Raskausajan liikunnat ja touhut

Onko kukaan aattellut osallistua mihinkään mammajumppiin? Itellä ois kiinnostusta ja koittanu netistä kattella mut ovat aika kaukana kaikki.. tai sitte uintia vois ruveta harrastaa. Jotenkin en uskolla salille mennä kun kuitenkaan en osaa varoa ja jotain sattuu, tai sit innostun liikaa :confused:
 
Juu pitäis junppaa tai uida mutku.. krhm... mut juu ajatuksena ois. Uimahallikin ihan vieres. Inhoon vaa viel normia enempi kylmää nyt ja uimahallissa matka löylystä tai vaikka vaan suihkustakin altaaseen on aina tuskaa :D

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Onko joku uskaltautunut laskettelemaan tänä talvena...?
Me tehtiin laskettelureissu miehen ja hänen tyttäriensä kanssa, mutta mä keskityin mökissä poreammeessa makoiluun... en uskaltanut mäkeen lähteä. Vaikka en mä tiedä, ei siinä kai muuta riskiä ole kuin että jos kaatuu pahasti?
Uudet, isommat toppahousut olisi kyllä sitten kanssa tarvinnut ostaa :grin
 
Me mennään huhtikuussa rukalle ja aattelin kyllä mennä rinteeseen. Anoppi kerto itse kans lasketelleensa hiihtolomien aikaan, ku nuorimmaistaan odotti, syntyny heinäkuussa. Ei se ymmärtäny miks se ois kiellettyä. Ja kai hänen oli vähän pakkokin, että vanhemmat lapset pääsi rinteeseen, ku appiukko on invalidi, joten hänestä ei rinteeseen oo.
En oo mikään himolaskija, mutta jos yhen päivälipun ostais ja kattoo miten jaksaa. Enemmän aaytelin keskittyä hiihtämiseen ( jos vielä kelejä) ja salihommiin, ku lastenhoitaja (anoppi siis) on kerta mukana.Mutta lomaa kyllä odotan kovasti!!
 
En mäkään tossa laskettelussa mitään sellasta muuta vaarallista nää kun kaatumisen ja sehän voi sattua vaik niinkin et joku vahingos laskee päälle, ehkä sitä ei sit vaa suositella kun siinä on se riski olemassa, mutta sehän on jokaisen oma päätös ja omalla vastuulla sinne menee. :) Itse en henk.koht. uskaltais mennä, koska en antais ittelleni ikinä anteeks jos siel sattus jotain..
 
Mekin ollaan lähdössä Lappiin viikonloppuna viikoksi. Meinasin ihan pysyä tasamaahiihdossa, kun tuosta viime laskettelukerrasta on aikaa parikymmentä vuotta, niin ei nyt uskalla lähteä opettelemaan.. Muuten liikunnan osalta oon yrittäny liikkua niin paljon kun vaan hyvältä tuntuu. Kuntosalia ja lenkkeilyä lähinnä. Kuntosalilla aika paljon joutunu soveltamaan liikkeitä, ettei kauheesti ryttää vatsaa, mutta koko kroppaa pystyy edelleen treenaamaan kyllä tosi hyvin. Josko se synnytyksestä palautuminenkin olisi sitten nopeampaa. :rolleyes:
 
Mä olin Levillä esikoista odottaessa viikolla 9 ja silloin jo neuvolasta käskettiin jo silloin välttämään laskettelua. Juurikin kaatumisvaaran takia. Olin mä silloin parina päivänä, mutta silti se suurin ilo katosi, koska piti laskea tosi varovasti ja varsinkin varoa niitä muita rinteiden hurjapäitä. Itse tykkään haasteista laskettaessa, joten silloin se oli semmoista mummolaskettelua :grin Lasketellessa usein se kaatuminen on melko raju, joten vatsaa ei siinä vaiheessa pysty kovin hyvin suojelemaan. Itse luistelin alkutalvesta, mutta parin melkein-kaatumisen jälkeen jätin senkin puolessavälissä raskautta.
 
Tosta kuntosalista tuli mieleen, että mahtavaa ku pääsi niistä alkuraskauden oloista eroon, ni on taas treenit maistanu! Tietenki paljon pitää antaa keholle periksi ja salilla menee tavllista kauemmin, ku pitää malttaa pitää pidempiä taukoja. Mutta tänäänki jalka/persetreeni, kesto 1,5h, keskisyke 147, huippusyke 182. Ai, että tykkäsin! Oon kiitollinen joka päivästä, ku pystyy liikkumaan. Tiedän, että enemmin tai myöhemmin liikkuminen rajottu, ni pitää nauttia vielä ku pystyy.
 
Huh, miten teillä Stardust ja JustBreathe riittää energia ja jaksaminen salilla käymisen ja lenkkeilyyn? Mä en tajua o_O Mutta hyvähän se siis on, että riittää :) Mä en jaksa nyt edes kävelylenkille lähteä kun jalat on ihan tohjona 8h työpäivän seisomisen ja kävelemisen jälkeen...
 
Martuti, treeniähän se on tuokin hyötyliikunta :)

Minä käyn kerran viikkoon rivitanssissa, joka on tosi hauskaa, eikä siinä tarvii hypellä. Lisäksi kerran viikkoon tunnin kävelylenkki toisen raskaana olevan kanssa. Sellasta viittä kilsaa on vielä käpeksitty. Huomasin muuten, että kävely meinasi olla tukalaa jo alkuviikoilla, mut sit piti opetella sellainen tietoinen lantion seudun rentoutus siihen kävelyyn, niin kaikki tuska ja kivut jäi.

Joskus kyllä joudun nappaamaan panadolia lenkin jälkeen ettei niin pakottaisi yöllä :rolleyes: Ja samoin joudun tekemään avaavia venytyksiä lonkille, ettei edellisessä raskaudessa vaivoina ollut ristisuoliluunivelen vaiva palaisi.

Jos ei nuo treenit piisaa, ajelen varovasti kuntopyörällä ja nostelen käsipainoja (4kg), jottei käsivarret ihan veltostu. Niitä lihaksia kun kuitenkin tarttee sitten vauvan kanssa :grin Salille en uskalla lähteä, kun rehkisin siellä kuitenkin ihan liikaa.

RV siis nyt 21+1. Vatsa iso amerikkalainen jalkapallo.
 
Juu no toki mä töissä saan aika paljon hyötyliikuntaa, kun tulee koko päivä seistyä ja käveltyä, ja siihen lisäksi fyysistä painavien juttujen nostelua, ja kyykkyyn-ylös-mönkimistä hyllyttäessä... mutta kaipa sitä silti vielä lisäksi tarttis jotain muutakin jaksaa tehdä kun kotiin pääsee... :rolleyes:
 
Hyvin riittää energia pääosin! Sen verran itselle antaa anteeksi, että jos on olo että tänään en jaksa niin sitten en mene ja jos lenkillä alkaa tulla tunne, että nyt painellaan liian kovaa, niin sitten pitää vaan hidastaa tahtia. Mutta useamman kerran viikossa liikun kyllä. Ylläkselläkin jaksoi hiihtää ja/tai lenkkeillä 2-3 kertaa päivässä ihan hyvin ja lomareissun jälkeen kun meni salille, niin kulki paremmin kuin pitkään aikaan! Kerran kaaduin suksilla alamäessä, mutta pistin itse ajoissa perseen maahan, kun alkoi näyttää siltä että nyt käy huonosti, niin ei käynyt kuinkaan :) ja koiran kanssakin uskalsin hiihtää, vaikka ensin ajattelin etten varmaan uskalla..
Teen pääosin istumatyötä ja ajan vielä melko pitkiä työmatkoja, niin kroppa kyllä valittaa heti jos ei illalla liiku..

Salilla huomaa kyllä juu sen, että tauot liikkeiden välillä on pidempiä kuin ennen, kun hengästyy helpommin. Ja aika monia liikkeitä on jättänyt pois tai soveltaa eri tavalla, jos eivät tunnu hyvältä. Mutta olen todella onnellinen, että raskaus on ollut niin helppo, että on voinut näin paljon liikkua! :Heartred
 
^Aika samat fiilikset!
Viime viikolle sain 4 salia + 1 spinningin. Mulla on kolmijakonen ohjelma salilla ja sit yks extra selkätreenipäivä eli tavallaan nelijakonen... Spinninki alkaa nyt tuottaa jo suuria ongelmia, vaikka oon tangon nostanu jo neljä pykälää normaalia ylemmäs. Alavatsaan tulee tosi ikävä paineen tunne, etttä sykkennostoaerobiset on ehkä pakko alkaa vaihtaan johonki tanssitunteihin tai vastaaviin. Kahvakuula ois tieten hyvä vaihtoehto.

Kävely tökkii tosi pahasti. Ensinnäkään se ei taho kiinnostaa, mut kävelessä nuo lantion kivut jotenki pahimmoillaan. Salilla kaikki oireet vaan häviää johonki. Nyt on tuloksetki alkanu jopa nousemaan!! Vaikka en oo siihen pyrkinytkään, mut voimatasot tuntuu, että paranee joka treenissä. Ehkä ne raskauden aikaiset kasvuhormonit alkaa nyt sit toimimaan!?! Tauot pakko pitää normia pidempinä, mut hengästyminen on myös alkanu nyt helpottamaan. Keho varmaan tottunu lisääntyneeseen verimassaan. Häätyy nauttia nyt tästä ajasta!
 
Mä kävelin eilen pisimmän matkan moneen viikkoon. Kävin eräillä kutsuilla tutun luona ja kävelin 450 metriä suuntaansa. Mennessä kävi mielessä, että kehtaanko soittaa miehen hakemaan mut takaisin. Selvisin kuitenkin kotiin, vaikka mummot olisi kevyesti mut ohittaneet :grin Kuinkahan pian synnytyksen jälkeen uskaltaa aloittaa juoksemisen?

Äh, mä en ole liikkunut muutenkaan kuukauteen kun oli poskiontelotulehdus päällä. Uintia ajattelin nyt kokeilla, kai sekin parempi on kuin ei mitään? Viime kesänä uhosin että jos vielä joskus olen raskaana niin sitten kyllä liikun koko ajan. Haha ja niin vissiin, itku melkein tulee kun katsoo HeiaHeian tilastoja..
 
Mä en ole tehnyt yhtään mitään.
Mun ainoa liikuntani on 8h seisominen ja kävely töissä, ja siellä tulee "jumpattua" 30kg laatikoita nostellessa.
Ei mulla riitä mehut nyt tuon lisäksi kuntoiluun vielä töiden jälkeen...
 
Sainpa revittyä itteni salille parin viikon paussin jälkeen ja tuli kyllä fiilis, vaikka pitiki lopussa vähän tsempata itteä. Meinas puhti loppua ja treenin jälkeen tuntu, että jos pukkarissa ois sohva, ni oisin nukahtanu siihen samontein =D Vaikka ei siis ollu ees rankka treeni ja tosi pitkillä tauoilla, ni silti se alkaa jo verottaa voimia erinlailla. Ja uus lemppariliike: takaolkapääsoutu taljassa! Vitsit miten sai poltteen. Tein siis kolmisen viikkoa sitte itelle uuden ohjelman, mikä on enemmänki koko kropan treeni, mutta silti kolmijakonen. Että jos sais käytyä ees sen kaks kertaa viikkoon, ni tulee silti tehtyä ylä-ja alakroppaa.

Ja sit seuraa vinkki muillekki, jotka kärsii iskias- ja pakarajumi kivuista: Oon huomannu, että putkirullaus toimii itellä ainaki todella hyvin tuohon vaivaan. Muutaman minuutin ku viittii kumpaaki pakaraa oikein hitaasti rullata, etenki niitä kipeimpiä kohtia, ni eipä pariin päivään oo pyllyssä hermosärkyä kumarrellessa ja kyykkiessä. Tennispallon päällä istuminen varmaan ajaa pitkälti samanasian jos ei oo foamrullaa käytettävissä. Tai kaulin, jonka ympärillä pyyhe pehmikkeenä.

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app
 
Mullakin on nuo salikäynnit jääneet vähän vähemmälle, 2 x viikossa oon koittanu edelleen käydä. Toisena päivänä jalat & selkä ja toisena rinta ja kädet, olkapäitä vaihdellen. Välillä tehny koko kropan treeniä. Viime kerralla kun olin siellä joku nainen sanoi mulle, että älä nyt enää kovasti rehki kun oot noin pitkällä jo raskaana! Meinasin sanoa että enköhän mä ihan itse tiedä mitä mun sopii vielä tehdä.. mutta nielin sen ja hymyilin vaan.. ärsyttävää tulla kommentoimaan tuntemattomalle ihmiselle..

Kävelyllä yritän käydä joka päivä, tuo selkä ja jalat ei kestä yhtään sitä ettei liiku. Levottomat jalat on pahimmillaan laiskan päivän päätteeksi ja tuo selkä :mad: välillä on sen kanssa sellasta tuskaa että oksat pois..!
Saa nähdä kauan tuota salikorttia viitsii vielä pitää.. Ehkä nyt ainakin kuukauden vielä.. Tuleepahan ainakin käytyä ja tehtyä niin kauan kun on kortti :)
 
Sama kanssa, että pari kertaa viikossa on tullut saleiltua. Siihen aina päälle 1x uinti ja 2x kävelylenkki. Toki joinain viikkoina ei oo jaksanu tai lenkit jääny hyvin lyhyeksi kun väsynyt / alkanut sattua. Mutta joka viikko jotain :) Nyt vaan pikkuhiljaa alkaa jäämään saleilut pois, kun äitiysloma alkaa 6.6. Asutaan sen verran kaukana, etten ala pitkää matkaa autolla ajamaan salille (nyt yleensä käynyt töiden jälkeen ym. töiden yhteydessä). Omalla paikkakunnalla on kunnan sali (hyvin varusteltu toki), mutta sinne ihan turha ostaa 1kk korttia, joka maksaa n. 75e, kun 12kk kortti maksaa 157e. Ja kun sit jäis heti varmaan pari kuukautta väliin, niin teen sit kotitreeniä kahvakuulalla ja käsipainoilla ja ostan sit vuosikortin, kun paikat sallii kunnollisen salitreenailun jatkamisen :) . Ja ostin Mamasport -dvd:n itselleni, et tulis sit kotona jumppailtua :grin
 
Mä en osaa päättää mitä teen ton salikortin kans.. Meillä on kyllä tosi laajasti kaikkia ryhmäliikuntatunteja ja oonki miettiny, että jos alkas jo käymään erinäisillä kehonhuoltotunneilla. Terkkari jo puhu, että pyydä vaan heti häneltä todistusta salille jos tuntuu ettet jaksa enää käydä.
Meillä kyllä vois laittaa kortin myös vuokralle ja jos ottas väliaikasen kortin johonki halvalle yleissalille. Liikuntahallilla maksaa käynti vissii jonku pari euroa..
Tuntuu vaan jotenki vaikeelta luopuu kortista. Toisaalta maksaa 64€ kuussa, että ei oo järkeä pitää voimassa jos siellä ei tuu käytyä.
 
Takaisin
Top