Raskaus ja liikunta

Mie kävin esikoisen odotusaikana jumpissa viimeseen kolmannekseen asti. Bodypumpissa, kuntonyrkkeilyssä, spinnigissä ja bodybalancessa, nyrkkeilyn lopetin himpun verra aikasemmin. Alko jossain vaiheessa jo balancekin tuntua lonkissa ja taipeissa ikävältä. Yritin sillee kevennetysti tehä, ja useampi ohjaaja kysy et pystynkö tekee hyvin liikkeet ja esitteli vaihtoehtosia liikkeitä, mitkä sopii raskauden aikana. Vältin suoria vatsoja ja hyppyjä lähinnä.
 
Itellä jo yli kuukauden tauko salista ja lenkeistä. Työt kun alko niin oon ollu niin väsyny iltasin ettei oo jaksanu ja muutenkaan ei oon herunu pojoja liikunnalle tän etomisen kanssa. Nyt alkaa oleen enemmän energiaa jo (koputtaa puuta) mutta paha olo viellä seurana
Jospa enskuussa pääsisi takas lenkeille ja salille. Ja mikä parasta alkais saamaan oman ruokavalionsa takasin :D
 
Selitys tuolla sykerajalle oli, että koska pikkuisen syke on luonnostaan luokkaa 140-170, äidin sykkeen kiintyminen voi johtaan siihen, että pikkuinen ei saa tarpeeksi happea.

Mulla on niin korkeat suoritussykkeet muutenkin, että tuo sykeraja ei kyllä jätä mulle muita vaihtoehtoja kuin kävely, uinti ja hyvin rauhallinen painonnosto. Sykkeiden monitorointi on kyllä mun kohdalla vähän vaikeaa; on niin paha ahtaanpaikan kammo, että mun syke hyppää pilviin heti, kun kiristän sykemittarin vyön päälleni.
 
Minä olen ymmärtänyt, ettei noilla sykerajoilla ole tässä alkuvaiheessa vielä niin suurta merkitystä. Tosin itsekin olen kyllä jättänyt kuntonyrkkeilyn jo alusta asti pois siksi, että se oli jo normaalitilassa minulle aikamoinen rääkkitreeni ja syke oli korkealla. Harmi sinällään, koska tykkäsin siitä tosi paljon. No, ehtiipä sitä takaisin sitten, kun on taas oman mielenkin kannalta turvallista. Mietin kyllä myös niitä teräviä käännöksiä ja spurttauksia, mitä meillä siellä treenissä aina oli, että niidenkään vuoksi ei tehnyt mieli mennä enää plussan jälkeen.

Itse pyrin lenkkeileen päivittäin koiran kanssa, joinakin päivinä jää väliin ja mies käyttää koiran silloin. Tarkoitus on myös käydä kuntosalilla, etenkin nyt olon muututtua paremmaksi yritän aktivoitua taas sillä saralla. Rauhallista sulkapalloa kerta viikkoon tulee pelailtua myös. Jospa näillä eväillä saisi ylläpidettyä kuntoa kuitenkin.

Oletteko muuten miettineet mammajoogaa? Minulla se kiinnostaisi kovasti, mutta vielä en ole kehdannut mukaan mennä, vaikka kaipa sinne saa mennä missä vaiheessa raskautta tahansa.
 
Mulle sanoi tänään neuvolan th, että kaikkea saa tehdä mitä on tottunut tekemään ennen raskauttakin, eikä tarvitse miettiä sykerajoja. Antoi Ukk-instituutin tekemän ohjeen ja siinä ei sykerajoja mainita lainkaan. Uskon, että oma vointi kertoo paljon..
 
Pitäis pikkuhiljaa ruveta taas kuntoilemaan nyt kun vuoto on loppunut. Lääkäri kyllä määräsi liikunta- ja yhdyntäkieltoon pariksi viikoksi vuodon loppumisen jälkeen. Mutta jos tekisi jotain kevyttä treeniä. :) Ja uinnin tahtoisin myös aloittaa taas! :)
 
Mä en oo pystyny viimeiseen kolmeen viikkoon käymään salilla. Vaikka mulla pahoinvointi ei oo mitenkään rajua, on se kuitenkin sellaista etten voi kuvitellakkaan tekeväni salitreeniä just nyt. Kevyillä kävelylenkeillä oon satunnaisesti käynyt, mutta tosi vähällä on liikunta tällä hetkellä. Työpäivän jälkeen on yleensä niin rikkipoikkiväsynyt ettei yksinkertaisesti jaksa tehdä mitään. Toivottavasti pahoinvointi ja väsymys alkaisi pian helpottaa ja pääsisi taas takaisin salille.

Esikoista odottaessa salitreeni jäi kokonaan pois ja hyvin pitkälti kaikki muukin liikunta. Silloin pahoinvointi kesti viikolle 14 ja sen lisäksi olin pienessä lenssussa raskauden alusta raskauden puoliväliin asti. Kaiken maailman verikokeet ja mykoplasmatestit otettiin mutta ikinä ei löytynyt syytä sille miksi olin jatkuvasti hieman kipeänä. Sitten kun lopulta lenssuilu loppui oli töissä niin överikiireistä, etten jaksanut muuta tehdä kuin nukkua ja käydä töissä. Mihinkään muuhun ei jäänyt voimia.

Nyt olen onneksi uudessa työpaikassa jossa on paljon rennompaa ja jaksaa töiden jälkeenkin vielä puuhailla, kunhan nyt tämä alkuöklötys ja väsymys loppuisi.
 
Mä oon nyt yrittänyt käydä salilla pari kertaa viikossa, mutta tosi kevyesti jaksan siellä yleensä tehdä. Juoksumatolla reipasta kävelyä ja lisäksi vähän jotain muuta pienillä painoilla. Tänä aamunakin olin ihan hengästynyt ja puolikuollut lyhyen kävelylenkin jälkeen, ja pitikin ottaa päikkärit sitten.
 
Miten muuten, oletteko käyttäneet aikaisemmin jotain palautusjuomia treenin jälkeen ja käytättekö nyt raskauden aikana? Mä oon aikaisemmin vetäny jotain perusheraa punttitreenin päälle, mutta nyt en ole uskaltanut. Unohdin tietysti eilen neuvolasta asiasta kysyä....
 
Mä oon yrittänyt salilla käydä ihan normaaliin tapaan, ja samat treenitkin tehnyt.. Vähä vaan jäi mietityttää nuo sykerajat, mulla normaali leposykekin jo 80-90 niin treenissä nousee lähemmäs 200.. Täytyy varmaan neuvolassa kysellä ensi kerralla et onko jotain haittaa!
Onko täällä muita heppatyttöjä? Itsellä on kaksi hevosta ja ratsastan useasti viikossa, saa nähdä mihin asti sitä uskaltaa hevosen selässä keikkua kun vauhditkin on aika kovia.
Lasketaanko seksi treeniin? :wink En löytänyt muuta keskustelua aiheeseen liittyen niin mietin jo pitäisikö sellainen perustaa! Olisi kiva kuulla miten muut näkee sen raskauden aikana ja onko esim himot lisääntynyt! Itse olen ollut tosi aktiivinen seksuaalisesti aina, mutta nyt on vielä moninkertaistunut halut ja muutenkin tuntuu paremmalta kuin koskaan :) Pelolla odotan jos mulla alkaakin jossain vaiheessa vielä pahoinvointi niin muuttuu tää hehku ihan toiseen suuntaan :D
 
Dora, hera-palautusjuomien sudenkuoppa on ne keinotekoiset makeutusaineet, joita ei yhtään saisi käyttää. Jos et treenaa niin sanotusti "ihan hulluna", saat kyllä tarvittavat protskut, jos vaikka säästät päivän pääruoan treenien jälkeen. Muussa tapausessa kannattaa vaikka jotain laadukasta rahkaa mussuttaa. Mä tykkään valion maustamattomista vaaleansinisissä purkeissa olevista rahkoista, joissa on 25g protskuja 250g purkissa. Siihen sokeritonta mehukeittoa kaveriksi, niin ajaa saman asian kuin herajuoma.

Löysin Ruohonjuuresta proteiinipatukoita, joissa ei ole keinotekoisia makeutusaineita. Niitä pakkasin mukaan vaellusreissulle.
 
Nuo Valion Profeel-juomat on näköjään ihan sokerilla makeutettuja ja ainakin Valion omilla sivuilla niitä mainostetaan raskaana olevillekin jos on lisäproteiinin tarvetta. Mun treenit varmasti eivät suuntaan tai toiseen heilahda käytin lisäprodea tai en, mutta hyvä tietää et jokin helposti mukana kuljetettava vaihtoehtokin on. Tuolla perusruoalla, rahkalla ym. olen nyt hyvin pärjännytkin, mutta välillä kaipaa juuri jotain helposti mukaan napattavaa...:)
 
Mun täytyy tunnustaa että liikunnat on vähän jäänyt nyt vähemmälle kuin ennen. Aiemmin oon ollut himoliikkuja, mutta nyt väsymys on ollu jotain ihan käsittämätöntä, plus siihen päälle pahoinvointi niin ei oo kovasti innostanut. Uimassa ja vesijuoksemassa oon pyrkinyt käymään kerran tai kaksi viikossa, kun se on sellaista mikä tuntuu hyvältä :) koirien kanssa toki tulee kävelylenkeillä käytyä. Lisäksi mulla on fyysinen työ joten peruskunto pysyy kyllä töissä käymällä hyvänä, mikä on tietysti plussaa. Vaikka välillä tuntuu että meinaa töissä paukut loppua. ootan vaan että tää väsymys alkaisi sitten jossain kohtaa helpottaa. Sitäkin mietin että kuinka paljon fyysisen työn lisäksi viitsin itseäni rasittaa, kun vielä kaksosia odotan. Neuvolantäti kehotti vain kuuntelemaan omaa kroppaa ja lepäämään jos siltä tuntuu. Välillä vaan mietityttää etten sitten käytä sitä helppona tekosyynä olla liikkumatta :D niin ja pyörällä tulee työmatkat liikuttua. Jännityksellä odotan että mihinkähän asti sitten kasvavan mahan kanssa pystyy pyörällä liikkumaan.
 
Noista keinotekoisista makeutusaineista sen verran, että kyllähän asesulfaamia, aspartaamia ja sukraloosia saa käyttää. Ainoastaan sakariinia ja syklamaattia ei suositella.

Mulla ollut käytössä star nutrionin hera palautusjiomana ja siinä on aspartaamia ja asesulfaamia. Aion sitä jatkossakin käyttää kunhan vaan alku ajan öllötys loppuisi ja pääsisi takaisin salille :)
 
Tuokin varmaan riippuu vähän lähteestä, mitkä keinotekoiset ovat kiellettyjä. Joka tapauksessa keinotekoiset ravintolisät on vähän kysymysmerkki, mutta samalla tavalla nämäkin on omantunnon ja pipon kireyden kysymyksiä kuin muutkin raskausajan rajoitukset. Itse vältän noita "pienenä määrinä turvallisia" -makeutusaineitakin ja palaan herajuoman käyttäjäksi vasta raskauden jälkeen.
 
Juu toki eri lähteistä voi saada erilaista tietoa. Mä luotan tohon neuvolasta saatuun raskausajan ravintosuositukseen. Siinä lähteinä mm. THL, Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Evira. Tosin mulla ei muutenkaan oo pipo kireellä näissä ravintoasioissa. Aattelin pärjätä ihan maalaisjärjellä :)
 
Saa nähä onko huomenna mite kipeä selkä ku päivä kyykitty ja kerätty risuja veljen ja hänen vaimon pihalla. Vaikka miehet teheny raskaimmat jutut. Mut nyt jo selässä tuntuu, on tosin parina päivänä aikasemminki ollu samallai kipeä vaikkei oo tehny mitää.
 
Onkos täällä joogan tai pilateksen harrastajia? Meinasitteko jatkaa miten pitkään? Tänään juuri pilateksessa vilkuilin uteliaana paria raskauden jälkipuoliskolla olevaa. Ihmetyksekseni toinen teki jopa vatsallaan tehtävät liikkeet ihan normaalisti! Oonko ymmärtänyt väärin, että mahallaan ei saisi olla enää jossain vaiheessa? Vai onko se kyse siitä, tuntuuko mahallaan olo epämukavalta.. Pilateksessa onneks voi aina tehdä kontallaan, jos mahallaan ei onnistu. Toivottavasti pystyisin itse jatkamaan mahdollisimman pitkälle. Tekis nimittäin hyvää selälle.
 
Mulle kans neuvolassa sanottiin että kaikkia voi tehdä mikä tuntuu hyvältä. Juoksulenkillä ei enää jaksa päästellä kauheen kovaa,tänään keskisyke oli se 148 ja maksimi 159. Toki mulla on se leposykekin alhainen,neuvolas mitattuna 55. Ja salilla myös saanu vähä himmailla noiden painojen kans kun tuntuu ettei enää jaksa punnerrella niin kuin ennen. Niin ja ei pysty tehä mitää 12-> km lenkkejä kun se kaamia vessahätä iskee heti melkeen kun on päässy alkuun vaikka oon käyny ainaki 4 kertaa jo ennen lähtöä:grin
 
Mulle suositeltiin jo ekassa neuvolassa, että jätän juoksun ja hölkän ja mieluummin kävelen. Takana kun on keskenmeno. Mutta periaatteessa siis oman jaksamisen mukaan. Mutta eipä ole kunnolla edes kävelyllä tullut käytyä. Pahoinvointi ja väsymys pitää naisen tiukasti lähellä vessaa ja sänkyä. Eilen tosin kiersin pienen pienen lenkin.
Vähän mua harmittaa, kun ennen plussaa olin juuri saanut eka kertaa juostua erään tosi jyrkän ja pitkän mäen huipulle asti. Ja nyt hyvä kun jaksan sohvalle tallustaa...
 
Takaisin
Top