Raskausajan liikunta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ele84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla tulee liikuttua ihan liian vähän, nyt pitää oikein tsempata että saisi tarpeeksi liikuntaa. Aktiivisuusranneke on tulena ja tavoite on saada 10 000 askelta päivittäin vähintään 5 päivänä viikossa. Hikiliikunnasta en tykkää kun atooppinen iho riehaantuu heti kun hiki on hetkenkin pidempään iholla :sad001

Hmm.... Onko kuillakin sellaista armotonta vihlontaa alavatsassa ns. kohdun molemmilla puolilla? Ja niin että tuntuu kun häpyluu irtois...:meh: Muistan aikaisemmista raskauksista kyllä liitoskivut, mutta ei ne näin aikaisin ole kyllä tullu!!! :eek:

Mä tulin tähän ketjuun nyt avautumaan. Oon siis sellanen vähän ylipainoa kerännyt, arki- ja hyötyliikuntaa harrastava tyyppi. Mä oon jo vähän aikaa huomannut, että mäkien pyöräily ja kävely tuppaa hengästyttämään, mutta äsken oli semmonen kokemus että huh. Pyöräilin kirjastolle, menomatkalla hengästytti ihan normisti, paluumatkalla on sellanen vähän isompi mäki, joka kuitenkin menee pyörällä ihan hyvin, mut nyt tuntu ettei millään. Sinnillä mankeloin ylös, mutta koko loppumatkan huohotin ku hullu ja sydän pamppaili tuhatta ja sataa. Nyt oon ollut jo hetken kotona, mut vieläkin syke huikea ja mahahapot karvastelee kurkussa. Pelottavaa! Vaikken mitään erityisen rasittavaa urheilua harrasta, niin tää oli hyvä muistutus siitä, ettei tässä elämäntilanteessa ehkä kannata lähteä haastamaan itseään. Jatkossa paremmin omaa kehoa kuunnellen.

Onko joku käynyt lesMillsin bodyvive tunnilla? Minkälaista se on? Esittelyn mukaan sopii raskaana oleville, mutta haluaisin tietää kävijöiden kokemuksia. Tuleeko hiki? Onko liikkeet vaikeita?

Mä oon perusliilkuja, salia, hölkkää, pyöräilyy,vesijuoksuu ja uintia vuorotellen. Pahoinvointi oli niin kovaa et joutu lopettaan työmatkapyöräilyn ja muun liikunnan paitsi kävelyn. Tänään ekaa kertaa kolmeen viikkoon salilla ja tuntu kummalta tehä vatsoja. Varsinki kierteisiä. Samoin haukat isommilla painoilla tuntu vatsassa. Outoa! Ajattelin et keskityn selkälihaksiin ja vatsoihin niin kauan kunnes maha alkaa kasvaa ja haluaisin joogaan. Saa nähdä löytyykö läheltä joku edullinen. Onko muilla vatsalihasten kanssa tuntemuksia ja kuinka pitkälle niitä "saa" tehdä?

Ainaki neuvolasta tulleen ohjeen mukaan isoja vatsalihaksia ei treenata enää 3. kolmanneksella. Siirtyvät sivummalle, niin jos treenaa, saattavat synnytyksen jälkeen jäädä palautumatta oikein. Vinoja/syviä voi silloinkin vielä kevyesti treenata, tästä hyötyä synnytyksessä. Mutta jokainen raskaus on yksilöllinen, niin treenatessa omaa oloa kuulostellen ehdottomasti, ei saa tehdä mitään, mikä ei tunnu hyvältä. Tämmöistä oli jossain neuvolasta saadussa esitteessä. Joku voi tietää näistä enemmän, mulla ei ole mitään "omaa" tietoa.

Ainaki neuvolasta tulleen ohjeen mukaan isoja vatsalihaksia ei treenata enää 3. kolmanneksella. Siirtyvät sivummalle, niin jos treenaa, saattavat synnytyksen jälkeen jäädä palautumatta oikein. Vinoja/syviä voi silloinkin vielä kevyesti treenata, tästä hyötyä synnytyksessä. Mutta jokainen raskaus on yksilöllinen, niin treenatessa omaa oloa kuulostellen ehdottomasti, ei saa tehdä mitään, mikä ei tunnu hyvältä. Tämmöistä oli jossain neuvolasta saadussa esitteessä. Joku voi tietää näistä enemmän, mulla ei ole mitään "omaa" tietoa.
Tänks! Pitänee tunnustellen ottaa mutta huoletta siis voi vielä ähistä penkissä :D

Itse olen hyötyliikunnan harrastaja, kävelen tai pyöräilen töihin, ja nyt salilla olis tarkoitus käydä useammin, mutta tuntuu että ei oikein oo aikaa..

Mä olen saanut sellaisen ohjeen, ettei vatsalihaksia kannattaisi treenata enää 1/3 jälkeen (eikä silloinkaan jos tuntuu yhtään ikävältä). Lähinnä lantion nostot yms. olisivat sallittuja.

Huh, pyöräilin tänään aamulla töihin ja kaaduin kääntyessä liukkaalla tiellä. Onneksi iskua ei tullut vatsaan, ainoastaan polvi ja kämmenet ottivat osumaa. Nyt on polvi jäykkänä ja kipeänä, toivottavasti se siitä tokenee. Pitää olla jatkossa pyöräillessä erityisen varovainen.

Hui! Onneksi selvisit säikähdyksellä. Nämä liukkaat kelit aina yllättää...

Kahvakuulassa kävin pitkästä aikaa. Vatsaa kiristeli ja nippaili välillä... Pitää kysästä neuvolassa, onko turvallista.

Täällä pohdiskelen omaa oloa. Oon aktiivinen liikkuja ollut ja liikunnan määrä vaan lisäänty aina raskauden alkuun asti, jolloin se jäi tosi voimakkaan pahoinvoinnin takia. Nyt oon kuitenkin alkanu taas liikkumaan useemmin ku kerran viikossa ja meinas masennus iskeä tuon hengästymisen takia, kun ei tunnu pystyvän edes puoleen siihen mitä ennen. Onko kellään muulla ollu tunnetta, että hengästyminen alkaa oksettamaan? Mulla pahoinvointi onneksi jo muuten aikalailla ohitse, mutta tosiaan liikunta ja hengästyminen saa sen tosi voimakkaaksi :dead:

Oon Levillä "urheilulomalla" ja käytiin 5km kävelemässä Rakkavaaranpolkuja ylös ja alas! Hengästyminen meinasi aivan tappaa mut! Sykkeet kävi lähellä 170 hetkittäin ja se oli kyllä todella liikaa, tuli tosi huono (oksetus)olo.

Takaisin