkoin syömistä ja sit loppuraskaudessa tuli tosi maltillisesti. Terkka oli siis oikeassa - en tuohon painoon voinut juuri itse vaikuttaa niin mitä sitä murehtimaan.

Radi taas jos tulee niin sen kanssa ei aina mee ihan järjellä ne arvojen kurissa pysyminen. Esimerkiksi ei välttämättä voi syödä hedelmää vaan se nostaa liikaa arvoja, ellei syö jotain maitotuotetta samaan aikaan. Tai että on pakko syödä aina yöllä pieni välipala jotta aamun arvo on hyvä. Ne on siis hyvin tapauskohtaisia. Mun radissa taas ei tosiaan arvot nousseet millään vaikka yksi ilta söin 3 ruokalajin illallisen ravintolassa sekä vähän karkkia päälle :woot:
 
Mulla onneksi sama terkka kuin viimeksi ja hän osasi olla suorastaan hienotunteinen. Korosti jopa , että raskaana ollessa pitää syödä, vaikka mulla siis merkittävää lihavuutta. Lääkärit sen sijaan kieltäytyivät mitään hoitamasta tai tutkimasta painoon vedoten. Ja nämä tutkittavat asiat eivät olisi olleet mitenkään painoon liitännäisiä :confused:

Näin ensikertalaiselle hyvä tieto tuokin, että paino voi tulla epätasaisesti raskauden aikana!

Nuo radin rajat tuntuu oudoilta.. Moni saa diagnoosin, mutta käytännössä se ei tunnu vaikuttavan. Harvoin kai sitä oikeassa elämässä niin hiilaripitoista ruokaa vetää kuin rasituksessa :joyful: Ja jos oikein ymmärsin, niin Suomessa nuo rajat on muita maita alempana.
 
Tääl on kunnan ainoo äitiysneuvolantäti sellanen kuivakka vanha piika, joka kyl jaksaa muistuttaa painosta. Mulla on siis reippaasti ylipainoa, mutta raskauksissa tullu alle 10 kiloa. Yritän nyt että tulis vielä vähemmän kun ois kiva pysyy työkykyisessä kunnossa, vaikka toki siihen vaikuttaa muukin kuin paino. Oon kans täs nyt laihduttanu melkein 9kg ruokapäiväkirjaa täyttämällä. Aion jatkaa samaa.
 
Ompa harmi et niin nuiva neuvolatäti siellä! Ymmärretäänhä kyllä et ylipaino tuo lisä riskejä raskauteen mutta ei lisä stressi neuvolan suunnasta auta yhtään asiaan kyllä!
Mulla on kans ainaki 10kg ylipainoa nii pelottaa vähä mennä neuvolaan :/
 
Onneks oon paksunahkainen ni ei sillee jaksa mennä tunteisiin. Sit varsinkin loppuraskaudessa oikein hymyilytti ku sano et painoo tullu liian vähän mut ymmärrän kans hyvin miks sitä seurataan jne mut hormonien kanssa työskentelevien pitäs osata olla hienotunteisia.
 
Meidän neukku kans muistaa mainita painosta.. Jokseenkin vielä ärsyttää että hän itsekin on ylipainoinen ja aina mainitsee siitä jollain tapaa.

Viime raskauden alussa olin kyllä normaalipainoinen ja koska olin suurimman osan odotuksesta pedissä, paino nousi jälleen reippaasti ja turvotusta tuli paljon myös kun ei päässyt liikkumaan.
Sama juttu nyt, normaalipainosta lähdetään enkä oleta että kiloja tulisi yhtään sen vähempää kuin kahdella ekallakaan kerralla.. Ainakaan normi ruokavaliolla.
 
Itse olen normaalipainoinen, mutta jännittää miten paljon sitä painoa tulee kertymään. En pyri syömään "kahden edestä" ja jatkan normaalia monipuolista ruokavaliota. Toki nyt on pitänyt se ylimääräinen välipalahedelmä ja/tai tuoremehulasillinen ottaa. Liikuntaa pidän myös yllä kävelyllä. Juoksemisesta saa vain haaveilla.. Rinnat aristaa jo pelkästä kävelystä :hilarious:

Mutta tälläisiä ajatuksia raskauden ajan painonhallintaan itsellä.

Monihan sanoo kilojen sitten katoavan imetysvaiheessa, niin koitan pitää mielessä kun painoa kertyy :rolleyes:
 
Täällä kirjoittelee yksi ylipainoinen:smiley-angelic006 kyllähän se ehkä vähän pelottaa, että lähtee käsistä syömisen kanssa ja tulisi kiloja kauheasti. Ajattelin pyytää neuvolasta radi-ruokavalion jos siitä ois apua:)
 
Täällä kirjoittelee yksi ylipainoinen:smiley-angelic006 kyllähän se ehkä vähän pelottaa, että lähtee käsistä syömisen kanssa ja tulisi kiloja kauheasti. Ajattelin pyytää neuvolasta radi-ruokavalion jos siitä ois apua:)

Onko sulla (tai kellään) tietoa, minkä verran hiilihydraatteja tuossa suositellaan päivässä syötävän?
 
Onko sulla (tai kellään) tietoa, minkä verran hiilihydraatteja tuossa suositellaan päivässä syötävän?

Ei kyllä oo tietoo.. meinasitko olla koko raskauden vhh ? Mä olin tossa ennen ku tuli tieto plussasta.. nyt oon syöny vähä vapaammin, oon kyllä miettiny et pitäiskö olla vhh raskaudenajan.:grin
 
Ei kyllä oo tietoo.. meinasitko olla koko raskauden vhh ? Mä olin tossa ennen ku tuli tieto plussasta.. nyt oon syöny vähä vapaammin, oon kyllä miettiny et pitäiskö olla vhh raskaudenajan.:grin

Olon mukaan. Paljon kasviksia ja välillä täysjyvätuotteita. Marjoja ja hedelmiä oon nyt lisännyt, mutta aika alas hh jää.
 
Kyllä siinä radi-dieetissä aika paljon on leipää yms. Mutta vaikka radi tulisi, se dieetti on vain suuntaa-antava! Ihmisillä vaikuttaa syömiset niin eri tavalla arvoihin. Pitää mittailla ja löytää sillä tavalla itselle sopivat ruoat.
 
Mulla on paino palannut samaan, missä oli kierron alussa. Välillä nousi pari kiloa, varmaan varmaan turvotusta. Ei oo oikein mikään maistunut, sekin varmaan syynä.
 
Mä niin ollu ketoruokavaliolla vuoden alusta, mut nyt pahoinvoinnin takia syön mitä saan alas. Puuro ja hedelmät on tullu aamuihin. Aiempi kananmuna-aamiainen ei uppoo millään, eikä mee pelkät kasviksetkaan.
Ajattelin että pyrin pitäytymään edelleen vhh-ruokavaliossa sen mitä pystyy, mut meen sen mukaan että ois hyvä olla.
 
Vähän ahdistaa juu, mutta yritän pitää painon kurissa.
Ekasta tuli +25kg, mutta toisesta vaan +5kg. Tosin edellisetkin oli vielä melkein matkassa.
Nyt olen päässyt alle sen painon minkä painoin esikoisen alkuraskaudessa.. joten vähän pelottaa että kaikki tulee takasin..

Tokassa mulla oli radi ja piti olla aika tiukalla dieetillä, joten jos nyt syön yhtä kohtuudella niin ei pitäisi olla ongelma. :)
 
Takaisin
Top