Raskaus- (ja muutkin) oireet

Mullakin oli esikoisen raskaudessa vasta vähän myöhemmin yövalvomista, ehkä toisella kolmanneksella. Ja se oli nimenomaan aamuyöllä n. klo 3-5. Sitä ei oo kyllä ikävä, ja vielä kun tässä raskaudessa pitää jaksaa päivisin touhuta silti taaperon kanssa vaikka olisi öisin valvonut. 🫣

Täällä on ollut nyt lähipäivinä aika tukala olo vatsassa aina syömisen jälkeen, ihan kuin olisi syönyt jossain buffetissa ihan liikaa🙈 Muuten on ollut lievää heikotusta esim. aamuisin ennen aamupalaa.

Mulla vasta 4+2 ja tänään ollut sellanen olo, että nälättää ja oksettaa samaan aikaan. Ei kovin pahasti, mutta ärsyttävästi, ja aiemmissa raskauksissa tää on tullut paljon myöhemmin. Varasin nyt sit varhaisultran kuitenkin, kun rupes kuumottaa mahdolliset kaksoset, viivakin oli niin tumma tänään 🫣 Totesin just miehelle et kannattaa varmaan ostaa suoraan 7-paikkanen auto, ettei käy niin et ostaa nyt 5-paikkaisen ja tuleekin ne kaksoset 😂 (oikeesti en kyllä kovin vahvasti siihen usko)

Sit onko kellään muulla yövalvomista? En saa iltaisin millään unta! Tätä jatkunut jo viikon verran 😬 Eihän tässä lomilla muuten mitään, mutta kun isompien kanssa pitää kuitenkin herätä suht aikaisin 😬 Vielä ei oo kovin pahasti väsytellyt, mutta varmasti kohta tällä menolla!

Mulla olisi valvomista ellen söisi xonvea 10mg/10mg 2tabl nukkumaan mennessä. On siis pahoinvointilääke raskauteen, mutta mukavana sivuvaikutuksena unettaa ja pitää unessa yön aikana.

Esikoisesta valvoin sen 23 viikkoa, kunnes en ollut enään työkykyinen. Loppu aika menikin sitten saikkua max. Lääkärin määräämä aika ja päivä töissä ja sama rumba alusta. Kunnes 6 viikkoa ennen raskausvapaata sain lopullisen "armahduksen" lääkäriltä ja todettiin, että ei musta ole enään töihin.

Tällä helteellä vaikea sanoa, mikä johtuu helteestä ja mikä raskaudesta. En oo kyllä ennen helteestä kärsinyt, mutta nyt jotenkin tuntui että sekin vaikuttaa? On heikko ja pyörryttävä olo, vaikka meillä sisällä ihan ok lämpö (ilmalämpöpumppu viilentää). Tuntuu että happi loppuu 🫣

Lievää etovaa oloa aamuisin ja/tai alkuillasta. Jatkuvasti voisi olla jotain pientä napostelemassa..
Pissalla saa käydä päivän aikana aika usein, mutta mies sanoo että olen ravannut aina vessassa, olin sitten raskaana tai en 😂
Rintojen herkkyyttä ei ole ollut, mutta nännit on ajoittain herkät/kipeät.
Väsymystäkin vähän, mutta enemmän tuntuu siltä, että vain uuvuttaa ja ei jaksa tehdä mitään mikä vaatisi ylimääräistä ponnistelua 😅
Ja ainiin! Turvotus. Nyt jo tuntuu että melkein kaikki housut vähän kiristää

Täälläkin ollut useamman päivän etovaa oloa pitkin päivää, menee vähän aaltoillen. Pitää olla smoothiepusseja mukana kokoajan kun ei tiedä milloin iskee 🤢 Samaa oli esikoista odottaessa mutta tuli myöhemmillä viikoilla. Nyt 4+2. Ja vihdoin niitä repäisykipuja rupes tännekin tulemaan! Vähän jopa odottelin niitä. Oudosti jopa nauttii näistä oireista kun mukamas tuo varmuutta tästä raskaudesta 😆

Oksentelu on virallisesti alkanut tänään rv 6+3. Pahoinvointia ja etomista on iltaan ja yöhön painottuen. Ikinä ennen ei ole ollut käytössä mitään pahoinvointilääkettä, mutta täältä luin että nykyään voisi sellaistakin saada..

Täällä myös oksentelut alkaneet 🤢 Ja turvotus on jostain toisesta maailmasta!

Tänään 5+0 ja aamulla kahvin jälkeen oli selkeästi pahoinvointia havaittavissa jonkin aikaa...tais jäädä kahvit sit tähän, onneks en oo kovin kova juomaan sitä muutenkaan 👍
Tissit kans jonkin verran arat, mutta ei samanlaista nännikipua ja herkkyyttä, mitä ollut aiemmissa kahdessa raskaudessa. 😊

Huonovointisuus jatkuu… Erityisesti, jos ruokailuväli venyy yhtään, tulee aivan järkyttävä olo. Oon yrittänyt ratkaista sillä, että mulla on koko ajan mukana jotain välipalaa. Vauvojen smoothiepussit, välipalapatukat, kuivatut hedelmät, riisikakut, proteiinipatukat yms. kulkee kyllä mukana.

Kai tämänkin voi raskausoireeksi laittaa, ekan kerran tuli hevosten kanssa itsesuojeluvaisto. Mä kuulun niihin hulluihin hevosnaisiin jotka menee ennen kun ajattelee. Nyt ajattelin ennen kun tein.

Tuli ihan sellainen aikuinen ja vastuullinen olo 😂💖 Ilman vauvaakin saisi kyllä itsesuojeluvaistoa harrastaa mutta parempi aloittaa myöhään kun ei milloinkaan 🤭

Eilen ja tänään ollut jonkin verran huimausta nopeasti ylös noustessa. Verenpaineet vähän alhaalla olleet muutenkin, niin alkaa varmaan taas aletaan entisestään... viime raskaudessa ennätys oli 88/48 🙈

Tähän mennessä (4+3) oireita on ollut sopivasti. Muistaa olevansa raskaana mutta ei sen kummemmin haittaa menoa. Kiinnittymisen aikoihin oli tavallisesta poikkeavia vihkaisuja, jotka on jatkunut lievinä menkkajomomaisina tuntemuksina. Menkoista poiketen nää ei voimistunut missään vaiheessa. Alavatsalla on pingottava fiilis mut ei turvota. Tissit on arat, mutta on ne välillä luteaalivaiheessa olleet kipeämmätkin. Jano on ja vessassa saa ravata.
En oo erityisen väsynyt, mutta touhuillessa joutuu välillä istumaan alas ja vetämään henkeä. Ja nälkä! Yleensä helteillä ei tee mieli syyä mut nyt uppoaa ruoka 😅 ei pahoinvointia näköpiirissä. Oon tosin nyt lomalla ja pahoin pelkään että se iskee sopivasti töihin palatessa.

Tässä on viikon mittaan ollut muutaman kerran vähän pahoinvointia, joka yleensä on onneksi aika nopeasti väistynyt. Olen koko ikäni kärsinyt matkapahoinvoinnista, ja voi olla että se vielä paheni kun pariin otteeseen oli autossa tosi heikko olo vaikka ihan "normaaleja" kohtuullisen suoria teitä ajeltiin. Eniten kuitenkin aamulla vähän etonut.

Tänään sen sijaan on tuolta aamupalasta asti ollut tosi paha olo, ja katsotaan kuinka tästä tämä nyt helpottaa (jos helpottaa). Edelliseen keskenmenneeseen raskauteen verrattuna pahoinvointi on tullut tosi paljon aiemmin, silloin tuli vasta viikolla 6+, ja kesti pari päivää kunnes lakkasi ilmeisesti keskenmenoon, ja nyt ollaan vasta viikolla 4+. Eli ehkä tämä voisi olla hyväkin merkki, että jotain kuitenkin koko ajan tapahtuu?

Vähän pelottaa ensi viikon työpäivät ja muutenkin miten tämä nyt tästä kehkeytyy, meillä suvussa on ollut voimakasta hyperemeesiä aina toisen kolmanneksen loppuun asti, niin että raskaana olevat ovat laihtuneet ekat kuukaudet ja käyneet tiputuksissa yms voinnin vuoksi. Onneksi nykyään on lääkkeitä vähän paremmin saatavilla, olen käsittänyt.

Kai tämänkin voi raskausoireeksi laittaa, ekan kerran tuli hevosten kanssa itsesuojeluvaisto. Mä kuulun niihin hulluihin hevosnaisiin jotka menee ennen kun ajattelee. Nyt ajattelin ennen kun tein.

Tuli ihan sellainen aikuinen ja vastuullinen olo 😂💖 Ilman vauvaakin saisi kyllä itsesuojeluvaistoa harrastaa mutta parempi aloittaa myöhään kun ei milloinkaan 🤭
Hiukan ketjun aiheen ohi, mut täällä kans hevosia harrastava! Itsestä on vaan vuosien saatossa tullut muutenkin hirveä arkajalka.. 😂 Mun ratsastama hevonen on ääreiskiltti, mut oon jo päättänyt etten varmaan raskauden puolivälin jälkeen ratsasta kun ei oo pakko. Ei oo kerran oma.😅

@Annrosie ja @Vajolet31 täällä kans heppaihminen, pari omaa löytyy. Saa nähdä kuinka pitkään uskallan ratsastaa! Mun hevosilla voi myös ajaa, eli heti kun alkaa tuntua yhtään hankalalta, niin siirrymme pelkkään ajotreeniin. 😊 Toistaiseksi olen ihan huoletta hevostellut, mutta esim ötökkämyrkkyjen laittamiset ulkoistin miehelle, kun ne ei kovin turvallisia aineita ole. 😅

Hei kertokaahan, että mitä on ne "repäisykivut" joista moni täällä puhuu?

Kävimme eilen pyörälenkillä, ja tuli toki ajettua pari töyssyisempää pätkää, ja sitten illalla vihloi alavatsaa aika kovaakin, mietin olisiko nämä niitä repäisykipuja vai oliko tuo vähän epätyypillinen sporttailu nyt voinut aiheuttaa kipuja? Niitä tuli illalla ihan paikallaan ollessa, eli ei liittynyt mitenkään asennon vaihtoihin tai muihin.

Mulla repäisykivut on olleet sellaisia asennon vaihtamiseen liittyviä, eli ei ollenkaan sellaista särky-/menkkakivun tyyppistä. Vähän niin kuin siellä vatsassa olisi jotkin syvät lihakset tai kiinnikkeet vaivihkaa kiristyneet, ja sitten kun ne liikkuessa / venytellessä yllättäen joutuvatkin venymään tulee tosi terävä lyhyt kipu, joka loppuu kun venytys päättyy.

Noi sun kivut kuulostaa joltain muulta jomottelulta, joka toivottavasti on harmitonta 🌈

Hei kertokaahan, että mitä on ne "repäisykivut" joista moni täällä puhuu?

Kävimme eilen pyörälenkillä, ja tuli toki ajettua pari töyssyisempää pätkää, ja sitten illalla vihloi alavatsaa aika kovaakin, mietin olisiko nämä niitä repäisykipuja vai oliko tuo vähän epätyypillinen sporttailu nyt voinut aiheuttaa kipuja? Niitä tuli illalla ihan paikallaan ollessa, eli ei liittynyt mitenkään asennon vaihtoihin tai muihin.

Ihan mahdollista, että lihakset alkaa pikkuhiljaa erkanemaan tai kohdun kasvuun liittyvää kipua. Raskaudessa on aika usein vatsan seudulla tuntemuksia/kipua näistä johtuen. Itsellä ne on ohi meneviä ja saattaa kestää ihan vain pienen hetken tai pitkin päivää. Huomaan jo, että alavatsan erkaumakohta on kosketusarka.

Takaisin