Raskaus ja liikunta

Mäkin tuli juuri lenkiltä. Käyn aina tossa lähimettässä tarpoamassa näin keväällä ja kesällä. Pyöräilya en uskalla alottaa..olen niiiiin kömpelö et oon aina kaatumassa tai jotain muuta. olen jopa onnistunut kompastumaan omiin jalkoihin niin että oon lentäny kaaressa maahan :smiley-ashamed005 Joten taidan tyytyä vai kävelyyn ja saliin raskaana :grin
 
Me käytiin nyt illasta vielä kaupassa kävellen, aika rivakasti sain kävellä kun neitokainen tosiaan polki eellä. Oon ihmeissäni tästä innosta, ennen olisin valinnut sohvan mielummin kuin kävelyn.
 
Tosi hienoa SannaMiia, että on näin sopivasti liikuntainto iskenyt.

Uskaltauduin tänään ekaa kertaa plussaamisen jälkeen salille, vaikka aikaisemmin olen juossut siellä vähintään joka toinen päivä. Hölmösti pelotti tehdä ihan simppeleitäkin juttuja. Muuten sujui tosi hyvin, mutta iski kesken kaiken nälkä, ja sitten kun en tietenkään kesken treenin ruvennut syömään, tuli huono olo.
 
Mä olin tänään koiran kanssa agilityssä ja mietin, et uskallanko jatkaa vielä seuraavat 10viikkoa, jos vaikka musta tuleekin yhtäkkiä kömpelö ja kaadun esteisiin vauhdin hurmassa. Esikoisen kohdalla jouduin lopettamaan aika varhain agilityn ja juoksemisen, kun tuli niitä liitoskipuja. Nyt kun on aika oireetonta vielä, niin mielelläni jatkaisin niin pitkään kuin pystyn (kun kerran siitä maksankin)...sit onmin taas pitkä tauko edessä, kun on ekaks maha ja sit iltatoimet...
 
Tänään jäi salilla kyykyt tekemättä. Oli niin ällö olo siellä et pelkäsin oksennuksen lentävän jos rupeen kyykkäileen :hungover: onneks muuten pysty normaalisti olemaan. :grin
 
Mä oon liikkunut aina paljon, joten olen ihan hyvillä mielin tehnyt kovaa treeniä myös tässä alkuraskaudessa. Huimaus tuntuu iskevän helpommin, ja illan väsymys tekee välillä miltei mahdottomaksi salille lähdön töiden jälkeen, mutta jotain ylläpitotreeniä pyrin tekemään kuitenkin mahdollisimman pitkälle.

Välillä tuntuu, että sykkeet nousevat paljon herkemmin kuin normaalisti ihan reippaassa kävelyssä. Juoksu kuitenkin kulkee edelleen. Mulla on luonnostaan matalahko hemoglobiini ja epäilen, että on tipahtanut entisestään. Pitänee kokeilla rautakuuria. Onko kenelläkään vinkkiä sellaisesta rautalisästä, josta ei tulisi vatsa tosi kipeäksi?
 
Omg, oon koko alkuvuoden kärvistellyt salilla ja salaatilla enkä ole saanut painoa putoamaan alle 75kg, ja nyt, kun oon viikon verran lapannut ruokaa nassuun parin tunnin välein, multa on kadonnut 2kg :eek: Tää ei vissiin ole hyvä? Painoahan ei sais pudottaa enää plussaamisen jälkeen?
 
Omg, oon koko alkuvuoden kärvistellyt salilla ja salaatilla enkä ole saanut painoa putoamaan alle 75kg, ja nyt, kun oon viikon verran lapannut ruokaa nassuun parin tunnin välein, multa on kadonnut 2kg :eek: Tää ei vissiin ole hyvä? Painoahan ei sais pudottaa enää plussaamisen jälkeen?

Mulle tytön raskauden aikaan hurrattiin oikein neuvolassa kun sain painoani alaspäin. Ja sain noitteita jos oli noussu vähänkin :shifty:
 
Ei haittaa haittaa vaikka painoa lähtee jos oikeasti on mistä lähtä. Mulle muristiin kans kun painoa kertynyt raskauksissa :sad001 Nyt pyrin tekemään kaikkeni jottei tulisi grammaakaan ylimääräistä.. :)
 
Käyn salilla 2 kertaa viikossa ja muissa jumpissa 1-2 kertaa viikossa. Kävelen myös reilun tunnin päivittäin. Ajattelin vähän myöhemmin ottavani suosikkiurheilulajini uinnin viikko-ohjelmaan, nyt kun ei edes tarvitse pelätä uinnin jäävän menkkojen takia välistä. :)
 
Iiliina, sulla ei todennäköisesti pudonnut paino yksinkertaisesti sen takia, että söit liian vähän ja energiankulutus oli paljon enemmän siihen nähden mitä olisi tarvinnut olla. Ei oo eka kerta kun kuulen, että paino alkaa tippumaan, kun energiansaantia lisätään vähän. Naisen kroppa ja hormonit ei pidä säästöliekistä ja silloin keho pitää kiinni kaikin keinoin rasvasta jota kehossa on. Kannattaa lukea Kaisa Jaakkolan kirjoja aiheesta. Hänellä on myös uunituore kirja Reipas, rakas raskaus jossa näistä jutuista paljon informaatiota. :)
 
Kiitos vinkistä Nektari, täytyykin katsoa, löytyisikö tuota kirjastosta. Mä kyllä söin ihan hyvin koko operaatio epäonnistuneen painonpudotuksen ajan, koska tiesin, että liian vähän syöminen on huono juttu. Mä luulen, että toi 75kg on ollu mulle vaan joku sellainen kynnyspaino, jonka yli pääseminen vaatii töitä. Mulla on aikaisemmin ollut sama ongelma 71kg:n kohdalla. Sitten kun kynnyksen ylittää, paino putoo nopeaa vauhtia.
 
Onko kenelläkään kokemuksia hematoomasta ja liikunnan vaikutuksesta siihen? Kävin vimeksi salilla muutama viikko sitten ja sen jälkeen alkoi verinen vuoto, jota kesti neljä päivää + sairastuin samalla flunssaan, mutta niillä tuskin on yhteyttä. Tällä viikolla ultrassa näkyi pieni hematooma, josta vuoto on aiheutunut. Unohdin tietenkin kysyä lääkäriltä, onko salilla käynti voinut jotenkin aiheuttaa sen ja nyt vähän mietityttää, että pitäiskö liikkua vaan rauhallisesti seuraavaan ultraan asti.
 
Iiliina, ok. Salia ja salaattia kuulosti vaan siltä että nyt on saatu liian vähän ravintoa. :) Saattaa se kirja löytyäkin kirjastosta ja jos ei löydy niin pistää vinkkiä että hankkisivat :wink meidän kirjastossa nuo Kaisa Jaakkolan kirjat on tosi varattuja. Kirjojen suosio on tosi suuri niin siksi saa olla jonossa aina joku seitsemäs. Kyllästyin ja ostin omaksi. :)
 
Iteltäki löytyy toi Reipas, rakas raskaus. Vielä en oikee oo lukenu vaikka iha innossaa sen tilasin heti ku näin. Ehkä pitäs alottaa lukee, mut tää foorumi meinaa viiä aikaa. ;P
 
Mulla on reippasti ylipainoa ja ekassa raskaudessa ei tullut kauheasti lisää painoa, oisko ollut 8 kg? Ja ne hävisi sinne synnytyssaliin, oli runsaasti lapsivettä ja tietty vauveli :) Eli raskauden jälkeen en ollut sen isompi kuin ennenkään tai siis olin edelleen yhtä pullea kuin aloittaessani.

Äsken kävelin rattaiden kanssa postilaatikolle ja takaisin ja olin ihan hengästynyt. En todellakaan siis mikään superliikkuuja, vaikka nuorempana olen ollutkin urheilullinen. Olisi kiva löytää joku laji, jota jaksaisi ja tykkäisi tehdä raskaanakin. Ehkä joku vesijumppajuttu?
 
Mie oon odottanut kohta vuoden verran inspiraatiota uimiseen :grin Ois tosi hyvää liikuntaa raskauden aikana ja ihan muutenkin :) Koko pienen ikäni harrastanu uimista ja se on ollu aina ainut liikuntalaji mistä mie oon nauttinu, mut nyt esikoisen syntymän jälkeen en oo käyny kertaakaan..
 
Mä odotan jo innolla järvien lämpemistä niin päääsee uimaan sydämmensä kyllyydestä. Viime kesänäkin taidettiin puoliks asua järvessä kuhan kelit oli hyviä. :grin
 
Takaisin
Top