Raskaudesta kertominen

move88

Tietävä tietäjä
Helmimammat 2018
Heinäkuiset 2022
Oletteko jo kertoneet läheisille raskaudesta? Milloin aiotte kertoa ja miten?

mä kerroin heti plussasta lähimmälle ystävälle, hänen kanssaan oon yrityksestäkin puhunut paljon. muille sitten kerrotaan vasta nt-ultran jälkeen: ensin omalle lapselle, kummankin perheille ja läheisimmille ystäville. lopuille sitten kun sattuu tulemaan sopiva tilanne vastaan :)
 
Me ei olla taustan vuoksi kerrottu kuin yhdelle kaveripariskunnalle, joka käy samoja hoitoja läpi. Muille sitten joskus kun on oikeasti jotain kerrottavaa :grin eli uskallan kertoa varmaan vasta rakenneultran jälkeen
 
Mies jo valitteli mulle, miten olen taas kaikille kertonut heti. :grin No, vain omille vanhemmilleni ja ystävilleni, tosin osa on yhteisiä. Hän kertoo sitten vanhemmilleen, kun näkee sopivaksi. Eikä häntä oikeasti haittaa, kunhan päivittelee.

Lapsille kerrotaan tänään, kysyin heiltä aikaisemmin, haluavatko he tietää heti, vaikka siinä olisikin riskinä, ettei vauvansiemen lähdekään itämään. Pojat halusivat tietää mahdollisimman pian, koska "sittenhän voi tehdä uuden". (Älkää ottako tätä lapsen viattomuutta henkilökohtaisesti, eihän se tietenkään aina noin yksinkertaista ole.) Senkin takia mielellään kerron heille heti, että voin jo välillä hyvin huonosti, ja sitä on vaikea kätkeä. :yuck:
 
Mä olen kertonut kahdelle ystävälle, jotka tietävät myös IVF-hoidostakin. Mies ei ole kertonut vielä kenellekään. Varmaan odotetaan nt-ultra ja sitten kerrotaan avoimemmin. Töissä kerron ehkä vasta rakenneultran jälkeen ellei sitten ole vatsan kasvun takia tarpeellista kertoa jo ennen. :)
 
Tekisi niin mieli kertoa kaikille, mutta päädyttiin että odotellaan ensimmäiseen ultraan. Ihan miehen kanssa keskenämme nyt toistaiseksi tätä salaisuutta vielä vaalitaan... ja täällä on senkin takia ihana lukea samassa tilassa olevien tuntemuksia ja mietteitä :)
 
Mä kerroin omalle äidille heti, koska asutaan tällä hetkellä saman katon alla väliaikaisesti. Olisi kuitenkin huomannut naamasta että jotain meneillään. :grin siskolle kerroin myös kun hänkin tiesi meidän raskautumisvaikeuksista. Esikoisesta kerroin hänelle myös heti (kuten myös vuoden takaisesta plussasta joka meni heti kesken/kemiallinen). Isälle laitoin myös viestiä kun tiesi aiemmista hoidosta yms ja ollaan juteltu näistä. Kylläpä kerroin monelle heti. :rolleyes: Muille kerrotaan varmaan vasta np ultra jälkeen.. Paitsi saatan yhdelle kaverille vielä kertoa.. Haha. :grin Mies ei ole kertonut kenelläkään vielä.
 
Me ollaan molemmat kerrottu yhdelle kaverille, ja molemmilla se on ollu yks parhaista kavereista. Eli kaks ihmistä tietää :happy: olipas hankalasti selitetty.

Kerrotaan vasta äitienpäivänä miehen vanhemmille ja omille vanhemmille en haluaisi kertoa lainkaan :hilarious:ne on niin konservatiivisia, tai lähinnä isä, et en tiedä miten reagoi :inpain:
 
Mä kerroin heti miehen jälkeen mun äidille ja siskolle. Ja parille parhaalle kaverille:cat: miehen perheelle ja mun lopulle perheelle kerrotaan ekan ultran jälkeen. Ja esikoiselle myös vasta silloin, kun sattuu olemaan sen verran puhelias tapaus että varmasti saa kaikki tietää:laughing001
 
Tänään kerrottiin lapsille, pojat olivat kovin tyytyväisiä, ja alkoivat heti kuvitella, millaista on sitten, kun on kaksi taaperoa. Ovat ihanasti viihtyneet 1-vuotiaan pikkusiskonsa seurassa.

Noni, nyt mä olen kertonut kaikille, joille tällä erää aion kertoa, lopuille sitten, kun mies antaa luvan (miehen suku) tai vähän harvemmin tekemisissä oleville kavereille. Kivaa, kun on vähän erikoisempi vastaus perus hyvääkuuluu sijaan. :grin
 
Mä oon 3 kaverille kertonut heti plussatessa, sellaisia jotka tienneet yrityksestä. Esikoisesta kerrottiin suvulle varhaisultran jälkeen. Halusin ehdottomasti kertoa verenvuodon jälkeen omalle äidille, että vauva tulossa ja mies halusi että hänenkin suku saa sitten tietää. Edellisessä raskaudessa taas halusin ehdottomasti odottaa nt-ultraan ennen suvulle kertomista, nyt mieli vähän muuttunut ja mietin kertoisinko jo varhaisultran jälkeen. Oli ihan hirveetä kertoa siinä kohtaa, kun tuli keskenmeno että olin raskaana, mutten enää. Ei kiitos sellaista enää, ehkä olisi helpompi kun tietäisivät valmiiksi jos jotain käy. Töihin en kyllä kerro ennen kuin km riski pienenee, oli sekin hirveetä et olin viimeks just kertonut ja sit meni kesken.
 
Mä oon 3 kaverille kertonut heti plussatessa, sellaisia jotka tienneet yrityksestä. Esikoisesta kerrottiin suvulle varhaisultran jälkeen. Halusin ehdottomasti kertoa verenvuodon jälkeen omalle äidille, että vauva tulossa ja mies halusi että hänenkin suku saa sitten tietää. Edellisessä raskaudessa taas halusin ehdottomasti odottaa nt-ultraan ennen suvulle kertomista, nyt mieli vähän muuttunut ja mietin kertoisinko jo varhaisultran jälkeen. Oli ihan hirveetä kertoa siinä kohtaa, kun tuli keskenmeno että olin raskaana, mutten enää. Ei kiitos sellaista enää, ehkä olisi helpompi kun tietäisivät valmiiksi jos jotain käy. Töihin en kyllä kerro ennen kuin km riski pienenee, oli sekin hirveetä et olin viimeks just kertonut ja sit meni kesken.

Me ehdittiin kertoa keskenmenneestä lähimmälle ystäville ennen keskenmenoa. Vaikka joutuikin sitten kertomaan huonot uutiset niin oli helpompaa, kun he tiesivät raskaudesta. Ei myöskään jäänyt yksin surunsa kanssa.

Tästä plussasta olen kertonut parille ystävälle. Katsotaan milloin tulee hyvä hetki kertoa muille, ehkä np-ultran jälkeen.
 
Mä olen kertonut kolmelle ystävälle, kun he tiesivät meidän pitkästä taustasta ja useista hoidoista.
Muille kerron sitten kun ollaan ”turvallisilla vesillä” - tähän on liittynyt niin paljon surua ja epävarmuutta, etten välttämättä halua käsitellä sitä monen kanssa, jos kaikki ei menekään hyvin.
 
Mä en oo kertonut kun miehelle ja kaverille, joka kuukauden eellä mua :) ja tiiviisti ollaan yhteyksissä.
Ajattelin f2f kertoa kaikkein läheisimmille kun tavataan, muuten sitten Niskapoimu-ultran jälkeen. :happy:
Haluan olla varma raskauden kulusta, en tahdo kaikille sitten avautua keskenmenosta, jos sattuisi ikävästi käymään.:hungry:
 
Onko jollain jotain erityisempiä ideoita tai suunnitelmia kuinka kertoa? Haluaisin kertoa sekä minun että miehen vanhemmille ja sisaruksille sekä minun isovanhemmille jollain hauskalla tavalla, mutta en oo vielä keksinyt miten :hilarious: Tai sit lähetän vaan postikortit ultrakuvilla :grin
 
Onko jollain jotain erityisempiä ideoita tai suunnitelmia kuinka kertoa? Haluaisin kertoa sekä minun että miehen vanhemmille ja sisaruksille sekä minun isovanhemmille jollain hauskalla tavalla, mutta en oo vielä keksinyt miten :hilarious: Tai sit lähetän vaan postikortit ultrakuvilla :grin

Olen itsekin miettinyt että olisi kiva keksiä jokin kiva tapa asiasta kertoa läheisille. Itsellä olis synttärit ja vois leipoo jonkun kakun jossa olis koristelussa joku vihje... mutta toisaalta synttärit on jo ennen ultraa, eli ehkäpä tämä ei tämä vaihtoehto. Sitten toinen mikä olis ehkä kiva et pukisi nuorimmaiselle paidan jossa lukee ”minusta tulee isoveli”. Ja sitten kyläillessä odottaisi koska tämä viesti huomataan... saapi nähdä mitä saan aikaiseksi. Muitakin ideoita mielellään kuulisin. Edellisissä raskauksissa olin niin pahoinvoiva että ei ehkä toisaalta jää huomaamatta tämä olotila ja nämä ylläri-ilmoitukset jää toteuttamatta. No päivä kerrallaan. Vielä nautin kun pahoinvointi ei ole alkanut ja ruoka maistuu.:happy:
 
No en tiiä onko meillä kenellekään mitään kerrottavaa mutta oon kertonut meidän tilanteesta mun parhaille ystäville (meitä on 5 naista aikuisiällä toisiimme tutustuttu) ja sitten mun äidille.. Mutta täytyy sanoa että en itse uskaltaisi kertoa lapsille varsinkaan tolle meidän 7v et jos meniskin kesken.. Et varmaan vasta sitten kun näkyisi mahaa... Töissä aattelin yrittää pitää salaisuutena mahdollisimman pitkään koska palasin vasta takaisin töihin..
 
mie oon itsekseen miettiny et äitienpäivänä ois kiva kertoo mut ku ei voi tietää onko jo millain maha ja et oisko kerenny käymää jo nt-ultras :angelic: mun porukoille tää olis ensimmäinen lapsenlapsi ja niille oon ostanu avaimenperät missä lukee mummi ja toisessa pappa. en oo keksiny miten iskälle kertoisin.. en tiedä mitä se ajattelee ees asiasta, aikaisemmin ollut aika negatiivinen enkä tiedä haluuko se olla uki vai mikä :confused005 miehen vanhemmille tää ei ois ensimmäinen ni niille varmaa sit vaa kerrotaan, ei olla puhuttu. iteksee sitäkin miettiny et äitienpäivänä ois niillekin kiva kertoa :)
 
mie oon itsekseen miettiny et äitienpäivänä ois kiva kertoo mut ku ei voi tietää onko jo millain maha ja et oisko kerenny käymää jo nt-ultras :angelic: mun porukoille tää olis ensimmäinen lapsenlapsi ja niille oon ostanu avaimenperät missä lukee mummi ja toisessa pappa. en oo keksiny miten iskälle kertoisin.. en tiedä mitä se ajattelee ees asiasta, aikaisemmin ollut aika negatiivinen enkä tiedä haluuko se olla uki vai mikä :confused005 miehen vanhemmille tää ei ois ensimmäinen ni niille varmaa sit vaa kerrotaan, ei olla puhuttu. iteksee sitäkin miettiny et äitienpäivänä ois niillekin kiva kertoa :)
Viime raskaudessa (jossa LA oli melkein sama ku tässä) me kerrottiin just äitienpäivänä. Sillei "vuoden päästä juhlitaan äitien lisäksi meidän perheessä isoäitiä" :)
 
Takaisin
Top