Raskaudesta kertominen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lucy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mekin aiotaan kertoa ensi viikon rakenneultran jälkeen muillekin, kun ihan kaikista läheisimmille. Varmaan myös ensi viikon lopussa julkistetaan asia FB:ssäkin. Mäkin ootan sitä ettei tarvii enää salailla, mutta en myöskään ole vielä oikein uskaltanut kertoa kavereille ja tutuille, koska haluan varmistaa ettei kaikki ole pielessä. :)

Lähimmät kaverit ja sukulaiset tiedotettiin seulontatulosten selvittyä ja meinasin jo kertoa muuallekin mutta päätin kanssa odottaa rakenneultraan asti että laajemmin tiedotan. Se olisi hiukka joulun jälkeen eli kuukausi täytyy pinnistellä. Olin kyllä ajatellut että paljastaisin uutisen töissä tiimiläisille meidän seuraavassa kokouksessa ennen joulua mutta eipä siitä enää pitkä aika ole ultraankaan joten menköön ensivuoteen. Töissä ja muuallakin kyllä kerron jos on joku aikatauluihin liittyvä juttu tai jos joku keksii kysyä. Aikataulujen takia olen kertonut parille ja kukaan ei ole keksinyt vielä kysyä :)

Ja laitan varmaan ultrakuvan fb:hen uudenvuoden toivotusten kera.

Mäkin odotan rakenneultraa asti ennenkun kerron muille, nyt tietää isä, äiti ja kaksi kaveria.
Mutta en mä sittenkään aijo mitään tiedotetta asiasta tehä kaikille esimerkiksi fb:n kautta, siellä kerron varmaan asiasta vasta jos/kun vauva aikanaan syntyy.
Loppujen lopuksi eihän tää asia kuulu kuin niille jotka on lähipiirissä ja tuskin muita ihmisiä hirveästi edes kiinnostaa :)
Mua ei ainakaan ole koskaan kiinnostanut mitkään puolituttujen raskausuutiset.

Meillä vielä osa lähisuvusta tietämättömiä. No huomaavat viimeistään ku vauva syntyy :grin Nyt kun lapset tietää ni saattavat he ottaa asian esille, mutta haitanneeko tuo.

No myö tiedotettiin, kun miehen melkein koko suku on fb:ssä ja miulla ei ookkaa ylimääräisiä fb:ssä kavereina :) En pidä et fabos on kaverein niitä jotka ei kuulu lähipiirii :) muute en ois laittanukaa faboo mitää.

Meillä ei tiedä kuin vanhemmat ja muutama ystävä. Töissä ajattelin kertoa ensivuonna rakenne ultran jälkeen. jos masu ei jostain syystä paljastu sitä ennen. (ja laillisestihan se pitää kertoa viimeistään kahtakuukautta ennen kun jää äippälomalle?).

Meillä kans tietää kaikki kenen tarttee tietää. Muut puolitutut ja kaukaisemmat sukulaiset saa tietää sitten kun se paljastuu jossain yhteydessä... Fb:ssä en varmaan tahallaan "ilmoita" vasta kun äippälomalla :)

Meillä tietää jo varmasti koko kylä, ensimmäiset ultrakuvat laitettiin faceen heti kun uskaltauduin ensin kertomaan porukoille että lisää lapsenlapsia tuloillaan :)

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app

Mä laittelin tänään työpaikan toimistoon kyselyä lomien siirrosta ennen ä-lomia. Toimistoon kun meilaa niin se menee periaatteessa kaikille toimiston tädeille. Saas nähdä tuleeko joku niistä kyselemään. :) Ei ne tuosta saa juoruilemaan alkaa mutta eipä enää haittaisia vaikka töissä alkais väki jo tietää.

Vähän aattelin että kun huomenna olisi tarkoitus mennä muutaman työkaverin kanssa syömään joululounas niin voisi siellä niillekin mainita. Lähimmistä työkavereista kaikki ei ole facessa ja siksi haluisin osalle kertoa vielä henkkoht ennen kuin kun heitän ultrakuvat faceen näkösälle joululomien aikaan. Kun mentiin kesälomalla kihloihin (ja julkaistiin asia heti fb:ssä, tiätty) ja siitä jo muutama tyyppi töissä vähän nyrppänä että aina siellä facebookissa kaikki kerrotaan ensin.

Mä oon kertonut kavereille, joita nään joka viikko, silloin sen ekan ultran jälkeen. Vielä on pari hyvää ystävää, , jotka nään molemmat vklpna, Hihi! :) ovat muuttaneet toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja pitäähän tälläiset asiat kertoa naamatusten! 8) Tietenkin vanhempani tietävät (äitille ois kyllä voinu jättää kertomatta. . se osaa olla niin raskas :-D ) pomolle kerroin kanssa pakon edessä ku neuvolasta mulle Laittoivat saikkua. :) eli ei tästä nyt vielä kauhea ryhmä tiedä, töissäkin jo ihmettelivät miksei saa pitää samaan aikaan lomaa kuin ennenkin? Että onko joku jäämässä kesällä pois :-D olin mukana ihan ihmeissään ;)

Rakas mieheni taas.. on kertonut varmaa lounaskahvilan väellekkin töissä,eli kaikille! Koko hemmetin isolle suvulleen sekä parturilleen ja vanhoille inttikavereille jopa parille naapurille.. härregood! Mutta kukas sitä aikuista innokasta miestä voi kieltää! :-D

Fbssä en ole mitään kertonut:)

Huomaan muuten että on yllättävän vaikeaa tää kertominen. Lause "olen raskaana" ei vaan tuu mun suusta ulos. Ei tuota ongelmia mainita asia jonkun muun asian yhteydessä mutta ihan vaan ilmoitusasiana kauheen hankala kakistella. Eikä johdu siitä että haluaisin pitää omana tietona.

Eilen työkavereille sain livautettua asian kun palailtiin joululounaalta. Olin päättänyt siellä asian kertoa mutta ei se helppoa ollut vaikka muuten meillä on ton porukan kanssa tosi välitöntä jutustelua. Kyselin oliko silakkarullat hyviä ja päivittelin että olis niiiin tehny mieli ottaa muutama. Onneksi alkoivat ihmetellä että mikset sitten ottanut niin sain sanottua että noudatan kahden edestä -ruokavaliota, jossa ei saa syödä raakaa kalaa :)

Nyt voi sitten lopputiedottelun hoitaa fb:ssä. Se on introvertille sopiva kanava olla sosiaalinen :grin

Jotenkin on ollu toi kertominen kovin hankalaa. Syytä en tiiä. Tärkeimmät oon infonnu, muut varmaan jossakin vaiheessa asian huomaavat. Kavereille/tutuille en oo sanonu kellekään, eikä kukaan oo vielä kysyny. Töihin pitää sitten vielä ilmottaa, että en palaakaan hoitovapaalta ihan vielä...

Nipsumuki, mä olen sun kanssa täysin samaa mieltä. On yllättävän vaikeaa sanoa, että "olen raskaana, kihloissa ja muutan äitiysloman alkaessa miehen luo toiselle paikkakunnalle."
Kaveri/ystävä/sukulainen/tuttu: Mitä kuuluu?
Minä: Mitäs tässä, ei sen erikoisempia. Töissä on kiirettä. Kumpa tulisi valkoinen joulu, vaikkei se siltä nyt näytäkään.

Töissäkin monet jo kyselee vähän vihjaillen, että mitäs mitäs, mutta mä panikoidun ihan totaalisesti, lehahdan punaiseksi (, kuten jokaisella 29-vuotiaalla on tapana hmpf) ja vastaan jotain mutinaa.

Ärsyttävää... Täytynee harjoitella peilin edessä.

Me kerrottiin jo aikas alussa kaikille. Oli aika vaikeeta salailla, kun ihan tuntemattomatkin ihmiset arvas, vaikka ei masu nyt kasvanut ollu, mut kuulemma näki naamasta. :grin Työnantajille oli kyl äärettömän vaikeeta kertoo. Meni monta päivää ennen kun sain kakistettua asian ulos, vaikka tiesin että toinen niistä jo tiesi asian, kun oli kuullut sen muualta jo aiemmin. Toisessa työpaikassa oli vähän helpompi kertoo, kun työnantaja pyysi hänen kanssaan nostaan biljardipöytää, niin totesin että mun osalta pöydät on nosteltu et en ota riskiä. Tajusi sitten heti mistä kyse :)

Ens kesän suunnitelmat tuntu jo syksyllä olevan niin yleinen keskustelunavaus, että niihin pääsi hyvin vastaamaan olevansa luultavasti äitiyslomalla :) Harjottelu- ja työpaikkojen metsästys alko jo edellisen kesän puolella, onneksi ei tartte itse sellasia miettiä.

Hassua, ei oo ollut mulle mikään ongelma kertoa töissä, että meillä väki lisääntyy ja jään kotiin taas. Helpoiten mun suusta tulee: "meille tulee vauva". "Olen raskaana" kuulostaa jotenkin, öh, pöljälle, niin mieluummin puhun vauvasta/lapsesta. Ja meillä töissä on kyllä asiakkaat ja työkaverit ihan tohkeissaan asiasta. Eikäpä tätä enää oo voinut piilotella pitkään aikaan, kun masu on pullistunut niin ripeästi.

Mie en oo kellekkään suoraan sanonu, et oon raskaana. Miust se on hirmu vaikeeta, en tii miks, mut en saa sitä sanotuks. Oon aina vaa ohimennen sanonu tyyliin "ku toi maha-asukki....." ja sillonkin levähdän iha punaiseksi ja rupeen tärisemään. En tykkää olla yhtää keskipisteenä. Siks ehkä toi fabo on ollut helppo tapa kertoa tai viestittää. Porukoillekin tai iteasias äidilleki laitoin viestin vaa, et selvispä olojen syy. be happy, ole mummo. Mut eipä se hirveesti auttan, ku äiti soitti heti takas ja hyppi kattoon asti ja oli todella iloinen ja samoten iskä oli iha höpönä! :)

Nyt jännittää mennä miehen sukulaisille tapanin päivänä hirveesti, ku en edelleenkää haluis puhuu raskaudesta tai muutenkaa, kun vaivaudun hirveest jos miust kysellään ja varsinkin tämmösest aiheesta. Oon vissii melko outo :P

mulla oli suunnitelmana tehdä rakenneultrakuvasta joulukorttityylinen kuva facebookiin, mutta en oo jaksanu, eikä se enää edes tunnu tärkeeltä. melkeen koko kaupunki tietää kuitenkin jo. ravintolatyöntekijöiden keskuudessa sana leviää niiin nopeesti. mutta eipä sekään oikeestaan haittaa. eihän tää mikään salaisuus oo. helpompi näin oikeestaan.

Takaisin