Raskausajan liikunnat ja touhut

Hitsi kun vetää ristiselän jumiin ku kävelee vähääkään vessareissua enempi nykysin. Ihan sellasta issiastyyppistä, säkenöi jokapaikkaan ja tekee kävelystä ihan tuskaa.. pitäs vissiin taas uimaan uskaltaa jos se selkä siitä sitten rauhottuis. Fyssari neuvo pari venytystä ja koitti vähän avata tota alaselän jumia mutta heti nyt ku kävin 25min kävelyllä ni au au auuuuu.. koitin ripeemmin ja pidemmällä askeleella, korjata ryhtiä, olla korjaamatta, etunojaa, takanojaa, you name it, ei auta.

Zumbakin on jäänyt kun seuralla ei oo enää vuoroja lähellä.. pitänee kattella ensvuodeks joku uus juttu ainakin kerran viikkoon käytäväksi, muuten ei tuu lähettyä ja tehtyä ja lihaskunto varsinkin selässä on tärkeä mutenkin, ja varsinkin nyt.

Sent from my GT-I9195
 
Ite oon aina ollu aika katiivinen liikuja, käyny salilla, jumpissa ja lenkkeilly yms. Mut nyt raskauden myötä jääny vähemmälle, ja ainaku lähen esim. lenkille niin pitää pysähtyy kesken lenkin istumaan ku alkaa huimaamaan.. onkohan iha normaalia :S
 
Kirzii: Tuo kuvailemasi huimaus on ihan normaalia varsinkin tässä alkuvaiheessa raskautta, toisilla saattaa jatkua jopa koko raskauden ajan. Olen itse ammatiltani personal raineri ja opastanut raskaana olevia asiakkaitani jo usean vuoden ajan liikkumaan omien voimien mukaan, mikä voi vaihdella jopa päivittäin. Nyt kun itse olen kärsinyt tästä 24/7 järkyttävästä etovasta olotilasta ja väsymyksestä, en ole pystynyt/jaksanut liikkua pariin viikkoon YHTÄÄN!!! Muutaman kerran olen yrittänyt käydä lenkillä ja tehdä jotain salilla, mutta heti alkaa pyörryttää aivan sikana eikä voimia ole mihinkään! Pakko tässä on itsekin hyväksyä tilanne, että "minäkin olen vain ihminen" ja nyt on huilattava, koska kroppa niin vaatii! Odotan kyllä sitä kaunista päivää, kun jaksankin taas liikkua! Sullekin Kirzii, anna ajan kulua, ja jos olet tätä enne liikkunut aktiivisesti, ei muutama viikko/kuukausi sun kuntoasi niin paljoa heikennä, että aivan rapakuntoiseksi tulisit... :-)
 
Ei kai se oo tosi, että näin vaikuttaa kuntoon. Oon parisen viikkoa ottanu rauhallisesti flunssan ja väsymyksen takia, enkä oo tehny, ku yhen treenin viikkoon. Tänään sitte salilla tuntu, että pitää puskuttaa niinku pikkupossu koko ajan, vaikkei ollu maksimit tangossa ja yritin pitää pidempiä lepoja. Ei kai se kahdessa viikossa tieten kuntokaan voi noin tippua.. Sykemittaria ei ollu, mut sykkeet tuntu pysyvän korkealla. Ja huimaus on mullaki ollu vaivana, ni perhana nyt piti moneen kertaan ottaa sarjan jälkeen jostain tukea ja jopa istahtaa pari kertaa lattialle ottaan rauhassa happea. Huh huh... Kyllähän tympi!!
Ehkä se on pakko alkaa oleen armolllisempi itelle. Tuntuu vaan, että miten se muka voi näin aikasin alkaa vaikuttaan noin paljon. Edellisessä raskaudessa en juuri liikkunut, ni en osaa verrata.

No, tsemppiä saa kyllä jatkossa olla, jos koko raskauden ajan tämmönen treenien taso. Toivon, että tää nyt on sitä päivittäistä vaihtelua..
 
Mistä muuten oikeasti johtuu, että jo nyt hengästyy paljon helpommin, kuin ennen...?
 
Mä luen esikoiselle iltasadun yleensä makuuasennossa tytön vieressä ja jostain syystä se hengästyttää ihan älyttömästi. Puhumattakaan nyt esimerkiksi portaiden noususta.. :confused:
 
Punasolujen määrä vaikuttaa hapenkuljetukseen elimistössä. Mulla hemoglobiini laskenut niin alas, että laitan hengästymiseen ja uupumisen liikkuessa myös sen piikkiin. Kun plasman ja nesteen määrä elimistössä lisääntyy, niin hg laskee ja hapenkuljetus heikentyy. Tämän vuoksi ne urheilijat myös sitä epoa käyttää :wink siis, että happi kulkee elimistössä paremmin punasolujen määrän kasvaessa.

En ole lääkäri vaan LitM, eli en nyt ihan kaikkea mene vannomaan. :D mutta tuntuu, että epoa tässä kohta tarvitaan :D
 
Tiedän Tapiirinen sun puhuvan asiaa, mutta en usko mulla johtuu hemoglobiinista. Mulla on aina ollu korkea hemo (132-142) eikä edellisen raskauden aikanakaan hirveesti laskenu. Tais käydä alimmillaan 121 tai 118.
Verenpaineet sen sijaan mulla on nyt alkuraskauden ollu matalammat mitä mulla ikinä, alimillaan oon mitannu 99/66. Eli ite paan ton piikkiin (verenkiertoon siis liittyy tämäki), mutta luulen siinä olevan jotain muutaki. On se niin huima ero tossa kunnossa verrattuna aikasempaan. Kai se keho on vaan nyt muutenki niin kierroksilla, että vaikuttaa sit myös kuntoon ja kestävyyteen.
 
Joo, varmasti moni asia vaikuttaa hengästymiseen ja itellä ihan sama tilanne hengästymiseen kanssa. Sitä ihmettelen myös, että miksi jotkut huippu-urheilija naiset tekevät parhaat suoritukset juuri raskaana ollessaan. Eli suorituskyky nousee... En sitten tiedä missä vaiheessa, nimittäin mulla tosiaan vaan laskee :D
 
Kesäkuisista kommentoin, kun meillä ei ole siellä liikunta-aiheista ketjua ja tämä kiinnostaa. Mulla on kanssa ollut viime viikot, tai melkeinpä koko raskausajan, melkoisen heikko happi. Treenatessa hengästyn paljon helpommin ja täytyy pitää pidempiä palautuksia. Tuntuu kyllä uskomattomalta, että miten se jo nyt vaikuttaa. Hg mulla oli rv 7 neuvolassa mitattuna mulle tosi hyvä, 147, joten ei tuo hengästyminen tosiaan huonoista veriarvoista johdu. Verenpainekin oli normaali. Että koskahan se suorituskyky muka paranee? Sitä odotellessa. :) Nyt ei kyllä ole löytynyt motivaatiota treeneihin juurikaan, kun ei niistä saa samalla tavalla irti kuin ennen. Olo antaisi kyllä myöden, mutta hitto kun ei kiinnosta! :/
 
Olin eilen sähläämässä ja piti lopettaa etuajassa vaikka otinkin rauhallisesti. Alko huimata ihan älyttömästä ja happikaan ei oikein kulkenut. Noh, ehkä joulun jälkeen vielä kerran tai kax kokeilen ja sit syksyllä uudestaan.
 
Mä juoksin tänään 30 min! Jee :D hurjaa kun ole yli kuukauteen liikkunut juuri lainkaan! Juoksu on siis mulle normaalisti arkipäivää.... Ja lenkkeilen paljon. Jospa se olo tästä kohenee... Tosin nyt on alkanut tuntua painetta alavatsalla eli saa nähdä mitenkauan juoksu tuntuu hyvältä.
 
Itse olin ja paino sanalla olin liikuntaa harrastava ennen raskautta. Kävin salilla, kahvakuulasin, lenkkeilin, hiihdin, luistelin... mutta tämä pahoinvointi on vienyt kaiken voiman ja nyt vaan yritän jotenkuten kramppaavan selän, iskiaksen ja noidannuolien kanssa kävelyttää koiraa edes pissalle. Itse laitan hengästymisen hypokalemiani piikkiin. Minä kuulasin 16kilosella kahvakuulalla ja nyt en jaksa edes 14kilon koiranruokasäkkiä kaksin käsin sylissä kantaa. Tää lihasväsymys vie kyllä innon kaikesta.
 
Kolme viikkoa vierähti sohvan pohjalla mullakin, aktiiviliikkujalla, ja nyt olen kans tällä viikolla pystynyt liikkuman jo hiukan!!! :-) (nyt siis rv 9+3) Pari juoksulenkkiä ja yks salitreeni! Ekan lenkin aikana purskahdin suorastaan itkuun, kun olin juossut peräti 5 minuuttia huomatessani, ettei mua oksettanut!!! Mä olin niin onnellinen, et myös iho meni ihan kananlihalle ja kylmät väreet kulki koko kropan läpi! Meno ei tietystikään ollut mitään huippunopeeta, ehkä 50% norm tehoista, mut kuitenkin, mä pystyin liikkumaan! Myös mun mieli on ollut virkeempi tän viikon! Pahoinvointia on kyl edelleenkin, mutta se ei ole enää niin jatkuvaa, vaan aalto tulee yleensä syömisen jälkeen, kestää n. tunnin ja katoaa, kunnes syön taas... Mut sen mä jo kestän! :-)
 
Moi kaikki! Tiedättekö milloin ei enää saa olla mahallaan esim. Selkäliikkeissä? Kai se jossain vaiheessa alkaa jo tuntua pahaltakin, mutta itsellä on huono tapa olla huomioimatta mitä keho sanoo.. Entä koska ne suorat vatsat piti lopettaa? Saako syviä vatsoja silti tehdä?
Eilen olisin halunnut mennä täydenkuun meditaatioon mutta sitä ei suositeltu raskaana oleville.. outoa. Myös rentoutuskelluntaan ehdin ostaa sarjakortin mutta sitäkään ei saa!
 
Syviä vatsoja saa tehdä.Suorat kannatti muistaakseni lopettaa toisella kolmanneksella, joskaan ei oo pakko.Pidentää vaan palautumista sitte synnytyksen jälkeen eli suositellaan jättämään.
 
Mä alotin tankotanssin kesäkuussa ja se on ilmeisesti myös sellainen laji, jota ei oikeen suositella raskaana oleville. Kysyin tuolta ohjaajalta, että mitä mun kannattaa tehä, ni vastaus oli, että kuuntelee omaa kroppaa ja menee sen mukaan. Rankemmat tekniikkatunnit olen jättänyt kokonaan pois ja käyn vain helpommilla tanssi-painotteisilla- ja pyörähdystunneilla. Alkuraskauden aikana olin hyvin väsynyt ja silloin treenien määrä väheni, mutta nyt on taas hieman pirteämpi olo, niin jaksaa käydä. Menen kuukausi kerrallaan ja vielä kun ei vatsaakaan ole, niin näyttää siltä, että jatkan vielä helmikuunkin tuota. Katsoo sitten uudelleen taas..

Lisäks alottelen taas käymää salilla ja ryhmäliikuntatunneilla. Suunnitelmissa olisi alkaa käydä pilates/jooga-tyyppisillä tunneilla enemmänkin. :)
 
Mä olen ajatellut, josko uintia alkaisi harrastaa. Siinä pitäisi olla liikuntamuoto, joka ei tee millekään nivelille huonoa, ja on rentouttavaa, mutta tehokasta. Tai joku vesijumppa tms.
 
Mä alotin tänä vkl crossfitin.Vitsit, että tykkään!! Vielä ei tuntunu raskaus häiritsevän muuten, ku kunto on laskenu raskauden takia, mutta jatkossa meen omien tuntemuksien mukaan.Aion kyllä jatkaa niin pitkään ku vaan pystyn.
 
Liikuntaa, juoksua+salitreeniä+ erilaisia ryhmäliikuntatunteja harrastanut koko ikäni. Nyt rv 16 ja pystynyt entiseen malliin liikkumaan noin 4-5x/vk. huomaa kyllä että lepoa tarvitsee enemmän jotta jaksaa treenailla. päiväuniin olen tutustunut vasta raskausaikana pakon edessä:D olen tietoisesti jättänyt intervallityyliset treenit, koska sitä neuvolalääkäri suositteli, muuten ei rajoituksia, vaan omien tuntemusten mukaan mennään loppuun asti. Mihin asti vatsalihaksia kannattaa/voi tehdä?
 
Takaisin
Top