Raskaudesta kertominen

No siis meillĂ€ olis juhannuksena tullu julki jos nyt ei olis tullu 😂 sillonki ollaan tĂ€ssĂ€ mummilassa, nii olis ne hoksannu. Ja toisaalta, jos tĂ€ssĂ€ nyt tuliski jotain komplikaatiota, nii on kiva ku tietĂ€vĂ€t jo ennakkoon tilanteen. Ollaan siis tosi lĂ€heisiĂ€ ja tosi paljon tekemisissĂ€ ihan pĂ€ivittĂ€in.
Ihana, et on noin lĂ€heisiĂ€ ihmisiĂ€ elĂ€mĂ€ssĂ€. ❀
Me ollaan miehen kans ne lĂ€heisimmĂ€t ja oikeestaan toistemme lĂ€heiset. Miehen isĂ€ on myös elĂ€mĂ€ssĂ€ kyllĂ€ mukana, mutta kerrotaan hĂ€nellekin vasta myöhemmin. Katotaan nyt. Pystynkö huijaa lapsia pari kuukautta, et Ă€idillĂ€ on kesto-oksennustauti. Mut jos lapsille kertoo, ne kertoo pĂ€ivĂ€kodissa jne jne jne 😂
 
Aleksandraa, MeillĂ€ sama tilanne. Ollaan kĂ€ytĂ€nnössĂ€ miehen kanssa lĂ€heisimmĂ€t ja toistemme lĂ€heiset. On meidĂ€n elĂ€mĂ€ssĂ€ muitakin sukulaisia mutta asuvat niin paljon kauempana, kaikilla on kiire oman elĂ€mĂ€nsĂ€ kanssa jne. Mutta hyvin pĂ€rjĂ€tty yhdessĂ€kin ja tÀÀ meidĂ€n perhe đŸ«¶đŸ»đŸ’•
 
En ehkĂ€ haluaisi kertoa vielĂ€ tĂ€ssĂ€ vaiheessa kenellekÀÀn, lĂ€himmille ehkĂ€ sitten kun olisi "mustaa valkoisella" eli varhaisultraa harkinnut. Mutta voi kyllĂ€ kĂ€ydĂ€ niin, ettĂ€ osa arvaa, jos ei edes sitĂ€ yhtĂ€ holillista saunaolutta tai viinilasillista ota työpaikan kesĂ€juhlilla ensi viikolla, juhannuksena mökillĂ€ ja heinĂ€kuun alussa festareilla 🙄 pitÀÀ juonitella 😁
Juonimiseen hyvÀksi todettuja selityksiÀ ovat mm alkava migreeni ja sen esto lÀÀkitys tai anbiootit,v joiden kanssa alkoholi ei vaan toimi. Baarimikot on tottuneet olemaan kulmiasn kohottanatra kun alkoholittoman pyytÀÀ.
 
Ihana, et on noin lĂ€heisiĂ€ ihmisiĂ€ elĂ€mĂ€ssĂ€. ❀
Me ollaan miehen kans ne lĂ€heisimmĂ€t ja oikeestaan toistemme lĂ€heiset. Miehen isĂ€ on myös elĂ€mĂ€ssĂ€ kyllĂ€ mukana, mutta kerrotaan hĂ€nellekin vasta myöhemmin. Katotaan nyt. Pystynkö huijaa lapsia pari kuukautta, et Ă€idillĂ€ on kesto-oksennustauti. Mut jos lapsille kertoo, ne kertoo pĂ€ivĂ€kodissa jne jne jne 😂
MinkÀs sille voi jos ÀidillÀ on töissÀ niin rankkaa/ kuumaa/huonoilma ettÀ iltaisin vain vÀsyttÀÀ ja oksettaa.
 
Muokattu viimeksi:
Esikoisen kohdalla kerrottiin kaikista lÀheisimmille vÀhÀn ennen nt-ultraa. Nt-ultran jÀlkeen ei enÀÀ pidetty salaisuutena, mutta ei nyt varsinaisesti "julkistettu".

En usko ettĂ€ tĂ€ssĂ€ raskaudessa salataan noin kauaa omilta vanhemmilta ja lĂ€hipiiriltĂ€. Joitakin viikkoja pitĂ€isi saada lisÀÀ ja ultrassa kĂ€ydĂ€, sen jĂ€lkeen voisi harvoille valituille kertoa. đŸ„°

Nyt huomaa ettĂ€ esikoisen raskautta olikin aika helppo salailla, kun oli niin korona-aika pÀÀllĂ€ 😁 Ei ollut mitÀÀn juhlia eikĂ€ tapahtumia.
 
Esikoisen kohdalla kerrottiin kaikista lÀheisimmille vÀhÀn ennen nt-ultraa. Nt-ultran jÀlkeen ei enÀÀ pidetty salaisuutena, mutta ei nyt varsinaisesti "julkistettu".

En usko ettĂ€ tĂ€ssĂ€ raskaudessa salataan noin kauaa omilta vanhemmilta ja lĂ€hipiiriltĂ€. Joitakin viikkoja pitĂ€isi saada lisÀÀ ja ultrassa kĂ€ydĂ€, sen jĂ€lkeen voisi harvoille valituille kertoa. đŸ„°

Nyt huomaa ettĂ€ esikoisen raskautta olikin aika helppo salailla, kun oli niin korona-aika pÀÀllĂ€ 😁 Ei ollut mitÀÀn juhlia eikĂ€ tapahtumia.
Nyt vihdoinkin löytyi se positiivinen juttu korona-ajoista niine vahvoine rajoituksineen! Aiotko mennÀ yksityiselle varhaisultraan vai tarjotaanko se teillÀ julkisella?
 
Juonimiseen hyvÀksi todettuja selityksiÀ ovat mm alkava migreeni ja sen esto lÀÀkitys tai anbiootit,v joiden kanssa alkoholi ei vaan toimi. Baarimikot on tottuneet olemaan kulmiasn kohottanatra kun alkoholittoman pyytÀÀ.
No tietysti, toi migreeni itellĂ€ usein onkin todellinen selitys, miten ei tullu mieleen 😅 ja ei oo ihan tavatonta kuitenkaa itellekÀÀ holittomia oluita juoda
 
Olen kertonut koiralle 😀 Ei kummempia kommentoinut. Muille kerrotaan nt-ultran ja niptin tulosten jĂ€lkeen. Eli joskus elokuun alkupuolella aikaisintaan. Tosin lapsille varmaan pitÀÀ kertoa, jos tĂ€llĂ€kin kertaa pahoinvointi alkaa ihan kunnolla. Tai ei kyllĂ€ tarvitse kertoa, koska tajuavat ihan itse.
 
Miitu MÀkin oon miettinyt paljon sitÀ, miten kerron raskaudesta töissÀ. Eniten sitÀ, miten tÀmÀ raskaus ja mun poissaolo tulee vaikuttamaan mun työparin jaksamiseen. Muutoksia on kumminkin työmaalla tulossa ja kun mÀ jÀÀn pois, se ei oo hyvÀ juttu. Mut hei, en ole korvaamaton, kyl aina mun tilalle joku löydetÀÀn :smiling-eyes: ja mulle tÀmÀ lapsi on tÀrkeÀmpi kuin mikÀÀn maailman työpaikka... Oletan, et töissÀkin porukka sen tajuaa.

pienirakas Samma hÀr, voi olla, et joutuu paljastamaan salaisuuden aiemmin, kuin ajateltu, sillÀ ystÀvÀmme turvotus on tulossa!
Pakko kommentoids tĂ€hĂ€n, ettĂ€ muakin jĂ€nnittÀÀ paljon töissĂ€ asiasta kertominen
 Tuntuu huijariololta, kun en heti kerro työmaalla asiasta, vaikkei se tietenkÀÀn niin olekaan. Toki mitĂ€ aiemmin kertoisin, sitĂ€ enemmĂ€n heillĂ€ olisi aikaa löytÀÀ tuuraaja. Samaan aikaan työtoverit hehkuttaa, kun on tulossa hyvĂ€ ensi toimintakausi, ja itse tiedĂ€n, ettĂ€ he eivĂ€t ole samaa mieltĂ€ enÀÀ uutisen kuultuaan đŸ˜”â€đŸ’« esikoisesta en jĂ€nnittĂ€ny tĂ€llĂ€siĂ€ juttuja yhtÀÀ, aattelin vaan ettĂ€ kaikki ottaa sen iloisena uutisena - mikĂ€ varmasti 90% totta nytkin, ettĂ€ ehkĂ€ se 10% mitĂ€ he sitten itsekseen miettii kun tajuavat mitĂ€ se sitten heidĂ€n kohdalleen tarkoittaa niin se hirvittÀÀ
 
TĂ€nÀÀn tein aamulla uuden testin, viiva vahvistuu đŸ€© nyt pitĂ€s keksiĂ€ kiva tapa kertoa miehelle
Miten kerroit? đŸ„°
MĂ€ mietin pitkÀÀn miten itse kertoisin, kunnes en jaksanut enÀÀ odottaa ja sanoin ”Haluatko tietÀÀ yhden jutun?”. Mies sanoi kyllĂ€ ja hain testit kaapista nĂ€ytille. 😆
En osannut siinÀ vielÀ ihan hirveÀsti iloita ja varoitin puolisoakin kemiallisen raskauden vaarasta, kun menkat oli juuri vasta jÀÀneet pois.
 
Me yritettiin udella miehen kanssa mitĂ€ lapset olisivat mieltĂ€ uudesta pikkusisaruksesta, sillee kiertoteitse! đŸ€­ SieltĂ€ tuli ensin tiukka EI kuin yhteen ÀÀneen poikien suusta ja esikoinen perusteli tĂ€tĂ€ vielĂ€ sillĂ€ ettĂ€ sitten meillĂ€ huudetaan ainenkin aamusta iltaan (vauva ilmeisesti siis) ja puklua joka paikassa. Miten saisin myytyĂ€ tĂ€mĂ€n idean pikkusisaruksesta? đŸ€Ș
 
Me yritettiin udella miehen kanssa mitĂ€ lapset olisivat mieltĂ€ uudesta pikkusisaruksesta, sillee kiertoteitse! đŸ€­ SieltĂ€ tuli ensin tiukka EI kuin yhteen ÀÀneen poikien suusta ja esikoinen perusteli tĂ€tĂ€ vielĂ€ sillĂ€ ettĂ€ sitten meillĂ€ huudetaan ainenkin aamusta iltaan (vauva ilmeisesti siis) ja puklua joka paikassa. Miten saisin myytyĂ€ tĂ€mĂ€n idean pikkusisaruksesta? đŸ€Ș
Kun Àiti keskittyy pieneen niin te isommat voitte rauhassa myös hieman laiskotella. Kun vieraat tuo vauvalle lahjoja niin varmaan tuovat samalla myös teille jotakin. Miksi vauva huutaisi kun tekÀÀn ette huutaneet?
 
Muokattu viimeksi:
Kun Àiti keskittyy pieneen niin te isommat voitte rauhassa myös hieman laiskotella. Kun vieraat tuo vauvalle lahjoja niin varmaan tuovat samalla myös teille jotakin. Miksi vauva huutaisi kun tekÀÀn ette huutaneet?

NÀÀ toimisi kaikki muuten hyvin, mutta meidĂ€n kakkonen on ollut huutavaa sorttia ja on yhĂ€. Joten esikoinen triggeröityy tĂ€stĂ€ helposti. đŸ€­
Uskon kuitenkin ettĂ€ hetken sulateltua siitĂ€ tulisi ihan kiva juttu heillekin! Tuo kolmaskin niin hienosti sujahti veljien sekaan ja pitĂ€vĂ€t pienintĂ€ hyvĂ€nĂ€. đŸ©”đŸ©”đŸ©”
 
Miten kerroit? đŸ„°
MĂ€ mietin pitkÀÀn miten itse kertoisin, kunnes en jaksanut enÀÀ odottaa ja sanoin ”Haluatko tietÀÀ yhden jutun?”. Mies sanoi kyllĂ€ ja hain testit kaapista nĂ€ytille. 😆
En osannut siinÀ vielÀ ihan hirveÀsti iloita ja varoitin puolisoakin kemiallisen raskauden vaarasta, kun menkat oli juuri vasta jÀÀneet pois.
Olin aatellu vÀhÀn samantapaisesti kysÀstÀ, ettÀ "Arvaas mitÀ tein aamulla"-tyylinen keskustelun avaus... Mutta siinÀ miestÀ kotiin ootellessa vessakÀynnillÀ tulikin sitte paperiin vaaleanrusehtavaa tuhrua ja alko vÀhÀn menkkamaiset jomotukset reisissÀ ja mahassa, niin kÀÀntyikin sitten keskusteluksi, ettÀ tein "kyllÀ positiivisen testin, mutta nÀyttÀÀ vÀhÀn huonolta nyt"

AlkuyöstÀ oli sellanen puolen tunnin kovempi kipuilu alavatsalla ja sen jÀlkeen ei mtn, eikÀ oo vielÀ tullu mtn pyyhintÀtuhrua kummempaa. Toisaalta toi metallinmaku suussa alkaa kyllÀ vÀhenee.. eli tÀssÀ parin pÀivÀn sisÀÀn selvinnee, jÀÀkö tÀÀ vaan yritykseksi. RT-viivat olikin musta vÀhÀn heikon nÀköset DPO-pÀiviin nÀhden (kierto on nyt 34/28)
 
Olin aatellu vÀhÀn samantapaisesti kysÀstÀ, ettÀ "Arvaas mitÀ tein aamulla"-tyylinen keskustelun avaus... Mutta siinÀ miestÀ kotiin ootellessa vessakÀynnillÀ tulikin sitte paperiin vaaleanrusehtavaa tuhrua ja alko vÀhÀn menkkamaiset jomotukset reisissÀ ja mahassa, niin kÀÀntyikin sitten keskusteluksi, ettÀ tein "kyllÀ positiivisen testin, mutta nÀyttÀÀ vÀhÀn huonolta nyt"

AlkuyöstÀ oli sellanen puolen tunnin kovempi kipuilu alavatsalla ja sen jÀlkeen ei mtn, eikÀ oo vielÀ tullu mtn pyyhintÀtuhrua kummempaa. Toisaalta toi metallinmaku suussa alkaa kyllÀ vÀhenee.. eli tÀssÀ parin pÀivÀn sisÀÀn selvinnee, jÀÀkö tÀÀ vaan yritykseksi. RT-viivat olikin musta vÀhÀn heikon nÀköset DPO-pÀiviin nÀhden (kierto on nyt 34/28)

Toivottavasti oli vaan kiinnittymisestĂ€ johtuvaa vuotoa! Ja tuo menkkamainen kipu oli muullakin lĂ€snĂ€ noina aikoina, ja ajoittain edelleen. PidĂ€n peukkuja. ❀
 
Jouduin eilen kertoo pomolle.. en olis halunnut vielĂ€, mutta kun hĂ€n teki suunnitelmia jo joulukuun jĂ€lkeiselle ajoille, niin en raaskinut pimittÀÀ đŸ«Ł HĂ€n kyllĂ€ tiesi edeltĂ€vĂ€stĂ€kin raskaudesta ja joutui kestĂ€mÀÀn mun keskenmenon seurauksena tulleet hormoniperĂ€iset itkukohtaukset...
 
Jouduin eilen kertoo pomolle.. en olis halunnut vielĂ€, mutta kun hĂ€n teki suunnitelmia jo joulukuun jĂ€lkeiselle ajoille, niin en raaskinut pimittÀÀ đŸ«Ł HĂ€n kyllĂ€ tiesi edeltĂ€vĂ€stĂ€kin raskaudesta ja joutui kestĂ€mÀÀn mun keskenmenon seurauksena tulleet hormoniperĂ€iset itkukohtaukset...
MÀÀ kerroin tĂ€nÀÀn parille työkaverille. VĂ€hĂ€n samantyylinen tilanne oli, kun syksyn/talven töistĂ€ puhuttiin. Maanantaina aattelin kertoa pomolle, kun sen pitÀÀ kuitenki tilata mulle kohta raskausmallin työhousut 😅
 
Kerrotaan varmaan molempien vanhemmille ja ehkĂ€ sisaruksillekin mahdollisimman pian, kun ollaan viikottain tekemisissĂ€ muutenkin 😊 Haluaisin toisaalta odottaa, ettĂ€ nĂ€kisi onko tĂ€ssĂ€ raskaudessa oikeat mahdollisuudet 🌈 eli vĂ€hintÀÀn varhaisultraan asti, mutta katsotaan nyt tilanteen mukaan.
 
Takaisin
Top