Raskaudesta kertominen

Mä oon nyt miettiny tapaa kertoa anopille.. toisaalta en haluis kertoo lainkaan mutta se on vähä hankalaa tää tilanne kun se on töissä päiväkodilla missä lapset on ja lasten hoitajien olis syytä tietää tai pienimmän hoitajien ainakin kun joudutaan nyt vähän opettaa sil itsenäisempää rauhoittumista. Vaipoista pois opettelu vielä vähän vaiheessa. Yö vaippa on vielä ja sitten se ettei se voi hyppii mun päällä enää kuin ennen.. ja ehkä vähä sitäkin ettei olis niin muhun takertunut kun vauva syntyy ja ne taas vaikuttaa kuopukse käytökseen.. ärsyttävä tilanne... olis vaa helppo kun kaikki tietäis mut taas ei haluais kellekään muulle enää puhuu..
 
Ja arvatkaahan, tekikö tänään mieli täräyttää kuva äitiyskortista faceen :)
Oli se eka neuvola.
Jos nyt vielä sinne nt ultraan odottelis...... tai kesään! Kerranki olisi vaan hiljaa asiasta.
 
Mun täytyy varmaan töissä pian kertoa, kun jonkunverran täytyny kehkeyttää syitä miks en voi hoitaa jotain asiakasta, lähinnä siis välttelen asiakaiden nostamisia lattialta kun pakkaavat tipahtelemaan. No,jos ensikuussa kun on se nt-ultra kahlattu läpi.
 
Mä oon miettinyt että jos vaan töissä antais mahan kasvaa ja kattoo et millon joku huomaa :joyful:. Ainoo hankaluus tossa on se, että tarviin pian uusia housuja kun puristaa niin kamalasti...
 
Sen verran kannattaa miettiä, että jos töissä on tulossa organisaatiomuutoksia, lomautuksia tai irtisanomisia, kannattaa kertoa raskaudesta ennen kuin kukaan aavistaakaan raskautta. Ja kannattaa ilmoittaa asiasta sähköpostitse, jolloin ilmoituksesta on itselläkin mustaa valkoisella.

Työnantajan on huomattavasti vaikeampi irtisanoa tai lomauttaa, jos hän todistettavasti on ollut tietoinen raskaudesta, ja useimmiten häviää oikeudessa tästä asiasta riitelyn.
 
Jouduin viemään työpaikalle sairaslomatodistuksen jossa koodi viittaa raskauteen. Pikaisella googletuksella tuo sairasloman syy selviää alta aikayksikön, mutta toisaalta ei ollut vaihtoehtoja. Haluaisin kuitenkin salata tämän työpaikalla, myös työnantajalta mahdollisimman pitkään. Tuntuu todella oudolta että alkuraskaudessa pomo tietäisi tällaisen hyvin henkilökohtaisen asian jota läheiset eivät vielä edes tiedä. Tietty voi myös olla mahdollista ettei työnantaja ole kiinnostunut selvittelemään sairasloman koodia..
 
Inkkis ymmärrän täysin tuon ajatuksen siitä, kuinka henkilökohtaisesta asiasta on kyse ja kun iso osa lähipiiristäkään ei tiedä. Itse taas oon pyöritellyt asiaa niin päin että pimitänkö nyt asiaa esimieheltä kun olen kertonut hänelle lapsettomuushoidoista, mutta en tämän hetkisestä tilanteesta.

Toisaalta mun on kyllä kerrottava pian sillä tänäänkin on koulutuspäivä ja iltapäivästä turvotus näkyy jo kun housujakaan ei voi pitää kiinni..
 
Mäkin joudun pian kertomaan, meillä on pikkujoulutkin tulossa ja kaikki kyllä ihmettelee jos mä en juo. Mä en taas itse halua kertoa sähköpostilla vaan ihan kasvokkain pomolle.
 
Me ajateltiin odottaa nt-ultraan, sen jälkeen voisi kertoa läheisille. Työporukka tietää jo sairasloman takia, samoin pari kaveria. Toki vähän jännittää miten ensi perjantai menee kun me mennään naimisiin silloin ja jos pahoinvointi on kovin paha vielä silloin niin tekosyiden keksiminen sille voinee olla hankalaa puristavassa mekossa :hilarious: Nyt saanut jo reilu kuukauden valehdella äidille, luulee, että olen töissä vaikka saikullahan sitä ollaan... Mies-parka ei haluaisi kertoa asiasta kenellekään, mielellään odottaisi siihen, että pikkuinen syntyy :grin Onneks ei vielä päällepäin näy, -4kg näkyy vaan mutta sen voi pistää olemattoman häästressin piikkiin :wink
 
Jouduin viemään työpaikalle sairaslomatodistuksen jossa koodi viittaa raskauteen. Pikaisella googletuksella tuo sairasloman syy selviää alta aikayksikön, mutta toisaalta ei ollut vaihtoehtoja. Haluaisin kuitenkin salata tämän työpaikalla, myös työnantajalta mahdollisimman pitkään. Tuntuu todella oudolta että alkuraskaudessa pomo tietäisi tällaisen hyvin henkilökohtaisen asian jota läheiset eivät vielä edes tiedä. Tietty voi myös olla mahdollista ettei työnantaja ole kiinnostunut selvittelemään sairasloman koodia..
Ymmärrän myös ton kun töissä ihmiset tietää mutta läheiset ei tiedä. Mä jouduin kertomaan töissä jo tosi aikaisin, joskus 7+ jotain. Silloin ei vielä tiennyt mun isä eikä miehen vanhemmat. Mutta ei ollut vaihtoehtoja kun työterveyslääkäriltä tuli kielto osaan työtehtävistä enkä voinut niitä muuten vältellä kuin kertomalla oikean syyn. Pyysin kyllä läheisiä työkavereita pitämään vielä salaisuuden, jotta päästään turvallisemmille viikoille ja hyvin onkin pitänyt. Nyt odottelen vielä nt-ultran jälkeisiä veriseulan tuloksia ja sitten voinkin julkistaa asian laajemmin ja aloittaa mun sijaisen etsimisen :)
 
Lähetin tänään mun isälle ultrakuvan ja viestin että oli tänään lääkärikäyntiä ja saatiin tällanen kuva sieltä mukaan.. Isä soitti kohta ja kertoi että oli edellisenä yönä nähnyt unta jossa oli ihmisiä jossain talossa jossa oli musiikkia, ja minun mies oli tullut hänelle puhumaan ja laittanut musiikkia isommalle koska ei halua että kaikki kuulee asian, ja kertonut että olisi vauva tulossa. Musiikki oli jatkunut ja sitten isä olikin herännyt kelloradion musiikkiin. :D :Heartred
 
Mietityttää miten toinen siskoni suhtautuu raskauteeni. Tilanne siis tämä että meitä on 3 sisarusta esikoinen , keskimmäinen ja minä kuopus. Keskimmäisellä sisaruksellamme on 1 lapsi ja nyt minä odotan lasta ( he eivät vielä tiedä) Vanhimmalla siskollamme ei ole lainkaan lapsia... en tiedä syytä ja ikääkin on jo päälle 30. En ole kehdannut kysyä.. arka aihe kuitenkin jos on jokin ongelma. Mietin tässä vaan mahtaako hän tuntea itsensä jotenkin ulkopuoliseksi kun on pian perheemme ” ainut” kellä ei lapsia. Voihan niitä toki vielä tulla mutta jotenkin epäilen. Hän on erittäin lapsirakas henkilö . Itse tuntisin oloni ainakin ulkopuoliseksi ja sitä vähän murehdinkin että kuinka tulee vaikuttamaan meidän hyviin väleihimme... Oletteko muut miettineet samoja asioita tms jotain kokemuksia??
 
Muokattu viimeksi:
Tänään kerroin pomolle, koska halusin vähän kevyempää työtä jatkossa. Pomo on tunteeton jääkuningatar, mutta jopa hymy irtosi kun kuuli asiasta :D Ei kyllä sanonut mitään, mutta se olisikin jo ollut liikaa vaadittu. Töissä tietää vain yksi henkilö pomon lisäksi, joten hauska nähdä milloin joku alkaa asiasta kysymään. Nyt tietää siis kaikki oleelliset henkilöt!
 
Mietityttää miten toinen siskoni suhtautuu raskauteeni. Tilanne siis tämä että meitä on 3 sisarusta esikoinen , keskimmäinen ja minä kuopus. Keskimmäisellä sisaruksellamme on 1 lapsi ja nyt minä odotan lasta ( he eivät vielä tiedä) Vanhimmalla siskollamme ei ole lainkaan lapsia... en tiedä syytä ja ikääkin on jo päälle 30. En ole kehdannut kysyä.. arka aihe kuitenkin jos on jokin ongelma. Mietin tässä vaan mahtaako hän tuntea itsensä jotenkin ulkopuoliseksi kun on pian perheemme ” ainut” kellä ei lapsia. Voihan niitä toki vielä tulla mutta jotenkin epäilen. Jän on erittäin lapsirakas henkilö . Itse tuntisin oloni ainakin ulkopuoliseksi ja sitä vähän murehdinkin että kuinka tulee vaikuttamaan meidän hyviin väleihimme... Oletteko muut miettineet samoja asioita tms jotain kokemuksia??

Näin lapsettomuudesta kärsineen näkökulmasta miettien, jos ongelmaa on niin se voi joskus joissain tilanteissa vaikuttaa väleihin. Toisaalta jos hän on hyvin lapsirakas, olette läheisiä jne niin ei välttämättä juurikaan vaikuta. Asia riippuu paljon siitä kuinka sinut hän on oman tilanteensa kanssa. Parhaimmassa tapauksessa teidän lapsi saa oikein ihanan tädin, joka haluaa viettää hänen kanssaan paljon aikaa ja seurata hänen kasvuaan. :)
 
Mietityttää miten toinen siskoni suhtautuu raskauteeni. Tilanne siis tämä että meitä on 3 sisarusta esikoinen , keskimmäinen ja minä kuopus. Keskimmäisellä sisaruksellamme on 1 lapsi ja nyt minä odotan lasta ( he eivät vielä tiedä) Vanhimmalla siskollamme ei ole lainkaan lapsia... en tiedä syytä ja ikääkin on jo päälle 30. En ole kehdannut kysyä.. arka aihe kuitenkin jos on jokin ongelma. Mietin tässä vaan mahtaako hän tuntea itsensä jotenkin ulkopuoliseksi kun on pian perheemme ” ainut” kellä ei lapsia. Voihan niitä toki vielä tulla mutta jotenkin epäilen. Hän on erittäin lapsirakas henkilö . Itse tuntisin oloni ainakin ulkopuoliseksi ja sitä vähän murehdinkin että kuinka tulee vaikuttamaan meidän hyviin väleihimme... Oletteko muut miettineet samoja asioita tms jotain kokemuksia??
Sanoisin, että kannattaa puhua hänen kanssaan asiasta. Ulkopuolisuus syntyy siitä, että pidetään kohtelias välimatka eikä puhuta asioista.

Silloin kun minä luulin jääväni lapsettomaksi, olivat veljeni lapset minulle omien lasten korvikkeita, eikä kellään ollut mitään sitä vastaan. Veljeni lapset ovat edelleen minulle tärkeitä, ja nykyään mm. ikävöivät esikoistani, jos eivät näe häntä muutamaan päivään.
 
Mulla on yksi kaveri joka haluaisi lasta mut ei ole vuoden yrityksen jälkeen tärpännyt.. kerrottuani omasta raskaudesta, tarvii kyllä sanoa että välit ovat viilenneet.... Ei juuri enää itse ota yhteyttä ja aina on menossa nukkuun, hommiin kauppaan jne. Kun kysyy kuulumisia.. rivien välistä luettuna siis että ei halua keskustella.... :eek:
Toinen on lapsivihaaja kaveri jolle kertominen epäilytti... Hän otti asian hyvin sydämien kera ihme kumma tai ainakin osasi sitten esittää hyvin....
Kolmas kaveri on kans lapseton ja mietin hänen suhtautumista.. no onnittelut tuli sieltäkin ....
Että vähän vaihtelee laidasta laitaan.... Ehkä sellaisille arempi paikka jos tosiaan itsellä yritystä takana eikä silti ole natsannut...

Muoks mut omaa elämää me kaikki tässä eletään, ei voi ajatella muita liikaa...
 
Muokattu viimeksi:
Meillä yksi ystäväpariskunta, joka on vuosia yrittänyt lasta, ei ole ollut meihin enää missään yhteyksissä kun saatiin lapsi. Ikävä on heitä, mutta ei sille mitään voi jos tekee heille liian kipeää/vaikeaa olla meidän seurassa. Toivon että kun aika menee eteenpäin, niin istuttais vielä samassa kahvipöydässä tai vietettäis iltaa porukalla. Mutta tosiaan, tää on nyt meidän elämää, jos he eivät halua olla osa sitä, niin ei sille mitään voi. Yritetty kuitenkin ollaan.
Sisarukset on tietysti hiukan eri asia. Eikä se suhtautuminen selviä kuin kertomalla ja tosiaan, kannattaa olla mahdollisimman avoin. Uskon ja toivon että suhtautuminen on positiivista :)
 
Asia tulee ilmi kuitenkin, ja se, että kuulee asiasta viimeisenä tai jotain kiertotietä, on myös loukkaavaa. Jos siis muissa asioissa olisi aina kuullut aikaisemmin.

Lasta odottava ei voi muuttaa lapsettoman lapsettomuutta, lasta odottava ei voi myöskään olla tekemättä lapsia vain lapsettoman takia, ainoa, mitä odottaja voi tehdä, on kohdella lapsetonta ihan samalla lämmöllä ja läheisyydellä kuin ennenkin. Ja fiiliksistä kannattaa puhua, jotta siitä ei tule asia, joka on aina läsnä, mutta josta ei puhuta, ja jota kaikki sitten pelkäävät.
 
Mekin kärsittiin lapsettomuudesta ennen esikoista ja olihan se rankkaa kuulla toisten vauvauutisia. En tiedä mikä olisi ollut fiilis, jos sisko tai veli olisi saanut lapsen. Molemmat ovat minua nuorempia, eikä kummallakaan ole edelleenkään lapsia. Ehkä sisarusten lapsista olisi kuitenkin tullut tärkeitä. Kyllähän päälle 30 v. voi hyvin vielä saada lapsia. :)
 
Takaisin
Top