Raskaudesta ja synnytyksestä toipuminen

Mulla kesti 5vko jälkivuoto. Ensi viikolla olisi jälkitarkastus ja pitäisi puhua ehkäisystä. Esikoisen aikana minipillerit toimivat hyvin imetyksen aikana. Nyt kai pitäisi miettiä jotain muuta vaihtoehtoa, koska meidän lapsiluku taitaa olla täysi. Jotenkaan ei vain kierukka saati kapseli innosta. Pelkkä ajatus kapselin työntämisestä ihon alle ällöttää. :sad001
 
Itellä on jälkitarkastus maanantaina enkä ole yhtään miettiny koko asiaa vielä..
 
967f5029e6d116479a907d3d495d490b


HS 14.1.2017
Palstalla oli aikaisemmin juttua että ei oikein oo ohjeita tuohon vaivaan löytynyt, mutta tuolta ainakin löytyy linkki oppaaseen!
 
Voi perse! Mulla tais alkaa menkat nyt jo.. Oli nimittäin viikko taukoa jälkivuodosta ja nyt tänään vessassa käydessä oli verta paperissa.. Ja oon tänään ollu kiukkunen ku ampiainen taas niin enemmän viittaa menkkoihin..
 
Mullaki pari päivää sitten alko, huomenna 7vk synnytyksestä. Pari-kolme viikkoa sitten loppui jälkivuoto. Ei oo kyllä ollu ikävä menkkoja :dead:
 
Mä oon nyt pari kertaa heränny aivan jäätävään ylävatsakipuun, tuntuu kuin joku istuisi vatsan päällä. Onko kyseessä mun erkaantuneet vatsalihakset vai mikä? Sattuu niin ettei meinaa happi kiertää eikä löydy asentoa mikä olisi hyvä.
 
En usko, kipu ei ole paha mutta sellainen keskivaikea menkkakipu ja tosiaan ylävatsa ja sivut, ei kohdun kohdalla. Veikkaan ite noita lihaksia mut tosi epämiellyttävä tunne ja kipeä tietty.
 
Ei mulla ainakaan vatsalihasten erkauma satu. Mulla on nyt rakoa n. 1cm ylhäältä napaan. Ei sitä huomaa muuten, kuin kokeilemalla ja siinä, ettei tukea ole keskivartalossa yhtä paljon kuin normaalisti. Mutta en sitten tiedä miten se sit muilla tuntuu...
 
Minulla menee kaksi sormea täällö hetkellä masulihasten väliin eli erkaantuna on..ja olen kans ihmetellyt mahakipua, välillä tuntuu ylempänä, välillä nivusissa ja välillö ihan selkeetä menkkakipua. Ja aina välillä kun liika rehkinyt tulee hieman veristä vuotoa ja pientä hyytymä mikä on minusta tosi pelottava koska kyseessä ei ole menkat. Kävin gynellä eikö mtn syytä vuotolle löytynyt, ultrasi kohdun ja munasarjat ja totesi vaan ettei menkat kun limakalvo niin ohut. Sektiosta nyt 11 viikkoa
 
Mä oon epäilly kivun syyksi siis kramppaavat vatsalihakset. Oon yleensä heränny kipuun ja nukkuma-asento on ollut sellainen et varmaan pitänyt jännittää lihaksia pidempään. Kohta on jälkitarkastus niin juttelen asiasta siellä. Ärsyttää vaan kun on niin kipeä ettei tiedä miten päin olla
 
Hitto unohdin sanoa tosta lonkasta! Mulla siis edelleen tuntuu välillä että menee pois paikaltaan lonkka ja se vaikeuttaa huomattavasti kävelyä.. Tänään oli jälkitarkastus ja piti sanoa siellä siitä..
 
Kaikilla vatsalihakset erkaantuu raskauden aikana. Ongelma siitä tulee, jos eivät palaudu ajallaan takaisin. Tavallisia vatsalihasliikkeitä ei saisi tehdä ennen kuin erkauma riittävästi palautunut.
 
Numea meet selinmakuulle, polvet koukkuun ja nostat ylävartaloa. Silloin pystyy tunnustelemaan paljon rakoa on suorien vatsalihasten välissä.
 
Hmm pari viikkoa sitten neuvolassa multa katottiin pissanäyte ja siinä oli vähän proteiinit koholla ja sanottiin että katsotaan uudestaan jälkitarkastuksessa. Nyt oma terkka oli kuitenkin pois, enkä muistanut sitä lääkärin aikana. Katsoin sit itse sen jälkeen (meillä terkka aina katsoo sen), ja näytti siltä et ois vähän koholla. Mitähän toi tarkottaa, kun ei kuitenkaan ollut mitään raskausmyrkytystä... Täytyy laittaa varmaan terkalle sähköpostia.
 
Kiitos Tuhlaajatyttö!

Tuntui olevan sentti, pari. Mun suurin pelko on ettei vatsalihakset palaudu enkä pääse harrastukseni pariin. Muutenkin yllätyksekseni henkisesti todella rankkaa tämä raskaudesta ja synnytyksestä palautuminen. Kroppa ahdistaa ja pelkään kohdun laskeumaa ja tuota vatsalihasten erkaumaa.
 
Mä pelkään kanssa ihan hirveesti et maha lihakset ei palautuu ikinä ja silloin halusin korjausleikkauseen ja suostuuko kunnallinen edes leikkamaan..ja ei se leikkaus kyl kivaa olisi :angry1 oon nyt vähän tehnyt syvia mahalihalsi että aina imettäessä hengitän mahalla et maha tulee ulos ja menee sisään. Joka päivä on alamaha särkyä ja selkäsärkyä, onko kellään muulla jatkuvasti jossain särkyä? Sektiosta kohta 12-viikkoa
 
Senni, selkäsärkyä on. Välillä vatsakin ilmoittelee itsestään, nyt sektiosta yli 6vkoa. Selkäsärky varmaan ainakin johtuu kyljellään imettämisestä.
 
Mä oon ainaki kipee kokoajan vaikka ei mitään sektiota tehty. Selkä ihan romuna, mies joutuu auttaa ylös sohvalta, sohvalla en istu jos hän ei oo kotona... Polvet turvonneet ja eivät tahdo kantaa... Maksimilla menee särkylääkkeet, pitänee jt ssä valittaa jos pääsis vaik selän magneettiin. Se on se välilevytyrä joka ei oireillu raskaana yhtään mut kivut palas kun vauva synty. Pakko yrittää kävellä päivittäin, se helpottaa kipua. Istualtaan imetys pahentaa. Imetän paljon kyljellään sängyllä mut siinä se huono et vauva nukahtaa ja imee imee imee ja suu täynnä maitoo eikä nielaise ja sut vetää henkeen...
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top