Raskaus ja liikunta

Me ollaan nyt viikonloppuna pyöräilty ekaa kertaa talven jälkeen ja huh kun otti voimille :eek: hyvä etten pyörtyny ja reidet ihan tulessa!
 
Me ollaan nyt viikonloppuna pyöräilty ekaa kertaa talven jälkeen ja huh kun otti voimille :eek: hyvä etten pyörtyny ja reidet ihan tulessa!

Meidänkin tarkoitus aloittaa taas pian pyöräily talvitauon jälkeen! Se on kyllä muutenkin raskaampaa aina tauon jälkeen, mutta nyt varmaan vielä heavympää. On meinaan ollut sykkeet sen verran koholla muussakin liikunnassa.
 
Mä oon liikkunu aktiiviurheilijana melkein entiseen malliin; juoksua, hiihtoa, kuntosalia, pyöräilyä jne. Kyllä sen sitten tuntee kun pitää höllätä ja tuntemukset ovat niin yksilöllisiä :) jos kovasti väsyttää niin sitten kävelylenkki riittää. Ulkona oleminen ja liikunta auttaa pahoinvointiin ainakin hetkellisesti. Olen huomannut että pahoinvointi on sama oli sitten maannut sohvalla tai käynyt lenkillä :D tsemppiä kaikille!
 
Mä oon tajunnu nyt, että ulkoilu ja liikkuminen auttaa mua älyttömästi huonovointisuuden kanssa. Kahden pienen lapsen parissa pyöriessä arki on tosi säännöllistä ja sisältää paljon ulkoilua. Eikä mulla oo nyt lainkaan niin vetämätön ja huono olo kuin aiemmissa raskauksissa. Se jäätävä väsymys ja etominen kuitenkin alkaa syömisten jälkeen, varsinkin lounaan jälkeen lasten päikkäriaikaan oon ihan täydellisesti finaalissa. Koomailu kuitenkin tuntuu vain pahentavan oloa ja kun pääsee taas liikkeelle, olokin helpottaa.

Liikun käytännössä koko ajan, koska lapset (1,5v ja 2,5v). Mutta lisäksi myös käyn kuntonyrkkeilyssä ja silloin tällöin kahvakuulatreeneissä. Juokseminen oli tarkoitus aloittaa nyt pienen tauon jälkeen, mutta ei se ainakaan lyhyillä kokeiluilla ole kovin hyvältä tuntunut. Varmaan parempi tyytyä kävellen lenkkeilyyn.

Kokonaisuudessaan haluaisin päästä parempaan kuntoon ja toivon, ettei kiloja tässä raskaudessa tulisi kovin paljon. Olen ihan tosi lyhyt, joten jokainen ylimääräinen gramma näkyy ja tuntuu heti. Mulla on nyt kolmas raskaus kolmen vuoden sisään, joten keho on luonnollisesti kovilla.
 
Mä oon jotenkin varonut nyt liikkumista ehkä ihan turhaa kylläkin.. oon ennen raskautta liikkunut osittain tosi lujastikin. Kovaa salitreeniä ja korkeilla sykkeillä hiihtoa yms. 7-8kertaa viikkoon tullut liikuntaa ja siitä lääkäri tuumasi että ehkä kannattaisi ottaa rauhallisemmin raskautumisen kannalta. Nyt kun pieni ihme on tarrautunut kiinni, pelkään kamalasti tehdä mitään kävelyä suurempaa ettei vaan väkis mitään. Odottelen varmaan pari kolme viikkoo ja sit ehkä uskaltaudun varovaisesti takaisin salille.
 
Mä oon jotenkin varonut nyt liikkumista ehkä ihan turhaa kylläkin.. oon ennen raskautta liikkunut osittain tosi lujastikin. Kovaa salitreeniä ja korkeilla sykkeillä hiihtoa yms. 7-8kertaa viikkoon tullut liikuntaa ja siitä lääkäri tuumasi että ehkä kannattaisi ottaa rauhallisemmin raskautumisen kannalta. Nyt kun pieni ihme on tarrautunut kiinni, pelkään kamalasti tehdä mitään kävelyä suurempaa ettei vaan väkis mitään. Odottelen varmaan pari kolme viikkoo ja sit ehkä uskaltaudun varovaisesti takaisin salille.

Diann, mulle lääkäri on jo kahteen kertaan sanonut nyt raskautumisen jälkeen, että saan tehdä 80%:lla teholla. Siksi esim salibandy (jossa vedän itteni aika piippuun) on nyt jäänyt kokonaan ja sykemittaria seuraan jos juoksen tms. Yritän pitää sykkeet niin että max 145 mutta mielellään 130-140 max. Sitä mietin miksi lääkäri sanoi noin, kun monet on sanoneet urheilleensa normaalisti raskauden puoliväliin.
 
Varmaan se olisikin ihan hyvä ja sykemittarilla normaalistikin seurailen sykkeet. Mietin vai just jotain prässiä tai maastavetoa, että tuntuis pelottavalta tehdä niin raskaita liikkeitä. Ehkä jotain ylläpitävää ennemminkin ja sit aerobista loput. Mut jotkuhan treenaa ihan loppuun saakka kovastikin. Itse pelaan tän asian kans varman päälle ainakin nyt ihan ekat viikot. :)
 
Kuutio, mä mietin myös aiemmin miksi sulle on sanottu tuosta tehosta. Mutta nyt neuvolassa muakin ohjeistettiin, että kolmisen kertaa viikossa liikuntaa olisi hyvä määrä (ei siis enempää) eikä välttämättä oo hyväksi semmonen ihan maksimaalinen rääkki. Näitä juttuja ei oo mulle puhuttu aiemmissa raskauksissa. Toisaalta terkka kyllä nytkin sanoi lopulta, että omien tuntemusten mukaan paras mennä.
 
Tuntuu olevan joka asiantuntijalla vähän oma näkemys asiasta. Mä oon huomannut myös, että n.70-75% alueella on mukava liikkua mutta jos syke nousee yli 150 niin alkaa puuskuttaa helpommin/ei tunnu niin hyvältä. Vaihtelee myös päivittäin paljon- toisinaan jaksaa entiseen malliin ja välillä menee ihan kävelyksi.
 
Mä oon nyt hillinnyt omaa liikkumista, koska pelkkä rauhallinen kävely on sellaista ällötystä et huhhei. Pienet kävelyt koirien kanssa on tällä hetkellä ihan ok, koska olo on niin huono. Kunhan tää pahoinvointi menee ohi niin alan enempi liikkumaan :)
 
Triina ja Kyfi, voi tosiaan olla että eri asiantuntijat sanoo eri juttuja...tai on sanomatta! Ja näistä voi olla eri näkökulmia...ja kun ikääkin tässä jo on, voi olla että nuoremmat saa vedellä vapaammin :)
 
Mä suosittelen Kaisa Jaakkolan kirjaa Reipas rakas raskaus. Luin sitä viime raskaudessa ja sain itelle paljon vinkkiä. :) oli saliohjeita jne.
Nyt oon koittanu liikkua mitä ehdin, kävelylenkit, pyöräilyä ja uintikin olis tarkotus alottaa. Hyötyliikuntaakin tulee harrastettua, polttopuita ja lapiohommia. Täytyy tehdä niitä omien tuntemusten mukaan.
Mä luulin että kilot lähtee imettämättä mutta eipä lähteny. Imetyksen kun lopetin niin kolmessa kk lähti 7kg vaikka söin ihan tavallisesti. Joillakin menee vissiin niin.
 
Minua nyt jännittää ja mietityttää taas onkohan kaikki ok, kun liikkuessa ei enää niin paljoa hengästytä...

Mutta piti kysymäni, että mitä palauttavaa te syötte urheilun jälkeen?
 
Viime raskaudessa liikuin reippaasti koko ensimmäisen kolmanneksen, koska mulla kesti pitkään älytä olevani raskaana... Toisella kolmanneksellakin kävin vielä hölkkälenkeillä ja pelailemassa tennistä, mutta ne jäivtä puolivälissä pois. Ihan loppuun saakka pyöräilin töihin, kävin kuntosalilla ainakin kerran viikossa, äitiyspilateksessa, joogassa, uimassa ja pitkillä kävelyillä. Jos en liikkunut vähintään joka toinen päivä, alkoi turvotus ja jäykkyys iskeä päälle.

Nyt tässä toisessa raskaudessa yritän liikkua samaan tapaan: työmatkaliikuntaa pyöräillen tai juosten ja jotain lihaksistoa huoltavaa ainakin kerran viikossa. Erityisesti yritän tsempata syvien vatsalihasten ja pakaroiden treenamisen suhteen, koska selkä on edelleen vähän kipeä edellisen kierroksen jäljiltä. Nyt kun kirjoitan tämän tähän, niin meinaan ottaa jotain pientä lihaskuntotreeniä joka illan ohjelmaan - toivottavasti muistan tämän vielä illallakin!
 
Mä väsähän jos en liiku tarpeeksi ja jäykistyn. Ja muutenki tulee hirveen nuutunut olo.
Joskus kun lähen esim uimaan ni väsyttää iha törkeenä, mutta kun tiedän ettei se lepäämällä lähde,( allergia aiheuttaa väsymystä) niin saan aina tsempattua itseni liikkeelle. Ja sen jälkeen on niin hyvä olo ku tietää että on taas liikuttu tavoitemäärä:)
 
Pitää tosta eri liikunnan kuomittavuudesta ja sykkeistä sanoa sen verran, että viime raskaudessa pystyin kävellä pitkiä matkoja, juosta ja uida tosi hyvin, mutta kolmanteen kerrokseen rappujen kiipeäminen oli ihan kauheaa :eek: Piti pysähtyä ainakin pari kertaa tasaamaan sykkeitä että ei tullut ihan mahdoton olo :oops::p
 
Pookkana mulla sama rappusten kanssa ja sit kun olin kotihoidossa niin tulihan niitä kiivettyä, pahin oli kun joutu kiipee 8 kerrokseen kuukauden ajan 2-8 kertaa viikossa ei ihme kun jouduin sit saikulle kun kävi paikat kypsymään rv31
 
Mites teillä tuo liikkuminen joilla on pahoinvointi? Helpottaako vai onko liikkuminen jäänyt vähemmälle pahoinvoinnin takia?
 
Takaisin
Top