Raskaus ja liikunta

Ehdin aloittaa uimisen juuri ennen raskautumista, mutta hitsi vie miten nyt jo viikolla 4+3 hengästyttääää :eek::confused: Ihan järkyttävää. Kunto kyllä kestää ja jaksan liikkua, mutta hengästyn heti. Aion kuitenkin uintia jatkaa niin kauan kuin kykenen, ihastuin siihen niin kovin! Tästä kun kupu kasvaa, niin kuivalla maalla ei pahemmin liikuta vaan taaperretaan, joten uinti on ja pysyy ohjelmistossa. Joka kerta uin vähintään saman verran kuin edellisellä kerralla tai hieman enemmän. Pakkohan niitä kierroksia on lisätä, ettei ihan lössähdä.
 
Samaistun tuohon tunteeseen iskallt, todellakin hengästyy helpommin. Jos vaikka kävelyllä tulee pienikin mäki vastaan niin entiseen verrattuna saa kyllä haukkoa henkeä.
Uinti on muuten kyllä varmasti tosi hyvä harrastus raskaudessa.
 
Mäkin varmaan aloitan uinnin/vesijuoksun! Sehän nyt olisi muutenkin varmaan kaikille hyvää ja sopivaa liikuntaa, kun soveltuu useimmiten myös niille joilla kipeitä niveliä.

Salibandyn pistin tauolle, luulen että siinä nopeat suunnanmuutokset ei ole hyväksi (?), samoin kaatumisen/osumien riski, ja sitten se mistä olen lukenut, että syke ei saisi nousta yli 150? Pelatessa syketasot menee mulla 160-170 tasolle helposti. :hungover:

Lääkäri sanoi kun kysyin urheilusta, että voin "tehdä kaikkea 80%:lla teholla". Se tosiaan jättää pallopelit ja kaikenmoiset rankemmat intervallijutut pois. :sorry: Kokeilin salilla viime viikolla cross traineria ja kyllä siinä sai vahtaa sykemittaria koko ajan, kun kävi jo 145:ssä vaikka mielestäni en sykkinyt niin kovin kovaa. :wideyed:

Tässä varmaan sarjassa tyhmä kysymys, mutta onko hieronnan suhteen mitään rajoitteita nyt alussa? Ainakin sitten kun vatsa kasvaa, lienee mahdotonta maata vatsallaan.
 
No ja mähän utelen heti missä sä pelailet :D sähläily kuuluu meidän arkeen veikken itse sen koommin mukana olekaan. Muutama pelaava kaveri on jatkanut peluuta noin puoleen väliin raskautta, samoin lätkässä.
Ihan alkuun ei taida hieronnassakaan olla rajoitteita, en kyllä tiedä missä siinä sitten menee ns raja.
 
Muokattu viimeksi:
Hehe. Mä voin laittaa sulle privaviestiä TK jossain vaiheessa :wink
Oon tässä istunut trikoot ojossa jo toista tuntia sohvalla, ajatuksena lähteä lenkille. :joyful: Huvittamattomuus vaivaa samoin se, että oon varmaan ihan kökössä kunnossa. Vähän aikaa sitten tuli myös lievä ällötysoloaalto, joka meni 10 minuutissa ohi. Ehkä sitä uskaltaa lähteä. Tai sit tuo oli mielen tepponen ettei muka voi lähteä jos tulee huono olo :wacky:
Taidan ehkä sit varata hierojalle ajan. Junttura olo vaivaa ihmistä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: TK
Mä alotin viime keskiviikkona semmosen fitclubin missä liikutaan ohjatusti ulkona kerran viikossa. Siihen kuuluis et osallistuis semmoseen haasteeseen missä joka viikko otetaan punnitus ja kehon koostumusmittaus ja 2 viikon päästä ois kuntotesti joka on myös sitten kun haaste on ohi. Mietin vaan et nyt kun sitä ollaan raskaana niin pitää varmasti kertoo siitä hyvinvointiohjaajalle ettei ihmettele kun vatsan ympärys alkaa kasvaa ja paino nousta vaikka ois tarkotus pudottaa painoo. Painon pudotus ei siis oo tavotteena mutta kunnon kohottaminen :)
 
Kuulostaa hyvältä ellikki85! Mut joo ehkä punnitusjutut ei oo sulle sit reiluja :D Sanot siellä et punnitukset hoituu neuvolan puolella :wink
 
Heh niinpä, tosin hyvin osasin pitää esikoisesta raskauskilot kurissa tuli ainoastaan 8.2 kiloo mistä puolet jäi laitokselle ja loput lähti 2 viikkoa synnytyksestä:) Tosin sit kun imetys loppu joutuu kokoajan tarkkailla mitä suuhun laittaa :sad001
 
Heh niinpä, tosin hyvin osasin pitää esikoisesta raskauskilot kurissa tuli ainoastaan 8.2 kiloo mistä puolet jäi laitokselle ja loput lähti 2 viikkoa synnytyksestä:) Tosin sit kun imetys loppu joutuu kokoajan tarkkailla mitä suuhun laittaa :sad001

Mä laihuin liikaakin imetyksen aikana, söin epäterveellisesti myöskin ni musta tuli sellanen heikko ja löysä, ei ollut hyvä olla. Imetys kun loppui söin ja söin ja söin ja ihan itseeni saan syyttää, lihoin n. 5 kiloa isommaksi verrattuna normaalipainooni. Kyllä syömisellä saa kiloja , en voi sanoa niitä raskauskiloiks todellakaan :D seuraavalla fiksummin...
 
Toi hengästyminen kuulostaa niin tutulta! Viime raskaudessa se oli mun ensimmäinen oirekin, ennenkuin olin plussannut. Ihmettelin vaan lenkillä, kun hyydyin jo ekaan ylämäkeen ja tuntui että syke huitelee korkeella. Mutta mulla se kyllä helpotti ekan kolmanneksen jälkeen :).

Viimeks oikeastaan ainoa liikunta mitä pystyin läpi raskauden tekemään oli uinti. Maantiepyöräilin ihan alkuun vielä, mutta alkoi tuntua ikävältä se asento aika pian, lähinnä alaselässä. Tavallisella pyörällä polkeminenkin jäi siinä vaiheessa kun maha alkoi painaa.
Nytkin meinaan jatkaa uintia niin kauan kun tuntuu hyvältä :)
 
Tässä varmaan sarjassa tyhmä kysymys, mutta onko hieronnan suhteen mitään rajoitteita nyt alussa? Ainakin sitten kun vatsa kasvaa, lienee mahdotonta maata vatsallaan.

Mie itseasiassa opiskelen paraikaa hierojaksi. :) Opinnot on nyt vielä pahasti kesken, mutta ei raskaus ole este hieronnalle, ellei siitä tiedä tulevan jotain oireita. Meillä ryhmässä on eräs odottaja, joka on muistaakseni rv 28 menossa ja hänelle tuli yhden päivän jälkeen supistuksia, kun oli hieronut ja ollut hierottavana. Tiedä sitten kumpi oli vaikuttanut enemmän, mut uskon reaktioiden olevan tosi yksilöllisiä.

Hierontaa on myös mahdollista tehdä istuen ja kylkiasennossa, et ei vatsa varsinaisesti muodostu esteeksi hieronnalle kasvaessaan. Suosittelisin lämpimästi menemään koulutetulle hierojalle, koska silloin voit olla varma siitä, että saat asianmukaista hierontaa terveyteesi nähden. Jos hierojan omilla sivuilla ei ole mainintaa koulutetusta hierojasta, voi asian tarkistaa täältä: https://julkiterhikki.valvira.fi/?lang=fi
 
Hei sellanen tuli mieleen, kun aloitin pari viikkoa sitten salilla käymisen, vaikuttaako vatsalihasten tekeminen mitenkään? Siis vauvaan? Toki varmasti täytyy hellemmin tehdä salitreenaamiset, mitä aikaisemmin.
 
Jos tekee raskaana vatsalihaksia liikaa, ni se on omalle kropalle riski ettei ne palaudu sitten takaisin raskauden jälkeen:) ja sama jos synnytyksen jälkeen aloittaa liiam nopeasti. Ite en uskalla tehä mitään kun ei oo rahaa esim. Personal traineriin joka osais kertoa missä rajoissa saa vatsalihastreeniä tehä, enkä luota omaan arviointikykyyn :D
 
Oliko kukaan täällä harrastanut lenkkeilyä/juoksemista ennen raskauden ja sitten raskauden aikana? Korento86?
Ihmetyttää kun olen nyt kerran viikko käynyt juoksemassa, ja lenkin jälkeen on nivuset ja jostain siitä väliltä, vähän kipeenä. Ja vatsassa nippailee kanssa tai tuntuu tai jotain sellaista. Tarkoittaako tuo että juoksu pitäisi lopettaa kokonaan vai onko se vaan kroppa joka nyt natisee ihan kaikesta? o_O

tse juostessa ei satu, on vaan tosi paljon hengästyneempi ja joudunkin menemään paljon hitaammin kuin aiemmin.
 
Oliko kukaan täällä harrastanut lenkkeilyä/juoksemista ennen raskauden ja sitten raskauden aikana? Korento86?
Ihmetyttää kun olen nyt kerran viikko käynyt juoksemassa, ja lenkin jälkeen on nivuset ja jostain siitä väliltä, vähän kipeenä. Ja vatsassa nippailee kanssa tai tuntuu tai jotain sellaista. Tarkoittaako tuo että juoksu pitäisi lopettaa kokonaan vai onko se vaan kroppa joka nyt natisee ihan kaikesta? o_O

tse juostessa ei satu, on vaan tosi paljon hengästyneempi ja joudunkin menemään paljon hitaammin kuin aiemmin.

Mä juoksin edellisessä. Nivuskipu oli ainaki mulla liitoskipua. Ja nimenomaa tuli jälkikätee. Välillä olin niin kipee etten meinannu pystyy kävelee. Hengästyin kanssa kun hemoglobiini pahimmillaa huoteli 90 paikkeilla, eikä oikein noussu koko aikana. Kannattaa kuullostella ja tehä mikä tuntuu itestä parhaalle. Mä lopetin muistaaksee rv20 kun tuntu se mahan löllyminen niin pahalle. :D
 
Kiitos Enska88! Tuliko noita liitoskipuja ihan jo alkuraskaudessa? Ilmeisesti kuitenkin lenkkeily on sallittua vaikka oliskin vähän raskaamman tuntuista..
 
Kuutio kyllä on ja suositeltavaa. :) Mun oli pakkokin liikkua kun edellisestä oli radi. Neuvolasta saa ekalla kerralla esitteen. Mä en muista yhtään koska ne kivut alko. Oon tässä ihmetelly että miten nopeesti kaiken unohtaa! :D Mutta paras ohje jonka voi antaa joka asiaan on kuunnella miltä itestä tuntuu. :)
 
Takaisin
Top