Raskaus- (ja muutkin) oireet

Minulla menossa rv 9+3 ja turvotus on niin jäätävää että tätä palleroa alkaa olla jo vaikea piilotella 🙈 Syömisen jälkeen etenkin vatsa tosi pinkeä 😮‍💨

Ensi viikolla on paluu töihin kesäloman jälkeen ja pelottaa että kaikki arvaa heti..! Haluaisin kuitenkin kertoa vasta NT-ultran jälkeen (varattu vk12+2).

Vinkkejä hyviin telttamallisiin vaatteisiin? Kohtalotovereita? Tämä on kolmas lapsi joten ilmeisesti kaikki paikat on valmiiksi niin ’löystyneet’ jo että maha pullahtaa heti esiin 😅 apuaa…. 🙉

Minulla menossa rv 9+3 ja turvotus on niin jäätävää että tätä palleroa alkaa olla jo vaikea piilotella 🙈 Syömisen jälkeen etenkin vatsa tosi pinkeä 😮‍💨

Ensi viikolla on paluu töihin kesäloman jälkeen ja pelottaa että kaikki arvaa heti..! Haluaisin kuitenkin kertoa vasta NT-ultran jälkeen (varattu vk12+2).

Vinkkejä hyviin telttamallisiin vaatteisiin? Kohtalotovereita? Tämä on kolmas lapsi joten ilmeisesti kaikki paikat on valmiiksi niin ’löystyneet’ jo että maha pullahtaa heti esiin 😅 apuaa…. 🙉
Täällä sama homma. 8+2 kuukautisista laskettuna ja haluaisin pitää salassa suurimmalta osalta ihmisiä sinne 12+ viikolle. Tämä keho kuitenkin näkyy tekevän tilaa ja löysyttävän paikkoja jo nyt niin, että näytän kuin olisin jo 14 viikolla. Onnekseni olen hieman ylipainoinen jolla voin vähän huijata 😂

Mulla loppui alavatsan ja -selän jomottelut toissapäivään, jotain ihan satunnaisia tuntemuksia ollut sen jälkeen. Ruskeaa pyyhkimisvuotoa tulee edelleen. Neuvolasta soitettiin eilen takaisin ja sanottiin, että tämä voi olla täysin normaalia - mutta kyllä mua vaan todella paljon huolettaa nämä yhdistettynä siihen, että päivä päivältä on jotenkin normaalimpi olo verrattuna vaikka siihen, mitä oli viikko sitten. 😞 Rinnat aristaa ainoastaan kun vähän kovemmin koskee (tosin näin on ollut alusta asti), ei enää edes sitä satunnaista etovaa oloa, ei päänsärkyä, väsymys tuntuu helpottuneen... Ainoat vaivat on ummetus ja peräpukamat. 🥲 Henkisesti olen jo valmistautunut siihen, että huomisessa varhaisultrassa tulee huonoja uutisia.

Mulla on ollut nyt koko viikon melko oireetonta, mikä on vähän jännittänyt. Noh, nyt tänään iski töiden jälkeen kunnon etovat olot päälle…

Täällä myös samaa. Rv 9+1 ja kauhea turvotus 😂😮‍💨 Esikoinen vasta kyseessä, mutta kaipa sitä voi ensimmäinenkin kohdalla olla kunnon pallo 😂
Olen käyttänyt vain mahdollisimman löysiä mekkoja nyt ja äitiyslegginssejä..

Täällä rv 9+5. Etova olo tulee ja menee. Nyt on pari viikkoa ollut koko ajan nälkä. Jos yölläkin herää niin on aina nälkä. Melkein 2h välein pitäis jotain napostella. Mulla on kyllä niil kiireinen elämän rytmi, että en ehdi olla koko aikaa syömässä. Oon ollut vieläkin lomalla. Ens viikolla paluu arkeen ja hirvittää miten mä ehdin ja saan töissä syötyä tarpeeks lyhyillä väleillä, että välttää huonon olon.
Lisäks tietysti koko ajan väsyttää ja valvominen. Jos vaan herää yöllä niin unta ei tuu heti uudestaan. Stressaa tosiaan jo valmiiksi aamuvuorot.

Onko kellään nyt (tai aiemmissa raskauksissa) rintojen aristus saattanut täysin kadota ja tulla sitten uudelleen?

Yritän täällä pitää siitä ehkä 1%:n mahdollisuudesta kiinni, että ei olisikaan taas kkm, mutta huolestuttaa.

Rinnat ei missään kohtaa ole olleet erityisen arat, mutta hieman kipristelleet jos vaikka on maannut mahallaan, nyt eilisestä lähtien ei minkäänlaista herkkyyttä vaikka kuinka painelisi ja runnoisi.

Samalla alavatsaa jomottelee menkkatyylisesti, ja toissapäivänä illalla ensimmäisen kerran näin aivan häivähdyksen vaaleanpunaista valkovuotoa - se oli se merkki viimeksi keskenmenosta, vaikka en sitä silloin tiennytkään. Kehoni ei vaan osaa päästää irti, niin tihuttelee sitten hyvin pikkiriikkisesti, ja ilman tarkkaa seurailua sitä tuskin edes huomaisi.

Aamuheräilytkin loppuneet kaksi yötä sitten.

Pahoittelut omanapailusta, hirveästi huolestuttaa ja surettaa, ja ikääkin on sen verran, että ei tässä olisi kauheasti aikaa vaan yritellä jos joku näistä jaksaisi pysyä kyydissä yli kahdeksan viikon 😞😞

Onko kellään nyt (tai aiemmissa raskauksissa) rintojen aristus saattanut täysin kadota ja tulla sitten uudelleen?
Mulla ei oo tässä raskaudessa ollut aristamista ennen kuin tällä viikolla aika kovastikin; tänään ei kuitenkaan arista yhtään. Elokuisen raskaudessa muistan, että ekana oireena oli herumisen tunne rinnoissa, mutta se loppui parin viikon jälkeen eikä tainnut erityisemmin aristella sen jälkeen. Varmasti tuo voi, kuten kaikki muutkin oireet, vaihdella tosi paljon päivästä toiseen.

Mulla on myös tällä viikolla ollut menkkajomotuksia ja repäisykipuja. En tietysti tiedä, onko kaikki hyvin vai ei, mutta ainakin vielä maanantain varhaisultrassa näytti tosi hyvältä. Ja pahoinvointi jatkuu aina vaan 🤢

Ymmärrän tosi hyvin sun huolen, kun on aiempia menetyksiä taustalla ❤️ Tää alun epävarmuus on muutenkin ihan kamalaa, kun mistään (paitsi ultrasta, jos siitäkään) ei voi tietää, jatkuuko elämä tuolla sisuksissa 🥺 Ainakin olen lukenut täältä paljon kokemuksia, että raskaus on jatkunut, vaikka oireet katoaisi, tai toisaalta mennyt kesken, vaikka oireet pysyisi ihan samana. Ei voi muuta kuin toivoa parasta ❤️

Yritän täällä pitää siitä ehkä 1%:n mahdollisuudesta kiinni, että ei olisikaan taas kkm, mutta huolestuttaa.

Rinnat ei missään kohtaa ole olleet erityisen arat, mutta hieman kipristelleet jos vaikka on maannut mahallaan, nyt eilisestä lähtien ei minkäänlaista herkkyyttä vaikka kuinka painelisi ja runnoisi.

Samalla alavatsaa jomottelee menkkatyylisesti, ja toissapäivänä illalla ensimmäisen kerran näin aivan häivähdyksen vaaleanpunaista valkovuotoa - se oli se merkki viimeksi keskenmenosta, vaikka en sitä silloin tiennytkään. Kehoni ei vaan osaa päästää irti, niin tihuttelee sitten hyvin pikkiriikkisesti, ja ilman tarkkaa seurailua sitä tuskin edes huomaisi.

Pahoittelut omanapailusta, hirveästi huolestuttaa ja surettaa, ja ikääkin on sen verran, että ei tässä olisi kauheasti aikaa vaan yritellä jos joku näistä jaksaisi pysyä kyydissä yli kahdeksan viikon 😞😞

Mulla ei yleensä rinnat arista ollenkaan tai kestävät vain hetken aikaa. Tässä raskaudessa ensimmäisiä oireita oli rintojen arkuus ja nännien jatkuva nöpötys. Nyt ei ole hetkeen ollut arkuutta rinnoissa.

Vuodoista en osaa sanoa, mutta mullahan oli kesäkuussa kolme päivää kestävää vuotoa. Tuli ihan solun kappaleita. Tän takia en tehny raskaustestin kuin aika myöhään. Mulla se ei merkinnyt mitään, sillä ainakin 1,5vko sitten porskutteli elinvoimainen kaveri. Mulla suoli kramppailu, kun toiminta hidastunut. Se välillä säteilee aika ikävästi. Mutta se loppuu heti vessassa käynnin jälkeen. Samaa oli esikoisesta ja oli jo ennen varhaisultraa, jolloin epäilytti jos olisi mennyt kesken. Mulla ollut kohdussa ihan melkeen menkkamaista kipua, mutta ne on sitten olleet kohdun kasvuun liittyvää. Nyt siitäkin hetki, eli ei kauhean usein tuu kiinnitettyä huomiota.

Mulla on rintojen arkuus helpottanut, mutta kohdussa tuntuu oudolta ja paha olo aaltoilee päivästä riippuen. Oon järkyttävän väsynyt ja itkuherkkä. Lisäksi on tullut päänsärytöntä auramigreeniä. Kuulemma alkuraskaudessa saattaa lisääntyä migreeni. Ihanaa kertakaikkiaan! 🙄

Joo mulla oli ihan alkuun rinnat kovinkin arat, sitten arkuus katosi ykskaks kokonaan, kuten kaikki muutkin oireet ja nyt vaihtelee vähän päivittäin. Usein iltasin kun ottaa rintsikat pois, huomaa et onhan ne rinnat arat, vaikka koko päivänä tuntunu muuten mitään.

Mulla on nyt ja aiemmissakin raskauksissa oireilu ollut melko lievää. Mitään ylimäärästä väsymystä ei ole ilmaantunu, välillä vähän ällöttää joku ruoka ja välillä ei, ruokahalu on kasvanu. Alavatsa jomottelee lievästi lähes päivittäin.
Koska oireilu lievää ja on päiviä kun ei mitään oireita ole ja on lieviä alavatsakipuja, niin kyllä sitä epäilee itsekin todenperäsyyttä.

Kaksi kertaa on käynyt niin, että kun oireet on loppuneet, on raskaus mennyt kesken. Yhdellä kerralla aivan kaikki oireet loppu n.rv 7 ja silti raskaus meni loppuun asti hyvin. Ja nyt, vaikka on välillä oireet kadonneet kokonaan, olen edelleen raskaana.

On siis todellakin yksilöllistä ja myös raskauskohtaista.

Unohdin ottaa xonvea lääkeliuskan mukaan töihin, idea oli illasta töissä ottaa. Saa nähdä millainen työpäivä on huomenna. Voi olla ihan hyväkin, oireet jos pysyttelisi nykyisen tasolla lääkkeettömyydestä huolimatta.

Muoks. Kyllä oksettaa ja tulee yökkäilyä. Kohta töihin, saa nähdä miten jaksaa.

Päivitys päivältä. Aamuun ja kotiin jäi yökkäilyt. Syönyt parin h välein niin olo ollut hyvä.

Muokattu viimeksi:
Täällä kans yksi joka suurin piirtein survoo rintojaan aina kun vaihtaa yöpukuun että löytyykö sitä arkuutta vielä vai ei. Välillä sen erottaa, välillä ei. Alavatsajomoja harvakseltaan, toivottavasti kohdun kasvua tai sitä että pikkuinen kaivaa istukkaansa vielä tiukemmin kohdun seinään. Saa nähdä miten käy.

Aamupahoinvointi alkanut nostaa päätä. Yhdistän sen aikaisiin aamuihin ja nälkään🥹 Tsemppiä kaikille jotka joutunut/joutuu tästä enemmänkin kärsimään❤️

Täällä edelleen suht oireetonta. Rinnat tuntuu raskaammilta ja alavatsan turvotus vähentynyt, mutta iltaa kohti koko vatsa on aivan turvoksissa. Pientä kuvotusta on välillä, nälkä tuntuu voimakkaammalta mutta toisaalta ei pysty syömään isoja annoksia kun vatsa täyttyy nopeasti. Suurempaa väsymystä ei ole onneksi ollut, jotenkin vain todella epämotivoitunut olo mihinkään. Nyt 8+6.

Tsemppiä suuresti kaikille joilla rankka alkuraskaus!! :red-heart:

Loman jälkeen kaksi aamua takana. Oon ihan rikki. Oksettava olo koko ajan. Meidän töissä joutuu nostamaan aika painavia juttuja. Nyt rv 11 ja nostot tuntuu jo ikäviltä. Miten ihmeessä pärjään vielä puoli vuotta. 😪🥵
Ja tää mahan peittely on jäätävää. 😵‍💫
Jos nostot tuntuu pahalta niin onko mahollista vältellä? Kannattaa ihan rohkiasti ainaki työkavereille sanoa🙏 Esikoista odottaessa olin kotihoidolla töissä ja siellä joutu kans nuita nostoja tekemään, pitkään kyllä jääräpäänä tehin mutta loppua kohen oli pakko luovuttaa🤣

Jos nostot tuntuu pahalta niin onko mahollista vältellä? Kannattaa ihan rohkiasti ainaki työkavereille sanoa🙏 Esikoista odottaessa olin kotihoidolla töissä ja siellä joutu kans nuita nostoja tekemään, pitkään kyllä jääräpäänä tehin mutta loppua kohen oli pakko luovuttaa🤣
Joo aion sanoakin, mutta kun en oo vielä kertonut raskaudesta. 😅
Enkä aio kertoa ennen nt ultraa. Että pari viikkoa pitää sitkuttaa.

Ruokaa tehdessä tuli ihan järkky kylmän hiki ja alako pyörryttää, pitkälleen ko pääs niin vähän helepottaa🥹 Kuhan pääsee ylös niin täytyy vissiin yrittää syyä. Verenpaineet myös aina ollu vähän turhan matalat. Viimeksi ko mittasin niin 106/60 ja normaali olo

Ruokaa tehdessä tuli ihan järkky kylmän hiki ja alako pyörryttää, pitkälleen ko pääs niin vähän helepottaa🥹 Kuhan pääsee ylös niin täytyy vissiin yrittää syyä. Verenpaineet myös aina ollu vähän turhan matalat. Viimeksi ko mittasin niin 106/60 ja normaali olo
Yritin syödä, tuli vain huonompi olo ja oksennus🥹 Onneksi kaapissa pussi juustopalloja, nämä mennee sopivasti alas😍 Suunnitelmissa oli vielä luututa ennenku lähetään esikoinen hakemaan kotiin mutta taitaa mennä lepäilyksi

Takaisin