Raskaudesta kertominen

No sepä se! Läheinen ihminen oli niin siksi hämmennyin. Ei ehkä ole ymmärtänyt mun tapaa valita äitiyttä ohi ydinperheen. On kyllä joskus heittänyt heittoja et lapsi varmaan myöhemmin kaipaa isää, mutta silti. Muutoin on tukenut aina kaikessa, ja tukee varmaan tässäkin asiassa myöhemmin, kunhan uutisen sulattaa.

Harmi kuulla.. Minusta on hienoa, että olet lähtenyt tavoittelemaan haavetta äitiydestä, vaikka lähtökohdat eivät olekaan niin perinteiset. Toivottavasti hän tosiaan myöhemmin ymmärtää ja tukee sinua tässä prosessissa. ❤️
 
Harmi kuulla.. Minusta on hienoa, että olet lähtenyt tavoittelemaan haavetta äitiydestä, vaikka lähtökohdat eivät olekaan niin perinteiset. Toivottavasti hän tosiaan myöhemmin ymmärtää ja tukee sinua tässä prosessissa. ❤️

Samaa mieltä! 🤍
 
Harmi kuulla.. Minusta on hienoa, että olet lähtenyt tavoittelemaan haavetta äitiydestä, vaikka lähtökohdat eivät olekaan niin perinteiset. Toivottavasti hän tosiaan myöhemmin ymmärtää ja tukee sinua tässä prosessissa. ❤️
No sepä se! Läheinen ihminen oli niin siksi hämmennyin. Ei ehkä ole ymmärtänyt mun tapaa valita äitiyttä ohi ydinperheen. On kyllä joskus heittänyt heittoja et lapsi varmaan myöhemmin kaipaa isää, mutta silti. Muutoin on tukenut aina kaikessa, ja tukee varmaan tässäkin asiassa myöhemmin, kunhan uutisen sulattaa.
Äitiys kuuluu kaikille! On vaan valitettavan ikävää miten syvällä "malliperhe"-ajatus on päällimmäisenä joidenkin ihmisten ajatuksissa! Tuleva lapsesi saa juuri hänelle sopivan, parhaan mahdollisen perheen olkoon se sitten vaikka hän+äiti ja sohvan alle piiloon pyörineet villakoirat!👏
 
Mä oon kertonut pääasiassa kasvotusten. On ihanaa nähdä reaktio. Yksi kauhistunut reaktiokin tuli ja jäi harmittamaan et kerroin,
Ihan tyhmiä tommoset kauhistelut :sad-face: mut ne voi onneksi aina jättää omaan arvoonsa. Ehkä mä itte vähän pelkään negatiivisia reaktioita. Valikoin tarkkaan, kenelle kerron. Loput kuulkoot uutiset muuta kautta tai olkoot kuulematta :Hugging Face:
 
Minä haluaisin kertoa koko maailmalle. Mutta meillä on sellainen tilanne, että puoli vuotta vasta edellisestä keskenmenosta ja sen myötä erosta (ex halusi silloin abortin yms kaikkea muuta.. mutta ei mennä nyt siihen). Nyt tosiaan olen uuden kumppanin kanssa ja vauva on super toivottu. Jännittää silti kommentit, kun näinkin ns pikainen eteneminen meillä. No katsotaan, en nyt hirveän pitkään jätä kertomatta. Jos nyt eka tästä suhteesta kuitenkin kertoisi. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Minä haluaisin kertoa koko maailmalle. Mutta meillä on sellainen tilanne, että puoli vuotta vasta edellisestä keskenmenosta ja sen myötä erosta (ex halusi silloin abortin yms kaikkea muuta.. mutta ei mennä nyt siihen). Nyt tosiaan olen uuden kumppanin kanssa ja vauva on super toivottu. Jännittää silti kommentit, kun näinkin ns pikainen eteneminen meillä. No katsotaan, en nyt hirveän pitkään jätä kertomatta. Jos nyt eka tästä suhteesta kuitenkin kertoisi. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
Isot onnittelut plussasta! Niitä mahdollisia ikäviä kommentteja on turha ennalta tai jälkikäteen miettiä, jokaisen elämä vahvoine ratkaisuineen on hänen iki omansa.
 
Muokattu viimeksi:
Isot onnittelut plussasta! Niitä mahdollisia ikäviä kommentteja on turha ennalta tai jälkikäteen miettiä, jokaisen elämä vahvoine ratkaisuuneen on hänen oli omansa.
Kiitos, oon kyllä niin onnellinen että mikään määrä paheksuvia kommentteja tms ei kyllä veis tätä multa!
:smiling face with heart-eyes: Tuntuu niin tarkoitetulta koko juttu, että tässä kävi näin!
 
Kiitos, oon kyllä niin onnellinen että mikään määrä paheksuvia kommentteja tms ei kyllä veis tätä multa!
:smiling face with heart-eyes: Tuntuu niin tarkoitetulta koko juttu, että tässä kävi näin!
Parhaat asiat ovat sangen yksinkertaisia, turha niitä on alkaa jossittelemaan. Nokka pystyssä kohti oman näköistä elämää, mukavan kumppanin tukema - siinä on helppo ponnistaa.
 
Mä kysyin tänä aamuna taaperolta kuvakirjaa kanssaan yhdessä lukiessa, että oisko hänestä kiva olla pieni-iso-sisarus? Katsoi mua hieman kummissaan, hymähti tyytyväisenä ja käänsi seuraavan sivun esille. Halusi siis kuulla lisää hassuja kivoja uusia sanoja...👏
 
Muokattu viimeksi:
Ihanasti sanottu tuo pieni-iso-sisarus 🥰

Mä revin stressiä jo nyt että miten kerron sitten alkusyksystä pomolle asiasta kun palaan lomalta. 🙈
Työsopimus täytyy tällä viikolla kirjoittaa myös syksyyn! Mutta enhän tosiaan voi tietää mitä tuleman pitää joten vaikka tuntuukin "huijarilta", niin olenhan oikeutettu takaamaan sen että minullakin on töitä millä perheen elättää. (Vaikka sairauslomaa ym voi tulla syksyn mittaan..)
 
Onko muut kertoneet raskaudesta lähipiirille tai muille?

Me ollaan kerrottu vaan mun siskon perheelle. Ensi viikolla ajattelin kertoa toiselle siskolleni ja mahdollisesti myös miehen siskolle.
Mies toki sai tietää heti ensimmäisenä. Ja heti toisena mun ihana äitikaveri-piiri ❤️ heille kerroin, vaikka onkin vielä ihan super aikaista ja mitä vain voi vielä tapahtua. Mutta heille kertoisin myös, jos jotain meneekin pieleen, niin halusin heidän tietävän jo heti alussa.
 
On ihan yhtä hankalaa tämänkin raskauden salailu mitä ensimmäisen. Mieli tekisi kertoa perheille, mutta linjattiin jo esikoisen aikana että vasta toisen kolmanneksen alussa. Nyt mietityttää, pullahtaako vauvamaha esiin aiemmin. 🤭

Tarkoitus olisi varmaan keksiä joku luova tapa kertoa, kun on sen aika. Selvästi lähipiirissä odotetaan ja toivotaan, eli ilmapiiri on oikein hyvä vauvauutiselle.

Mitenhän sitä tällä kertaa paljastaisi? Viimeksi vietiin etukäteen täytetyt arvontaliput Mummulle ja Papalle, toiselle mummolle pienet sukat. 😍
 
Miitu Mäkin oon miettinyt paljon sitä, miten kerron raskaudesta töissä. Eniten sitä, miten tämä raskaus ja mun poissaolo tulee vaikuttamaan mun työparin jaksamiseen. Muutoksia on kumminkin työmaalla tulossa ja kun mä jään pois, se ei oo hyvä juttu. Mut hei, en ole korvaamaton, kyl aina mun tilalle joku löydetään :smiling-eyes: ja mulle tämä lapsi on tärkeämpi kuin mikään maailman työpaikka... Oletan, et töissäkin porukka sen tajuaa.

pienirakas Samma här, voi olla, et joutuu paljastamaan salaisuuden aiemmin, kuin ajateltu, sillä ystävämme turvotus on tulossa!
 
Mies toki sai tietää heti ensimmäisenä. Ja heti toisena mun ihana äitikaveri-piiri ❤️ heille kerroin, vaikka onkin vielä ihan super aikaista ja mitä vain voi vielä tapahtua. Mutta heille kertoisin myös, jos jotain meneekin pieleen, niin halusin heidän tietävän jo heti alussa.
Mutta sitte perheille kertominen onkin oma juttusa. Aiemmin on kerrottu mun porukoille varhaisultran jälkeen ja miehen porukoille nt-ultran jälkeen. Mutta tänä vuonna taitaa juhannuksen viettotavat kertoa asian mun puolesta mun vanhemmille 😂

Miehen vanhemmilla mennään käymään kuun lopussa, silloin toivottavasti ei vielä oo maha pullahtanu (rv 6 kieppeillä).
 
Mä haluaisin myös sitten joskus kun on aika ilmoittaa raskaudesta, kertoa jotenkin hauskasti. Oon jo monesti miettinyt miten kertoisin mutta en ole vielä keksinyt mitään hyvää tapaa:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Ja ajattelin että vanhemmille kerrotaan vasta varhaisultran jälkeen kun näkee että siellä ylipäätään mitään kasvaa, muille sitten ekan kolmanneksen jälkeen. :Hugging Face:
 
Kerrotaan vasta kun vatsa alkaa näkymään pömppönä ja on turvallisemmat viikot. Eli joskus 12 raskausviikon jälkeen. ❤️
 
En ehkä haluaisi kertoa vielä tässä vaiheessa kenellekään, lähimmille ehkä sitten kun olisi "mustaa valkoisella" eli varhaisultraa harkinnut. Mutta voi kyllä käydä niin, että osa arvaa, jos ei edes sitä yhtä holillista saunaolutta tai viinilasillista ota työpaikan kesäjuhlilla ensi viikolla, juhannuksena mökillä ja heinäkuun alussa festareilla 🙄 pitää juonitella 😁
 
Tulipa sitten kerrottua jo omille vanhemmille tänään 😬😂 oon tänään lasten kanssa mummilassa yötä ja mummi lähti just käymään kaupassa. Käytettiin aiemmin jo lapset saunassa ja ajateltiin käydä vielä kahestaan uudelleen kunhan lapset nukkuu. Niin se kauppaan lähtiissä rupes luetteleen kauppalistaa ja ”…ja sitte saunalonkerot”. Nii piti sanoa, että jos tuot, nii tuo holitonta 🫢 sehän arvas saman tien että mistä syystä 😂
 
Tulipa sitten kerrottua jo omille vanhemmille tänään 😬😂 oon tänään lasten kanssa mummilassa yötä ja mummi lähti just käymään kaupassa. Käytettiin aiemmin jo lapset saunassa ja ajateltiin käydä vielä kahestaan uudelleen kunhan lapset nukkuu. Niin se kauppaan lähtiissä rupes luetteleen kauppalistaa ja ”…ja sitte saunalonkerot”. Nii piti sanoa, että jos tuot, nii tuo holitonta 🫢 sehän arvas saman tien että mistä syystä 😂
Tätä mäkin pohdin, et vaikka haluaisin pitää omana tietona, niin paljastuuko viimeistään juhannuksena tuttaville, ku ei ota mitään alkoa. Arvaahan ne tietty, ainaki epäilee ja osaisinko olla edes virnuilematta onnesta pidättäytymisessä 😂❤️
 
Tätä mäkin pohdin, et vaikka haluaisin pitää omana tietona, niin paljastuuko viimeistään juhannuksena tuttaville, ku ei ota mitään alkoa. Arvaahan ne tietty, ainaki epäilee ja osaisinko olla edes virnuilematta onnesta pidättäytymisessä 😂❤️
No siis meillä olis juhannuksena tullu julki jos nyt ei olis tullu 😂 sillonki ollaan tässä mummilassa, nii olis ne hoksannu. Ja toisaalta, jos tässä nyt tuliski jotain komplikaatiota, nii on kiva ku tietävät jo ennakkoon tilanteen. Ollaan siis tosi läheisiä ja tosi paljon tekemisissä ihan päivittäin.
 
Takaisin
Top