Raskausajan liikunta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ele84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Missäpäin asut Sitruunahappo? Multa vois löytyä tuttu fyssari antamaan ohjeita salille muutamaa ekaa tuntia varten. :)

Onko sulla aiempaa salitaustaa? Pohdin lähinnä sitä, että raskaana ollessa pitää vähän huomioida muuttunut fysiologia ts saliharjoittelu olisi monesta syystä hyvä, mutta pitää vähän tietää mitä kannattaa tehdä ja miten. :)

En ole ikinä uskaltanut mennä salille. :smiley-ashamed008 Mutta nyt jotenkin alkanut mietityttää saisko jostain ryhmäjumpasta (soveltaen tietysti) tai venyttelylaitteista pienillä painoilla mitään irti. Toisaalta voisi olla fiksumpaa vaan tehdä kotona mitä tekee ja alkaa käydä sitten vaikka kesällä/syksyllä. :smiley-angelic003 Kuulemma henkilökunta opastaa mielellään kaikenlaisissa tapauksissa, mutta olisi toisaalta aika outoa alkaa käydä nyt. Toisaalta kaipaisin jotain muuta tekemistä kun pyllyn muotouttamista jumppapalloon sopivaksi. :hilarious:

Salossa tosiaan asutaan ja oon myös miettinyt jos koittaisin saada jostain lähistöltä esim. lenkkeilyseuraa. Sitten muistan että olen todella lyhytjalkainen, astmainen ja raskauden takia kävelen niin surkeaa vauhtia että en tiedä itsekään pitäisikö itkeä vai nauraa. :grin Taidan alkuun ainakin kokeilla kaikenlaisia liikkeitä omilla pikkupainoilla kotona ja katsoa kestävätkö paikat. :rolleyes: Liikkuminen voi toisaalta ehkäistä kipuja, mutta liikakaan ei tee hyvää... :hungover:

Mitä tarkoitat venyttelylaitteilla? Suosittelen ehdottomasti salilla laiteopastusta, ettei tarvitse mennä sinne yksin orpona harhailemaan. Samoin esim. kirjassa "Reipas rakas raskaus" on nimenomaan raskausajan voimaharjoittelusta. Voimaharjoittelu on todella hyvää terveysliikuntaa ja sen voi aloittaa koska vaan, mutta oikeat suoritustekniikat ovat tärkeitä. Kun joku opastaa salin saloihin, pärjää itsekseenkin myöhemmin. :)

Haha siis joo, meinaan niitä laitteita joissa esim auotaan reisiä pienillä painoilla ja mitä niitä on. Eli siis että en olisi ainakaan menossa nostamaan penkistä satasta. :grin Huomaa, etten oo paljon viihtynyt saleilla. Mutta ettei kukaan saa sitä kuvaa että ajattelin alkaa painon nostajaksi tai jotain. :rolleyes:

Haha siis joo, meinaan niitä laitteita joissa esim auotaan reisiä pienillä painoilla ja mitä niitä on. Eli siis että en olisi ainakaan menossa nostamaan penkistä satasta. :grin Huomaa, etten oo paljon viihtynyt saleilla. Mutta ettei kukaan saa sitä kuvaa että ajattelin alkaa painon nostajaksi tai jotain. :rolleyes:

Ah, no ne on ihan kyllä voimaharjoitteluun tarkoitettuja laitteita ja painoja yleensä riittää kevyestä aika raskaaseen. ;) Niillä on ehkä vähän huono maine monien silmissä sen(kin) takia, että osa ehkä lueskelee vaan lehtiä ko. laitteissa, mutta niitä voi käyttää ihan oikein ja tehokkaasti lihasvoiman kasvattamiseen. Erityisesti raskaana oleville ja aloittelijoille laitetreenaus on siitä hyvä, että liikeradat pysyvät vakiona ja liikkeistä tulee turvallisempia kuin ns vapailla painoilla harjoittelemalla.

Kuntosalilla käynti ts. voimaharjoittelu on todella hyvää ja terveellistä liikuntaa myös raskauden aikana, että sikäli suosittelen, eikä salilla käynti tarkoita sitä, että tähtäisi fitnessurheilijaksi tai voimakisailijaksi. :) Ihan monien kroonisten pitkäaikaissairauksien ehkäisyn vuoksi lihasmassan kasvattaminen ja ylipäänsä lihasvoiman saaminen olisi hyväksi, samoin voi helpottaa raskausajan vaivoja. Mutta suosittelisin kyllä salin ohjaajien hyödyntämistä, se yleensä kuuluukin salien palveluihin, kun salille tulee ensikertalainen, tai sitten myös neuvolan kautta voi saada fysioterapeutilta hyviä ohjeita. Liikeiden oikeaan suorittamiseen kyllä se salin (toivottavasti pätevä!) ohjaaja on hyvä, ja voi auttaa valitsemaan oikeita painoja ja auttaa laitteiden säädössä. :)

Tässä tuon Reipas, rakas raskaus -kirjan kirjoittajan haastis ja vähän treenivinkkejä. http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/art-1288650348772.html

Nyt vähän itkettää. Kävelin 1,5 km ja sitten olikin jo niin pahat liitoskivut, että piti soittaa kuski hakemaan kotiin. :/
Täällä lomaillessa oon kyllä jättänyt kotijumpat vähiin, tänään ajattelin taas YouTubesta kaivella prenatal yogat ja exerciset, niin niillä pääsee taas arkeen takaisin. Jumppia ja joogaa oon pystynyt tekemään & niistä tulee hyvä olo, tosiaan noi liitoskivut estää melko lailla kävelylenkit. Sitten taas lomalta kotiutuessa harkitsen, josko raaskisin sijoittaa uimiseen. Se ois kivaa ja varmaan pystyis liitoskivuista huolimatta tekemään, mutta opiskelijan lompakossa tuntuu uimakortti aika tuskaiselta.

Täällä aika mukava päivä takana! :joyful: Lähdettiin päivällä jäälle suksilla ja käytiin 8km lenkki heittämässä eväiden kera! :p Mies ja koira väsy, niin oli pakko tulla takaisin, itse oisin voinu jatkaa vielä toiset moiset. :laughing001 Hiihto on niiiiiiin mun juttu ja nyt raskaanakin ollessa ei ollut mitään ongelmaa! Ihan kuin koko raskautta ei edes olisi. :grin Ei rasittanut, ei sattunut mihinkään, ja niin kovaa vauhtia meinasin pinkoo et mies jäi jälkijunaan ja koiraakin joutuin loppumatkasta melkein vetämään. :hilarious:

Lenkkejä on heitetty koiran kanssa joka päivä 4-5km. :grin Kävely on vähän raskaampaa, alkaa monesti tuon neljän kilometrin jälkeen tuntumaan masussa. Siihen asti menee aina ihan hyvin ilman mitään tuntemuksia.

Ahh, tää on nii ihanaa ku pystyy taas olee oma ittensä eikä tuu oksennus vähästäki kävelystä! Koirakin taas nauttii, kun pääsee lenkeille. :) Onhan toi 5km aika vähän verrattuna meidän aikasempiin lenkkeihin, kun on aina kävelty 8-10km, mut nyt kramppaa (vai supistaakohan se?) mahaa, niin ei sit uskalla pidemmälle lähtee. :depressed:

... Mä voin nyt yliviivata uimisen pois noista vaihtoehdoista, koska sitä ei kannata tehdä, jos supistaa helposti. Mulla tätä nykyä esim. portaiden nousu tai 500 m kävely saa supistamaan (onneksi kivuttomasti). Tiedän, että noista huolimatta saa liikkua, mutta ei se kivalta kyllä tunnu, kun koko kohtu ihan pinkeänä ja se vaan kestää ja kestää.

Nyt siis vaan jumppapallo ja prenatal yoga ohjelmassa, niitäkin vähän liian laiskasti. Onkohan olemassa mitään (semi)aerobista liikuntaa, jossa ei alkais supistaa/tulis liitoskipuja? Oma pystymättömyys ärsyttää niin paljon, en mä ihan tämmöstä kuvitellut...

Olen ollut aktiivinen liikkuja/urheilija ennen raskautta. Alkuraskaudesta tuli jumpattua päivittäin paljonkin sekä lenkkeiltyä. Tarkoitus olikin pitää huolta kunnosta ja liikkua hyvin koko raskauden ajan. Useasta rajummasta lajista jouduin toki luopumaan heti. Sain kuitenkin todeta, että aina ei mene kuten suunnittelee. Raskauden edetessä taisin jossain vaiheessa rehkiä liikaakin pahoinvointien vaivatessa (olen joskus huono kuuntelemaan tarpeeksi kehoani), jolloin tuli ensin anemiaa ja sitten alkoi hieman myöhemmin tulla kipeitä supistuksia. Valitettavasti tämä johti siihen, että loppuraskauden ajan en sitten saakaan juuri liikuntaa harrastaa tai tehdä mitään rankempaa aktiviteettia kuten liikunnanohjausta. Rauhallisilla kävelyillä voin kuitenkin käydä niin kauan kuin kohtu on hyvin kiinni. Päivät tuntuvat välillä aika tylsiltä, kun moni asia on kielletty. Vauva on tietenkin tärkein, joten sen voimin pää pysyy kasassa ❤️ Silti välillä tunuu, että olo on hieman hermostunut, kun ei pääse energioita purkamaan eikä ole normaalia rytmiä päivissä, aika vain matelee. Yritän kuitenkin pysyä positiivisena, eihän tämä raskaus ikuisesti kestä ja nyt on varmasti se aika, kun vielä ehtii hyvin levätä.
Nyt toivon, että viimeiset kuukaudet menisivät nopeasti ja sitten päästäisiin toivon mukaan pian vaavin syntymän jälkeen pikkuisen kanssa yhdessä liikkumaan.

Mummolajien aateli eli vesijuoksu toimi mulla mahtavasti viimeksi viimeisellä kolmanneksella, kun liitoskivut tai muu kremppa esti kävelyn, jumpat, uimisen ja kuntosaleilun. Lisäksi oma keho lisämassoineen liikkuu vedessä oikein kivasti! Ehkäpä pian pitää taas siihen suuntaan siirtyä...

Ele84, pidätkö vesijuoksuvyötä mahan alapuolella vai yläpuolella? Itekin tykkään vedösijuosta, mut mietin kuinka se vyö asettuu ton mahan kanssa :D

Sekä että... Mulla ei ole omaa vyötä ja uimahallilla on kahta erilaista, jotka kelluttaa erilailla. Toista pidän mahan päällä, koska mahan alla pidettäessä olisin kuin meripoiju ihan liikaa pinnalla ja toista mahan alla... Molemmat toimii hyvin, enkä ole huomannut että olisi aiheuttanut mitään ongelmia tai tukalaa oloa mulle tahi vauvalle.

Mä olin mielestäni raskauden puoliväliä lähestyessäni lukenut huolella, mitä saa ja mitä ei kannata tehdä. Eilen aloin sitten etsiä tietoa viimeisen kolmanneksen vaikutuksesta esim. vatsalihasliikkeisiin ja joka puolella lukikin, ettei niitä olisi saanut tehdä oikeastaan ollenkaan enää puolivälin jälkeen! Kyllä mä vaan viimeksi torstaina Pumpissa tein lankkua, eikä tuntunut huonolta, mutta nyt on olo, että oonko tehnyt nyt pahastikin väärin..! Suoria vatsoja en siis ole tehnyt, mutta lankkua suorin vartaloin ja vinoja vatsoja istualta taaksetaivuttaen ja kiertäen pienen lisäpainon kanssa kyllä. Toki olen jättänyt/muokannut lihaskuntoliikkeitä sitä mukaa, kun joku on alkanut tuntua huonolta. Täytyy nyt ehkä kuitenkin jättää ne lankut pois ja toivoa, että en ole tehnyt vahinkoa vatsalihaksilleni (nyt rv 26)..
Muutenkin olen Pumpissa mennyt vielä aika hyvillä painoilla, kun ei jotenkaan malttais niitä laskea, mutta nyt viimeksi alkoi polvet taas kiukutella kyykyissä, joten ehkä en enää tee syväkyykkyä ja vähennän vihdoin myös niitä painoja enemmän.

On muuten tosi hankalaa välillä käydä noilla ryhmäliikuntatunneilla, kun esim. jooga on ihan perusjoogaa eikä mammajoogaa, eikä ohjaaja ole mikään raskauden asiantuntija. Mun pitää käytännössä itse tietää mitä voin tehdä jonkin liikkeen tilalla, jota en pysty tekemään sellaisenaan (no on se muutaman vaihtoehdon antanut).. Olen kuitenkin maksanut tunneista kesäkuun loppuun asti niin en haluaisi vielä lopettaa. Ja olisi tylsää tehdä kaikki treenit itsekseen viikosta toiseen..

Minä oon ainakin tehnyt lankkua kolmesta aikaisemmasta lapsesta ihan loppuun asti!! Ja aion tehdä samoin nytkin... Itse miellän lankun enemmän syvien lihasten treeninä, joita just yritän parhaani mukaan huoltaa.

Ja toi paino juttukin on niin yksilöllistä. Jos on tottunut painojen kanssa hommailemaan, eikä itsellä tunnu missään, niin miksipä ei. Kyllä sinä varmasti kevennät treeniä ja painoja, jos alkaa yhtään oireilee oudosti. :)
Mä olin mielestäni raskauden puoliväliä lähestyessäni lukenut huolella, mitä saa ja mitä ei kannata tehdä. Eilen aloin sitten etsiä tietoa viimeisen kolmanneksen vaikutuksesta esim. vatsalihasliikkeisiin ja joka puolella lukikin, ettei niitä olisi saanut tehdä oikeastaan ollenkaan enää puolivälin jälkeen! Kyllä mä vaan viimeksi torstaina Pumpissa tein lankkua, eikä tuntunut huonolta, mutta nyt on olo, että oonko tehnyt nyt pahastikin väärin..! Suoria vatsoja en siis ole tehnyt, mutta lankkua suorin vartaloin ja vinoja vatsoja istualta taaksetaivuttaen ja kiertäen pienen lisäpainon kanssa kyllä. Toki olen jättänyt/muokannut lihaskuntoliikkeitä sitä mukaa, kun joku on alkanut tuntua huonolta. Täytyy nyt ehkä kuitenkin jättää ne lankut pois ja toivoa, että en ole tehnyt vahinkoa vatsalihaksilleni (nyt rv 26)..
Muutenkin olen Pumpissa mennyt vielä aika hyvillä painoilla, kun ei jotenkaan malttais niitä laskea, mutta nyt viimeksi alkoi polvet taas kiukutella kyykyissä, joten ehkä en enää tee syväkyykkyä ja vähennän vihdoin myös niitä painoja enemmän.

On muuten tosi hankalaa välillä käydä noilla ryhmäliikuntatunneilla, kun esim. jooga on ihan perusjoogaa eikä mammajoogaa, eikä ohjaaja ole mikään raskauden asiantuntija. Mun pitää käytännössä itse tietää mitä voin tehdä jonkin liikkeen tilalla, jota en pysty tekemään sellaisenaan (no on se muutaman vaihtoehdon antanut).. Olen kuitenkin maksanut tunneista kesäkuun loppuun asti niin en haluaisi vielä lopettaa. Ja olisi tylsää tehdä kaikki treenit itsekseen viikosta toiseen..

Mä en myöskään tekis lankkua. Se on käsittääkseni kiellettyjen liikkeiden listalla. Voihan sitä harjoittaa syviä lihaksia muillakin liikkeillä. Netistä löytyy paljon tietoa sopivista :)

Riippuu toki hieman vatsan koostakin ym., että miten ottaa, mutta lankku on tosi raskas liike ihan normaalitilassakin eli aiheuttaa painetta kohdun ja lantionpohjan lihaksille melko paljon, vaikka syvät lihakset olisivat hyvässäkin kunnossa. Tuota voi kevennetympänä tehdä seinää tai pöytää vasten tai polvet maassa, mutta ns kunnon lankku on kyllä riskaabeli esim myöhempien laskeumien ja vatsalihasten kurouman kannalta.

Ymmärrän suositukset, mutta niinkun jo niin monesta muustakin asiasta: jokainen tietää itse parhaiten oman jaksamisen, taidot ja niihin sopivat liikkeet. Oli ohjeita tai ei. Mielestäni varsinkin liikunnan ja jaksamisen suhteen vain itse voi olla oman kehonsa asiantuntija. Suositukset ja faktat toki tiedostaen.

Itsellä jo neljäs raskaus ja kolme palautumista takana, joten senkin puolesta tunnen tämänkin tilan (normaalin, ei raskaana lisäksi) jo OMASSA vartalossani paremmin kuin ensikertalaisena.

Omalle keholleni suurempi muutos on rytinällä muuttunut vartalo synnytyksen jälkeen. Raskausaikana keho saa pikkuhiljaa tottua muutoksiin ja kehittyä sen mukana. Nämä siis vain omia tuntemuksiani, yhtään väheksymättä toisten omia. :)

Niin ja vielä palatakseni alkuperäiseen tekstiin, niin halusin vain kertoa oman kokemuksen siitä, ettei lankut yms.. "kielletyt liikkeet" aiheuta välttämättä jokaisen kohdalla suoranaista vahinkoa. :)

Muokattu viimeksi:
Jep, jokainen tekee itse päätökset omaa kehoa kuunnellen. Kaikilla ei toisaalta ole hyviä fysiologian pohjatietoja tai tietoa suosituksista, eli omalta osaltani halusin tuoda ko. pointit esiin. Lähipiirissä yksi todella paha laskeumacase, palautuminen 1. raskaudesta oli helppo ja hlö hyvässä fyysisessä kunnossa. Mutta 2. krt ei nyt ole mennyt ihan putkeen. :/ Ja todettakoon, että olen itsekin tehnyt lankkua vielä tässä vaiheessa, mutta painottaen sivulankkua ja aika huomattavasti lyhyempi kuin ns normaalisti. :)

Takaisin