Raskaus ja Tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sitä paitsi omalla kohdalla todennäköisemmin raskautta venytti pidemmäksi kaikki se touhu ja hössötys ja kun oli sopivan rentoutunut ja levännyt, niin asiat eteni.

Stressi siitä, että vauva on saatava ulos, todennäköisemmin vain pitkittää sitä.

No eihän seksiä vois harrastaa koko raskausaikana jos olis riski sille, et se oikeasti käynnistää synnytyksen. Kohdunsuu kypsyy saletisti sitä hommaa varten ilman niitä sperman prostaglandiineja.

Juu no eihän siinä seksissä ookaan kysymys siitä että harrastaminen sais aikaan synnytyksen käynnistymisen. Jokainen synnytys varmasti tapahtuu vaikka ei ois seksiä harrastanu kuukausiin. Seksin vaikutushan perustuu puhtaasti siihen että kun mies tulee sisälle niin siemennesteen prostaglandiini toimii niinkun naisen oman kropan prostaglandiinikin ja siis pikkuhiljaa pehmittää kohdunsuuta. Naisen orgasmin aikana taas erittyy normaalia enemmän oksitosiinia, joka aiheuttaa supistuksia. Eli seksillä voi saada hetkellisesti aikaan normaalia suurempia hormonipitosuuksia ja se voi jouduttaa synnytyksen käynnistymistä.

Tarkotin lähinnä onko sillä vaikutusta loppuraskaudessa... Kun tuossa aiemmin lueteltiin seksi häätökeinoksi. Ihmettelin itsekin miks se ois. Ei kysyvä tieltä eksy.

Toi on kyllä totta mitä röppö kirjotit että stressaava äiti vaan hidastaa ja vaikeuttaa asioiden etenemistä...

Mä en vaan usko tuohon synnytystä käynnistävään vaikutukseen, vaikka sitä kemiaa siinä on tutkittu, niin eipä se synnytys käynnisty sen 9kk aikana ennemmin vaikka keho olis prostaglandiinia ja oksitosiinia pullollaan. Synnytyksen käynnistyminen vaatii myös sen, että vauvan hormonitoiminta muuttuu ilmoittaakseen äidin keholle, että on valmis syntymään. Ja siihen ei voi vaikuttaa millään konstilla. Vauva, kun on valmis syntymään, niin hän syntyy sitten.

Lisätään vielä... *jankuti jankuti* :grin

Muokattu viimeksi:
Komppaan tossa, että se äidin rentous varmasti vaikuttaa niihin äidin suotuisiin hormonierityksiin ja kait ne voi sitten osaltaan vaikuttaa vauvankin hormoneihin. Se vaan on tuo ihmiskeho niin ihmeellinen. Esimerkiksi just synteettinen oksitosiini ei vaikuta täysin samoin ku kehon itse tuottama ja sitten taas se synteettinen sotkee sen luonnollisen tuotannon. Mutta eipähän ole kukaan kohtuunkaan jääny, että kyllä ne kaikki jollain konstilla pois saadaan.

Joku uutinen oli jossain joskus, et jollain yli 60-vuotiaalla oli kuollut lapsi kohdussa ollut jo ihan tolkuttoman pitkään... :eek:

Mutta poikkeus vahvistaa säännön. Ei ne vauvat sinne mahaan jää.

Mutta mikäs sen rentouttavampaa kun seksi ja saunominen? :D Pitää vaan asennoitua oikein ja välttää sitä turhaa stressiä! Muuten niin hitaasti mateleva aikakin kuluu mukavasti kun on tekemistä!

Minusta tää aika menee vähän turhankin nopeeta... Just tossa hokasin, että 3kk ni meillä luultavimmin on taas vauva talossa. Seksi ja saunakin tietty kelpais, vielä jos sais ihan ite päättää kuinka kauan siellä saunassa on ja koska sitä seksiä harrastais :rolleyes:

Sperman prostaglandiini ei kai kauheasti vaikuta kohdunsuuhun ennen kuin sitten, kun asia on muutenkin ihan hilkulla. Eli se voi vaikuttaa, mutta ei aikaista synnytystä enempää kuin parilla päivällä. Jostain luin, että yksi laaki ei riitä, vaan vähintään kolme pitää olla... Kunnioitusta kaikille niille, jotka vielä 38+-viikoilla pystyvät siihen!

Juu mä kuuntelin töissä Yle Puheen selostusta miesten parisprintistä. Ja tuotah, itku tuli, kun porilaisten marssi alkoi... Pakenin vessaan häpeämään itseäni.

Mä en tiedä mitä tapahtuu perjantaina, kun miehen kanssa lähdetään Turkuun treffiviikonlopulle ja katsotaan jääkiekkopelit yleisillä paikoilla, sporttibaareissa tms. Vollotan varmaan pelit läpi. Nolo.

Onneks mä olin kotona, ku Sami Jauhojärvi tuli maaliin, koska kyllähän siinä itku tuli. Siinä sitten tyrskin ja pojat ihmetteli, että mikä sille mammalle nyt tuli :grin

Mä oon tallentanu digiboksille vanhoja Hurja remontti-jaksoja ja voi luoja sitä itkun määrää, jos perheessä on sairas lapsi tms. Nessuja pitää aina olla vierellä, kun tota ohjelmaa katsoo :grin

Kaksi päivää ollut pelottavan seesteistä :O Ihan kuin uisi pumpulissa!
Pojan kanssa on ollut helppoa, mun rautaiset hermot ovat tehneet comebackin uhmaikäisten suhteen!
Ja vaikka toi oma ulkomuoto on ollut turvonnut puoli välistä asti niin silti on suht hyvä itsetunto ja hyvä olla?
Kun taas 3 viikkoa sitten olin kuin raivohärkä, kun tuntui ettei painoa pysäytä mikään ja peruskunto oli laskenut.
Kai se "sisäinen" hyvä olo on tällä hetkellä tärkein, ei sekään mitä peili näyttää (niinkuin ei yleensäkään se ole tärkeintä), ja aion nauttia nyt ennen seuraavaa myrskykautta.
Toisaalta esikoisestakin olin kuin aurinko loppuvaiheessa, vaikka oli kiloja ja kipuja, alkaakohan loppuvaiheessa tulla joku uusi hormoni kehiin, mikä tän seesteisyyden aiheuttaa??
Ihan kuin arvostaisin itseäni tällä hetkellä paljon enemmän kuin aiemmin? :D

Kyllä sitä herkistyy, kun aikuinen mies herkistyy. Nimimerkillä Sami Jauhojärven haastattelu.

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Liikunnasta puheenollen sain päätettyä realistisen tavoitteen itselleni synnytyksen jälkeen. Aion olla 18.11. enintään 60kg painava! Ihan terveyssyistä (ja ehkä vähän myös ulkonäöllisistäkin siinä samalla). Eli 4kg kevyempi kuin ennen raskautta, josko noi niveletkin ois miulla ystävällisempiä.. Ilmeisesti tää 17kg nousu ei oikei oo hyväks polville jotka kipuilee kaikist enite miulla. Eli ei pitäs olla probleema puolessa vuodessa jos (hope so) synnärille jäis edes se 10kg näistä tulleista kiloista (hirmuisesti kerää miulla nestettä kehoon!). Eli about <10kg jäis puotettavaa puolessa vuodessa joka tekee jotain kaks kiloa kuussa. :) Ei paha sen puottaa jo rauhallisella äitiarkeen sopivalla ajallakin. :)

Takaisin