Raskausajan liikunta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ele84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ennen plussatestiä harrastin tankotanssia ja olin juuri aloittanut sirkuksen ja ilma-akrobatian. Enää ei ole uskaltanut, ettei vaan tulisi ylimääräisiä törmäyksiä tai putoamisia.

Nyt olen yrittänyt enempi kävellä ja käydä uimassa, mutta niitäkin ehkä jaksaa enemmän sitten kun tämä loputon väsymys helpottaa -_-

Tekipäs salitreeni pitkästä aikaa gutaa! Oon jo pitkään treenannu Jutan superdieetin kokovartalotreenin mukaan (tavallaan) eli yhdeksän liikettä jaettuna kolmen liikkeen pattereihin. Painot on joutunut jo joissain liikkeessä tiputtamaan kevyempiin, mutta muuten tehoja tuntuu kyllä vielä olevan. Vatsa- ja selkälihakset vaihdoin kylkitaivutuksiin ja alataljaan. Lopuksi juoksin vielä juoksumatolla loppuhiet... Tätä lisää!

Täällä loppu sitte eilisen jälkee ratsastus, mies sanoi ettei hevosen selkää oo asiaa ennen ku oon synnyttäny. Onnistuin eilen lentämään nii, että alaselkä osu suoraa kovalle maalle.. kyllä tuntui ja säikäytti. Selkä ja pakarat meni jumii ja kivut sen mukaiset ettei tartte kotoa liikkua mihkää. Silkkas huonoa tuuria, ekan kerran tipuin kyseisen pollen selästä kun se huonolla tuurilla kompastui itse.. että näin! Kyllä pisti vihaks eilen itteensä kohtaa mut onneks mitää kohtuu liittyvää kipua tsi vuotoja ei ole ollut. Huh!

Mä ratsastin ekassa ja tokassa johonkin rv20 asti omalla. Nyt turvallisempi oma on muualla talven ja kotona olevan selkään en kiipeä kun se on kaikkea muuta kun luotettava.

Liikunta koostuu mulla kotihommista ja päivittäisistä tallitöistä

Itse käynyt ny kovatsi uintitreeneissä. Kovaa hommaa kun yrittää kuunnella mahaa mut haluis yrittää rikkoa rajojansakin. Nyt lopetin lähtöhyppyjen treenauksen, ottaa senverran mahanpohjasta et parempi olla hyppimättä. Samoin huomannut et saa vaihdella lajia ahkeraan. Uidaan pitkiäkin sarjoja rintaa tai vaparia ni pakko vaihtaa välillä itse selkäuintiin. Alkaa niin tuntua et maha vaan vajoaa! Mut yllättävän hyvin pysyin viime treeneissä vauhdissa mukana vaikka kovaan mentiin.. onnistuin menemään jopa alle 50sekunnin yhden 50metriä! Ja ihmetys oli kova kun tajus et pääsi 100m alle 2min!
Uinti ei tuota enään hengästymistä niinkään, mut kävely! Auta armias. Mies vetelee normi vauhtia ja itse olen alkuun kans vauhdissa mukana, mutta ennen pitkään puuskun et nyt hitaanpaa, ei jaksa! Mieheni naurelee et miten mä jo nyt tämmönen, et miten sit loppuraskaudessa ison mahan kanssa :shifty:.
Täällä Jyväskylässä on välistä järjettömiä mäkiä joita en pääsisi pyörällä ylös edes normaalisti, joten luovutan mäissä suosiolla pyörän kanssa. Talvea odotellessa kun pitää pyörä laittaa varaston puolelle ja alkaa kävelemään työ- ja treenimatkat jotka ovat oikeestana yks ja sama matka...

Pitäs ens viikolla alotella liikunta kiellon jälkeinen urheilu. Salia ja aerobista (mulle uintia, kun juosta en saa). Jännittää. Lisäravinteiden käytöstä oon epävarma, esim. Kreatiinia / bcaata "olis hyvä käyttää", mut empä tiedä. Ehkä mä panostan sit kuiteski ruokaan, saan alotella niin keposesti et taidan jättää lisäravinteet myöhemmäks. Pahoinvointi on vähän hellittänyt mut joskus ihan rappusissa kun hengästyy (3krs, hissitön talo,jee.. :D) ni tulee vähä oksetus olo. Täytyy alotella rauhassa ja kuunnella kroppaa.

45min sali ja vartin uiminen ja siihen päälle tunnin päikkärit on mäköjään mahtava setti! Viime ajat on menny vaan joogaillessa, kun kelit on tuommoiset, niin ei liikkumaan pääse ulos ja oon hiukka huono lähtemään muualle urheilemaan. Mutta kyllä kannatti!

olisko kellään antaa vinkkiä jotain selän venyttely (yms) dvd/ohjeita mistä löytys? ihan hemmetin kipeeks pamahti nyt yläselkä:smiley-angry017

Mulla on auttanu paljon youtubesta löytyneet videot haulla "maternity yoga" tai "prenatal yoga". Niillä venyttely on auttanut paitsi niskajumeihin, myös alaselän kipuihin.

Myös putkirullia on ihana paikkojen availuun ja selätin antaa sopivan kevyttä liikettä.

hei, joo töissä oiski myynnissä joku tuommonen hieromarulla,pitää melkein testata:) hirvee ku tuntuu yläosa selkärangasta(joo, rangastao_O) olevan kipeenä :shifty:

hmm...en välttämättä tähän julkiselle puolelle viitsi laittaa työpaikkaa suoraan:oops: mutta hae vaikka hierontarulla nimellä ihan googlesta, löytyy aika monesta paikasta, meillä maksaa vajaa 20 niin raaskin sen ehkä ostaa kokeiluun:grin

itse nyt harkitsen jonkun raskaus pilates tai jonku vastaavan dvd:n ostamista jos tulis vaikka tehtyä ja helpottas tää jakuva niska/selkä jumitus:shifty:

Mä en oo oikeen mitään sen ihmeempää liikuntaa tehnyt kun enimmäkseen tunnin kävelylenkkejä ja noh kaikki se liikunta mitä tulee tota meiän yksi vuotiasta jahdatessa ja leikkiessä :p Vaik kyl varmaan pitäis jotain muutakin kokeilla :wideyed:

itse nyt harkitsen jonkun raskaus pilates tai jonku vastaavan dvd:n ostamista jos tulis vaikka tehtyä ja helpottas tää jakuva niska/selkä jumitus:shifty:

Jos englanninkieliset opastukset kelpavat, kannattaa tsekata esim YogaGlo- ja PilatesOnline-palvelut. Todella paljon valikoimaa ja melko pieni kk-maksu. Suomalainen Yoogaia on myös hyvä, mutren oo varma onko siellä erityisesti raskausajan valikoimaa.

Mä kaipaisin vähän apua liikunnan aloittamiseen/jatkamiseen. Ainoa säännöllinen liikunta, jota olen harrastanut, on kävely. Nyt siihen tuli stoppi, sillä noin parin kilometrin tai ison mäen jälkeen saan tosi kivuliaita vatsakipuja. Tahdin hellittäminen auttaa joskus, ei aina, ja välillä oon joutunut ottamaan bussin kotiin.

Mitä vaihtoehtoja mulla on? Uiminen olisi kivaa, mutta lähimmälle hallille on useampi kilometri, bussit ei oikein täältä sinne kulje ja autoa ei ole. Uiminen on myös täällä melko kallista, siihen ei tällä hetkellä ole paljoa ylimääräistä laittaa.

Toimisiko joku kotiliikunta? Kellään mitään ohjeita? Mulla oli pitkä väsymyskausi aiemmin tän raskauden aikana ja silloin noi kävelylenkit oli ihan pelastus. Nyt uskallan käydä max. 20-30 min hitaaaaaasti kävelemässä, eikä sillä oo oikein samaa vaikutusta...

Tuossa on kaksi lihaskuntojuttua, joista toinen onnistuu kotona ihan omalla painolla ja toinen muokattuna käsipainoilla tai salilla. Alkulämmöksi pari tanssittavaa biisiä ja yltiöpäistä joraamista.

Liitteet

• image.png
    image.png
    146.6 KB · Katsottu: 32
  • image.png
    image.png
    152.8 KB · Katsottu: 17
Huh huh, ollut kyllä ihan hullua. Vielä en ole valmentajalle sanonut mitään raskaudesta kun oma normi uikarikin menee vielä ylle. Viimiset treenit itselle tänävuonna on 17pv jollen sitten saa joululomalla itseäni niskasta kiinni ja tehtyä itse omat treenit. Mutta sitten aatelin jo siirtyä mammauikariin, vaiken siitä niin tykääkään.
Itse jaksanut nyt huomattavasti paremmin kun treenannut säännöllisesti. Joka kerta tulee uitua vähintään 2km ja ihan hyvin jaksaa. Vielä jaksa yllättävän hyvin uida täysilläkin. Toki huomaa, että syke laskee hitaammin kuin ennen joten pitää usein kesken uinnin vaihtaa selkäuintiin jotta saa hengityksen tasaamaan.
Itse pitäisi aloittaa olkapäiden ja selkälihasten treeni selvästi kotona, ovat usein kipeät.

Tavoite ei niinkään laihtua vaan saada hyvä peruskunto kohalleen jota jatkaa eteenpäin ^^

Olipa kiva, soppelin kevyt tyky-jumppa. Ihanalta tuntuu selässä ja lantiolla :) Sitä vaan jäin miettiin, että uskaltaako tehdä liikkeitä joissa maataan vatsallaan? Jos ei tunnu pahalta niin luulis, että voi tehdä mutta tietoa mulla ei oo... Mitäs ootte mieltä?

Takaisin