Raskaudesta kertominen muille

Jenspaaa

Satasella mukana keskusteluissa
Ajattelin tehä tämmösenki ketjun ku allekirjottanut on malttamaton, mutta jännittynyt tämän ilouutisen kertomisesta🤭 Milloin, kenelle ja miten aiotte tulevasta perheenlisäyksestä kertoa?

Minä olen kertonut neljälle kaverille ja miehelle. 😊 Noiden kavereiden kanssa jauhetaan muutenkin kaikki asiat läpi ja jos tulee keskenmeno niin haluan heidän tietävän.

Ennen varhaisultraa on varmaan pakko kertoa omille vanhemmille, sillä nähdään juhannuksena ja todennäköisesti arvaavat. Eikä tämä haittaa ollenkaan. 😊 Haluan kertoa kasvokkain.

Muutamalle muulle kaverille kerron myös tässä kohtaa.

Mä vähän epäilen, että tämä pömppö paljastaa mut hyvissä ajoin. 😅 Koetan töissä sitkutella elokuun alkuun asti ennen paljastumista.

Me päätettiin hellun kans jakaa kertomisesta vastuut niin, että ollaan yhessä siinä kertomishetkessä, mutta riippuu kumman puolen läheisille kerrotaan niin jompi kumpi kertoo.

Tulevat isovanhemmat saa tietää tästä ensimmäisenä lähimmäisistä ihmisistä, toki mie olen töissä joutunut jo kertomaan parille tyypille.

Ei mitään hajua miten hellu meinaa kertoa hänen puolen läheisilleen, eikä mullakaan ole vielä selvät sävelet. Haluaisin veljen perheen ja siskoni yllättää samalla kertaa ja siihen visioin sitä, että ekan julkisen ultran jälkeen antaisin kummipojalleni tehtäväksi näyttää mitä sai tädiltä ja sen käsissä olis se ultrakuva. Toisaalta mietin myös veljelleni semmosta paitaa, missä lukee eno ku siitä nyt tulee ekaa kertaa sitte eno tai sitte kummipojalle paita, missä lukkee ”en ole ennää nuorin serkuksista”🤭 tuon paidan joutuisin varmaan ite maalata, mutta se vois olla aika hauska. Omille vanhemmilleni kertominen jännittää tosi paljon ja siksi myös lähes päivittäin vaihtuu, että miten haluan tästä tulevasta ministä kertoa. Heillä tosiaan kaks lastenlasta jo on, joten mikään perinteinen ”jee sinusta tulee isovanhempi” ei enää mene😅 minun isällä olis syntymäpäivä heinäkuun alussa, joten potentiaalisesti heinäkuun lopussa voisin antaa myöhästyneen syntymäpäivälahjan, mutta en tiiä mitä sinne laittaisin🫣

Ja tosiaan vasta ekan kolmanneksen jälkeen aiotaan kertoa. Eli pidetään nyt hetki vielä minikaveri ihan vaan meijän omana tietona🤭

@Kumpare minua kans jännittää ku turvottaa tosi paljon ja käytän lähes pelkästään ihonmyötäsiä vaatteita😅 hellun kummipojan ristiäiset on tulossa kesäkuun vikalla viikolla ja tietenkihän mulla on vartaloa myötäilevä mekko, josta olen jo anopille (joka tulee myös sinne ristiäisiin) hehkuttanut. Eli en voi enää edes vaihtaa mekkoa🥹 noh, pitänee toivoa, että kukaan ei osaa kyseenalaistaa. Toki hellun veli on jo siitä lähtien ku he sai omasta pienokaisestaan tietää, ollu varma, ettei meilläkään kauaa mene ku ilmotetaan heijän lapsesta tulevan serkku😆

Ei olla vielä kerrottu kenellekään. Oon kuitenkin nähnyt joitakin kavereita ja vitsi on tehnyt mieli kertoa 😁 Mutta hassua kyllä samalla on kovasti tehnyt mieli myös pitää tämä salaisuus! Onpas ristiriitaiset tunteet...

Oon miettinyt, että ehkä juhannuksena voisi kertoa niille kavereille, joita me silloin nähdään. Kyse on sellaisista läheisistä kavereista, joille kertoisin myös keskenmenosta.

En usko että tehdään mitään erikoisempia temppuja kertomisen yhteydessä. Kerrotaan vaan, että oon raskaana 🤭

Me kerrottiin isommille. Ei ollut mitenkään yllättyneet reaktiot kummaltakaan, ilmeisesti osattiin arvata että tämmönen voi vielä tulla 🤭

Meillä lipsahti kertominen jo heti plussan jälkeen puolison perheelle, kun siellä sattui olemaan tulevan serkun ristiäiset seuraavana päivänä, ja etenkin puoliso ei osaa/halua pitää salaisuuksia 🤭
Kerroin itse myös melkein heti siskolle ja veljelle jotka ovat olleet tietoisia myös siitä että toivotaan lasta. Siskon puolisolle on tulossa myös vauva, joten ollaan jaettu tässä muutenkin näitä juttuja.
Omille vanhemmille mietin kertomista viikon päästä kun olen menossa käymään, kun kerran jo muutkin perheenjäsenet tietää, tuntuisi "epäreilulta" pantata heiltä 😄 Ollaan läheisiä kummankin perheen kanssa, niin keskenmenon sattuessa olisivat kyllä myös tukena.
Olisi kiva keksiä joku pieni erityinen juttu vanhemmille kertomiseen.

Ystävät onkin sitten vaikeampi, tekisi mieli vaan kuuluttaa kaikille, mutta fiksumpi olisi varmaan vähän odottaa.
Yksi läheinen ystävä on hankala, sillä hänellä oli muutama kuukausi sitten keskenmeno joka oli kova paikka. Tiedän että heilläkin on saattanut jo yritys jatkua ja saattaisi siis olla vaikka sama tilanne, mutta kun on herkkä aihe niin en tiedä miten lähestyä. Vai olisiko vain hiljaa nyt vielä pidemmälle, tuurilla voisi sieltä kuulua plussauutisia ennen, jolloin voisi olla helpompi. Jos jollain on ollut samankaltaisia tilanteita raskausuutisten vastaanottajana tai antajana, niin saa antaa vinkkejä.

Juhannuksena vietetään isolla kaveriporukalla mökki juhannusta, ja heille en välittäisi vielä kertoa, mutta katsotaan miten menee 😅 En nyt kieltämäänkään viitsisi lähteä jos joku ääneen arvailee juomisista ja syömisistä.

Mä meinasin kertoa vasta puolivälin paikkeilla tai ku maha näkyy. Antaa ny sukulaisten ensin käsitellän yhen asian ennen ku seuraavan "pommin" laukasee😅 En myöskää halua et ne stressaa tai huolestuu ja en missään nimessä halua mitään paapomista. Ja haluan myös ite käsitellä tän ero ja vauvauutisen ennen ku muut tuputtaa näkemyksiään🙈

Paraskaverini toki tietää, mut me jaetaan kaikki ja hänellä on itsellä pieniä. Ja si eilen kieltäydyn viinistä lasten tädillä ja siellä si alko kysely ja oon huono valehtelee niin lapsen isän sisarukset tietää🤦🏻‍♀️ et saa nähä kauan tää salaisuus pysyy😅

Kiva kun tästä tuli aloitus, oonkin odottanut 🤭 Jaan teidän muiden fiiliksiä, että samaan aikaan haluaisi jo kertoa, mutta toisaalta pitää salaisuutena mahdollisimman pitkään.

Me meinataan kertoa juhannuksena (silloin 6+4) miehen vanhemmille, ja siitä viikon päästä mun vanhemmille. Muille ei ole vielä sanottu. Ollaan molemmat läheisiä omien vanhempien kanssa, ja tämä olisi heidän kaikkien eka lapsenlapsensa, joten tuntuu tärkeälle jakaa tieto ensin heille. Tiedän, että kovasti odottavat tätä uutista, vaikka osaavatkin onneksi tosi hienotunteisesti sen ilmaista 😌

Ollaan muuttamassa isompaan kauan haaveilemaamme omakotitaloo kuun vaihteessa, ja vanhemmat tietävät meidän tehneen kalustehankintoja. Tämän vuoksi mietin olisiko kertominen hauska toteuttaa siten, että sanottaisiin meillä olevan vielä yksi juttu tulossa uuteen taloon, mutta toimitus menee vasta ens vuoden puolelle. Sit kysyttäis haluavatko nähdä kuvan ja näytettäisiin ultrakuvaa 😁

Takaisin