toistan itseäni täällä ja tuolla lasketun ajan mukaan teksteissä... [:)]
heippa vaan kaikille!
juu meitin perhevalmennuksen (neuvolan) kautta alkoi. vasta kesällä tulossa synnytysosastoon tutustumista jne. eipä tuo ensimmäinen valmennus ollut kuin fysioterapeutin luento; oikeista työasennoista, lantionpohanlihasten harjoittamisesta ennen ja jälkeen synnytyksen, liikkumisesta raskauden aikana ja muutenkin ergonomiasta. oikein hyvänä koin, lähinnä kun sairaanhoitajana teen töitä ja suht paljon jalkojen päällä ollaan ja muutenkin välillä "hurjia" työasentoja.
jumppia aattelin vedellä tosiaan niin pitkälle kuin vaan kroppa antaa periksi. heinäkuussa pidän kesälomaa omista töistä, eli ainakin sillon pidän jumpistakin taukoa... saa nähdä pystyykö enään sen loman jälkeen salille vetämään mennä
! vedän kerran viikossa tunnit peräkkäin bodypumppia ja spinningiä. oon ite vuoden verran jumppia suurinpiirtein vedellyt ja taustalla pitkä yli kymmenen vuoden kokemus lajeista... eli kroppa huutaa liikuntaa jos tuon nyt jo lopettaisin. hmm, voin ehkä sanoa että aikast hyvässä kunnossa oon ollut... mutta nyt kyllä huomaa että väsyy aivan eritavalla jumpatessa, palautuminen on hankalampaa... mutta ei vielä mitään pahoja tuntemuksia ole tullut, eli jaksan vielä. masu varmaan tulee seuraavaksi tielle
noista suonenvedoista ja krampeista... oon huomannut että kipeitä sellasia ajoittain on ja just nukkuessa saattaa herätä tosi kipeisiinkin. eli hei, tärkein hoito tähän on kaikille raskaana oleville ensinnäkin nestetasapainon ylläpitäminen, eli juokaa naiset riittävästi pitkin päivää/yötä (yövuoroissakin)! omalla kohdallani olen huomannut että esim. jumppien vedon jälkeinen yö on pahin, koska hikoilen ja en meinaa nestetasapainosta sitten huolehtia tarpeeksi. eli kun hikoilet, menetät suoloja... eli JUO! vettä, vissyä... aivan sama...
niin ja suonenvedoita kärsivät: syöttehän jotain monivitaa raskaana olevalle tai vastaavaa missä esim. magnesiumia ja sinkkiä lisänä? mutta jos näistäkäänei apua mun mielestä kannattaa kääntyä neuvolatädin/lääkärin puoleen ja kysyä että onko mahdollinen magnesiumkuuri ok?
mutta hei, jatketaan jälleen...