Raskaus ja työ

Meilläkin saa varmaan. Osunut nää kerrat työajalle. Tosin haluavat todistuksen töissä käynnistä.

Tai töissä todistuksen käynnistä. Siis työnantaja haluaa, ei neuvola :D

Meillä kans pomo sano vaa et ku tuo sen käyntitodistuksen ni saa palkan noilta käyntien ajoiltakin.

Mitä ihmettä mä oikein sekoilen. Siis meillä saa varmaan, en tiedä siis varmaksi kun sattunut vapaa-ajalle neuvola-ajat. :D

Mää oon saanu sovittua aina työajan ulkopuolelle tai sit oon vaihtanu jonku kans vuoroa...pitääpä tosiaan todistus pyytää sieltä ettei tarvi sitten korvailla kun sattuu nyt tuo lääkärineuvola melkee keskelle päivää...

Miä oon tahallani varannu aikoja sillei että sattuu työajalle. Helpommalla rahan saa neuvolassa jutustelemalla kun töissä :)

Meillä taas perus neuvolakäynnit ei mun ymmärtääkseeni kuulu mutta sitten neuvola lääkäri kuuluisi. En ole varma kun luin sellasesta lehtiöstä ja pomolta suoraan kysyin niin ei sekään suoraa vastausta osannut sanoa :D ja täälläkin yksi lähihoitaja :)

Mää en viitti työajalle ees varailla, ajomatkaa työ-kotipaikkakunta sen verran että menis bensiiniin nekin rahat, enkä vihtis ees taas ajella :)

Pomo nyt halusi, että muutetaan työaikoja siten, että ei tule 10 min myöhästymisiä aamuisin neuvolan takia, vaan pitäisi sitten mennä puoli tuntia myöhemmin töihin ja vastaavasti pääsisin puoli tuntia myöhemmin. Täytyy varmaan jättää sitten kertomatta koko neuvolakäynnit, kun yleensä en ole edes myöhästynyt töistä niiden takia, vaikka olen ilmoittanut tunnollisena työntekijänä, että muutaman minuutin tulen ehkä myöhässä. Tai sitten sovin käynnit keskelle päivää.. tessiä ei ole, mutta suosituksen mukaan nuo ovat paikallisia. Pomo voi melkein siis valita sen 10 min mahdollinen myöhästyminen aamulla tai sitten olen keskellä päivää kaksi tuntia poissa, kun työmatkaa on niin paljon. Tulipa taas itsensä toistoa..

Täytyy varmaan vielä kysyä liiton mielipide asiaan.

Todistukset minulla on poissaoloista esittää, mutta niitä pomo ei ole kysynyt. Jotenkin jäi sellainen kuva, että haluaa tehdä asiat minulle mahdollisimman vaikeaksi. En ehkä viitsi olla kovin helppo minäkään siinä tapauksessa. Laki kun kuitenkin on hyvin pitkälle raskaana olevan puolella.

Laki muuten määrää työnantajaa järjestämään lepotilan raskaana olevalle työntekijälle. ;)

Mulla jos sattuu työ ajalle neuvolaa tai lääkäriä niin pitää vaihtaa vuoroo kun täällä on vain yks hoitaja kerrallaan paikallaan. Ja tähän mennessä oon saanu sovittuakin vuorot niin että pääsen sovittuina aikoina neuvolaan tai lääkäriin kun ei niitäkään aina kehtaa siirtää. :D

Elaffy ikävästi suhtautuu pomo neuvolakäynteihin :sad001

Mulla niin ilta- ja viikonloppupainotteinen työ et oon aamuihin ja vapaapäiviin saanu hyvin neuvola ym. käynnit sumplittua. Tessissä sanotaan et jos ei ole mahdollista työajan ulkopuolelle järjestää neuvola ym. käyntejä niin sit ne on työaikaa. Mulla siis kevyesti on mahollista.

Työskentelen kemian/teknologian teollisuudessa labroja, ympäristön ja vallitsevien työolosuhteiden vuoksi, eä-vapaalla äippälomaan saakka. Itte olin vieraalla paikkakunnalla töissä viikot ja pitkien työmatkojen vuoksi nlat olisi olleet vaikea järjestää eikä sympatiaa työpaikanpuolesta kyllä löytynyt.... Nyt kun kotona, nla ajat saan miten itse haluan.

Tänään tuo pomon "oikea käsi" lohdutti, että nyt yritetään vain kestää hetki. Pomo ilmeisesti otti kovin raskaasti tuon uutisen raskaudesta. Annetaan vähän pölyn laskeutua.. mutta jos tuollainen suora ilkeily vielä jatkuu, olen kyllä pian saikulla. Pakko ajatella omaa jakamista. Eilen oli kurja päivä pomon osalta töissä ja vauvat olivat todella levottomia koko päivän. Niilläkin varmasti paha olla, jos äiti voi pahoin..

Täytyy olla liittoon yhteydessä, että miten tehdään, kun koen olevani eriarvoisessa asemassa raskauden takia. Pomo ei myöskään noudata suositusta työehdoista. Toki se on vain suositus. Saikkua saa todella helposti, kun on riskiraskaus. En tiedä, onko se sitten mukavampaa pomolle kuin minun naamani katselu joka päivä. Henkien jaksaminen on pian loppu, jos tällaisessa paineessa ja ilmapiirissä pitää pitkään työskennellä. Odottavan äidin henkinen hyvinvointi on mielestäni yhtä tärkeää kuin fyysinen.

Anteeksi, kun vain puran tänne ja omanapailen. Hypätkää minun kirjoitukset yli ja lukekaa mielenkiintoisempaa juttuja.

No mut ihan käsittämätöntä et tänä päivänä voi olla vielä noin syrjivää käytöstä raskauden takia työpaikalla!! Jaksamisia sulle elaffy!!

Onneksi Elaffy siellä sun työpaikalla on kuitenkin parempi asenne muilla ihmisillä! Mutta olen samaa mieltä että jos sun pomo jatkaa ilkeilyään, on sairaslomalle jääminen parempi vaihtoehto kuin jokapäiväinen stressi huonosta työilmapiiristä. Ja hienosti olet jo jaksanut olla töissä puoleen väliin asti!

Eihän tässä ole enää kuin enintään kymmenen viikkoa jäljellä. Sen jälkeen lääkäri todennäköisesti laittaa saikulle joka tapauksessa. Ajattelin kyllä yrittää ainakin puolet tuosta vielä sinnitellä. Minulla on aika korkea työmoraali, joten siksi tilanne tuntuukin niin hankalalta. Haluaisin keskustella tilanteesta pomon kanssa, mutta tiedän, että hän ei siihen kykene ja menisi kuitenkin minun itkuksi vain koko homma.

Kiitos, kun tsemppaatte. Se on oikeasti todella tärkeää minulle ja arvostan sitä kovin. Mies on paras tukijani, mutta hänellekin varmasti raskasta, kun itken illat tätä asiaa. Neuvolassa yritin puhua työtilannettani, mutta ei siellä oikein otettu mitään kantaa mihinkään. Lohdutti vain, että todennäköisesti pelkoni on isompi mörkö kuin tilanne oikeasti. Noh, toisin kävi.. Jotain aavistelin oikein, eikä ihmistuntemus täysin pettänyt.

Miksi kaikki huonot pomot aina osuvat minun kohdalleni..

elaffylle tsemppiä!

mie oon ollu erityisäitiysvapaalla marraskuusta asti.Tästäkin onneks kertyy lomia niinkuin vanhempainvapaasta.Lomat aion pitää sit vapaiden perään niin kuin esikostaki.Esikko oli vuoden ja kk vanha ku menin takasi töihin ja mies jäi vuorostaan kotiin.

Tsemppiä elaffy!
Hyvin samanlaisesta tilanteesta lähdin nyt itsekin, meillä ei alettu siirtämään työpäiviä vaan jätettiin ne kokonaan pois, 40 tuntia tippui ensin 32:n, "kun jouvut käymään neuvoloissa yms", ja teen vielä vuorotyötä maanantaista sunnuntaihin, eli helposti olisin kyllä ne neuvolat vapaapäivillekin saanut sovittua. Sitten kun selkä alkoi vielä kiukuttelemaan niin työnantajasta tuli vielä hankalampi, uhkaili irtisanomisella jos saan vain lyhyitä sairaslomia, kun on hänelle niin hankalaa hommailla sijaisia. Ja tunnit tippui entisestään 20:n viikossa, "koska en voi tehdä kaikkia töitä".. otin sitten viimeiset haukut tästä asiasta vastaan viime viikolla ja hain sairasloman, sekä selkäkivun että henkisen jaksamisen takia. Nyt sain vielä fysioterapeuteilta vahvistuksen että selkäkipu johtuu raskaudesta, eikä helpotusta ennen synnytystä ole kuin lepo, eli todennäiköisesti työt loppuivat osaltani tähän, ja loppuraskaus menee sairaslomalla.. toisaalta helpottaa tosi paljon, kun kivutkin on paljon lievemmät, kun ei tarvitse töissä rehkiä, mutta aika alkaa tulla jo pitkäksi, en ole vielä ikinä ollut tällälailla "jouten", eiköhän sekin helpota kun uskaltaa alkaa laittaa pikkuiselle huonetta valmiiksi :) ohoh, tulipas avauduttua ja pitkästi...

Takaisin