Raskaus ja liikunta

Mie ootan kans (lämmintä) kesää ja uimista :glasses9 Esikoisenkii vois viedä ens kesänä jo uimaan. Toivottava et tykkää, et voidaan sit asua meidän lähilammessa :grin
 
Javasparrov kyseli vatsaystävällistä rautavalmistetta, maltofer on nimeltään sellainen mistä ei pitäisi tulla maha kipeäksi. Se on jonkun verran kalliimpaa kuin normaalit rautatabletit, mutta ainakin mun masu on sen kestänyt hyvin :-) toi helpommin hengästyminen voi kyllä johtua ihan vaan raskaana olosta, kun kehon tarvii kierrättää enemmän verta ja happea. Se siis kuuluu ihan normaaleihin raskausoireisiinkiin :-)
 
Kokeilin tänään ihan menestyksekkäästi onnistunutta ruokailujräjestystä: Söin vähän tukevammin pari tuntia ennen salille lähtöä ja ihan juuri ennen salille lähtöä vielä kevyesti. Ei tullut salilla huono olo täyden vatsan takia eikä nälän takia. Varmaan eka onnistunut salitreeni plussauksen jälkeen, niin uskalsi sitten tehdä saman tien vähän reippaamminkin.
 
Mie kävin miehen kans salilla ja sen jälkeen ihan iteksee uimassa 2 kilsaa :) ai että ku tekiki hyvää pitkän tauon jälkeen, mie niin nautin uimisesta, voisin elää vedessä :grin
 
Mä oon kans miettiny koska uskaltautudun taas salille. Viime kerrasta on 3vko jolloin en ollut viel plussannu ja mulle tuli hiki ihan samantien kun astuin juoksumatolle. Ja kun on vielä noita jomotuksia niin en oo uskaltanut viel mennä. Tarkotus olis sitten noudattaa tollasta odotusajan saliohjelmaa.
 
Liikuntaa vaan, niin paljon kun kroppa antaa periksi. Itse oon käyny 5krt viikossa salill vielä viime vuoden loppuun, alkuvuodesta vaihdettiin ohjelmat ja käynnit muuttui 3-4krt viikkoon. Plussauksen jälkeen vaihdoin harjoittelun tavoitteellisuudesta ylläpitävään, oon aika monta vuotta jo käynyt puntilla niin on noita liikkeitä jos jonkinmoisia takaraivossa jemmassa. Syödä pitää tasaisesti, mut senhän kertoo jo maalaisjärkikin :wink
Ainoa mitä kannattaa välttää heti alusta asti on suoran vatsalihaksen turha retuutus - kun masu kasvaa raskauden edetessä antaa suorat pitkät vatsalihakset periksi eli venyvät sivuille. Jopa 12cm voi tukikalvo niiden välissä venyä! Vinot vatsat ja selkälihakset taas auttaa kannattelemaan kasvavaa kumpua ja pitämään ryhdin kunnossa..!
Salitreenit vaan ylläpitäviks, hyvä sääntö on et sellasilla painoilla et kun on tietty määrä toistoja tehnyt niin jaksais vielä muutaman päälle vetäistä. Ja siihen vähän aerobista lisäks, ainaki itsellä noi pihahommat vie kaiken liikenevän ajan :)
Kaikki vaan salille ja uimaan ja kuka mitäkin halajaa, siitä tulee hyvä mieli ja hyvinvoivassa kropassa vauvaki viihtyy!:dance008
 
Onko kellään vinkata hyvää treeniliikettä vinoille vatsalihaksille? Suurin osa mun tietämistä ottaa myös enemmän tai vähemmän suoriin lihaksiin.

Oon kovasti miettinyt, kuinkahan noiden selkälihasten käy, kun kumpu tästä alkaa kasvaa. Tähän asti olen säätänyt penkin niin, että tuki jää lantioluiden alapuolelle, mutta sekin voi käydä myöhemmin haastavaksi. Päinmakuullahan ei luonnollisesti enää kovin kauaa tule tehtyä minkäänlaisia liikkeitä.
 
Mua on ärsyttänyt kun on ollu kipeenä niin ei oo päässy liikkuun kun ollu kipeenä. Ensviikolla sitten taas voi alotta treenausta
 
Spunk, mä olin kans koko viikon noron kourissa eli en oo päässy treenaamaan..! Nyt ajattelin et huomenna maanantaina lähtisin taas varovasti kokeilemaan voimiani! Kyllä säkin tervehdyt pian, loppujen lopuks viikko pari on lyhyt aika ihmiselossa!
 
Sain esikoisen viime vuoden maaliskuussa, ja kiloja kannettavaksi 20kg liikaa. Ärsyttää että annoin itseni mössähtää tällaiseksi. Syksyllä alotin Bodypumpin, 2-3kertaa viikossa. Paino siitä -7kg. Oon ihan vainoharhainen, enkä oo plussan jälkeen käynyt yhdelläkään tunnilla. Ajattelin jatkaa jonkinlaista jumppailua kotioloissa.. Siihen tarvis vaan vähän potkua persuuksille
 
On juu :) huomenna töihin ja iltavuoroo niin jää viellä haaveeksi treenit, mutta täällä viikolla pääsen taas kumtoileen. Jos en olis näin hermoheikkokaan kun pääsen salille purkaan mieltäni :D
 
Mulla koirat onneksi "pakottaa" ulkoilemaan silloinkin, kun ei kauheasti huvita. Oon kyllä tullut siihen tulokseen, että "liikunta helpottaa pahoinvointeja" on vaan myytti, eniten mä tuolla ulkona olen kakonut, vaikkei mitään rääkkilenkkejä edes tehdä. Liukkaat kelit vähän rajottaa, oon kerran tuolla jo kaatunut selälleni (onneksi sillain liukuen, eli ei tärähtänyt pahasti) ja yritän välttää uusintakierrosta.
 
Javasparrow mullakaan ei liikunta auttanu pahoinvoinriin kun odotin eaikoistani... olin pää puskassa kokoajan kun liikuin. Kauppa reissut oli aillon jotain niiin kamalaa.. meinasin monta kertaa jättää osrokset kassalle ja juosta ulos oksentaan. Usein ihmiset jopa luuli että olin kännissä kun oksentelin niin paljon
 
Jännää, mulla loistaa oireet poissaolollaan aina monta tuntia salitreenin jälkeen.
 
Esikoista odottaessa ei juuri liikkua saanut, kun pakkolevossa tuli vietettyä iso osa.
Jos nyt vaan menee asiat hyvin, niin jatkan normaaleja harrastuksia, kahvakuulailua ja lenkkeilyä. JOSKIN raskaiden mäkien juokseminen suottaa muuttua hölkäksi hyvin nopeasti :D
 
Mä lopetin bodycombatin heti plussan jälkeen. Uskaltasko sitä vaan jatkaa, jotenkin kevennetysti tietty? Mä tykkäsin ihan hirveesti siitä ja mulla vielä reilut 10kg ihannepainoon matkaa. Salilla en saa mitään hyödyllistä tehtyä, mua ei ole luoto nostelemaan rautaa vaan tartten vähä äksöniä. Uinnista ja lenkkeilystä tykkään kovasti, niitä oon aatellut jatkaa ihan niin pitkään kun olo sietää. Millasia liikkeitä tulis välttää tai liikuntaa ylipäätään? Bodycombatissa pelottaa se että kun se on niin rankkaa, ainakin tämmöselle huonokuntosemmalle ja sarjoissa on toisinaan nopeita kiertoja.Enkä mä tahdo mennä sinne vaan seisoskeleen sarjojen aikana.. Mitä mieltä on väki?

Nyt on tällä viikolla tullut niin JUMALATON väsymys että mä en oo töiden jälkeen tehny muuta kun nukkunut tai nuokkunut istualtani. Siis vaikka kuinka yrittää tehdä tai aloittaa niin ei siitä vaan tuu mitään. Nukahdin rätti kädessä kun siivosin keittiöö, pöytää kun pyyhi niin aattelin vähän hengähtää ja oho, herään pää vasten keittiön pöytää ja sanomalehteä hetkeä myöhemmin. Oon ollut ihan sika laiska, ens viikolla uuteen nousuun ja takas arki juttuihin : jumppaan ja uintii nyt lähinnä :wink Ruokavalio on (ylläri) menny kans ihan hunnigolle, just kun väsyttää eikä jaksa panostaa, sekin pistetään hetimmiten kuntoon. :singing:
 
Caddy_92, mulla on nyt pari viikkoa mennyt myös aivan harakoille väsymyksen vuoksi... En ole vaan saanut itseäni raahattua salille tai jumppiin. Itse olen pyrkinyt käymään aikaisemmin pari-kolme kertaa viikossa salilla ja pari kertaa jumpissa, lähinnä nuo erilaiset stepit on olleet mun lemppareita. Itsekin mietin niiden turvallisuutta, kun joissain koreografisemmissa stepeissä hyöritään ja pyöritään siinä laudalla ja sen ympärillä, että kaatumisriski on kyllä olemassa. Lisäksihän siinä on erilaisia hyppyjä laudalle, jotka ei ehkä myös ole niin suositeltuja. Syke mulla nousee myös todella korkeaksi tuntien aikana.
Ajattelin itse kuitenkin vielä jatkaa (kunhan tämä maailmanlopun väsymys vähän hellittää), omaa kehoa kuunnellen ja tarvittaessa ottamalla vähän rauhallisemmin jos tuntuu pahalle. Kannattaa sinunkin varmaan kokeilla, miltä tuo combat nyt raskaana ollessa tuntuu ja keventää tarvittaessa. Itsestä tuntuisi pahalta lopettaa täysin stepeissä käyminen, kun olen niistä niin tykännyt. Mulla myös normaalipainoon se 10kg matkaa, joten liikunnan jatkaminen olisi kyllä tosi tärkeää siltäkin kannalta...
 
Neuvolasta sain tänään sellaisen ohjeen, että kaikkea liikuntaa, joka on turvallista, saa kevennetysti harrastaa oman voinnin mukaan niin, ettei syke nouse yli 150.
 
Mie en noista sykerajoista tiennyt. Jalkapallon parissa syke nousee parhaimillaan jopa 190... Tänäänkin harkoissa käyty ei kyllä mittari ollut mukana. Ehkä rupeen sitä pitämään mukana ja vähän hillihtemään sitä juoksu jalkaa. :)
 
Takaisin
Top