Raskaudesta kertominen

Tiutiutiu

Piirimestaruustason postaaja
Syysmammat 2018
Keille olette jo kertoneet tai milloin aiotte kertoa, ja miten? Onko suunnitteilla omaperäisiä tapoja paljastaa tilanne? :)

Meillä tietää raskaudesta miehen lisäksi vasta yksi mun ystävä. Mies ei ole paljastanut vielä kellekään. Tavallaan tekisi mieli kertoa jo muillekin (miten voinkin olla niin malttamaton!), mutta toisaalta on mukavaa pitää salaisuus vielä. Ja harmittaisi tietysti, jos jotain pahaa tapahtuisi ja siitä joutuisi sitten monelle kertomaan.

Meillä molempien perheet ovat varmasti aivan innoissaan raskaudesta. Vihjailuja siitä, että vauva olisi tervetullut sukuun, on jo saatu molempien puolilta välillä rasittavuuteen asti... :rolleyes: Tuleville isovanhemmille kertomista aiotaan pimittää vielä mahdollisimman pitkään, varmasti viikkokausia. Ainakin haluaisin ensin saada varmistuksen sille, että tuolla kohdussa oikeasti on jotain elävää. :confused:

Mutta äh, sisarukset! Ensi viikonlopusta tulee haasteellinen: ollaan menossa miehen siskon luo kylään. Heillä on yksivuotias lapsi, ja he myös tietävät meidän yrityksestä. Ei olla vielä päätetty, yritetäänkö salailla vai joko uskalletaan paljastaa. Salailu tulee kyllä olemaan vaikeaa, kun yleensä juhlistetaan harvinaisia tapaamisiamme viinin tai muun alkoholin voimin. Tekosyyt eivät tule menemään läpi. Mies ja sisko ovat tosi läheisissä väleissä. Toisaalta nähdään niin harvoin, että olisi kiva kertoa suuret uutiset ihan kasvotusten, ja nyt voisi olla paras hetki siihen. Muuten menee niin pitkälle, ainakin jouluun asti, ennen kuin nähdään. Vaikeaa :sad001 Miehen toinen sisko perheineen saa varmaan odottaa uutisia vähän pidempään.

Ainakin sen olen päättänyt, että aion ensi viikonloppuna paljastaa omalle pikkuveljelleni, kun häntäkin treffataan reissun päällä. Saa kunnian olla mun perheestä ensimmäinen, joka kuulee. Muuten en varmasti vielä kertoisi, mutta veli asuu kaukana ja on lähdössä reissuun niin, että seuraavan kerran tavataan vasta joskus ensi vuoden puolella ties milloin. Ehkä hiihtolomalla? Haluan siis hänellekin paljastaa kasvotusten. Pikkusiskollekin varmaan kerron tasapuolisuuden nimissä, kunhan seuraavan kerran tavataan. Sisko kun asuu vähän lähempänä, niin nähdään vähän useammin.
 
Me ollaan kerrottu kaikille heti plussan jälkee. Meni syteen tai saveen mut eipä tarvii selitellä eikä kuunnella kaljalle pyytelyitä.. :)

Äidille soitin ja loput on saanut plussatikun kuvaa viestinä..
 
Me ei olla kerrottu viä kenellekään. Ekassa raskaudessa joka sit päättyi kohtukuolemaan niin kerrottiin 16+0 ja Esikoisen kohdalla 17+3. Viime raskaus joka todettiin kkm:ksi rv11+0 niin ei ehditty vielä kertoa. Kerroin sitten että oli mennyt kesken.
Luulen että tästä kerrotaan nt-ultran jälkeen, jos sinne asti päästään.
 
Varhaisultran jälkeen kerrotaan lähimmille ystäville, nt-ultran jälkeen perheille ja siitä sitten pikkuhiljaa. Minulla viime raskaus näkyi aika selkeästi jo ensimmäisen kolmanneksen loppu puolella, niin jos nyt käy samoin, niin ei sillai kauheen pitkään pystykään salailemaan.
 
Aa, korjaan mun yks kaveri tietää kun yritettiin samaan aikaan. Hän on nyt jo yli puolen välin.
 
Me kerrotaan vasta nt ultran jälkeen lähimmille. Kukaa muu ei vie tiiä ku minä ja mies :)
 
Meillä tietää vasta yksi minun parhaista ystävistä, jonka kanssa yrittämisestäkin ollaan paljon keskusteltu. Vanhemmille ajateltiin kertoa varhaisultran jälkeen jos kaikki näyttää olevan hyvin ja sitten muille ystäville/sukulaisille sitä mukaa kun heitä nähdään. :) mielihän toki tekisi kovasti kertoa koko maailmalle, mutta yritetään pitää salaisuus vielä pari viikkoa.
 
Meillä tietää mun pikkusisko, yksi kaveri ja esikoisen kummisetä.
Ajateltiin jouluna paljastaa sukulaisille siten, että pistetään tytölle isosisko-paita päälle ja katsotaan kuinka kauan menee, että hoksaavat.. Toki jos joku kysyy aikasemmin, niin ei kielletä, olisi vaan mukava paljastaa kaikille samoihin aikoihin..
 
Yhdelle mun parhaimmista ystävistä kerroin plussattuani, muille sit kerrotaan vasta np-ultran jälkeen. :)

Toki lapset saattavat paljastaa aiemmin, kun toistelevat kaiken kuulemansa ja kulkevat mun mukana neuvolassa kuitenkin... :D
 
Meillä tietää jo kolme mun läheistä ystävää ja mun vanhemmat, heille kerroin myös keskenmenosta, joten oli aika luontevaa kertoa myös että tärppäskin uudestaan. Ilolla on otettu vastaan tieto, että näin pian olis kesävauva matkassa vaikka kevätvauva jäi matkalle. Jos tulis taas km, niin kertoisin samoille ihmisille, en tiiä miksi salaisin siis tän raskauden. Yhdessä jaetaan surut ja ilot :Heartbigred
 
Me kerrotaan isän päivänä muille. Esikoiselle valmiina jo paita jossa lukee `future bigbrother 2018! ' =) silloin jo Hyvät viikot lievittää pelkoja pahimmassa
 
Minäkin ajattelin tuota isänpäivää. Yksi sisko ja läheinen ystävä tietävät, muut saavat vielä odottaa. En tosin tiedä onnistuuko tuonne isänpäivään asti, jolloin olisi se noin 12 viikkoa täynnä, viime raskaudessa ainakin olin siinä vaiheessa jo melko iso. Lapsille kertominen onkin sitten kysymysmerkki, enpä tiedä koska heille asiasta puhuisi.... Töissä haluisin pitkittää kertomista, mutta näin pikkujouluaikana hankalaa sekin. Eli päivä kerrallaan katsotaan miten asiat etenevät :)
 
Meillä ainoa joka tietää on mun hyvä ystävä. Toiselle ystävälle kerron ar-ultran jälkeen ja loput saa kuulla varmaan np-ultran jälkeen sitä mukaan kun kasvotusten näkee. Viime raskaudessa kerrottiin rv8 perheille ja muille sitten np-ultran jälkeen ripotellen. Raskaudesta ilmoitin somessa joskus rv27(?).
 
Myö meinattiin mun ja miehen vanhemmille sekä miehen siskolle kertoa ekan neuvolan jälkeen eli ens viikon perjantaina. Oon äitini kanssa jakanut aina kaiken ilosta suruun, hankalaa on ollut salailla tässä nyt jo useampi viikko häneltä asiaa.
Heti plussan jälkeen kerrottiin meidän läheiselle ystäväpariskunnalle, oli yks reissu tuossa joka piti klaarata niin ettei kukaan muu saa tietää ja hyö jeesasivat asian hoidossa :wink
Loput saapi tietää sitten jos kysyvät. Töissä ois ehkä ilmotettava jo tän vuoden puolella, että ehtii reagoimaan sijaisen etsintään ja perehdyttämiseen..
 
Mulla tietää kaksi parasta ystävää ja mun äiti. Nämä myös henkilöitä joille kertoisin myös huonot uutiset, joten he tienneet heti plussauksesta asti.

Mun isälle ja miehen perheelle meinattiin kertoa isänpäivänä jos kaikki siihen mennessä sujunut hyvin. Alkoi kyllä hirvittää jo hieman tämäkin aikataulu, että onko liian aikaista :nailbiting:

Somesta en tiedä julkaisenko mitään "paljastusta", fiiliksien mukaan sitten :)
 
Pe Mä puhuin miehelle toki heti ja la mieheni veljen tyttöystävälle joka on tosi läheinen. maanantaina kun asia sai 100%varmistuksen niin soitin omalle isälleni ja siskolleni laitoin viestillä.

Äitini pidetään pimennossa niin pitkään kun mahdollista. (Isäni kanssa sovittiin näin äidin luonteen vuoksi, ollaan kyllä läheisiä mutta meillä tuo kommikointi on vähän haasteellista näissä asioissa( hän sitä mieltä että mun olis pitäny jo 2 jälkeen steriloida itteni))

Muille ei oo tarvetta kertoa. Toki sille ainoalle ystäväpariskunnalle kerrotaan jos jatkuu normaalisti suht pian kun ollaan heidän häitä järjestelemässä apuna ja niissä tapaamisissa on alkoholi läsnä välillä ei kylläkään humalahakusesti mutta kumminkin.

Anopille en haluis kertoa lainkaan koska sitten koko pieni kunta tietää asian. Ei osaa vaan mitään pitää sisällään.
 
Mä kerroin aika monelle heti sinä päivänä ku olin testin tehnyt.. meillä oli just sinä päivänä siskon häät ( sillä mä testin teinki et tiedän voinko juoda alkoholia :D) ja kerroin ihan siks muille sisaruksille ( paitsi morsiamelle) ja äitille sekä kolmelle ystävälle ettei ne ala siellä häissä pauhaa miks en juo mitään [emoji28][emoji28] se oli mun siskon päivä niin en halunnut sotkea sitä mun jutuilla joita voi iloita myöhemminki ♡

Tässä on viel sellanenki taustalla kun sisko meni kihloihin ja sitä juhlittiin niin paljastui vahingossa mun edellisin raskauskin kun toinen sisko huomas turvonneen vatsan ja kysy siitä :D :D
 
Mä oon aina kertonu melko alussa raskauksista just niille ihmisille jotka tietäisin et olis mun tuki ja turva myös siinä tapauksessajos sattuis menemään kesken ♡
 
Itellä jotenkin sellanen olo et "täytyy" odottaa nt-ultraan. :facepalm:
Viimeks kun todettiin kkm 11+0, niin kerroin sit kuitenkin et oli menny kesken. Myös mun tädit ja osa serkuista tietää kkm:sta. Eli mitä väliä vaikka kertoiskin nyt ar-ultran jälkeen. Mies on tämän suhteen jarruna meillä.:eek:
 
Takaisin
Top