Iskipä sitten pitkästä aikaa oikein kunnon itkukohtauskin vaikka mulla on raskaustuntemukset olleet jo pitkään lähes pelkkää uptempoa ja korkeintaan hetkittäisiä hämmennyksen hetkiä.
Olin jo laittanut valot pois ja pään tyynyyn kun muistin jostain pienen punaisen kissanpennun kesältä, jolloin olin jo muuttamassa opiskelujen perässä pois. Pentu oli yhden meiltä karanneen ja villiintyneen mutta talon läheisyydessä edelleen viihtyneen nartun poikanen, joka oli jäänyt jumiin saunan vintille. Ikää niin vähän ettei olisi omillaan pärjännyt, ehkä reilu kuukausi. Isäni sen löysi ja toi sisälle, minä sitten hommasin tuttipullon ja kissanpennuille sopivaa vastiketta ja pidin pentua kuumavesipulloilla lämpimänä. Viikon tai pari pentu voi hyvin mutta sitten lakkasi tekemästä tarpeitaan ja syömästä ja sen maha turposi. Vein pennun kunnaneläinlääkärille, joka käski antaa sille jotain oljyä suolitukokseen. Pentu meni vain huonommaksi ja parin päivän päästä vein sen toiselle eläinlääkärille. Pentu kuvattiin ja lääkäri totesi sen vatsassa olevan jonkun tosi pahan kehityshäiriön eikä pennulla ole mitään mahdollisuuksia selvitä. Pentu sai nukutuspiikin ja haudattiin vanhempien takapihalle.
Vaikka olen nähnyt monenlaisia elänkohtaloita (miksei -ihmiskin) niin tän pienen, ihanan ja viattoman otuksen viimeisten päivien tuskat, joita vielä väärien ohjeiden takia pitkitin ja pahensin, sai mut niin kauhean surulliseksi ettei itkulle tahtonut tulla loppua. Miehellekään oikein osannut selittää miksi tällainen 15 vuoden takainen saa mut yhtäkkiä parkumaan.
Kai tässä pelkojaan tulevasta sitten käy läpi samalla. Mitä jos tekee jotain todella väärin, unohtaa tai ei osaa? Tai ei jaksa?