Raskaudesta kertominen

Muutama kaveri tietää plussasta ja heistä suurin osa myös hoidoissa ja siksi helppo jakaa tästä. Jos tulee tilanne, että pitäisi salailla niin aiotaan kertoa, mutta emme ilmoittele erikseen ennen kuin olemme vähän pidemmällä. Tuleville isovanhemmille ehkä pääsiäisen aikoihin.
 
Sitten kerrotaan, kun maha näkyy. Ehkä joskus 14-16 viikoilla? Jos maha ei näkyisi, kertoisin mielelläni vasta rakenneultran jälkeen.
 
Tänään selvisi, että plussan puolella kuitenkin ollaan pitkän odotuksen jälkeen. Eli vielä ei ole kerrottu kenellekään, tietenkään. rv12 jälkeen kerrottaisiin ehkä sitten mieluummin vasta, koska minulla on jo ikää ja on täysin mahdollista, että raskaus menee kesken.
 
Minä ja mies tiedetään raskaudesta. Tuskin kerrotaankaan ennen rv 12, mielellään vielä pitemmälle jos pystyy. Mun vanhemmat ei ainakaan mitenkään ilosta hihku, sen tiedän jo etukäteen. Eivät oikein käsitä ajatusta kuin perheistä joissa 1 tai 2 lasta ja meille olisi tämä sitten neljäs. Niillä päähänpinttymänä nämä raha asiat että 4 lasta maksaa jo liikaa..
 
Minä ja mies tiedetään raskaudesta. Tuskin kerrotaankaan ennen rv 12, mielellään vielä pitemmälle jos pystyy. Mun vanhemmat ei ainakaan mitenkään ilosta hihku, sen tiedän jo etukäteen. Eivät oikein käsitä ajatusta kuin perheistä joissa 1 tai 2 lasta ja meille olisi tämä sitten neljäs. Niillä päähänpinttymänä nämä raha asiat että 4 lasta maksaa jo liikaa..

Juu, meillä kans miehen vanhemmat kysyneet kolmannesta lähtien, että millä te nämä elätätte. :rolleyes: Eiköhän tässä ole jo selväksi tehty, että vaikka ei missään tapauksessa olla rikkaita, niin toimeen tullaan. Sen pitäisi riittää. o_O
 
Sitä paitsi, ensimmäinen lapsihan se kalleimmaksi tulee, kun ennestään ei vielä kaikkea tarvittavaa ole. Joten en ymmärrä tuota logiikkaa.. toki myöhemmin rahaa menee erilailla kun lapset kasvavat kouluikää yms. Mutta senkin pystyy kyllä sitten ennakoimaan jos lapsia on.
 
Niille kavereille jotka yrityksestä tiesi niin ollaan jo kerrottu, sekä minun äiti tietää:) äitienpäivänä miehen porukoille kun heidän ensimmäinen lapsenlapsi:happy: sitten joskus muille
 
Ei olla vielä kerrottu kenellekään, tosin epäilen että jään jo tulevana viikonloppuna "kiinni" asiasta. Minulla on kaksi lasta ja molempia raskauksia edelsi keskenmenot. En jotenkaan uskalla uskoa, että tämä olisi poikkeus vaikka toisaalta toivon niin olevan:smiley-angelic001
 
Minä ja mies tiedetään raskaudesta. Tuskin kerrotaankaan ennen rv 12, mielellään vielä pitemmälle jos pystyy. Mun vanhemmat ei ainakaan mitenkään ilosta hihku, sen tiedän jo etukäteen. Eivät oikein käsitä ajatusta kuin perheistä joissa 1 tai 2 lasta ja meille olisi tämä sitten neljäs. Niillä päähänpinttymänä nämä raha asiat että 4 lasta maksaa jo liikaa..

Se on kyllä ihme kun joillakin tuo raha aina niin suuressa merkityksessä :bored:. Juu tottahan toki lapsen saaminen tuo lisäkuluja mutta oonpa nähnyt perheitäkin joissa rahaa kyllä löytyy ja lapsilla vaikka mitkä vempeleet ja muotivaatteet mutta muuten perhe elämä sitten hakusalla. Ei ainakaan itselle ole jäänyt lapsuudesta päällimmäisenä mieleen mikään kallis vaate tai lelu vaan lähinnä yhteinen tekeminen ja turvallinen olo :)
 
Vastoin alkuperäisiä ajatuksiani olen kertonut raskaudesta jo lähimmille ystävilleni ja äidilleni. Tulin lopulta siihen tulokseen, että hyvä heidän on tietää asiasta kävi miten kävi
 
Esikoisesta kerrottiin vasta nt ultran jälkeen mun vanhemmille ja miehen äidille. Miehen isälle ja sitä kautta oleville sukulaisille kerrottiin vasta rakenneultran jälkeen. Mulla oli esikoisesta viikolle 27 niin huomaamaton masu ettei kukaan ulkopuolinenkaan huomannut sitä. Lopussa oliki sitten ihan kunnon röllykkä. Yhdelle kaverille kerroin jo ennen nt ultraa kun oltiin sovittu ryyppyreissusta ja en sitten pystynytkään ottamaan:hilarious:
Jos tämä raskaus etenee siihen pisteeseen niin olen ajatellut että esikoinen saa kertoa isovanhemmillensa että hänestä tulee isoveli:joyful:
 
Mä oon kertonut jo vanhemmilleni ku mulla oli äitini kanssa painonpudotushaaste menossa ja se piti mun osalta luonnollisesti keskeyttää.
Myös muutamalle kaverille on tullut asiasta kerrottua.
Anopille paljastetaan varmaan aprillipäivänä. Jos hän vaan huomaa mitä meidän tytön paidassa lukee ku kyläillään. :hilarious:
 
Siskoni tietävät, tiesivät yrityksestäkin. Muille sitten jossain vaiheessa. Töissä kertominen on ehkä suurin mietinnän aihe.
 
Joo töissä kertominen on ittellä kanssa murheena. Varmaan aika pian kuitenkin tarvis kertoo ettei tarvis kaikkia raskaita hommia tehdä.
 
Meillä tosiaan takana pitkä lapsettomuus ja hoidot, joista tietää mun perhe (vanhemmat ja sisarukset) sekä valtaosa ystävistä. Tosi moni ollut niin "mukana matkassa", että tietävät kaikki hoitojen vaiheet ja ivf:n etenemisen.

Yksi ystäväporukka ehti jo kysellä testin perään ennen kuin olin sitä uskaltanut tehdä. Heille ilmoitinkin n. puoli tuntia positiivisen testin jälkeen, samoin kuin äidille ja isälle :grin

Ja illalla vielä soitin yhdelle tärkeimmistä ystävistäni, joka eri kaveriporukkaa. Pari päivää testin jälkeen mieheni halusi kertoa pojalleen, eli tulevalle isoveljelle ja samana päivänä kerroin vielä siskolle ja yhdelle ystävälle. Eli nopeasti laskettuna raskaudesta tiesi 12 ihmistä ihan pari päivää ensimmäisen positiivisen testin jälkeen :hilarious:
 
Mutta nämä kaikki ovat tosiaan ihmisiä, jotka myötäeläneet matkassa niin kauan ja toivoneet meidän viimein onnistuvan, että haluan heille myös jakaa mahdollisen keskenmenon.
 
Sen sijaan töissä en millään haluaisi raskaudesta kertoa, sillä tiedän, että tulee äärimmäisen huonoon hetkeen ja minun varaani on laskettu todella paljon ensi syksyn-kevään suuresta projektista, ja itse asiassa jätettiin uusi henkilö rekryämättä sen vuoksi, että pomoni halusi antaa vetovastuun ja ylennyksen juuri minulle (ja tästä nyt joutuu jo tällä hetkellä vähän kärsimään muu tiimi, kun ei saatukaan lisävahvistusta) :nailbiting:

Mutta mun taustalla en todellakaan osannut toivoa, että raskautuminen onnistuisi, joten en voinut/halunnut kieltäytyä ylennyksestä, koska aivan hyvin olisi voinut käydä niin, että en koskaan olisi raskaaksi tullut.

On nää vaikeita :banghead:
 
Mä kerroin heti plussatessa miehen lisäksi siskolle ja 2 parhaalle ystävälle, jotka oli tietoisia yrityksestä. Mun vanhemmat arvaa varmaan pääsiäisenä kun mennään sinne viikonlopuksi enkä enää polta :) Äiti kans ollut tietoinen yrityksestä.
Esikoiselle kerrotaan varmaan NP-ultran jälkeen :angelic: Hän saa kertoa sitten anopille ja muille kenelle haluaa.
 
Takaisin
Top