Raskaus ja liikunta

Onko joitain muita odottajia, jotka ennen raskaaksi tuloa on treenannut kovaa? Itse oon liikunnallisesti tosi aktiivinen, salitreenejä tuli viikkoon semmonen 3-4 crossi tyyppistä kovaa treeniä, välillä siis konkreettisesti semmoisia äärivetojakin,että annat ihan kaiken kunnes ei enää kykene enää tekemään yhtäkään toistoa. Samoin joka arkiaamu aamujuoksu, siihen päälle muut liikunnalliset harratukset.

Aluksi ku en tiennyt vielä tästä matkustajasta,ihmettelin vain,että miksi ei kulje treeni yhtään ja sitä kyseli kanssatreenaajatki,että mikä vaivaa:joyful: Judon jätin heti pois kun tein positiivisen raskaustestin.
Nyt kun väsymyksen jälkeen oon palannu treenaamaan (yksinäni kylläkin,kun en ole vielä raskaudesta kertonut,enkämutta jaksa selitellä valheita miksi ei kulje:banghead:),niin huomaan etten oikein uskalla tehdä mitään, kun pelkään että teen jotain mikä on haitaksi tälle matkustajalle.. Vaikka tiedän,että treeniä saisi tehdä ekan kolmanneksen entiseen malliin eikä se ole haitaksi. Onko muilla tämmösiä pelkoja tullu treenin suhteen..?
 
Mulla kauhee pelko kans. Oon treenannu tosi kovaa salitreeniä ja sen lisäksi aerobiset. Vaikutti varmaan miksi en tullutkaan helposti raskaaksi. Nyt pelkään ees mennä salille etten riuhdo ja tuhoa tätä pientä. En osaa jotenkin treenata sillain sievästi. Nyt ainoo mitä oon tehny on kävelylenkit :D
 
Diann, sama täällä tuon asian kans,että tuntuu kans etten ees osaa treenata nätisti :joyful:
Nyt treenit tuntuu itestä lähinnä mummojumpalta,kun varoo tekemisiään niin.. Josko tämä pelko menis ohi.. Kun samalla vaikka oon tästä matkustajasta äärettömän onnellinen ja hartaasti toivon,että pysyy matkassa ja joulukuussa hänet nään,niin samalla mieli kaipaa sitä treeniä. Kroppa jotenki vieroksuu,ku ei entiseen malliin mennäkkään :wideyed:
Mutta kylläpä tuo tottuu muutokseen:happy:
 
Mä olen kans salitekemisessä nyt tosi ujo. Viimeks mietin voiko soutulaitetta kuinka kovaa vetää (+se aina osuu joka vedolla pullistuneeseen mahaan :confused:), mitä vatsalihaksia sitä nyt saa tehdä (yhdessä paikassa luki et kaikkea voi tehdä vielä alkuraskaudessa, toisessa, jossain, että muita mut ei suoria, ja toisessa että ainoastaan syviä). Kaikkea muuta tein tosi paljon varovaisemmin ku ennen. Mut en ole varma, oliko jotain kiellettyjä liikkeitä edes! Pitäs varmaan palkkaa joku erikoistunu PT mut ei raaski eikä viiti.
 
Liikuntaaham voi jatkaa ihan normaaliin tapaan kuin ennen raskauttakin. Se ei taas sovi että rupeaa niitä koventamaan koska kroppa ei oo tottunut. Mä hölkännyt ja teen normaalisti kovaa ruumiillista työtä ,painoja vähennän kun raskaus etenee :) Monihan salu treenaa ihan loppuun saakka mutta kannattaa pyytää vinkkejä miten niitä raskausaikana tekee (pidemmälle kun etenee) ja mihin lihaksiin kannattaa panostaa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: TK
Niin mulle on sanottu ja niin ymmärtänyt,että saisi liikuskella samaan tapaan, mutta joku pelko tuolla korvien välissä nyt on:woot: Luotan kyllä siihenkin,että kun tämä ensimmäinen kolmannes saadaan tästä odoteltua,niin pelko hälvenee, toivottavasti :)
 
Mulla on nyt vaikeuksia keksiä lajeja. Kuluneen talven aikana oon lähinnä hiihtänyt, harjoittanu astangajoogaa ja juossut työmatkoja. Noh, hiihtokausi on ohi, astangaa ei saa ensimmäisellä kolmannekselle harjoittaa, ja juokseminen tuntui pari viime kertaa niin raskaalta ja pahalta, että siitä on pakko pitää taukoa. Noh, nyt pyöräilen työmatkat (n. 40 minuuttia päivässä), minkä lisäksi mun on varmaan hakeuduttava salille, vaikka en siitä niin paljoa olekaan nauttinut. Uinti voisi olla kivaa, mutta mun tekniikka ei ole ihan priimaa (jaksan kyllä uida kilometrin-puolitoista), ja siihen menee aina tuhottomasti aikaa.

Syksyllä menen sitten äitiyspilatekseen, mutta sen aika ei ole kyllä vielä.

Ideoita? Mitä lajeja te muut harrastatte?
 
Mua jännitti aluksi jopa tuo pyöräily, kun kaikki tietää että se eka lenkki ottaa reisiin kun on ollut talvitaukoa :woot: Mietin että otetaanko se "kunnon kohotuksesta", mut sit menin sillä säännöllä että mikä tuntuu hyvältä on vielä ok. Eli en "riuhdo" tai laita sitä isompaa vaihdetta päälle vaan pyrin menemään mukavuus alueella :) Tietty vähän saa kivistää ja tuntua lihaksissa, mutta tarkkailen korppaa kokonaisuutena että alkaako voimat hiipumaan. Aattelin kyllä tän pahoinvoinnin jälkeen ottaa kiinni pahoinvointia edeltänyttä kuntoa esim uimalla. Teen vaan hissuksiin sitä liikunnan lisäämistä niin eiköhän se hyvin mene:)
 
Tiinalle suosittelisin kävelyä/sauvakävelyä ja just uintia :) niitä voi tehdä ihan loppuun asti. Uinnissakin sitä tulee teknisesti paremmaksi kun vaan vähän harjottelee. Ja onhan niitä aikuisuimakouluja ihan "aloittelijoille", jossa just parannetaan tekniikkaa ja tavoitellaan parempaa aikaa :)
 
Mä en käsitä tota "ei saa kohottaa kuntoa" juttua. Siis oikeesti!? Mulla kunto 0, joten en siis saisi ollenkaan liikkua, ettei vaan kohoa? Maalaisjärki kai tässäkin, kyllä mun on mentävä hikilenkeille ja uimaan ja auttamatta se kasvattaa kuntoa, kun en ole paljoa liikuntaa harrastanut.
 
Ja siis mulla kyllä ihan tarkoituskin kohottaa kuntoa, eikä varmaan haittaisi vaikka painokin tippuisi. Sitä on kuitenkin ihan rutkasti (melkein 100kg) ja millekään laihikselle en ole kuitenkaan rupeamassa.
 
Tuskin se haittaa että kunto kohonee? :wideyed:
Ehkä ne tarkottaa sitä, ettei lähde mihkään megatreenaukseen.. pääsetkö kysymään jostain neuvoa Air4M?
 
Tuskin se haittaa että kunto kohonee? :wideyed:
Ehkä ne tarkottaa sitä, ettei lähde mihkään megatreenaukseen.. pääsetkö kysymään jostain neuvoa Air4M?

Nimenomaan tuota; ei lähe nyt kylmiltää salille repimään kovia painoja ,koittamaan meneekö 5km hölkkää josei ole hölkänne vuoteen ymym. Mihin kroppa ei oo tottunut :) :)
 
En mä usko, että mä kauhean paljon vikaan voin mennä kävelemällä ja uimalla... Ne nyt varmaan on joka tapauksessa ne lajit, joita pyrin lisäämään.
 
Mulla kohosi kunto väkisin kun aloin uimaan. Mutta tolla kunnon kohottamisella tarkoitetaan sitä, että jos esim. Jollain säännöllisesti urheilua harrastavalla on tavoitteita ja muuta , niin näitä ei kannattaisi pyrkiä saavuttamaan raskauden aikana, vaan jättää kuntoilu kunnon ylläpitämisen paikkeille. Mutta esimerkiksi itse en hirveästi liikuntaa harrastanut, niin heti kun alkoi vain parikin kertaa viikossa käymään uimassa niin kunto kohosi siihen saakka kun kohosi , mutta sitten ku kuntoa on tarpeeksi niin se vaatii enemmän liikuntaa että kohoaa lisää.
 
Juu. Tää kunnon kohtottaminen on lähinnä omaa panikointia :p Semmoinen maltillinen kunnon kohtottaminen on varmasti ok, mutta huippu-urheilijalle ei ole fiksua yrittää parantaa tuloksia. :)
 
Minulla ei pelkoja ole ollut. Kroppaan ja vointia olen kuunnellut, mutta varmaan pidemmällä raskautta ehtii nousta vaikka mitä ajatuksia. Hengästyminen ja korkea leposyke tuli heti kuvoihin 5vk aikaan ja rajoittanut paljon. Nyt onneksi vähän tasoittunut.
Minä kävin kuntosalilla 3krt/vk ennen raskautta ja viime vuoden aikana on tehty kovia tuloksia. Lisäksi koiran kanssa harrastetaan aktiivisesti agilityä, treenit 2xvk ja kilpailut, nopea koira. Lenkit 3xpäivässä ja työmatkat pyöräilen.

Nyt oli 7vk tauko kuntosalista ja sen kyllä tunsi kropassa, kun viime viikolla vihdoin pääsin taas salille :) Oon googlannut muutamia blogeja, joissa ollut tuosta kuntosali harjoittelusta raskauden eri vaiheissa. Toinen oli fysioterapeutin kirjoittama ja häneltä myös kirja ; http://www.adlibris.com/fi/kirja/reipas-rakas-raskaus-9789513180447
Ja toinen kirja löyty myös blogista; http://www.adlibris.com/fi/kirja/liiku-lapi-raskauden-9789522403292?gclid=CI2MhJqog9QCFSQW0wodzO8GHw

En ole lukenut, mutta suosituksia kuulen mielelläni! Joku saattoi näistä aiemmin mainitakin..

Toivottavasti noista löytyy vaihtoehtoisia liikkeitä salille, koska jouduin jo osan skippaan. Jostain myös luin tuosta maksimisykkeestä, mitä ei suositella raskauden aikana pitkäkestoiseen suoritukseen. Lyhyellä sykkeen nostolla ei ollut vaaraa ( varmaan alussa ja yksilöllistä ). Minulle suositeltiin neuvolassa heti alkuun, että jatkaa liikkumista millä muotoa tahansa. Varmasti maltillinen kunnon ylläpito/kohotus on vain hyväksi. Uiminen kiinnostaisi, mutta itsellä myös surkea tekniikka.
 
Onko joitain muita odottajia, jotka ennen raskaaksi tuloa on treenannut kovaa? Itse oon liikunnallisesti tosi aktiivinen, salitreenejä tuli viikkoon semmonen 3-4 crossi tyyppistä kovaa treeniä, välillä siis konkreettisesti semmoisia äärivetojakin,että annat ihan kaiken kunnes ei enää kykene enää tekemään yhtäkään toistoa. Samoin joka arkiaamu aamujuoksu, siihen päälle muut liikunnalliset harratukset.

Aluksi ku en tiennyt vielä tästä matkustajasta,ihmettelin vain,että miksi ei kulje treeni yhtään ja sitä kyseli kanssatreenaajatki,että mikä vaivaa:joyful: Judon jätin heti pois kun tein positiivisen raskaustestin.
Nyt kun väsymyksen jälkeen oon palannu treenaamaan (yksinäni kylläkin,kun en ole vielä raskaudesta kertonut,enkämutta jaksa selitellä valheita miksi ei kulje:banghead:),niin huomaan etten oikein uskalla tehdä mitään, kun pelkään että teen jotain mikä on haitaksi tälle matkustajalle.. Vaikka tiedän,että treeniä saisi tehdä ekan kolmanneksen entiseen malliin eikä se ole haitaksi. Onko muilla tämmösiä pelkoja tullu treenin suhteen..?

Mulla ihan sama homma! Alitajunnassa jyskyttää kokoajan tieto siitä, että mini-ihminen on mukana matkassa. Painoja laskin heti ekoilla viikoilla jo pienemmiksi, koska olen tottunut vääntämään sarjat syke pilvissä ja kovilla painoilla. Muutaman viikon pakollinen taukokin piti pitää, kun en pahoinvoinnilta kyennyt kuin kävelemään joitain hassuja kilsoja. Nyt uudella innolla taas!:) Oon suunnitellut tekeväni pienemmillä painoilla pitempiä sarjoja, pysyy kontrolli, eikä tule ponnisteltua yli omien rajojen.:) Tai niinhän minä luulin.

Eilen sain jotenkin treenattua p*rseen ja alaselän niin jumiin, että viime yökin meni pitkälti kituessa. Jäi alaselkään sellanen menkkamainen jomotus, joka pistää vähän huolestuttamaan. Onko kellään mitään hyviä odotusajan alaselkäliikkeitä tiedossa, joilla vahvistaa/ rentouttaa lihaksia? Nimimerkillä, kävelenköhän enää ikinä ilman kipua?o_O
 
Mulla ihan sama homma! Alitajunnassa jyskyttää kokoajan tieto siitä, että mini-ihminen on mukana matkassa. Painoja laskin heti ekoilla viikoilla jo pienemmiksi, koska olen tottunut vääntämään sarjat syke pilvissä ja kovilla painoilla. Muutaman viikon pakollinen taukokin piti pitää, kun en pahoinvoinnilta kyennyt kuin kävelemään joitain hassuja kilsoja. Nyt uudella innolla taas!:) Oon suunnitellut tekeväni pienemmillä painoilla pitempiä sarjoja, pysyy kontrolli, eikä tule ponnisteltua yli omien rajojen.:) Tai niinhän minä luulin.

Eilen sain jotenkin treenattua p*rseen ja alaselän niin jumiin, että viime yökin meni pitkälti kituessa. Jäi alaselkään sellanen menkkamainen jomotus, joka pistää vähän huolestuttamaan. Onko kellään mitään hyviä odotusajan alaselkäliikkeitä tiedossa, joilla vahvistaa/ rentouttaa lihaksia? Nimimerkillä, kävelenköhän enää ikinä ilman kipua?o_O

Alaselkä liikkeitä myös pohtinut! Nyt alussa mietin kevyesti maastaveto punteilla/tangolla, hyvää huomenta liike ? Kun ei ole vielä vatsa edessä ja fysiikka toimii. Olen vkl hakemassa noita kirjoja lainaan, jospa siellä olisi vinkkiä.
 
Eilen juoksulenkillä ja oli se taas raskasta. :hungover: pakko olla hyväksynyt se tosiasia että entiset 10km lenkit on nyt 5km, ja tahti on tippunut reippaasti, välillä vähän pysähdellään :wink

Salilla olen ottanut kans iisimmin ja muakin houkuttas tietää mitä liikkeitä sitä oikein saa ja kannattaa tehdä. Maastavetoa tein vähän pelkällä tangolla mutta ehkä vois painoa pikkasen lisätä.

Soutulaitteessa tanko osui aina pullistuneeseen mahaani :confused:

Keskittynyt lähinnä käsiin/yläselkään/rintaan.

Mites niitä vatsoja nyt sai tehdä? Viimeks vaan lankutin..
 
Takaisin
Top