Raskaus ja työ

Mä kävin eilen työterveydessä. Lääkäri epäili että mun pikkusormessa olis jänteessä tulehdusta. Sormi kun välillä tosi kipeä. Mutta näin raskaana ei voinut tarjota kun lämmintä kättä. Ei voi pistää kortisonia eikä määrätä tulehduskipulääkkeet. Lääkäri vaan totesi että kesäkuussa jos vielä kipeä niin sitten hoidetaan....hurraa..

:(
Voiko sitä tulehdusta (tai kipua) helpottaa kylmällä tai kuumalla? Jos ei muuta keinoa ole...

Miksi ei voi pistää kortisonia? :( mulla on pistetty kyllä polveen ja tullaan taatusti vielä tän raskauden aikana pistään.. Se onkin ainut keino minkä avulla pysyn kävelevien kirjoissa. Söin tuossa myös suun kautta pienellä annoksella olevsn kortisonikuurin...

Kokeile ihmeessä kylmähoitoa, mulla ainakin tuo hiukan helpotusta tulehtuneisiin niveliin!

Tänään käyty taas työterveydessä selän takia.. Lähete fyssariin ja pääsinkin saman tien.. Oli vaa kauheeta ku piti mennä mahalteen siihen pöydälle ja sit se paineli selkää ni tuntu et vauva liiskaantuu sinne. Sit vauva alottiki kunnon bileet ku nousin siitä ylös :)
Kovasti se lääkäri meinas että töihin pitäis yrittää mennä kun selkä rauhoittuu.. Ite oon vaan vähän skeptinen asian suhteen kun noi iskiaskivut on välillä niin kovat ettei pääse liikkumaan. Toinen lääkäri sanoi et luultavasti välilevytyrä. Työ on raskasta ja jaloilla kokopäivä, nostoja yms. Noh, viikko kerrallaan mennään.

Mulla edelleen työt sujuu kivuttomasti. Onneksi. Kyllä se tuskanenki aika tulee.

Nyt tuntui olevan ylipäänsä huono viikko. Lonkka tosi kipeä ja pahasti repii alavatsasta.
Mistä te ootte hakenut sairaslomaa raskauden vaivoihin?
Sillä tämä kysymys kun alkuraskaudessa itse kävin työterveydessä pahoinvoinnista ja väsymyksestä ja muuten huonosta olosta. Totesivat siellä että raskaus ei ole sairaus ja se siitä. Lisättäköön vielä että mä en kauheasti sairaslomilla ole...

Neuvolasta tai terveyskeskus lääkäriltä. Itse sain saikkua äippäpolilta. Mut neuvolasta ainakin voivat muutaman päivän kirjottamaan. :)

Pitäis mennä viikonloppuna, pe ja la öiksi töihin, jaloilla ollaan kokoajan ja nostelua/kantelua mitä ihmeellisimmissä asennoissa. Plus kurottelua ja kyykistelyä ja kiertoliikkeitä.. Taukoja meidän alalla ei juuri ole, muutakun tupakoitsijoilla. :D Saa nähdä miten jaksaa kun edellisen työvuoron tehny uudenvuoden aattona:meh:
Baarityö siis, onneksi jo viimestään 03 yöllä kotona. En tiedä onko tää hyvä juttu, ettei töitä ole tiedossa enempää tälle loppukeväälle, toisaalta ihan mielellään keskittyy opiskeluun ja lepäämiseen. Eipähän tarvi olla sairaslomaa hakemassa jatkuvasti. Ens viikolla menossa Kelaan puhumaan näistä tuista, miten saa opintotuen ja asumistuen lisäks noita äitiyspäivärahoja tai muuta. Meillä piti olla 1.5-30.9. työharjottelut, joten saan kivan "kesäloman" sille ajalle, eikä tarvi koululla käydä kun lokakuussa seuraavan kerran.

Mites muuten muilla, kuinka äkkiä on porukka menny takasin töihin / tehny jotain keikkahommia vauvan syntymän jälkeen?

Ja vielä toinen asia jota olen pohtinut.. heh. Onko täällä muita jotka tekee päivittäin hevosten kans hommia, lähinnä tallitöitä/ajaa ? Yritin bongailla mutta ei sattunut silmiin. Ihan vaan miettinyt tässä että koskakohan se stoppi siihen hommaan itellä tulee. Oon niin jääräpää ja "oma" talli, eli joutuu jokapäivä monta tuntia ja kaikkee mahdollista tekemään, lisäks käyn naapuritallilla (17 hevosen täyshoitopaikka) tekemässä nyt iltatalleja. Vähän kevyempää hommaa, mutta kumminkin. Oon saanu lähinnä oman äidin hysteeriseks näillä tallitöillä, se kun on ihan varma että saan potkun ja suoraa mahaan.:smiley-ashamed005 Itse kyllä hevosiin luotan, etenkin noihin omiini, mutta tuo yli 20kg purupaalien nostelu ja kantaminen, heinäsäkkien ja vesien roudaaminen ja kaikki kyykkiminen pistää kyllä puhaltamaan. Onneksi ei ratsastaa tarvi enää, kärryillä pystyy vielä ajamaan.

Sun kannattaa Suskero kuunnella omaa kroppaasi. Kyllä sun hommat aika raskaalta kuulostaa, varsinkin nuo nostellut. Jos sua paljon alkaa supistelemaan (ihan harjoitussupistuksiakin), silloin kyllä itse harkitsisin vakavasti hommien keventämistä.

Toisaalta on hyväkin että pysyy touhukkaan koko raskauden, on synnytykseen fyysisesti paremmassa kunnossa ja varmasti palautuukin nopeammin kuntoon :smug: Mutta on noissa hevoshommissa aina tietysti riskinsä että jotain voi sattua ja tapahtua.

Muistankohan väärin vai oliko niin, että puolivälin jälkeen ei enää suositella nostelemaan mitään painavaa?

Mulla kanssa työ, johon kuuluu nosteluita ja hankalia työasentoja. Tallitöitäkin pätkä silloin tällöin. Selkeesti tulee kiinnitettyä huomiota enemmän nostoasentoihin ja muitenkin taakan painoon. Ennemmin sitten kävelen edestakasin, kun kannan kerralla liikaa. Ensiviikolla työterveyshoitajan juttusille ja myöhemmin työterveyslääkärille, haluavat vissiin jutskata ja katsoa miten jaksan tässä työssä odotuksen kanssa :) kiva että pitävät huolta!

Mä muistaisin lukeneeni jostain neuvolasta saatujen kirjasten ym joukosta, että puoli välin jälkeen täytyis tosiaan vältellä nostamasta mitään raskaita.

Juu mielelläni olisin nostelematta, mutta ei tuota miesväkee kauheen usein saa talliapuun, joten pakko ne hommat on hoitaa itte. Onneks sen verran saa apua, että purupaalit tuo isäntä työmatkallaan, ja kantaa talliin :) Ja kyllä noihin asentoihin oon alkanu kiinnittää huomiota, samoin kannan mielummi pikkuämpäreillä vedet ja useamman reissun tallustaen sitte navetan ja tarhojen/tallin väliä. Samoin tää työtahti on alkanu hidastumaan, menee melkei puolta kauemmin tallilla kun ennen. :smiley-ashamed004 Muistelin kans et ekalla lääkärikäynnillä kun kysyin tuota hevosjuttua, se sano että periaatteessa tallihommia voi tehdä nii pitkään kun jaksaa, ratsastus toki kielletty ja se nostelu pitää jättää miesten hommaks. :smiley-angelic006 Oppiipahan pikkuneiti jo mahassa kuinka paljon tää harrastus vaatii, onhan hänelle jo oma puolivuotias ponikin kasvamassa. (ja mun tuurilla tulee selane prinsessa jota ei hevoset kiinnosta pätkääkään.. kääk! :nailbiting: )

Ja on muutama synnyttänyt kaveri kans todennut että tää hevosharrastus on ihan kiva "huomaamaton" tapa välttää sitä totaalista sohvalle jämähtämistä. Jokapäivä on käytävä pariin kertaan vähintään..Mielenkiinnolla ens viikon neuvolapunnitusta odotan, ei ainakaan tunnu et olis lisäkiloja kovin kertyny =D Laskettuaika kyllä osu ihan sopivasti laidunkauden alkuun, saan hepat omaan pihaan kesäksi, voi vahtia niitä siinä eikä tarvi kannella tai nostella rouville ruokaa/vettä eteen jatkuvasti...

Tuo on kyllä totta Suskero että hevosharrastus varsinkin jos on oma talli, on kyllä parasta hyötyliikuntaa! Mulla on hevostouhut jääneet ihan minimiin verrattuna aiempiin raskauksiin ja sen kyllä huomaan mun painonnousussakin :shifty: Käyn mä sentään yhdellä pikkutallilla kerran viikossa hoitamassa tallihommat ja tarhanputsaukset. Pitäisi etsiä joku uusi liikuntaharrastus, mutta ei vaan oikein tahdo löytyä motivaatiota. Onneksi nuo kaksi pikku vintiötä pitää mut edes jonkinlaisessa liikkeessä :wink

Ihanaa että sulla on jo poni siellä kasvamassa tulevalle pikku pilotille:p

:confused005Viime yö meni valvoessa kun ihan alavatsasta kivistää tai jotain.
Jos olis arkipäivä niin soittaisin varmaa neuvolaan jotta sais saikkua, mutta näin viikonloppuna täällä päivystyskin pitkällä ja se on sit pitkää jonottelua. Ultrassa vasta kävin alku viikosta ja kaikki oli hyvin.. Eikai sitä muuta kun töihin täytyy lähteä. Toivottavasti helpottaisi näillä vatsa "kivuilla" ikävä niitä vanhuksia on nostella.
Voishan äippäpolille toki soittaa mut ei nää suopareita oo. Sellai tosi epämukava tunne alavatsasta, enkä viittis millään lähtee matkaan mihkää...ähh

Tai sit sanot siellä töissä ettei tuu mitään näiden kipujen kanssa. Pitääkö teillä heti olla todistus ekasta poissaolosta?

Pomon luvalla saa olla pois, mut eipä se pomo lauantaisin oo paikalla. Noh, maanantaina soittoa neuvolaan..

Mulla on menny töissä vielä ihan tavalliseen tapaan. Ei ole raskaudesta ollut onneksi mitään vaivaa, vaikka työ on fyysistä. Olen siis urheiluvalmentajana ja työssä tulee pompittua, luisteltua, näytettyä lihasliikkeitä ja muita harjotteita. Tavotteena ois pysyä töissä äitiyslomaan asti.

Mullakin on töissä ihan kivasti vielä mennyt. Työ on fyysisesti kevyttä. Viimeisen kahden viikon aikana on alkanut väsyttää, mutta siihen vaivaan aloitin rautakuurin. Vapaalla ollessa liikun paljon monipuolisesti ja itse ainakin olen vielä tehnyt punttisalilla mm. maastavetoja ihan reiluilla painoilla. Olen ajatellut näin pitäväni selkäni kunnossa. Toki olen selvitellyt "kielletyt" liikkeet ja niitä en enää tee. Mitään supistuksia minulle ei vielä ole ollut, eikä muitakaan kipuja (oksentelua ja väsymystä lukuun ottamatta). Olen ajatellut jatkaa samalla linjalla, toki vähitellen pitänee painoja vähentää. Nyt rv 21.

Takaisin