Raskaudesta kertominen muille

Viikko sitten kerroin parhaalle kaverilleni, kun hän tuli käymään ja mulla oli juuri sinä aamuna alkanut voimakas pahoinvointi. Jos tulisi keskenmeno, niin haluaisin hänen myös tietävän siitä. Vanhemmilleni on tarkoitus kertoa reilun viikon päästä, kun menemme heille parin viikon lomanviettoon. Ei onnistuisi peitellä kyllä mitenkään. Appivanhemmat eivät asu Suomessa, eikä mulla ole heidän kanssa yhteistä kieltä, joten heille kertominen on enemmän mieheni vastuulla. Muut ystävät ja kaverit varmaan saavat tietää toisen kolmanneksen alussa. Töissä kerron vasta sitten, kun raskaus alkaa näkyä (olen elokuuhun saakka lomalla, joten ei ole vaikeuksia pitää raskautta omana tietona)

Mitä luulette, jos kertoo töissä kadelle leviääkö tieto kuitenkin? Mietin että pomolle pitäisi kertoa, koska ollaan jo suunniteltu syksyn ja ensivuoden projekteja. Tuntuu pahalta suunnitella ja samalla toivoa etten ole näitä tekemässä. Suunnittelin, että varhaisultran jälkeen voisi asiasta mainita, vaikka se on todella aikaista ja senkin jälkeen voi sattua vielä vaikka mitä.
Olettaisin että leviää. Kun itse kerroin johtajalle, hän kertoi heti varajohtajalle ja kohta muutkin jo kyselivät kahvihuoneessa "Sinäkö olet raskaana?!" Toki ihmisistä riippuu, mutta ajattelisin että se ei ole enää salaisuus kun sen ääneen sanoo.

Olettaisin että leviää. Kun itse kerroin johtajalle, hän kertoi heti varajohtajalle ja kohta muutkin jo kyselivät kahvihuoneessa "Sinäkö olet raskaana?!" Toki ihmisistä riippuu, mutta ajattelisin että se ei ole enää salaisuus kun sen ääneen sanoo.
Tää on just se mitä pelkään! Ja asiaahan ei voi testata mitenkään. Nyt pomo on lomalla ja onneksi asia on ajankotainen vasta muutaman viikon päästä, mikäli asiasta aion kertoa.

Me puolison kanssa soitettiin meidän vanhemmille samana päivänä kun saatiin plussa, ja molempien vanhemmat oli kyllä tosi innoissaan! Muutama päivä jälkeenpäin ollaan jo paria pyydetty kummiksi, ja heidän lisäksi muutama läheisempi kaveri tietää myös jo. Ja työporukalle oli pakko kertoa, koska työ vaatii painavien asioiden nostoa, niin osaavat sitten muut ottaa koppia niistä hommista. (Työnantaja on ihan extraluokkaa, hän ei anna mun edes kiipeillä minnekään etten vaan tipu...😂)

Mutta kaikille ollaan sanottu että halutaan pitää salassa vielä. Mulla alkaisi syksyllä uusi työ, ihan hiljaa mielessäni olen miettinyt itselleni jo keväälle sijaisvaihtoehtoja, mutta katsotaan missä vaiheessa uskallan tulevalle esimiehelle paljastaa.

Tänään tallilla multa kysyttiin, joko on suunnitelmissa toinen tms. Mulla on edellisestä raskaudesta jäänyttä painoa ja vatsalihakset ei ole palautunut, niin näytän edelleen silyä että oisin puolessa välissä raskautta jo. Heitin vaan takaisin, että sektion takia vuoden raskautumiskielto, jota siis jäljellä vielä kuukausi. Hyvä sitten parin kuukauden päästä paljastaa, että ollaan jo yli kolmen kuukauden 😇

Oon kertonut parille kaverille, veljelle ja esihenkilölle. Omille ja puolison vanhemmille ajateltiin kertoa viikon 12 tienoolla. Äitin synttärit elokuun alussa, niin pohdinnassa on jos paketoitaisiin ultrakuva lahjapakettiin :red-heart: Mutta katsotaan päästäänkö sinne asti, skeptinen aiemman keskenmenon takia valitettavasti.. :( Päivä kerrallaan! :)

Kerroin tottakai ensimmäisenä miehelleni, mutta heti seuraavana parhaalle kavereilleni. Hän on kertonut minulle omista raskauksista heti plussan jälkeen. Häneltä on saanut paljon apua ja neuvoja tässä viikon aikana.
Miehen vanhemmille kerroimme viime viikon perjantaina ja eräälle ystäväperheelle kenen kanssa olimme sopineet illanviettosta vain aikuisten kesken.

On muuten tullut mieleen että kun vajaan kuukauden päästä tulee seulontaultra, että kertoisitteko itse mielummin seulonta- vai rakenneultran jälkeen vasta isommalle yleisölle?

Mun tuttu oli ainakin jo ennen rakenneultraa näkyvästi raskaana, niin en tiedä miten sitä onnistuisi peittelemään ennen sitä. 🤭 Tää on toki varmaan yksilöllistä.

Me ei mitään isompaa kuulutusta (somepostausta tms.) varmaan missään vaiheessa tehdä. Salassa halutaan pitää toiselle kolmannekselle asti (muutama ihminen saa tietää ennen tätä), mutta sitten voidaan paljastaa, jos joku vaikka suoraan kysyy. Se on varmasti yksilöllistä, missä kohtaa raskaus alkaa näkyä, mutta kun sen aika on, en jaksa alkaa piilottelemaankaan.

Huomenna olisi tarkoitus kertoa mun vanhemmille, kun menemme pariksi viikoksi sinne kesäloman viettoon. Mun ruokailutottumukset on nyt niin poikkeavat, ettei mitään mahdollisuutta pitää asiaa salassa. Jännittää!

En tiedä mitä isommalla yleisöllä tarkoitetaan, mutta mulla alkoi kumpu näkyi 16vkon tiennoilla, jos tajusi katsoa. Mutta 12 vkon jälkeen kerroin pikkuhiljaa niille, joille oli tarpeellista kertoa. Varmaan sama nyt. Eli kavereille tavatessa ja töissä taisin kertoa viikolla 15. Harrastuksessa viikolla 13, että jos tipun hevoselta, niin tietävät kertoa ensihoitajille. Mutta sitä mukaan kun tapasi ihmisiä oikeastaan. Mutta en jokaiselle tutulle kertonut tavatessa, ellei kysynyt tms. Monet sai tietää vasta synnytyksen jälkeen 😅

Mun tekisi myös vähän jo kertoa sisaruksille ja vanhemmille (ehkä myös miehen perheelle) vaikka aikaisemmissa raskauksissa ollaan kerrottu vasta joskus ekan ultran jälkeen 😄 Mulla on alkamassa uusi työ elokuussa, jossa ensimmäiset pari kuukautta on kokeneellekin työntekijälle työläs kokonaisuus, ja minä olen vielä kokematon ja kärsin lisäksi alkuraskauden väsymyksestä. Kaipaisin heiltä siis tukea ja pohdintaa siihen, että onko minulla mitenkään realistista selvitä siitä työrupeamasta tässä tilanteessa - usealla heistä kun on kokemusta raskaanaolosta ja/tai samantyyppisestä työstä.

Ja luulen, että mun maha pompsahtaa kyllä pian näkyviin, oikeastaan näytän jo nytkin raskaanaolevalta, kun turvottaa melko paljon. Lisäksi mua luultiin jo ennen raskautta raskaanaolevaksi, kun oli iso erkauma. Viime aikoina olen saanut sitä kuntoutettua pienemmäksi, mutta kohtapa se taas kasvaa 😂

Oon kertonut parille kaverille ja olen saanut miehen pitämään salaisuuden isovanhemmilta varhaisultraan asti. Mies haluaisi jo kovasti kertoa. Ollaan molemmat aika avoimia omista asioistamme mutta haluan ensin varmistua että tuolla mahassa ylipäätään on joku.

Kyllä kertominen vähän jo polttelee. Samalla jännittää myös tän uutisen vastaanotto. Oon malttanut, enkä töissä oo sanonut vielä mitään. Varmaan sitten, kun on eka ultra takana kerron. Jos nyt sattuisikin jotain, olisin turhaan saanut leiman otsaan työpaikalla ja en saisi uusia projekteja.

Takaisin