Raskaudesta ja synnytyksestä toipuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Alise
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä olin 36, kun esikoinen syntyi kaksi vuotta sitten. Ja nyt siis tämän joulukuisen syntyessä 38. Molemmat lapset ovat tulleet kiireellisellä sektiolla. Mulle kans muistaakseni annettiin ohjeeksi pitää vähintään vuosi sektion jälkeen taukoa ennen seuraavaa raskautta. Hyvällä tuurilla (?!) tulin raskaaksi heti tokalla kierrolla, kun alettiin yrittämään toista lasta. Ikä antoi mulle kyllä painetta edetä kohtuu nopeasti asian kanssa. Nyt, kun tämä toinenkin synnytys meni kiireelliseen sektioon, kertoi leikkaussalissa lääkäri, että kohtu rupee oleen jo aika ohut ja repaleinen, mutta ei nyt kieltänyt enää raskautumasta. Onneksi meidän lapsiluku on nyt täynnä, joten uusi raskaus ei enää ole mulle ajankohtainen.
Tsemppiä siis vaan kaikille jo seuraavaa raskautta suunnitteleville ja pohtiville! :)

Minulle tehty kolme sektiota (ikää 28 30 ja 31) ja kahden viimeisen välillä vain 1v4kk, eli tulin raskaaksi n puoli vuotta toisen sektion jälkeen. Minulle kukaan ei ikinä sanonut että piti odottaa vuosi. Ja kolmannen sektion jälkeen lääkäri sanoi ettei näe esteitä neljännelle raskaudelle, kohtu sen verran hyvässä kunnossa vielä. Muuten olisivat pyynnöstäni tehneet sterilisaation samalla, ettei tule lisää yllätysraskauksia jos ovat vaaraksi vauvalle ja minulle. Ja jokaisesta sektiosta olen toipunut nopeammin, nyt meni vain kolme päivää ja olin jo ilman lääkkeitä ja pystyin liikkumaan normaalisti.

Mulle olis voitu mun puolesta tehdä nyt samalla se strerilisaatio. En vaan siinä hötäkässä osannu ruveta sitä kyseleen, kun lähdetiin leikkuriin. Enkä sit tiedä, et olisko tehtykään tai kuinka paljon vaikeempaa toipuminen olis mahdollisesti ollu. Ollaan puhuttu miehen kanssa kyllä strerilisaatiosta ehkäisynä tämän synnytyksen jälkeen, kun lapsiluku tosiaan on nyt täynnä. Se, että kummalle se tehtäisiin on vielä auki. Miehellehän se on helpompi.

Mä komppaan Qaakkelia ja Mangustimammaa: mulla ikää 36 ja myös jos toista lasta lähdetään yrittämään, saisi mielellään tulla mahdollisimman pian. Tosin me ei ihan olla vielä varmoja jääkö lapsiluku tähän yhteen. Pikkuhiljaa musta alkaa kyllä tuntua, että pienelle pojalle olisi kiva saada sisarus. :happy: Mietin kylläkin kuinkahan tehokkaasti täysimetys toimii ehkäisijänä? Toiveissa ei toki ole raskautua nyt heti tähän perään, mutta esim. loppuvuodesta. Imetyksen keston suhteen en kuitenkaan haluaisi tinkiä.

Joillain toimii tosi hyvin ja toisilla taas ei lainkaan.. Ja siis meillä sanottiin että vaikka menkat jäisi tulematta imetyksen takia niin saattaa silti ovuloida jo ennen sitä :)

Vaikka täysimettää, se on kovin yksilöllistä miten kuukautiskierto lähtee käyntiin. Esikoisesta mulla tuli ekat menkat joskus 1v tienoilla, kun aloin olemaan pidempiä pätkiä pois kotoa (meidän poju oli innokas ja sitoutunut tissimies) mutta monilla alkaa jo parin kuukauden päästä vaikka imettää tiheästi. :)

Meillä olisi toiveissa yksi pikkusisarus vielä. Jos olisin nuorempi niin ehkä kolmaskin lapsi olisi tervetullut, mutta tuskin tässä tilanteessa lähdetään yrittämään. Tämän ekan kohdalla toivoin salaa pikkuisen sektiota, mutta en viitsinyt lähteä vääntämään kättä pelkosektiosta, joten asennoiduin suosiolla synnyttämään alakautta. Nyt kun eka meni sitten kuitenkin lopulta kiireelliseksi sektioksi, josta jäi vieläpä oikein hyvä kokemus, niin olen kyllä aika varma että seuraavakin saisi olla sektio. Tällä kertaa voisin jo pikkuisen lähteä vääntämään kättäkin jos ei suosiolla onnistu... Ihan hyvässä hengessä siis toki. :)

Ootteko te ehkäisyä miettineet valmiiksi? Meillä on mietintää asiasta kun ei olla ihan varmoja tulisko Tontulle vielä pikkusisarus, jota voisi alkaa laittaa alulle n.vuoden päästä. Ongelma on mun aurallinen migreenini..kortsut, minipillerit tai kierukat vaan siis käy ja jotenkin tuntuu turhalta laitattaa kierukkaa vajaaksi vuodeksi. Onko kenelläkään kokemusta nuista pillereistä? Sivuvaikutukset? Eri merkit?

Oon syöny minipillereitä (cerazette ja vastaavat) ennen raskautta en edes muista miten kauan, ainakin 5 vuotta. Migreenit ja kuukautiset jäi kokonaan pois ja pillereiden jälkeen menkat alkoi kuukauden sisään lopettamisesta ja kolmannella kierrolla tärppäsi. Nyt syön taas samoja, jälkivuodon loppuessa tuli vissiin menkat heti perään mutta nyt ei oo taas kuulunu mitään ja valvomisten vuoksi alkanut migreeni ja päänsäryt jäi pois, onneksi
Huono puoli että pitää muistaa ottaa aina suht samaan aikaan, näissä unohtelu kriittisempää ehkäisytehon kannalta.
Eri merkeillä ei juuri väliä, joskus vaihdoin Cerazettet rinnakkaisvalmisteeseen kun oli halvempi hinnalta, nykyään ei juuri hinnoissa eroa, ainut että ei voi suoraan vaihtaa kaikkia rinnakkaisvalmisteita apteekissa vaan tarttee pyytää erillinen resepti.

Muokattu viimeksi:
Mulla oli kans cerazette käytössä tyyliin 7 vuotta.. Mulla tosin kävin kurjasti niiden kanssa kun peittivät kokonaan noi PCOS oireet ja lihoin tyyliin puolessa vuodessa yli 10kg kun ne aloitin.. Mulla eivät vieneet migreeniä pois vaikka mulla on kovin hormonaalinen tuo migreeni. Aurat tosin hävisi jossain vaiheessa kokonaan ja tuli vaikeammaksi tunnistaa migreeni ennen kuin oli jo tosi kyseessä ja kohtauslääkkeen ottaminen mahdotonta.. Lisäks mies sanoi että olin kamala pillereiden kanssa..

Nyt mennään varmaan sit kortsulla tää aika ku en kans viitsi ottaa kierukkaa/kapselia niin lyhyeksi aikaa..

Ja hei ton cerazette pillerin kanssa ei ole sitä rajoitetta että pitää ottaa samaan aikaan päivästä. Koskee myös rinnakkaisvalmistetta. Normaalisti minipillerissä on se 3h aika minkä jälkeen teho laskee dramaattisesti mut cerazetten kanssa se on 12h! Kysyin erikseen tosta ku oon niin hajamielinen..

Meillä on vakavasti harkittu jommankumman sterilisaatiota, ja mahdollisesti se tehtäisiin miehelle. Meidän lapsiluku on täynnä ja minä en enää mielellään ottaisi hormonaalista ehkäisyä, kun menee halut ja mielialat heittelee niin paljon niiden vuoksi. Kuparikierukkaa ei voi laittaa nikkeliallergian vuoksi.. enkä muutenkaan sitä haluaisi.
Kortsun kanssa pitää värkätä toistaiseksi. Ens kuussa on jälkitarkastus niin pitää kysellä osaako neuvolalääkäri kertoa vasektomian teosta kunnallisella puolella vai pitääkö käydä yksityisellä..

Keskeytetty yhdyntä ja varmat päivät olleet kondomien lisäksi ainoat ehkäisykeinoni aina. Mitään hormonaalista en ole kokeillut. Kortsut käytössä silloin kun raskaus on ollut iso nou nou. Mutta hyvin on näyttänyt nuo muutkin menetelmät toimineen eli niillä mennään varmasti jatkossakin.

^ Numea, mua tuo teidän käyttämä vaihtoehto kyllä houkuttais, myönnän. En hormooniehkäisyä haluais millään ja nyt kun vajaan vuoden oon ollut ilman kuparikierukkaa niin en sitäkään sisuksiini haluais. Varsinkin jos tosiaan n. vuoden päästä ois seuraava, viimeinen tenava työn alla. Mua vaan tuossa kortsujen/ keskeytetyn yhdynnän käytössä epäilyttää meidän mielen lujuus. Tilanne vie. :D Se vois olla vauva alullaan ennen kuin ehtii kissaa sanoa.

Meillä samat menetelmät kuin numealla, hyvin on pelittänyt ja oon molemmilla kerroilla raskautunut heti ekalla kierrolla kun ollaan alettu yrittämään. :) Mutta ei pidä lääkärille kertoa :p

Eliza79, mä oon kovasti harkitsemassa kuparikierukkaa. Oliko sulla millainen kokemus siitä?

Mua ei kyllä näissä vauvahuuruissa haittais yhtään tulla vaikka heti raskaaksi, mutta järjen ääni kovasti painostaa pysymään alkuperäisessä suunnitelmassa eli että kaksi muksua riittää meille. Mutta niin satavarma tämä suunnitelma ei ole, että piuhoja vielä poikki laitettaisi.

Mulle kuparikierukka sopi ihan hyvin! Vuodot pysy normimenkkoina (riitti kun kuukupin tyhjensi aamulla ja illalla) ja kipujakaan ei enempää tullut. Laittaminen sattui kyllä pirusti, mutta lyhyen aikaahan se vain tuntuu. Oikeastaan ainoa syy, miksi en kierukasta tykännyt oli että joskus seksin aikana se sattui kun asento sopiva oli.. Rajoitti seksielämää siis jonku verran.

Mulla Piikan kanssa hyvin samat mietteet. Hormonaalisia en haluais, kokemukset tosin pillereistä jo monen vuoden takaa, mut ainakaan sillon ei sopinut. Menee pää niistä sekaisin. Hormoonikierukka tai -kapseli saattais tulla kyseeseen, mut täytyy nyt miettiä. Joku pitkäaikainen kuitenkin. Kortsuilla ollaan menty vuosikaudet, ennen raskauksia ja raskauksien välissä, kunnes ruvettiin kakkosta yrittämään. Mut sekin on aika tympeetä hommaa niiden kumien kanssa puljata...
Mulla alko menkat 11 kuukautta esikoisen syntymän jäljeen ja imetin vielä silloin. Imetystä jatkui puolitoistavuotiaaksi ja tämä joulukuinen oli silloin jo kyydissä. :)

Ai pirulauta hyvä kun Eliza mainitsit tuon migreenin, enhän mäkään voi enää yhdistelmäpilleriä käyttää. Olin jo kerennyt unohtaa asian, kun ei ole ollut tuo ehkäisy hetkeen ajankohtainen, ja viimeksi ennen raskautta käytin kumminkin Yazia. Mulla oli ennen raskautta ollut kaksi kivutonta migreeniauraa 5 v välein enkä jostain syystä ollut älynnyt niiden takia vielä lopettaa. Nyt raskaana ja imettäessä on kuitenkin tullut vaikka kuinka monta kohtausta, ja kyllä se on nyt selvä etten voi enää yhdistelmäpilleriä käyttää. Harmi, koska Yaz sopi mulle hirmu hyvin.

Mua houkuttaisi kanssa nuo luomukeinot nyt raskauksien välissä. Sitten tokan vauvan jälkeen pitää katsoa uudestaan mitä käytetään. Minipilleri tai kierukka ei ainakaan yhtään innosta... Pitää jutella jospa tuo ukko lämpenisi vasektomialle.

Mangustimamma mulla oli ennen minipillereitä kans yhdistelmät ja mun oma lääkäri joka on todennu migreenin kirjoitti mulle niihin reseptin! Sit ku muutin turkuun niin vasta sit vaadittiin vaihtamaan minipilleriin vaikka noi yhdistelmät oli tosi hyvät mulle.. Muistaakseni se oli meliane tms nimeltään mitä söin..

Takaisin