Raskaus- (ja muutkin) oireet

Mä en kykene syömään kuin ihan muutamia hassuja paloja. Alkaa nopeasti tekemään pahaa oloa ja alkaa oksettamaan. Hedelmät, vihannekset, paahtoleipä erilaisilla täytteillä, smoothiet, sipsit. Siinäpä se mitä tällä hetkellä pystyy syömään. Ajatuskin ruuasta saa pahan olon nousemaan.
Kahvi jäi monta viikkoa sitten pois, aina välillä yritän juoda, mutta haju jo ottaa nenään.

Mutta eipä haittaa, jos pari kiloa karisi, kun oli näemmä tullut neuvolassa painoa punnitatessa 6kg painoa viime tammikuuhun verrattuna 🆘️ kesäkuisessa tippui alkuraskaudessa painoa joku 4kg ensimmäisenä kolmanneksena, kun oksentelin niin paljon 🫣 Synnärille jäi loput raskauden aikana kertynyt paino.

Mä en kykene syömään kuin ihan muutamia hassuja paloja. Alkaa nopeasti tekemään pahaa oloa ja alkaa oksettamaan. Hedelmät, vihannekset, paahtoleipä erilaisilla täytteillä, smoothiet, sipsit. Siinäpä se mitä tällä hetkellä pystyy syömään. Ajatuskin ruuasta saa pahan olon nousemaan.
Kahvi jäi monta viikkoa sitten pois, aina välillä yritän juoda, mutta haju jo ottaa nenään.

Mutta eipä haittaa, jos pari kiloa karisi, kun oli näemmä tullut neuvolassa painoa punnitatessa 6kg painoa viime tammikuuhun verrattuna 🆘️ kesäkuisessa tippui alkuraskaudessa painoa joku 4kg ensimmäisenä kolmanneksena, kun oksentelin niin paljon 🫣 Synnärille jäi loput raskauden aikana kertynyt paino.
Mulla taas päinvastoin, mä söisin koko ajan jotain😂 Osin siksikin, että tulee herkästi huono olo jollei syö. Mutta mitä enemmän syön, sitä enemmän karsiutuu ruokalista, monet ruuat alkaa ällöttään kun niitä kerran syöny. Mutta kahvi maistuu, mikä on kyllä vähän yllättävää!

Painoa tullu kesän aikana 5kiloa, valitettavasti toistaiseksi kaikki kilot johtuu omasta ahmimisesta, ei raskaudesta. Vaikka tätä vauhtia voi olla vaikea pitkään asiaa ihmisiltä salata, nytkään en enää pysty vetämään mahaa edes yhtään sisään😂

Mulla on kans tuota täyttä oloa ainakin välillä! Oikeestaan vaikuttaa siltä, että omista tuntemuksista ei voi tällä hetkellä ollenkaan tietää, onko nälkä vai ei 😂 Esim äsken ennen lounasta mulla oli todella täysi olo ja ajatuskin syömisestä ällötti, mut sit kun aloin syömään niin mahaan meni ihan hyvin iso annos ruokaa. Nyt tosin sit oksettaakin 😅 Toisaalta joskus voi tuntua et on hirvee nälkä ja kasaa kunnon annoksen ruokaa, sit parin lusikallisen jälkeen onkin ihan täys. Tai mikä kaikkein parasta: kauhee nälkä, mutta kaikki ruoka mitä kotoa löytyy, ällöttää tai muuten vaan tuntuu siltä ettei sittenkään halua syödä 😂

Ja vaikka edellisessä viestissä laitoin, että oireet on aika vähäisiä, niin hetkittäin (niin kuin nyt) on kyllä ollut yllättävän voimakastakin pahoinvointia. En muista, että edellisissä raskauksissa ois ollut tällaista ollenkaan, niissä se etova olokin oli vaan satunnaista. Nyt sitä on suurimman osan päivästä ja välillä tulee näitä oksu nousee kurkkuun -hetkiä. Toivottavasti ei tän pahemmaks menis, vihaan oksentamista 😬

Ainiin, ja kahvi alkoi maistua pahalta 💔 Eilen jäi jo pohjat aamukahvista juomatta, tänään en saanut edes puolikasta kuppia alas. Tais jäädä siihen kahvittelut hetkeks.
Tuo hetkittäinen, varsin voimakas pahoinvointi on oireena täälläkin. Ja kinkkisen siitä tekee se, kun ei ole selviä oloja millä sen voisi saada pois.

Edellisessä raskaudessa söin pahan olon pois, ja nälkä mulla olikin koko ajan. Mutta tässä raskaudessa, kun se huono olo on iskenyt (yleensä muuten juuri näin iltaa kohti), niin välillä sen mukana iskee se tuttu nälän tunne, mutta taas välillä ajatuskin ruoasta ällöttää. Niinä hetkinä olen vaan lapannut väkisin jotain suuhun ja olo on kyllä helpottanut sitten. Mutta se tunne aluksi on kyllä karsea🤢

Rv 8+2 ja maha on kyllä niin turvonnut ja pinkeä 😮‍💨 jos kokeilee varovasti vetää vatsaa sisään, niin vatsalihaksiin koskee..
Ihan joka päivästä pahoinvointia ei ole, mutta lisääntymään päin. Aamuisin ja iltaisin on huono olo. Etoo, yököttää ja välillä tulee oksennettuakin.

Täällä kanssa on ruoka kyllä ihan ok maistunut ja on saanut syötyä, mutta lisääntyvissä määrin tulee kyllä heikotus olo tosi nopeasti jos ei pidä ruokailuvälejä tarpeeksi tiheänä. Ei kyllä ehkä varsinaisesti tee niin hirveästi mieli mitään tiettyjä ruokia, mutta saa onneksi syötyä ainakin tällä hetkellä. 👍🏼

Mulla taas päinvastoin, mä söisin koko ajan jotain😂 Osin siksikin, että tulee herkästi huono olo jollei syö. Mutta mitä enemmän syön, sitä enemmän karsiutuu ruokalista, monet ruuat alkaa ällöttään kun niitä kerran syöny. Mutta kahvi maistuu, mikä on kyllä vähän yllättävää!

Painoa tullu kesän aikana 5kiloa, valitettavasti toistaiseksi kaikki kilot johtuu omasta ahmimisesta, ei raskaudesta. Vaikka tätä vauhtia voi olla vaikea pitkään asiaa ihmisiltä salata, nytkään en enää pysty vetämään mahaa edes yhtään sisään😂

Mulla oli jatkuva nälkä johki rv 7 asti, kunnes alkoi vaan kaikki oksettamaan. Ruuan syöminen ei helpota oloa. Toki, mulla helteet muutenkin vähentää ruokahalua, niin nyt tullut super niukasti syötyä. Onneks on vitamiinitabletit ja juo tarpeeksi nesteitä nii ei hätää.

Mitä kuitulisää tai ummetuslääkkeitä käytätte/aiotte käyttää ummetuksen hoitoon?

Mäkin oon huomannut, että ruokavälin venyessä tulee samantien järkyttävä olo. Välillä toki etoo kokoajan. Neuvolassa eilen terkka näytti sivuston ”Lopu jo!”, joka oli aika kiva tietopaketti pahoinvoinnista. Siellä oli myös vinkkejä sen selätykseen. Kannattaa käydä kurkkimassa 😊

Täällä ei edelleenkään mitään mainittavia oireita. Rinnat aavistuksen turvonneet. Ruokahalu on oikeastaan parantunut verrattuna aikaan ennen raskautta, tosi hämmentävää. Mulla on ollut PCOS eli insuliinin hoitoon metformiini ja sitä aletaan nyt purkaa asteittain, toivon ettei se vaikuta negatiivisesti jo saavutettuihin tuloksiin verensokerin tasauksessa. Ajattelin jatkaa inositolin käyttöä kuitenkin. Toisaalta toivoisi jotain oireita, jotta tuntisi olevansa raskaana 😁 nyt on vaan uskottava mitä ultrassa näkyi.

Täällä ei edelleenkään mitään mainittavia oireita. Rinnat aavistuksen turvonneet. Ruokahalu on oikeastaan parantunut verrattuna aikaan ennen raskautta, tosi hämmentävää. Mulla on ollut PCOS eli insuliinin hoitoon metformiini ja sitä aletaan nyt purkaa asteittain, toivon ettei se vaikuta negatiivisesti jo saavutettuihin tuloksiin verensokerin tasauksessa. Ajattelin jatkaa inositolin käyttöä kuitenkin. Toisaalta toivoisi jotain oireita, jotta tuntisi olevansa raskaana 😁 nyt on vaan uskottava mitä ultrassa näkyi.

Joudutko sokeri rasitukseen rv16 mennessä? Itellä oli raskausdiabeteksen hoitoon metrofoni kesäkuusesta, sekä lopuksi lisänä insuliinit

Joudutko sokeri rasitukseen rv16 mennessä? Itellä oli raskausdiabeteksen hoitoon metrofoni kesäkuusesta, sekä lopuksi lisänä insuliinit
En muuten yhtään tiedä! Eka neuvola vasta kahden viikon päästä, ehkä siellä selviää? En ole edes perehtynyt vielä, lisääkö epätasainen insuliinintuotanto yleisesti raskausdiabetesta, hyvä kun herättelit minua aiheeseen! 😄

Närästää kovasti ruokailun jälkeen mutta masunippauksia ei ole tänään ollut.
Ne loppuivat viimeksikin kun oli se keskenmeno ja se nyt vähä mietityttää...
Rinnat on kuitenkin tosi kipeet ja tää väsymys aivan valtavaa 😂 viime yönä nukuin 11h ja oon jo ekat päikkärit nukkunut tälle päivälle 😂

En muuten yhtään tiedä! Eka neuvola vasta kahden viikon päästä, ehkä siellä selviää? En ole edes perehtynyt vielä, lisääkö epätasainen insuliinintuotanto yleisesti raskausdiabetesta, hyvä kun herättelit minua aiheeseen! 😄

Neuvovalla varmasti selviää, uskoisin, että joudut heti alussa menevään. Tosi verensokerin rajat on raskaana alemmat, kuin normaalisti. 0,1 yksikön ylitys edes yhteen arvoista riittää radiin. Voi olla, että haluavat seurata tiiviimmin verensokeria alusta saakka.
Se hyvä puoli on, jos raskausdiabetes todetaan, niin huomattavasti tiiviimmin seurataan raskautta, ultrassa saa ravata erikoissairaanhoidossa suht tiuhaan loppu raskaudessa. Synnytystapa arvio tehdään noin 1kk ennen laskettua aikaa ja sovitaan milloin käynnistetään. Ellei sitten ennen sovittua aikaa synny. Eli yliajalle ei päästetä menemään. Kaikki riippuu vauvan koosta, sen mukaan toimivat.

Neuvovalla varmasti selviää, uskoisin, että joudut heti alussa menevään. Tosi verensokerin rajat on raskaana alemmat, kuin normaalisti. 0,1 yksikön ylitys edes yhteen arvoista riittää radiin. Voi olla, että haluavat seurata tiiviimmin verensokeria alusta saakka.
Se hyvä puoli on, jos raskausdiabetes todetaan, niin huomattavasti tiiviimmin seurataan raskautta, ultrassa saa ravata erikoissairaanhoidossa suht tiuhaan loppu raskaudessa. Synnytystapa arvio tehdään noin 1kk ennen laskettua aikaa ja sovitaan milloin käynnistetään. Ellei sitten ennen sovittua aikaa synny. Eli yliajalle ei päästetä menemään. Kaikki riippuu vauvan koosta, sen mukaan toimivat.
Sen verran kommentoin, että ei välttämättä riipu koosta vaan lääkitys ”riittää” käynnistämiseen. Mulla esikoinen oli loppuraskauden ihan syntymään saakka pienikokoinen ja vasta synnärillä oli kokoarviossa päästy yli kolmeen kiloon, mutta lääkityksen vuoksi olisi käynnistetty. Metforem lääkityksenä voi kalkkiuttaa istukkaa (tätä toki seurataan mm. ylimääräisillä ultrilla) joten olisi käynnistetty ellei olisi itekseen syntynyt samana aamuna kuin sovittu käynnistys. Toki joissain tapauksissa käynnistetään myös koon puolesta 😊

Sen verran kommentoin, että ei välttämättä riipu koosta vaan lääkitys ”riittää” käynnistämiseen. Mulla esikoinen oli loppuraskauden ihan syntymään saakka pienikokoinen ja vasta synnärillä oli kokoarviossa päästy yli kolmeen kiloon, mutta lääkityksen vuoksi olisi käynnistetty. Metforem lääkityksenä voi kalkkiuttaa istukkaa (tätä toki seurataan mm. ylimääräisillä ultrilla) joten olisi käynnistetty ellei olisi itekseen syntynyt samana aamuna kuin sovittu käynnistys. Toki joissain tapauksissa käynnistetään myös koon puolesta 😊
Hyvä kun tarkensit, en yhtään muista mainittiinko asiaa silloin (varmasti, mutta tuli aina niin paljon infoa kerralla). Tarkasti seurasivat kokoa, joka heillä oli huolena omalla kohdallani. Mulla ei koskaan myöskään päästy käynnistykseen asti, kun syntyi 10 päivää etuajassa.

Hyvä kun tarkensit, en yhtään muista mainittiinko asiaa silloin (varmasti, mutta tuli aina niin paljon infoa kerralla). Tarkasti seurasivat kokoa, joka heillä oli huolena omalla kohdallani. Mulla ei koskaan myöskään päästy käynnistykseen asti, kun syntyi 10 päivää etuajassa.
Helpommin myös jää muistiin ne itselle akuutit asiat 😊 Mää muistan selkeästi istukkaan vaikuttavat asiat, koska ne oli enemmän akuutteja omalla kohdallani. Onneksi myös meilläkin syntyi ennen käynnistystä, siihen en olisi millään halunnut (enkä nytkään).

Kiitos näistä! Tähän täytyy tosiaan varmaan varautua, hyvä tosiaan, että sitten on tiukemmassa seurannassa ainakin! Olin sokerirasituskokeessa alkuvuodesta ja silloin arvot ok, pitkä oli kyllä aika odotella, mutta taitaa sen aika olla pian uudelleen 😁

Takaisin