Raskaudesta kertominen

Ei tiedä vielä kukaan, mutta kaikki tietää että yritetään. Muuten ei olisi estettä kertoa, mutta 2 viikon päästä kokoonnutaan sopivasti mun perheen kesken ja sillon sanotaan. Kivempi kertoa kasvotusten. Sen jälkeen tämä tieto voi vapaasti levitä :) En yhtään ymmärrä sitä salailu.
 
Mun pari kaveria tietää, kellekkään muulle ei kerrota ennen kuin 12viikkoa täynnä.
 
Miten muuten ne (itseni mukaan lukien) jotka aikoo odottaa sinne 12 viikolle saakka ennen kun kertoo.
Mitäs jos käviskin ikävästi ja tulis km niin kertoisitteko siitä esim. vanhemmille tai sisaruksille.
 
Miten muuten ne (itseni mukaan lukien) jotka aikoo odottaa sinne 12 viikolle saakka ennen kun kertoo.
Mitäs jos käviskin ikävästi ja tulis km niin kertoisitteko siitä esim. vanhemmille tai sisaruksille.

En kertoisi. Ehkä myöhemmin joillekin ystäville jos asia tulisi puheeksi, tai sellaisille ketkä jo tietää että yritys on käynnissä.
 
Parhaalle kaverille kerroin. Muille vasta vko 12. Someen ehkä joskus puolessa välissä
 
Jos tulisi keskenmeno, ennen kuin raskaudesta ollaan läheisille puhuttu, niin en kertoisi siitä kaikille, kahdelle lähimmälle ystävälle vain.
 
Toistaiseksi plussasta tietää vain paras ystäväni ja piakkoin tiedon saa toinenkin ystäväni kun nähdään pitkästä aikaa. Hänellä on lapsia, joten saanen häneltä sitten tarvittaessa "henkistä tukea" jos jotain ikävää kävisi.. Perheille ym. ei haluttaisi kertoa ennen kuin ollaan vähän varmemmilla viikoilla, mutta tilanteen mukaan mennään. Jos esimerkiksi raskaus alkaisi näkyä ulospäin kovinkin nopeasti niin vähän hankalaahan salailu sitten olisi.

Keskenmenosta kertoisin kyllä perheelle, mutten välittömästi vaan ehkä sitten uuden raskauden aikana. En jotenkin haluis aiheuttaa siitä huolta tai surua heillekin.
 
En usko että kerrottais keskenmenosta muuta kuin siskolle, kaverille ja esikon kummisedälle, koska he ovat ainoat jotka tietävät raskaudesta.. Ainakaan äitini ei tule ilahtumaan muutenkaan raskausuutisesta, koska olen itse työttömänä tällä hetkellä, niin häntä huolettaa taloudellinen pärjäämisemme vaikka mies tienaakin hyvin..
 
Olen kertonut muutamalle kaverille raskaudesta, ja vanhempani tietävät. Isovanhemmilleni ei kerrota ennen kuin ollaan "selvillä vesillä". Ajattelin raskaudesta kertoa sitä mukaa tuttaville kun tuntuu luontevalta. Töissä kerron vasta myöhemmin. Yksi työkaveri kun odottaa esikoistaan, niin antaa hänen nyt paistatella huomiossa :)
 
Näin nelikymppisenä odottajana pidän keskenmenon tai keskeytyksen riskiä sen verran suurena, että muut saavat tietää raskaudesta vasta kun kromosomit on tutkittu ja terveeksi todettu. Eli NIPTin meinasin käydä ostamassa jo ennen julkisen puolen seulontoja, niin ei tarvitse sitten seulontojakaan jännittää.
 
Siis 764 euroa toi laaja NIPT... apua... Ja esittelyssä vielä mainostettiin, että halvempi kuin kajoavat tutkimukset :hilarious:
 
Nyt meni kyllä lujaa ohi että miksi teettää tuo NIPT-testi ja vain viikkoa-kahta ennen nt-ultraa? Tietysti jos taustalla on kromosomivirheitä/keskemenoja/raskaudenkeskeytyksiä niin sitten ymmärrän enemmän kuin hyvin..
 
Olen ikäni puolesta riskiryhmää, ja siksi siihen sen kelakorvauksenkin saan.
 
Eiks nt-ultrassa selviä vaan toi Down riski ja silläkin vaan n.60% downeista. NIPTissä useampi poikkeavuus. Ja jos on ikää lähemmäs 40 tai yli niin ne riskit kromosomipoikkeavuuksiin on suuremmat.
Joten ymmärrän kyllä et miks tota NIPTiä halutaan ottaa.
 
NT-ultrassa ja siihen liittyvässä verikokeessa tutkitaan Down, Edwards ja Patau, niistäkään ymmärrykseni mukaan tutkimus ei ole yhtä tarkka kuin NIPT. Jos NT-ultrassa ja siihen liittyvässä verikokeessa löytyy jotain, niin sitten julkisella puolella saa NIPTin, ja jos siitäkin löytyy jotain, on julkisella puolella seuraava steppi lapsivesipunktio, joka on kaikkein tarkin.
 
meidän sairaanhoitopiirissä otetaan seulonnoissa ne verinäytteet 9+0-11+6 viikoilla kunhan vain seulontoihin osallistuu.. Niin ja sitten Se NIPT otetaan jos noissa aikasemmissa todetaan olevan riskiä kromosomi muutoksiin
 
Meillä raskaudesta tietää vain yksi minun ystäväni. Hänelle myös kertoisin, jos saisin keskenmenon. Muille en halua vielä kertoa, en edes omille vanhemmilleni. Olen ajatellut, että perheille kerrotaan joulukuun alussa. Silloin näen joka tapauksessa vanhempiani seuraavan kerran, ja on tietysti kivempi kertoa kasvokkain.

Heille kertomiseen en ole suunnitellut mitään erityistä, mutta mies sai tietää ihan kivalla tavalla. Sain haamuplussan hänen synttäreitään edeltävänä päivänä, ja silloin synttäripäivänä plussa näkyi digissäkin. Laitoin sitten digin hänelle synttäripakettiin. Oli kuulemma paras synttärilahja ikinä. :Heartred
 
Takaisin
Top