Raskaus ja Tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toi ruskeasilmäisyyden periytyvyys on mielenkiintoinen juttu: mun mummi siis aika tumma, vaikka suomalaiset juuret, jossain kauempaa jotain tummaa..
Me kaikki hänen tyttöjen lapset ollaan vaaleita, samoin hänen omat lapsensa ovat kaikki vihreä ja sinisilmäisiä, paitsi hänen poikansa peri ruskeat silmät ja pojan tyttö.
Ja huvittavin kaikista, mun äidin sisko vaalea elovenatyttö, samoin lasten isä vaalea kuin mikä ja pumpsis! Eka oli ruskeasilmäinen ja tummatukkainen, loput elovenalinjaa :D
Että miten se voi heittää tuolla tavalla? Periaatteessa, se vois ehkä pompata vielä meillekin se ruskeasilmäisyys, ois se järkytys :D..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Mä oon luullu että ruskeesilmäsyys ei voi olla piilevää? Mutta aina voi oppia jotain uutta :D Musta ruskeet silmät on kauniit, mutta kun on sinisilmäset vanhemmat niin sellasta ihmettä tuskin tullaan meidän perheessä näkemään...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meidän molemmilla pojilla on ruskeat silmät, mutta esikoisella on vaalea tukka ja kuopuksella keskiruskea. Mulla itsellä on ruskeat silmät ja lasten isällä siniharmaat. Isänsä on taas ollu ihan blondi penskana, et sieltä varmaan juontaa juurensa tuo blondius.
Toivonkin, että tää uusinkin tulokas perisi mun ruskeat silmät, koska siniharmaat vaan on mun mielestä tylsät :)

Mun mies on ruskeasilmäinen ja tumma kuten äitinsä, mutta isänsä on vaalea ja sinisilmäinen. Mulla taas molemmat vanhemmat sinisilmäisiä, kuten taas heidän vanhempansakin. Meidän lapsilla yhdellä on ruskeat silmät ja on aivan isänsä näköinen muutenkin, muut kaksi sinisilmää on mun näköisiä enempi.

Ruskeasilmäisyys voi siis olla väistyvä ominaisuus, etenkin jos toiselta puolelta on voimakas sinisilmäisyys, kuten meillä.

Jännä tosiaan nähdä, mitä lajia tää neljäs on. Lapset toki muistuttaa toisiaan, vaikka ovatkin ihan omannäköisiään. Eniten ovat olleet samannäköisiä kasvonpiirteiltään ihan vauvoina ja sitten muuttuneet itsensä näköisiksi.

Meillä postinkantaja on nainen. :smiley-bounce022

juu siis kyllä mä tiesin että ruskeesilmänen vanhempi voi saada sinisilmäsiä lapsia, mutta luulin että toisinpäin on mahdotonta eli että ruskeesilmäsellä lapsella on oltava toisella vanhemmista ruskeet silmät myös. Mutta ehkä nää asiat ei oo ihan niin yksinkertasia kun vois äkkiseltään kuvitella!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Eikös ne RR-rr yhdistelmillä nuo silmävärin periytyvyydet siellä koulussa aikanaan opetettu.. että siis rr-rr sinisilmäiset ei vois saada Rr tai RR ruskeasilmäisiä lapsia.. näin mäkin luulin! mutta onhan ne varmaanhiukan monimutkaisempia nuo yhdistelmät:p-eläinten väriyhdistelmiin ja niiden periytyvyyksiin perehtyessäkin on melkoisia kirjainyhdistelmiä tullut vastaan. ja saahan ne mustaihoisetkin toisinaan ihan blondeja bebejä..

Joo, katsokaas aina meitä mutantteja joukkoon mahtuu :p Mun vanhemmilla on kummallakin siniset silmät ja mä olen sisarusparvesta ainoa, jolla vihreät ja oikeastaan jo ruskeaan taittuvat silmät. Tiiä sitten mikä postinjakaja on ollu asialla, muutoin olen kyllä ilmetty (oletettu :wink) isäni...

Mä olen tosi huono omista lapsista näkemään mikä piirre on multa tai isältään. Lapset näyttää itseltään. Samaten en oo koskaan älynny kun musta ja mun sisaruksista sanotaan, että ollaan niin samannäkösiä, ettei eroon tunnista ja me ollaan kyllä ihan eri näkösiä. Siks toiseks mulla ja mun vanhimmalla siskolla on melkein 20 vuotta ikäeroakin, että kyllä senkin nyt perkules soikoon vähän pitäs näkyä. Tai sitten ollaan hyvin säilyvää sorttia... Tai sitten olen ite rupsahtanu ennen aikasesti...:confused:

Silmien väri ei kyllä tosiaan mee ihan niin kuin muistan bilsassa suoraviivaisesti opetetun. Miehen muksuilla toisella on ruskeat silmät kuten äidillään, toisella siniset kuten miehellä. Mun vanhemmilla on molemmilla vaaleansiniset silmät ja mulla on hieman vihreään taittuvan harmaat silmät eli aika liki sama kun niillä mut silti ihan eri mutta sinisen sävyjen suhteen ei taida olla niin selkeää toi värin meneminen.

Ei ole ja mun mielestä bilsassakin luki, että joissain tapauksissa se ruskea on niin vahva, että voi hyppiä sinisilmäisyyden yli :/
Mun isällä on ihan vaaleansiniset silmät, äidillä tummat oliviinvihreät, joissa oransseja pisteitä (eli hyvin yrittänyt se mummin ruskea puskea äitinikin silmiin) ja mulla on sinisen/hailakan oliivin yhdistelmä, jossa keltaisia pisteitä lähellä pupillia :D
Äidilläni silmät tummuivat iän myötä ja sanoin mulla ---> vielä 5 veenä mulla oli isän harmaan siniset silmät, kunnes ala-asteella alkoivat vihertämään..
Eka raskaus toi mulle lisää oliivia silmiin (kyllä, hormonimuutoksetkin voivat tummentaa tai vaalentaa väriä)..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Mulla taas eka raskaus hormoneineen tummensi hiuksia-pysyvästi. olin siihen asti aina selkeesti kesään vaaleneva hiusten suhteen, mutta nyt on kesälläkin keskiruskea.
ymmärtää hyvin miten se blondius yhdistetään nuoruuteen (ja neitsyyteen..)

Aretha eikös ne kaikki näytä syntymähetkellä vähän samanlaisilta ryppysiltä reppanoilta?
No mitä nyt oon nähnyt, niin vastasyntyneet ei tosiaan ole mitään maailman hurmaavimpia olentoja. Joku mahtava hormonivyöry väittää kuitenkin äitille päinvastaista. Varmaan se suunnaton helpotus, että no nyt se on siinä ja ah muhun ei enää satu.

Mua olisi kiinnostanut 4D-ultra ihan senkin vuoksi, että saisi vähän osviittaa, että miltä poika näyttää. Mutta kun miettii juuri tuota mitä hymykuoppa sanoi, että ne on syntyessään kaikki samannäköisiä, niin miten siitä sitten muka jo tässä vaiheessa voisi nähdä keneltä se näyttää. Eli hylkäsin ajatuksen 4D-ultrasta noilla perusteilla. Toki lapsen terveys kiinnostaa myös, mutta kun kaikki vaikutti rakenneultrassa olevan kaikin puolin ok, niin en näe syytä lisätarkistuksille.
Eiköhän se tässä muutaman vuoden sisään ala tarkentua, että minkä näköinen kaveri siitä on kasvamassa. :)

Koulubilsassa vedetään tosiaan mutkia suoriksi, kun opetetaan silmien värin periytyvyyttä. Se on hyvä teoreettinen malli, mutta oikeasti silmien väriä määrittää useampi geeni, joten homma on monimutkaisempi. Mun molemmilla vanhemmilla on harmaat silmät, mun silmissä on vihreää, ruskeaa ja harmaata. Tunsin oloni mutantiksi bilsantunneilla...

Asiasta kukkaruukkuun, luinpa Hesarista jutun perheestä, johon osui kaksi kertaa peräkkäin kohtukuolema kuukauden ennen laskettua aikaa. TIESIN ettei olisi pitänyt lukea, luin silti. Älkää te lukeko, jos tulee missään vastaan!

Kohtukuolema kuukautta ennen laskettua aikaa... Kaikki 8 kuukauden vaivat, odotus ja tunnemylläkät... Ei pysty edes ajattelemaan enempää!

Kuulin vasta ite vastaavan tarinan, työnsin sen ajatuksen heti syrjään. Mut ikävä kyllä,niinkin voi käydä kelle vaan. Unohetaan nyt tuommoset! Ajatellaan tulevaa kesää ja meijän ihania toukovauvvoja! :)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Äh, joo, anteeksi että otin puheeksi! Iski vaan aika kova ahdistus siitä jutusta. Olivat kyllä saaneet sitten terveen lapsen... kolmas raskaus kahden menetyksen jälkeen oli varmasti henkisesti ihan hirveän rankka, mutta päättyi onnellisesti.

Takaisin