Raskaudesta ja synnytyksestä toipuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Alise
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En pystynykkää olee ilman päivä särkylääkettä :( oli siis pakko testata kun kipulääkkeitä oon vähentäny ja kivut pysyny poissa, ei vielä voikaan vähentää lisää.
Mieskin haluaisi jo petipuuhia mutta emmää uskalla vielä moista ajatella. :/

Tän synnytyksen jälkeen ei oo onneks tarvinnu kipulääkettä ollenkaan :) esikoisen kanssa kun katkesi se sulkijalihas ja oli eppari niin söin viikon burana+panadol ja kotona vielä pari päivää buranaa.

Petipuuhista tuli mieleen. Mieshän katseli koko synnytyksen salin ovelta verhon takaa ja näki kaiken mitä mun alakerrassa tapahtui. Sanoi että se meidän petielämä oli sitte siinä :P no. Eilen nappasi takamuksesta kiinni ja oli ihan että "grrrr" ei koko raskausaikana nimittäin vapaaehtoisesti minuun koskenut seksuaalisessa mielessä...

Huvittavaa.

No minua ei vielä petipuuhiin saa, alle viikko synnytyksestä... Tuntuu et on niin turvoksissa alapää yhä ja peräaukkokin siirtyny varmaan 5cm...

Joo täytyy olla niiden vatsalihasten kanssa varovainen. Mulla varmaan on sitä erkaumaa, sen verran on maha jäänyt pömpölle. Eilen meni ekaa kertaa oma toppatakki kiinni, tähän asti oon vetäny sillä mamma-takilla. :D

Pitää tosissaan olla varovainen noiden vatsalihasten kanssa. Itsellä jumitti joku lihas vatsassa kun nousin vähän omituisesti tänään sängyltä.

Mulle iski raskauden loppuvaiheilla naamaan joku hormonaalinen ihottuma. Se on nyt levinnyt koko naamaan, ihan kirkuvan punainen, kuiva (iho halkeilee) ja samalla vähän finnimäinen (ei finnejä mutta kohoumia ihossa). Ceridalia käytin mutta tuntuu, että polttaa ihoa. Nyt oon vaan antanut olla ja näyttää että vaan leviää. Onko teillä muilla ollut samanlaista? En edes tiedä mihin mennä tän kanssa - neuvolalääkäri vai ihan vaan terveyskeskus vai joku ihospesialisti vai mikä? Menee hermo kun ei kehtaa näyttäytyä julkisesti kun naama tuntuu kun se tippuis ja lapset huutaa kun näkee.

Caarina, mä vannotin just tuosta syystä miestä etukäteen pysymään visusti pääpuolessa synnytyksen aikana. En kyllä usko että olisi sinne alakertaan itsekään halunnut. Meni sitten kumminkin sektioksi niin ei tullut edes ajankohtaiseksi ja hyvä niin. Kaverilla oli nimittäin käynyt niin, että kätilö pyysi miehen alapäähän vaikka oli kuulemma arastellut. :wideyed: Paha siinä on kesken pahinta ponnistusvaihetta alkaa äidin pullikoimaan vastaankaan.

Qaakkeli mulle tuli synnytyksen jälkeen naamaan jotain punaisia näppylöitä tai läikkiä, mut lähtivät itestään pois. Nyt on naama ihan näkkärinä, mut se johtuu varmaan pakkasesta. Varmasti se on jotain raskaushormoneihin liittyvää, luulis neuvolan tätien tietävän (vaikka joskus ne ei tunnu tietävän mitään)

Mun mies oli tyytyväinen, kun oli päässyt näkemään mun sektion! :D Sitä harmitti, kun ekassa synnytyksessä, joka sekin päättyi sektioon, se ei nähny sitä leikkausta. Nyt mä olin vielä maha auki, kun tulivat vauvan kanssa pesuilta ja pääsi kurkistamaan ohikävellessään mun sisuskaluihin. Kiinnostuksensa kullakin... Ois kai se saanu alakertaankin kurkata, jos olis alatiesynnytys onnistunut. Omalla vastuulla toki! ;)

Mä miestä kyllä kans valmistelin että katselee koko toimituksen sitten mun vinkkelistä eli pääpuolelta että alakertaan ei oo lupaa vilkuilla. No koko synnytys oli yks farssi ja mies oli ihan löysät housussa koko toimituksen ajan nii ehkä parempi että seurasi hieman etäämmältä vaikka maisemat eivät olleetkaan ne edullisimmat minun kannaltani... Istukka oli kuulemma kamalin koko jutussa.

Onko kellään tietoa onko sektion jälkeen rajoituksia saunomisella? Kaks ja puol viikkoa itsellä jo takana ja haava arpeutunut hyvin. Maalaisjärki sanois ettei siinä mitään estettä oo mutta onko joku kuullut toisin?

Poistettu on, saatanpa siis marssia saunaan tänään! Oon aivan syväjäässä, uusi koti on paljastunut pakkasten myötä melko kylmäksi paikaksi... ;) Kiitti!
Samoin mietin myös että jos varovasti ottaa, niin saakohan sitä ryhtyä jo petipuuhiin? Lähinnä että tarviiko infektioriskejä miettiä jos ei päästykään alatiesynnytykseen asti. Sain olemattomat ohjeet ylipäätään mistään sektioon liittyvästä kun kotiuduttiin. Vauvan hoitoon ja huolenpitoon liittyen kyllä hyvin neuvottiin ja ohjeistettiin. Kaikki tieto tuli itse kysymällä, mutta eipä siellä sairaalassa tai neuvolan kotikäynnilläkään vielä osannut kaikkea kysyä.

Jälkivuoto asiaa. Illalla alko mahaan sattua ja alaselkään. Unohdin ottaa särkylääkkeen yöksi. Nyt on kovat kivut... :( verta valun edelleen paljon, n. 10 yösidettä menee vuorokaudessa. Pieniä hyytymiä Niinkuin kuukautisissa, ei kananmunan kokoisia eikä haisekkaan. Nyt aamutissillä huomasin, että myös jälkisupistukset palanneet. Niitä tuli 3 päivää synnytyksen jälkeen ja loppuivat. Tänään on 8. Päivä kuitenkin jo.

Pitäisköhän tästä(kin) taas huolestua...

Poistettu on, saatanpa siis marssia saunaan tänään! Oon aivan syväjäässä, uusi koti on paljastunut pakkasten myötä melko kylmäksi paikaksi... ;) Kiitti!
Samoin mietin myös että jos varovasti ottaa, niin saakohan sitä ryhtyä jo petipuuhiin? Lähinnä että tarviiko infektioriskejä miettiä jos ei päästykään alatiesynnytykseen asti. Sain olemattomat ohjeet ylipäätään mistään sektioon liittyvästä kun kotiuduttiin. Vauvan hoitoon ja huolenpitoon liittyen kyllä hyvin neuvottiin ja ohjeistettiin. Kaikki tieto tuli itse kysymällä, mutta eipä siellä sairaalassa tai neuvolan kotikäynnilläkään vielä osannut kaikkea kysyä.

Mie kysyin erikseen petipuuhista ja vastaus siihenkin oli että ensinnäkin oman jaksamisen mukaan ja jälkivuotoa jos on niin sitten tulee käyttää kondomia.. Infektioriski on ilmeisesti siltikin jälkivuodon aikana vaikka olisi sektio tehty.
Mulla oli aika kovasti kipuja kotiutumisen jälkeen ja nyt tossa eilen päästiin vihdoinkin miehen kanssa heiluttamaan peittoa ja voin sanoa että sen jälkeen aluksi ei tuntunut missään mutta myöhemmin illalla hieman enemmän tuli taas kipua. Ei kuitenkaan edes niin paljon että olis tarvinnu ottaa iltalääkkeitä..

Tosiaan oman jaksamisen ja kipujen mukaan ja kun aloittaa hitaasti ja viheltää tarvittaessa pelin sit vaan poikki jos tulee kipuja niin tuskinpa siinä on mitään esteitä :) niin joo ja mulla eilen sektiosta 3 viikkoa ja 3 päivää :)

Kun haava kiinni ja tikit pois niin saa saunoa kun hygienia kunnossa. Samoin jos jälkivuoto jatkuu niin huolellinen hygienia silloinkin saunoessa. Mä oon nyt alatiesynnytyksen jälkeen käynyt jo kotiutumispäivänä saunassa (reilu vko synnytyksestä) mut puhdas pefletti joka kerralla vaikka ei tahriintuis tms. Ja huolelliset pesut

Täällä kans päästy tositoimiin synnytyksen jälkeen. Aiemmin jo mies on minua hoidellut käsin ja itse olen hänen oloansa helpottanut tarvittavin toimin, mutta eilen päätettiin testata, miltä yhdyntä tuntuu. Minä sitä ehdotin, kun halusin tietää miten paikat on parantuneet ja toisaalta myös miten kauheasti ne on löystyneet. Ei sattunut yhtään, hyvältä vain tuntui ja jos nyt uskaltaa miehen sanaan luottaa, tilanne on jopa hyvä. Väitti minun tuntuvan ihan yhtä hyvältä kuin ennenkin.. Itse kyllä huomaa, että lantionpohjalihakset eivät ihan täydessä terässä ole, vaikkei esim.virtsankarkailua olekaan. Treeniä treeniä. :)

Saunasta sanottiin mulle, että infektioriski on olemassa niin kauan kun jälkivuotoa tulee, mutta silloin kun jälkivuoto on jo selvästi vähentynyt voi halutessaan mennä omalla vastuulla kunhan on oma sauna, puhtaat laudeliinat ja huolellinen alapesu ennen ja jälkeen saunan. Ja mieluiten lyhyt sauna maltillisella lämmöllä, "ei mitään maratonlöylyjä". Itse kävin 2 vk kohdalla ekan kerran. :) Jälkivuoto väheni jo viikossa selvästi ja nyt viime päivinä tiputtelukin vihdoin loppunut, sektiosta tänään 4 viikkoa. :happy:

Edit: hups siis sektiosta tänään 1 kk, 4 viikkoa tuli täyteen jo perjantaina.

Mä en oo halunnut vielä saunoa, kun alakerran haava ei oo tuntunu ihan parantuneelta vielä. Välillä tullut veritippa haavalta. Ehkä torstaihin mennessä ois ok.

Takaisin