Raskaudesta kertominen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Skadi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
NT ultran jälkeen kerrotaan perheelle ja ystäville, sitä ennen kyllä joutuu paljastamaan jo muutamille juhlien vuoksi😊 Töissä pomolle varmaan myös NT ultran jälkeen vaikkei raskaus todennäköisesti vaikuta mihinkään työssäni, työkavereille vasta paremmilla viikoilla, lähellä rakenne ultraa☺️ Tuntuu ihan hullulta että saa miettiä tämmösiä juttuja😍

Työskentelen lastensuojelulaitoksessa, päihdenuorten kanssa. Meillä ei ole mahdollisuuksia siirtyä erilaiseen työnkuvaan, koska kaikki tekee samaa työtä 😕
Tärkeää työtä niinkun joku jo mainitsikin, mutta voi varmasti olla välillä hurjiakin tilanteita! Onkohan mahdollisuutta erityisraskausrahaan, jos turvallisiin työtehtäviin ei ole mahdollisuutta siirtää ?

Väkivallan uhka työssä kuulostaa todella hurjalta, etenkin raskaana. 🫣 Millaista työtä teette Eleonoora ja Reeta? Ei ole pakko tarkemmin kertoa mutta ihan mielenkiinnosta kyselen. Onko mahdollisuuksia siirtyä sitten erilaiseen työnkuvaan esimerkiksi?
Vaikeasti muistisairaiden kanssa työskentelen.

Tärkeää työtä niinkun joku jo mainitsikin, mutta voi varmasti olla välillä hurjiakin tilanteita! Onkohan mahdollisuutta erityisraskausrahaan, jos turvallisiin työtehtäviin ei ole mahdollisuutta siirtää ?
Viime raskaudessa olin erityisäitiysrahalla 1,5kk ennen äitiysloman alkua koronan vuoksi, kun olisin joutunut hoitamaan koronapotilaita ilman asianmukaisia suojavarusteita (ei mahdollisuutta sairaalatason suojiin työpaikalla). Mutta en tiedä miten se tällaisessa tilanteessa menee. 🤔 Varmaan siihen olisi mahdollisuus jos tilanne olisi niin paha. Nyt ei ainakaan tällä hetkellä onneksi ole. Viime raskaudessa kaikki työkaverit kyllä huolehti, että jos oli uhkaavia tilanteita niin ohjasivat minut pois ja menivät itse. Tai olivat "turvana" jos oli jotain tilanteita joissa oli pienikään riski hermostumiseen tai uhkaavaan tilanteeseen. Nyt on paljon työkavereita vaihtunut mutta toivon että voin luottaa kaikkiin samalla tavalla. Selviää toki vasta sitten kun kerron useammalle kuin tälle yhdelle jolle paljastuin vahingossa 😅

Huh kaikenlaista täytyykin ottaa huomioon raskaana, teette kyllä todella tärkeää työtä, onneksi työkaverit ottaneet aiemmin koppia ja hoitaneet tilanteita, olleet vähän suojana sinulle ja vauvalle🥰

Me kerrottiin vanhemmille ja läheisimmille ystäville varhaisultran jälkeen. Tässä on ollut myös juhannusta ja festareita, joissa sitten kaverit viimeistään ovat arvanneet että raskaana ollaan :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:. Nt-ultran jälkeen sitten tarkoitus kertoa myös muille vähän vapaammin, mutta vielä toistaiseksi ollaan pidetty ihan pienen piirin tietona. Jään sopivasti ensi viikon jälkeen lomalle ja palaan töihin vasta elokuun puolen välin jälkeen, jolloin on menossa jo rv 16. Pitää varmaan sitten heti silloin kertoa myös töissä, että pystytään minun työtehtävät keväältä jakaa muille. Teen onneksi toimistotyötä ja myös etätyömahdollisuus, joten sairauslomalle tuskin tarvitsee jäädä etukäteen.

Varhais-uä:n jälkeen ollaan pikkuhiljaa alettu kertoa lähipiirille eli molempien perheille ja muutamille ystäville. He ovat tienneet myös meidän yrityksestä, joten on tuntunut kertoa nyt kun vihdoin tärppäsi ❤️ Eihän sitä koskaan tiedä, mitä tuleva tuo tullessaan, mutta ainakin juuri nyt on ihana iloita tästä uutisesta yhdessä 🥰

Isännälle kerroin heti testin teon jälkeen. Tai lähetin wu kuvan ja tekstin "että paas vähän vauhtia niihin palkkaneuvotteluihin" 😂 Niillä oli just ollu keskustelut palkoista ym työmaalla.
Sain siltä kuulemma aika hyvin pään tyhjennettyä🤣🤣

Yhdelle kaverille kerroin heti, lähinnä kun on ainoa tuttu kuka on saanut viimeisen 4v aikana lapsia. Oli helppo kysellä neuvoja heti alkuun.

Vanhemmille ja ihan lähisuvulle kerrottiin varhaisultran jälkeen kuvan kanssa.
Porukka otti hyvin uutiset vastaan, kaikki oli aidosti yllättyneitä koska me ei olla ikinä oltu mikään lapsista innostuva pari🫣 Ja meidän "lapsilla" on pääsääntöisesti neljä jalkaa ja häntä🤭
Töissä kerroin jo esimiehelle, ihan jos joudun ottaan aamuja vapaaks. Muu työ porukka saanee tietää loman jälkeen.
Ja toki valmentaja tietää niin osaa keksiä mulle korvaavia liikkeitä treeneihin.

Mun isä oli ainoa joka ei reagoinut juuri mitenkään, mutta johtuu osin siitä kun on saanut aivoinfarktin ja on toiselta puolelta halvaantunut niin en tiedä ymmärsikö se sitä edes🤷‍♀️ Sen ajatukset juoksee vähän eri tyylillä nykyään.

Milloin olette laittaneet / aiotte laittaa someen? Itse taidan lykätä sitä reippaasti nt-ultran ja NIPT:in yli, jos vaan niin pitkälle ikinä päästään.

Milloin olette laittaneet / aiotte laittaa someen? Itse taidan lykätä sitä reippaasti nt-ultran ja NIPT:in yli, jos vaan niin pitkälle ikinä päästään.

Someen varmaan laitetaan joskus rakenneultran kieppeillä. Esikoisesta tehtiin niin, mutta nyt toki riippuu kuinka vatsa kasvaa. Jos näkyy päällepäin jo aiemmin, niin tuskin enää piilotellaan somessakaan sinne asti. 🥰

Viimeksi laitettiin someen rakenneultran aikoihin. Nyt ehkä aiemmin, koska olisi tulossa sopiva ajankohta ja teema julkaisulle 😁 Haluan kuitenkin someen laittaa edes jotenkin, vaikka aika vähän viimeksi varsinaisesti raskaudesta katoin mitään.

Ei olla kerrottu vielä kellekkään. Toki johtuu myös varmaan siitäkin että vasta perjantaina tämä asia realisoitui itselle kun ekaa kertaa katsottiin ultralla, kyseessä ensimmäinen lapsi ja kovasti ovat odottaneet läheiset jo monia vuosia että milloinkas meille olisi tuloillaan perheenlisäystä. Varmaan jossain rv 12 kerrotaan ainakin omille vanhemmille, mutta jotenkin asian kertominen vähän stressaa, kun ei millään jaksais mitään hössötystä. 🤷‍♀️ Asia on pysynyt salassa parhailta kavereiltakin, mutta nyt alkaa kyllä tuntua että ainakin iltaisin maha alkaa olla niin turvonnut, että en tiedä kauan onnistuu pitää tieto omana.😊

Ei olla kerrottu vielä kellekkään. Toki johtuu myös varmaan siitäkin että vasta perjantaina tämä asia realisoitui itselle kun ekaa kertaa katsottiin ultralla, kyseessä ensimmäinen lapsi ja kovasti ovat odottaneet läheiset jo monia vuosia että milloinkas meille olisi tuloillaan perheenlisäystä. Varmaan jossain rv 12 kerrotaan ainakin omille vanhemmille, mutta jotenkin asian kertominen vähän stressaa, kun ei millään jaksais mitään hössötystä. 🤷‍♀️ Asia on pysynyt salassa parhailta kavereiltakin, mutta nyt alkaa kyllä tuntua että ainakin iltaisin maha alkaa olla niin turvonnut, että en tiedä kauan onnistuu pitää tieto omana.😊
Onpa kiva että on muitakin jotka "tiedottamisen " kanssa ovat malttaneet. Mä haaveilen pääseväni vähintään itsenäisyyspäivään ennen tietovuotoa.😁

Mulla on sellainen työpaikka, etten voi tehdä normaaleja töitäni raskaana lainkaan, joten ilmoitusvelvollisuus esihenkilölle heti kun kaksi viivaa näkyy. Luonnollisesti asia tällöin paljastui myös muille työkavereille. Ei oo siis paljon tarvinnut miettiä, että milloin kertoa. :D Tää ehkä laskenut kynnystä kertoa avoimesti myös läheisillekin ja ei taida montaa ystävää enää olla, jotka ei tietäis, vaikka toiselle kolmannekselle on vielä useampi viikko. Toki tähän on vaikuttanut myös hyvin vaikea pahoinvointi, kun on tarvittu paljon apua, että pärjätään ja kaikki menot joutunut perumaan, ni helpompi kertoa totuus ku sotkeutua kaikenmaailman selityksiin ja valheisiin...

Toisaalta, itseäni myös vähän harmittaa tämä salailun kulttuuri ja että keskenmenot ym ikävä tuntuu olevan jotain sellaista epäonnistumista, mitä pitää piilotella ja hävetä ja että siksi asiaa aina salaillaan sinne ”varmemmille viikoille”. Ja jos omalle kohdalle jotain ikävää sitten sattuukin, ni tuntee olevansa yksin maailmassa, kun korviin kantautuu aina vaan ne iloisesti päättyneet tarinat. En tiedä, saako kukaan tästä ajatuksesta kiinni. :D

Someen en ajatellut päivittää mitään raskauteen tai edes myöhemmin vauvaan liittyvää, vaikka sitä muuten jonkun verran päivitänkin. Jotenkin kiehtoo se ajatus, että lapsesta tietää vaan ne ihmiset, jotka oikeasti on elämässä mukana.

Mulla on sellainen työpaikka, etten voi tehdä normaaleja töitäni raskaana lainkaan, joten ilmoitusvelvollisuus esihenkilölle heti kun kaksi viivaa näkyy. Luonnollisesti asia tällöin paljastui myös muille työkavereille. Ei oo siis paljon tarvinnut miettiä, että milloin kertoa. :D Tää ehkä laskenut kynnystä kertoa avoimesti myös läheisillekin ja ei taida montaa ystävää enää olla, jotka ei tietäis, vaikka toiselle kolmannekselle on vielä useampi viikko. Toki tähän on vaikuttanut myös hyvin vaikea pahoinvointi, kun on tarvittu paljon apua, että pärjätään ja kaikki menot joutunut perumaan, ni helpompi kertoa totuus ku sotkeutua kaikenmaailman selityksiin ja valheisiin...

Toisaalta, itseäni myös vähän harmittaa tämä salailun kulttuuri ja että keskenmenot ym ikävä tuntuu olevan jotain sellaista epäonnistumista, mitä pitää piilotella ja hävetä ja että siksi asiaa aina salaillaan sinne ”varmemmille viikoille”. Ja jos omalle kohdalle jotain ikävää sitten sattuukin, ni tuntee olevansa yksin maailmassa, kun korviin kantautuu aina vaan ne iloisesti päättyneet tarinat. En tiedä, saako kukaan tästä ajatuksesta kiinni. :D

Someen en ajatellut päivittää mitään raskauteen tai edes myöhemmin vauvaan liittyvää, vaikka sitä muuten jonkun verran päivitänkin. Jotenkin kiehtoo se ajatus, että lapsesta tietää vaan ne ihmiset, jotka oikeasti on elämässä mukana.
Mä oon kanssa ajatellut niin että en haluaisi häpeillä sitä jos menee kesken, oon alusta asti kertonut läheisille kun haluan sitten kertoa toisaalta mahdollisesta keskenmenostakin. Edellinen raskaus päättyi keskenmenoon ja tuntui helpommalta kertoa siitä niille jotka tiesi että oon ylipäätään ollut raskaana. Toisaalta koen myös helpommaksi ettei tarvi yrittää peitellä mitään kun raskauden vuoksi jaksaminen on ihan olematonta, ruoka ei maistu ja sitten on toki kaikki ruokarajoitteetkin.

Töissä en haluaisi tästä kertoa vielä pitkään aikaan, mutta en tiedä miten onnistun asiaa salailla kun vatsan turvotus on niin järkky että oikeesti näytän jo raskaana olevalta vaikka vasta kymmenes raskausviikko on juuri käynnistynyt😳

Takaisin