Raskausajan liikunta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ele84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä ainakin nukun vielä täysin mahallaan. Aattelin et sit ku tuntuu pahalta nii käännyn kyljelleni. :) eli kaipa tuntemusten mukaan...

Olipa kiva, soppelin kevyt tyky-jumppa. Ihanalta tuntuu selässä ja lantiolla :) Sitä vaan jäin miettiin, että uskaltaako tehdä liikkeitä joissa maataan vatsallaan? Jos ei tunnu pahalta niin luulis, että voi tehdä mutta tietoa mulla ei oo... Mitäs ootte mieltä?

Vatsallaan tehtäviä liikkeitä kannattaa tehdä varoen, koska nyt voi jo painaa kohtua. Eli esim. vatsallaan nukkuminen vähän eri asia kuin esim tehdä selkälihaksia vatsallaan maaten (esim. nostoja tai selkäpenkkiä), koska vatsaan/kohdun seudulle tulee jännitystä ja painetta. Omiin tuntemuksiin kannattaa luottaa, mutta itse olen jättänyt nuo jo väliin, koska on tuntunut alavatsassa inhalta.

Taidanpa jatkossa jättää pois... En tullu ees ajatelleeksi kun ei missään tuntunu.

Jos jotain kiinnostaa kotitreenit, niin voin suositella inwell videotreenejä. Löytyy googlettamalla. Maksaa 20e kuussa ja sieltä saa erikseen valittua raskausajan treenit. Valmis viikkosuunnitelma ja ote kyllä tykänny :)

Tein eilen salilla pitkästä aikaa reiden lähentäjiä laitteessa. Olen pudottanut painot niin alas, että saan tehtyä 20 toistoa 2-3 sarjaa, kuitenkin niin, että tuntuu jossain. No, enpä taida tehdä tätä liikettä enää millään painoilla. Sekä häpyluusta että häntäluun tienoilta vihloi todella ikävästi koko illan, alkoi heti, kun viimeisen sarjan (johon lisäsin vähän painoja) jälkeen nousin laitteesta. Onneksi on nyt jo aamulla parempi, tuo häpyluu on tosin ajoittain vähän tuntunut jo aiemminkin. Olen vähän samoja tuntemuksia saanut normaalissa jalkaprässissäkin, jos polvet koukistuvat syvälle, mutta sitä pystyy tekemään suht normaalisti (toki pienemmillä painoilla ja pidempiä sarjoja kuin "normaalisti").

Mä olen ajatellut, että liikun ns normaalisti niin kauan kuin voin. Olen katsonut jotain äitiysjooga- ja muita äitiysliikunta-aikatauluja, mutta ovat keskellä päivää niin, että en mä töistä sellasiin pääse. :eek:

Mä haluaisin joihinkin äitiysjoogaan ja/tai -jumppaan, mutta eihän täällä tuppukylässä sellaisia ole. :sad001 Turku olisi kyllä lähellä, mutta en oikein osaa liikkua siellä. Jos Turun keskustassa tai Kupittaan aseman lähellä olisi jotain niin voisin jopa mennäkin. :grin Jos joku sattuu tietämään sellaisten olemassaolosta niin saa vinkata. Oon koittanut googlettaa, mutta eihän siitä mitään tule kun en tunne Turkua yhtään enkä tiedä missä mitkäkin alueet sijaitsevat. Ei ole hermot vielä riittäneet jokaisen paikan tarkastukseen kartasta... :rolleyes:

Mitä luulette, uskaltaako raskauden aikana luistella? Vähän kyllä epäilyttää, jos kaatuu niin voisko sattua pahasti.. Istukka irrota tmv. Ootteko kuulleet aiheesta puhuttavat tai onko omia kokemuksia?

Itse taitoluistelua harrastaneena himottais päästä luistelee ihan rauhallisesti lähikoulun kentälle, mut kieltämättä pelottaa. :S

En edes muista milloin olisin kaatunut jäällä, mut sen varaan en ala laskemaan kuitenkaan. :D voihan tuo maha tuoda ihan uuden ulottuvuuden luisteluun, niin jos vaikka lentäsinki sit nokilleni tai takamukselleni. Ja sitä riskiä en kuitenkaa halua ottaa. Kaatua voi kuka vaan, millon vaan. :)

Luistelua oon täälläkin miettiny ja aattelin opettaa kevätlukukauden luistelutunnit hyvät kengät jalassa ja kypärä päässä. Jäälle joudun menemään, mutta kengillä kaatuminen on sentään hallitumpi ja matalampi kuin luistimilla.

Hiihtoa kokeilin juuri ja se tuntui oikein hyvältä. :)

Hiihtää mäki lähden heti ku tulee vähä enemmä lunta. :) nyt ottaa suksi vielä kiinni maahan, mut eiköhän ladullekkin pääse kohta. Ei varmaan iha samoihin lukemiin päästä ku muutoin, mut kuha pääsee ees vähä yrittää ni hyvä. :D oon ite hiihtäny yleensä suunnilleen 300km talven aikana, joten turha varmaa ees haaveilla.. :)

En uskalla tänä vuonna hiihtää, koska viime vuonna kaaduin aika pahasti alamäessä. Valitettavasti tasaista latua ei ole täälläpäin.

En uskalla tänä vuonna hiihtää, koska viime vuonna kaaduin aika pahasti alamäessä. Valitettavasti tasaista latua ei ole täälläpäin.

Sama homma, viime vuonna vedin muutamista mäistä sen verran pahasti ulos, että tänä vuonna joululomalla jätin hiihtämiset väliin. Väkisinkin olis ollut mäkiä ja mutkia tiedossa.

Mä en pysy suksilla pystyssä... :grin Jep, sekin on mahdollista ihan tasaisella maalla.

Mietin, että alkaisiko käydä lähisalilla. (Se on halpakin.) Mutta en sitten tiedä tulisiko mentyä yksin ja kestääkö kroppa kuitenkaan. Jotain venytyksiä voisi tehdä ja siellä on kai jotain ryhmäliikuntaakin... Vaikkei nyt erikseen tietenkään raskaana oleville. :rolleyes: Toisaalta mulla on kotona kuntopyörä ja jumppapallo... Ja nivelet ovat jo alkaneet irtisanoutua. o_O No, aika kauan ne ovat tässä raskaudessa kestäneetkin... Verrattuna.

Jumppapallo on just paras. Ekassa raskaudessa istuin sillä tosi paljon ja reenasin selkää. Myös synnytyssalissa käytin paljon jumppapalloa supistusten aikana, siellä kun tuli aika monta tuntia lopulta vietettyä... :)

Mietin, että alkaisiko käydä lähisalilla. (Se on halpakin.) Mutta en sitten tiedä tulisiko mentyä yksin ja kestääkö kroppa kuitenkaan. Jotain venytyksiä voisi tehdä ja siellä on kai jotain ryhmäliikuntaakin...
Onko sulla aiempaa salitaustaa? Pohdin lähinnä sitä, että raskaana ollessa pitää vähän huomioida muuttunut fysiologia ts saliharjoittelu olisi monesta syystä hyvä, mutta pitää vähän tietää mitä kannattaa tehdä ja miten. :)

Takaisin