Raskausajan liikunnat ja touhut

tinttiäinen

Satasella mukana keskusteluissa
Onko heinäkuisissa ahkeria liikkujia, arkiliikkujia vai onko tarkoitus aloittaa arkiliikunta nyt raskauden aikana tukemaan jaksamista?

Itse olen kesällä aloittanut juoksuharrastuksen ja kuntosaliharjoittelun tavoitteena elämäntapaliikkuminen, kropan kiinteyttäminen (n 7 kilon painon pudotus ) ja ylipäätään sen liikunnanilon löytyminen. Keväällä, kesällä ja ja nyt syksyllä harjoittelin ahkerasti mutta nyt motivaatiopula vaivaa.

Varsinkin nyt kun raskaus astuu kuvioihin mukaan, mietityttää miten olisi järkevää, turvallista ja mielekästä jatkaa?
Painon pudotus nyt ainakin jää tietenkin, mutta ruokavalion monipuolistaminen ja lievä korjaaminen saa jatkua edelleen.
Juoksuharrastus jää talveksi ja (nyt sitten kesäksi) jäihin muutenkin, mutta nyt alkuraskauden aikana mikäli säät ja vointi sallivat, aion hölkkälenkeillä käydä. Kuntosalilla jatkan entiseen malliin, voinnin ja tuntemusten mukaan.
Lisäksi jatkan vesijuoksu ja vesijumppaa luultavasti aika loppuraskauteen asti. ( viime raskaudessa vesijumppasin vielä rv 36. )

Koiran kanssa lenkkeilen päivittäin n 30-60 min.

Miten muilla liikunnat on mielessä? (Jaksoiko tätä edes kukaan lukea ja onko kiinnostusta tähän)
 
Mä kesän aikana pudotin 7kg (vhh:lla) ja pääsin tavoitepainoon. Syyskuussa alotin treenamisen 45-60min päivässä 6krt viikossa. Kovilla sykkeillä + lihastreeniä. Kilo-pari ehti tulla lihasta ja pikkuhiljaa alkoi kehokin vähän muuttaa muotoaan.. Ja sit tuli plussa tikkuun ja treenaaminen loppu ku seinään, ruokavalio lenti romukoppaan kun iski tää 24/7 pahoinvointi! Se on syötävä sitä mikä menee alas.. Ja tällä hetkellä se ei oo salaatti, liha ja rahka.. :p

Jotenkin tosi huono omatunto ja paskat fiilikset kun ei pysty/jaksa näillä oloilla liikkua yhtään! Ja ruokavaliostakaan en pysty pitää kiinni nyt.. :sad001

Mutta toisaalta, tää raskaus on ollut kyllä "työn ja tuskan takana" taas, että yritän olla stressaamatta liikkumisesta ja syömisestä.. Sitä on nyt mentävä olojen mukaan.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Käyn salilla tai jumpassa 2-3 kertaa viikossa ja kävelen koiran kanssa yhteensä reilu tunnin päivässä. Viime viikolla salilla käynti kyllä unohtui, mutta aion jatkaa sitä mahdollisimman pitkälle ja ehkä ottaa suosikkiurheilulajini uinnin viikko-ohjelmaan, nyt kun ei edes tarvitse pelätä uinnin jäävän menkkojen takia välistä :) Olen pudottanut 8 kiloa ja tahtoisin pudottaa vielä toisen mokoman, mutta se lykkääntyy nyt.
 
Mä oon kans käyny 2-3 krt viikossa salilla/pumpissa mikä on nyt kyllä pahasti jääny. Vähän plussauksen jälkeen viimeks kävin pumpissa ja se oli jotenkin tosi raskasta (hengästyin heti ja tuli olo et loppuis jo). Salillakaan en oo nyt käyny pariin viikkoon kun on ollu niin jaksamaton ja huono olo. Tarkoitus olis kuitenkin salilla käydä samoin kävellä. Kun sais ittensä vaan taas liikkeelle.
 
Minä luulen että tämä alku onkin hankalaa pitäytyä rutiineissa juuri pahanolon tai väsymyksen takia. Ja jos ei saa syötyöä niin ei myöskään jaksa mitään. Eiköhän kun alkuun päästään niin liikuntakin palaile viikko-ohjelmaan.

Mulla nyt ihan hillitön nuha niin eipä kans liikunnat oo ekana mielessä. Ehtiihän tuota :)
 
Mä olen käynyt 3 kertaa viikossa salilla ja muissa jumpissa 1-2 kertaa viikossa.
Olen huomannut, että hengästyn aika nopeasti ja ns. heikko-olo tulee, jos en ole syönyt kunnolla ennen salia. Mukana mulla on ollut proteiinijuomia ja patukoita, jotta jaksaisin tehdä treenin loppuun asti.
Olen aktiivisesti käynyt salilla nyt vuoden veran, tavoiteena kehittää omaa kroppaa ja ehkäistä mm. selkäkipuja. Treenit ovat koventuneet ajan kanssa tietysti.
Nyt näin alkuraskaudessa jo olen huomannut, että alkaa olla pakko himmata. Painot vähenee, toistot vähenee. Tämä on nyt enemmän sitten sitä ylläpitävää.
Enää ei painoa pudoteta ja lihasta kasvateta, vaan nyt pyritään pitämään paino samassa ja ylläpitää saavutettua lihaskuntoa. Niin tämä meininki muuttuu, kun jo nyt mennään "pikkuisen ehdoilla".
Omien tuntemuksien mukaan tulee toimia ehdottomasti.
Olen miettinyt, että kun kuntosali jäsenyyteni loppuu vuoden vaihteen jälkeen, niin jatkaisin liikuntaa kyllä, mutta eri muodoissa. Uinti, vesijuoksu, vesijumppa, salia unohtamatta,voisivat olla uudet lajini.
 
Kesäkuisten puolelta kommentoin, kun on kiinnostava aihe. Ennen raskautta harrastin monipuolista liikuntaa, lenkkeilyä ja lihaskuntoa, 4-6 krt/vko. Ja aika raskaita treenejä myös mukana. Heti plussauksen jälkeen mielenkiinto liikuntaan lopahti. Pahoinvointia ei ole ollut eikä mitenkään ihan kauheeta väsymystäkään. Vatsakipuja kylläkin.

Jostain syystä ei vaan löydy sitä samaa liikunnan iloa kuin ennen. Treeni ei tunnu pahalta, mutta ei kyllä niin kevyeltäkään kuin normaalisti. Syke nousee paljon helpommin eikä pysty/uskalla sen takia tehdä yhtä raskaasti kuin normaalisti. Jotenkin olen saanut itseni pakotettua nyt raskauden aikana liikkeelle 3-4 krt viikossa, mutta ei ole ollut helppoa! Ihan tyhmää kun ei huvita liikkua! Varsinkin, kun tiedän ettei liikkumattomuudesta seuraa kuin paska olo fyysisesti ja henkisesti. Sanotaan, että nyt pitäisi antaa itselleen aikaa levätä ja kuunnella kehoaan, mutta kun tuntuu etten mä sitä lepoa tarvi kun ei ole mitään olotilojakaan, olen vaan laiska ja käytän tuota tekosyynä olla jouten.
 
Mäkin liikun paljon, tai liikuin. Olen liikunnanopettaja ja entinen kurheilija. Alun 4 vko pystyin treenaamaan ihan normaalisti ja kysyin luvan lääkäriltäkin koviin treeneihin yms. Ja kaikki sallittiin oman tuntemuksen mukaan.

Sen olen huomannut, että syke on 20 pykälää korkeammalla kuin normaalisti, ja en vaan jaksa. Juoksu ei kulje mihinkään ja hyvä kun kävellä jaksan. Toivottavasti toisella kolmanneksella pääsen ja jaksan hiihtää!, :) heti kun vaan taas urheilu maistuu ja jaksan niin alan kyllä liikkumaan :)

Tsemppiä kaikille ja jaksamisia!
 
Mä oon pelannu sählyä kerran viikossa. Plussan jälkeen oon ollut reissussa tai flunssassa, joten en ole kohta kuukauteen käynyt. Muutenkin tää sairastaminen on tehnyt kaiken ihan mahdottomaksi. Just kurkin äitiysjoogakurssia kansanopistolla. Mutta en tiedä uskallanko jo ilmoittautua, mitäs jos meneekin kesken ennen sitä.. Plaah!!

Uimista suunnittelin, mutta tää hiton flunssa. Siis jo ennen plussausta. Jos nyt ensin pääsis täsät eroon niin vois taas ajatella. Ajattelin neuvolassa kysyä tuosta sählystä, se on kuitenkin semmonen naisten kuntoporukka, eikä oo pakko riehua, vaan kevyemminkin ottaminen on sallittua. Sählyssä on vaan äkkinäisiä liikkeitä ja niitä pitäs varoa, miks?? Ymmärrän kyllä ratsastuksen tippumiset jne, lätkän kaatumiset. Mut sähly? Samoin lentopallo kuuluu kiellettyihin? No tän kylän porukalla en lentikseen olis menossakaan, äijät pelaa niin kovaa, mut sellasta pehmoversioo, akkain kanssa?
 
Missäköhän vaiheessavraskautta tuollaiset "kovat " lajit kielletään? Siis sellaiset missä on mahdollisuus saada iskuja,tai missä joutuu esim hyppimään paljon? Onko kokemuksia kenelläkään?
 
Kyselin hiukan tarkennuksia neuvolassa eilen. Oman olon mukaan voi liikuntaa harrastaa kuten ennenkin rv 20 saakka. Esim. se sähly on ok, jos nyt ei henkihieverissä siellä juokse. Luulisin lentopallon kuuluvan samaan kategoriaan. Ratsastusta kuulin telkkarissa HIHS haastattelussa kilpailijan myös 4-5 kk saakka. Joten ei sekään nyt kaiketi ihan pois suljettu ole. Jotenkin tuli fiilis, et tuo lista on vähän semmonen hätävarjelun liioittelulista.

Järki päässä voi siis harrastaa jos ei tunnu pahalta yms. Eli himmaa oman olon mukaan. Osahan ei juuri oireile ennen puolta väliä. Osalla maha on jo aikamoinen pallo tuossa vaiheessa.

Ennen plussaa sählyssä meinas happi loppua, luulin et flunssa on tulossa. Eli voi tuntua selkeesti et on pakko hidastaa ja rauhottaa. On myöskin aika eri tyyppisiä ihmisiä, välttis ns. kovissakaan lajeissa ei kaikissa porukoissa tule niitä iskuja yms.
 
Mietin, että mihinköhän asti sitä uskaltaa lasketella... talvilomalla oltiin suunniteltu lähtevämme Leville, mutta silloin mulla olisi rv 22 joten en tiedä sitten uskaltaako enää... ja minkä kokoinen se maha edes on silloin oikeasti... Ei siitä liikuntamuodosta tietysti muuten ole haittaa, mutta kaatumisessa voi käydä pahasti :eek:
 
Muokattu viimeksi:
Mä ajattelin jättää jo nyt kaatumisriskilajit pois. Oman mielen rauhan takia :) mekin mennään Lappiin kun olen viikolla 24, mutta mä hiihdän paljon. En enää uskalla lasketella. Viimeksi lääkäri sanoi, että viikon 16 jälkeen juoksu + hyppylajit pitäis jättää vähemmälle, kun paikat löystyy....mutta sitten taas miehen sisko, joka on lääkäri ja entinen kilpaurheilija, sekä miehen isä, joka on lääkäri, niin sanoivat, että anna mennä niin pitkälle kun vaan vointi sallii. Eli kuuntele omaa kroppaa. Mä luulen, että se on niin paljon yksilöstä kiinni. Mitä on tottunut tekemään ja mitä taas ei...
 
Niin, ehkä on viisaampaa unohtaa laskettelu, se kun on sellainen laji jossa helposti kaatuu, ja välillä vähän pahemminkin. Ja en tiedä mahdunko edes silloin enää toppahousuihinikaan :p Tuskin laskettelen siis koko talvena, mutta menköön mies ja lapset mäkeen. Mä taidan tyytyä Lapissa kylpylöihin yms. :wink
 
Itsellä tuo ratsastus jäänyt, ensin vähä tämän huonon olon takia ja toinen syy että hevoset eivät ole mitään superluotettavia koulutettuja ratsuja vaan ravihevosia, niin aavistuksen epäluotettavia ja turhan vauhdikkaita tällähetkellä...ei uskalla turhia riskejä kuitenkaan ottaa :smiley-angelic006 Tallihommia muuten koittanut tehdä ja muksujen kanssa kävelyllä...enemmänkin vois ehkä :oops:
 
Esikoista odottaessa oltiin Levillä viikon reissulla kun oli menossa rv 9 ja neuvolassa käskettiin jo silloin välttämään lajeja joissa voi kaatua. Yhtenä päivänä olin mäessä laskettelemassa ja tosi varovaisesti mentiin vaikka yleensä olen ollut aika hurjapää.

Alkuvuodesta innostuin liikunnasta pitkästä aikaa ja useita tunteja viikossa olen liikkunut. Tavoitteena oli juosta 10 kilsaa, mutta pääsin vain 9 kilsaan ennen kuin tuli flunssa & raskaus. Sen jälkeen en ole jaksanut liikkua kuin töihin, kotiin ja sänkyyn. Kiloja on tullut jo muutama kun koko aika pitää syödä, syödä ja syödä että olo vähän helpottais.. Tällä hetkellä odotan että paha olo loppuis ja alkais toinen kolmannes ja toivon mukaan pääsisi taas liikkumaan. Tosin esikoista odottaessa kaikki liikunta tuntui pahalta jo puolenvälin jälkeen..
 
Mä aion jatkaa punttis-treenejä ja rankkaa aerobista niin kauan, ku tuntuu hyvältä. En oo vielä huomannu raskauden vaikuttavan menoon. Paitsi, että sairastuin flunssaan alkuviikosta ja paan sen raskauden piikkiin, koska en yleensä ikinä sairasta. Ehkä sen verran nyt laskenu vastustuskyky, että virus sit iski... Anyhuu, yritän nyt pitää pään kasassa ja antaa itelle aikaa parantua rauhassa ennen ku palaan treenien pariin. Ehkä taas ensi viikon alusta sitte :).

Ja edellisen raskauden jälkeen oon siis reilussa vuodessa pudottanu semmosen 20 kiloa, ja raskausdiabeteksen uhka tässäki raskaudessa, ni en todellaan päästä itseäni siihen kuntoon, missä olin edellisessä raskaudessa. Oltiin molemmat hengenvaarassa siellä synnytyssalissa...

Ei oo mitään rajotuksia liikunnan suhteen, jos on liikkunu ennen raskauttaki. Ainoastaan semmoset lajit suositellaan jättämään tosiaan, missä on kaatumisen ja/tai iskujen vaara. Esim ratsastus, kamppailulajit jne.. Mutta kyllä jokainen ite tietää mikä tuntuu hyvältä. Etenkään ekan kolmanneksen aikana on sikiö niin hyvin vielä suojassa, ettei sillä hätää oo.

Ite oon itseasiassa varannu tammikuuksi Crossfitin peruskurssin ja maksoin kuukauden jatkonkin. Vähän jännittää.. En oo vielä ihan täysin päättäny mitä sen kans teen, mut tuo peruskurssi nyt on pääasiassa tekniikkaa, ni sinne nyt varmaan ainaki meen.

Ja toivon hartaasti säästyväni edellisen raskauden kamalilta liitoskivuilta, jotka jonain päivinä yksinkertasesti pakottivat mut sohvan pohjalle.
 
Sitä mullekin nyt neuvolassa sanottiin, että ainakaan ei kannata aloittaa mitään uutta lajia. Suositeltuja liikuntamuotoja on kävely, uinti yms. Juoksukin on hyvä, jos sitä on harrastanut jo ennenkin, ja tietyt jumpat. Mutta se laskettelu tosiaan kiellettiin jo vallan.
 
Itse pyöräilen vielä työmatkat töihin ja asioille kun asun parin kilometrin säteellä vähän joka paikasta. Harrastan tanssia useamman kerran viikossa, mutta täytyy jättää muutama tunti pois ihan aikataulujen vuoksi joulun jälkeen. Saas nähdä miten raskaus vaikuttaa tanssimiseen sitten keväämmällä.
 
Takaisin
Top