Raskaus ja liikunta

Suskis

Piirimestaruustason postaaja
Marraskuunmammat 2015
Elokuiset 2022
Taas uus ketju, mut tulipaha mielee tässä kattoessa Rakas, sinusta on tullut pullukka-ohjelmaa jossa pullukka raskautu ku oli painoa pudonnu.

Itellä siis löytyy ylipainoo, ja on ollu pitemmän aikaa projektina laihutus. Välillä enemmä ja välillä vähemmä, kovasti oli toiveissa et ois paljo laihempi ku raskautuis. Mut näillä nyt mennää.
Nyt sit miettii et mitä liikuntaa uskaltaa harrastaa, toki mulla on se liikunta lähinnä lenkkeilyä ollu viime aikoina. Kotoa kyl löytyy välineitä jonku verra: kahvakuula, käsipainot, crosstraineri, kuntokeskus.. Toive kuitenki ois että pystyis välillä jotai tehä, etes käyä pikku lenkkejä. Ettei nyt iha kovi montaa kymmentä raskauskiloa tulis, toki ruokavalioki vaikuttaa asiaan..
"Inhottavan" paljo miettimistä. :eek:
 
Täällä kans ylipainoinen odottaja. Elämäntaparempan alotin vuoden vaihteessa ja painoa kerkesikin lähteä 15kg ennen positiivistä testiä. Toivon että painoa saisin edelleen pudotettua raskaudesta huolimatta, se kuitenkin olisi vauvan ja minun kannalta parasta.. Mut sitähän ei vielä tiedä kuin käy.. Mut vahvasti luulen et pudonneella painolla on ollut merkitystä siihen että nyt olen raskaana.
 
Mulla ous tarkotus käydä salilla niin kauvan kun vaan pystyn ja olisin tyytyväinen jos viimesiin hetkin siellä pääsisin käymään. Käyn salilla neljäkertaa viikossa. Alotin salilla käynnin nyt puolen vuoden tauon jälkeen.oon yrittäny välipäivillä käydä lenkeillä. Tänäännkävin taapertamassa reilun 5km lenkin

itellä on kanssa ylipainoa reippaasti ja nyt pikku hiljaa toivon saavani painoo alaspäin. Tosin plussan jälkeen lähinnä tarkotuksena pitää kuntoo yllä.
 
Itseäni myös mietityttää raskauden aikanen liikunta. Pelasin välillä 11 vuotta jalkapalloa ja nyt 3 vuoden tauon jälkeen kesällä innostuin takasin. Viime harkkojen jälkeen mahaa kivistä ja oonkin miettinyt miten pitkään uskallan käydä palloa potkimassa. Kesän pelit meinaan kyllä jättää suosiolla väliin ettei vaan tule osumaa. Salilla käynnin alotin vuoden alussa. Käyn salilla niin pitkään kun pystyn ja lopussa teen vaikka sit pelkästään käsiä jos ei muu onnistu. Vähän yli vuodessa olen saanut painoa pois -15kg ja 10kg olisi vielä pidotettavaa että olisin bmi:n mukaan normaalipainoinen. Olen siis 162cm pitkä. Ja tällä hetkellä painan vähemmän kun rupesin esikkoa odottamaan.
Painon nousu pelottaa. Ostin vuosi sitten fittfarmin superdieetin ja mietinkin jos aloittaisin ne ohjeet taas, (helmikuussa lopetin edellisen 6vkon pätkän) mutta saako siitä liian vähän ravintoaineita?
Esikoisen aikaan en välittänyt mitä söin ja sain syödä ihan mitä vaan ja paino ei noussut kun sen 10kg.
 
Ylipainoinen täällä hep! Plussauutinen sai aikaan treenikimmokkeen. En muista edes millo oisin viimeeks käyny lenkillä, salilla käyny ennen esikoisen syntymää..No nyt sit oon tehny täl viikolla joka päivä kotitreeniä ja käyny lenkillä, ens viikolla ois tarkotus alottaa syksyllä tauolle jääny juoksuharrastus :) Esikoisesta paino nous 16kg, niistä osa lähti, mut tässä talven aikana on tullu kiihtyvällä tahdilla takasin. Jotain pitäis tehä ku on sukurasite diabetekseen, ettei vaan raskausaikana iskis. Tavote ois et 5-10 kg maksimissaan nousis raskaudesta paino. Hyvä ois ku eka lähtis jonkun verra pois. Hyvä juttu tässä on et mieskin on saanu motivaatiota treenamiseen ni tsempataan toisiamme heikoilla hetkillä:)
 
Mä olen normaalipainoinen, esikosta kiloja tuli 7, kakkosesta lähes 20. Toivon, että tästä max kymmenisen kiloa. Käyn pari kertaa viikossa 7-10km lenkillä, hölkätä en pysty kun sattuu vatsaan. Vauvan syntymän jälkeen olisi tarkoitus aloittaa salilla käynti
 
Täällä oon pyrkiny käymään lenkillä tai hiihtämässä mahollisuuksien mukaan. Lisäksi olen alkanut tehdä selkä, vatsa ja kylkilihaksille treeniä joka päivä, koska ne lihakset joutuvat todella koville varmasti raskauden aikana. Sitten sisko neuvoi, että alapään lihasten treenaus kannattaa aloittaa heti raskauduttua, palautuminen synnytyksestä ihan eri luokkaa kun on alapään lihakset kunnossa! Todella epämiellyttävältä tuntuu minusta niiden treenaus, mutta jos se auttaa palautumiseen niin täytyy nähdä vaivaa.. :D
 
Millasia liikkeitä vanilja teet, erityisesti toho alapää lihaksii? :D
Jospa tässä itekki vähä motivoitus tekee jotai lenkkiä ja vähä lihaskuntoo, eihä sitä tarvii piippuu asti vetää itteesä.
 
Itse liikuin ekan aikaan loppuun saakka aikanakin. Kävelyä, kuntosalia... Ja nyt aion myös liikkua niin paljon kuin vain olotila antaa myöten. Nyt alkuraskauden aiheuttaman huimauksen vuoksi on joitain salijuttuja pitänyt karsia... Mutta aikanhyvin aina voi jotain tehdä.

Suoria vatsoja ei kannata raskauden aikana hirveästi tehdä... Jostain niin kuulin tai luin. Mutta muutoin raskaana olo ei estä muuta liikuntaa kuin kamppailulajit tai sellaiset joissa suuri vaara satuttaa vatsansa. Liikuntaa kannattaa ja pitää harrastaa jos vain suinkin pystyy. Toipuminen on nopeampaa jos on hyvässä kunnossa
 
Ja pääsääntö taitaa olla että jos olet ennen raskautta harrastanut juoksua niin silloin voit tehdä sitä raskauden aikanakin... Mutta jos et ole oikein liikkunut ollenkaan niin ihan niin kuin muillekkin ohjeistetaan niin ei kannata aloittaa liian rankasti.
 
Itse oon ennen raskautta monta vuotta urheillut n.4-6 kertaa/ viikossa. Paljon oon tehnyt kävelylenkkejä, käynyt salilla ja oon myös hölkännyt. Aion jatkossakin käydä kävelylenkillä ja salilla. Toki yritän välttää rääkkitreenejä salilla. :) Liikunta on itselle kuitenkin tärkeää, että en aio siitä luopua raskauden takia, eikä onneksi tarvitsekaan. :)
 
Mä olin nyt muutama päivä ennen plussaa melkeen ilmoittautumassa jo kesällä puolimaratonille...onneksi en ilmoittautunut!!! Mä aloitin juoksun taas tämän vuoden puolella aktiivisemmin ja olin tosi motivoitunut just treenaamaan tota puolikasta varten. No nyt täytynee tyytyä hiukan lyhyempiin lenkkeihin...
Esikoisen raskaudessa en enää juossut, kun synnytykseen oli 5kk (en muista raskausviikkoja), kun alkoi liitoskivut vaivata juostessa tai sen jälkeen. Kävin kuitenkin pumpissa aika pitkään ja viimeiset viikot balancessa.
 
Täällä kanssa yksi ylipainoinen vastaplussannut. Yritin aktiivisesti pudottaa mahdollisimman paljon painoa ennen plussaamista, mutta ruokavalion uudelleen järjestely ja 5xviikossa salilla käynti eivät jostain syystä hävittäneet mun 76kg:sta kuin 1kg. Nyt siis paino 75kg ja pituutta mulla on 160cm. Tiedän, että tästä eteenpäin painoa ei voi pudottaa, mutta yritän minimoida lisäkilojen kertymisen. Mä vähän haaveilen, etten synnytyksen jälkeen painaisi yli 80kg, en tiedä, onko mahdollista. Salitreeniä ja juoksumattoa olen harrastanut, ja nyt kun tiet sulaa, pääsen uloskin lenkille ja pyöräilemään.

Onko kellään muuten kokemusta rasitusastman kanssa raskaana olemisesta? Mun köhäni on pahentunut talven aikana, ja kun tossa mun inhalaattorissa on mukana kortisonia, en uskalla sitä ottaa. Tiedättekö, onko pelkkä ventoline turvallista, jos sitä kävisin lääkäriltä kinuamassa?
 
Hei täällä kanssa yksi liikunnasta murehtija. Kai mullakin varmaan on ylipainoa vähäsen. Kovasti olen käynyt jumpissa ja lenkkeilen koirien kanssa sun muuta liikuntaa milloin mitäkin. Nyt viime aikoina käynytkin melkein joka päivä jossain kun tavoitteen on ollut laihduttaa tai kiinteytyä edes. Nyt sitten plussaus muuttaa tietysti vähän ainakin tavoitteita mutta liikuntaa en silti aio lopettaa. Esikoisen aikana en pahemmin liikkunut muuten kuin töissä ja koiralenkeillä ja lihoin 20kiloa. Nyt en aio tehdä samaa virhettä. Mutta kovasti mietityttää miten paljon sitä uskaltaa tehdä. Onko kyse vain omasta jaksamisesta vai onko jotain muuta ns. sääntöä olemassa raskauden aikaisen liikunnan varalle? Tai juuri jotain vältettäviä liikkeitä tms? Aion kysyä neuvolastakin vinkkejä mutta nyt alustavasti jos joku täällä osaisi kertoa :)
 
Mulla oli aiemmissa raskauksissa ongelmana syöminen ja siks tuli painoa lisää paljon. Nyt kun ruokavalio on terveellinen ja säännöllinen niin toivon ettei painoa tulisi vaan mielummin lähtisi. Ja toivon ettei tule armottomia liitoskipuja niinkun edellisessä oli. :)
 
Mä oon innostunut nyt viimepäivinä tämän auringon ansiosta lenkkeilystä. Ollaan menty parin kilometrin matkoja niin että minä kävelen ja lapsi ja mies pyöräilee. Tänään vein aamulla lapsen hoitoon näin myös. Mähän en siis mitenkään päin harrasta liikuntaa, mutta kai tästäkin pienestä liikkumisesta on hyötyä, eiks je? :wink
 
Mä oon yrittänyt nyt jaksamisen mukaan lenkkeillä ja jumpata kotona (kyykkyhaaste ftw), välillä tulee oltua kyllä niin rättipoikkiväsynyt, ettei vaan jaksa tehdä ku pakolliset asiat. Monena iltana oon ollu jo 6-7 aikoihin valmis yöpuulle. Pikkuhiljaa vois alkaa pyöräilemäänkin. Mä vaan hengästyn älyttömän nopeasti, toivottavasti ei oo taas alhainen hemoglobiini.
 
Mä oon saanu tosta auringosta kipinän kans tuohon lenkkeilyyn. Se tapahtuu joka kevät. Hyötyliikuntaa harrastan niin paljon ku mahdollista, eli kävelen töihin tai takas, tai molemmat. suuntaansa joku 7 kilsaa. Keväämmällä alotan taas pyöräilemisen :) Aattelin kotonakin alkaa taas jumppailla. En halua lihoa ylimääräisiä. Ekassa raskaudessa tuli reilu 13 kg, niistä oli 4kg jälellä kun lähin vauvan kans sairaalasta. Toisesta tuli n. 7 kg josta 5 jäi sairaalaan ja kuopuksesta tuli vajaa 6kg joista kaikki jäi sairaalaan :rolleyes: Pyrin kyllä kattoo mitä syön, toki sallin mussuttelun itelleni vähän useammin kuin ei raskaana -ollessa :happy
 
Takaisin
Top