Raskaudesta ja synnytyksestä toipuminen

Mul oli hormoonikierukka, se oli kiva ku menkat jäi kokonaan pois. Mietin itekki sitä, jos sen laittattais.. Maksaaks sterilisaatio?
 
Kyllä maksaa, jossain päin Suomea ainakin 160e tienoilla. Ehkä kokeillaan sitä hormonikierukkaa, saahan sen pois jos tulee sivuvaikutuksia.. pitää keskustella miehen kans vielä.
 
Mulla huomenna jälkitarkastus. Mies tulee mukaan, kun on vauvan lääkäri samalla. Ehkäisystä täytyy meidänkin jutella, jotain mahdollisimman pysyvää ratkaisua tässä haetaan, kun lapsiluku on täynnä. Eli strerilisaatio tai mahd. hormoonikierukka. Pillereitä en haluu, koska mun pää ei tykkää niistä. Toivottavasti on mukava lääkäri, täällä ne vaihtuu vähän väliä.
 
Meidänkin neuvolassa lääkäri vaihtuu tiuhaan, käy vissiin kahdesti kuussa lääkäri ja aina riippuu siitä kenet sinne määrätään milloinkin..
 
Mun terkkari olikin yllättäen sitä mieltä, että ei välttämättä tarvitsekaan vuotta odottaa sektion jälkeen ennen seuraavaa raskautta. :wideyed: Tänä perjantaina jälkitarkastus ja aion kysyä asiasta vielä. Näillä näkymin ei kuitenkaan olla aloittamassa kumia kummempaa ehkäisyä väliajaksi. Kakkosen jälkeen mietitään sitten uudestaan. :)
 
Mun terkkari olikin yllättäen sitä mieltä, että ei välttämättä tarvitsekaan vuotta odottaa sektion jälkeen ennen seuraavaa raskautta. :wideyed: Tänä perjantaina jälkitarkastus ja aion kysyä asiasta vielä. Näillä näkymin ei kuitenkaan olla aloittamassa kumia kummempaa ehkäisyä väliajaksi. Kakkosen jälkeen mietitään sitten uudestaan. :)

Mulla vähän niinku sama tilanne. Aattelin että jos tossa kesällä jo alottais yrittämään kakkosta kun meillä neuvolassa terkka sanoi että sektioiden välillä ois hyvä olla se vuosi.. Eli jos kesällä tulee raskaaksi uudestaan niin menee sit yli vuoden sen ekan sektion jos toistamiseen joutuu sektioon.. Ja ite kans mietin tota ehkäisyä että kierukka pitäis olla mut hormonit sekottaa kaiken ja täällä eka kuparikierukka ilmainen mutta siinä on niin paljon niitä muita juttuja että taidan jättää väliin.. Vaikka siis ei olis paha ns testata sitä kierukkaa kun ilmaiseksi saa sen..
 
Meille yritettiin kovasti jälkitarkastuksessa tyrkyttää ehkäisyä mut sanoin et lapset kyl hoitaa tän puolen nyt. Ei oo vauvan synnyttyä edes nukuttu samassa huoneessa kuin 2 yötä . Tai no sairaalassa nukuttiin perhehuoneessa yhdessä
 
Tänään jälkitarkastus. Kaikki kunnossa, ja lääkäri oli sitä mieltä että pitäisi olla vähintään vuosi ennen seuraavaa synnytystä - ei siis ennen seuraavan raskauden alkua. :wideyed: Suositteli kumminkin käyttämään ehkäisyä 6 kk asti. Eli näillä näkymin keväämmällä voisi sitten jo uskaltautua yrittämään. Huisia! Tuolla nuo edelliseltä kerralta yli jääneet ovistikut jo kurkistelee veskin kaapista ja kyselee josko he pääsisi jo töihin...
 
Joo siis vuosi sektioiden välillä jos ei ole hätäsektio :) itellä sinänsä myös vähän kutkuttais pikku hiljaa alkaa miettiä pikkusisarusta tälle meidän pojalle mutta mies ei oikein ollu samaa mieltä..
 
Joo meilläkin mies epäili, että onkohan taloudellisesti liian rankka tehdä ihan putkeen. Pitää neuvotella vielä. :happy: Mun käsittääkseni jos tulee toinen synnytys vuoden sisällä sektiosta niin se on automaattisesti toinen sektio, kun nimenomaan alatiesynnytyksessä on kohturepeämän riski jos ei ole kunnolla ehtinyt parantua. Mutta en ole varma kun tuntuu että näihin aina vastataan eri tavalla kun kysyn.
 
Puhuitko sä terkkalääkärin vai gynekologin kanssa? Varmimmin tietty osaisi sanoa gynekologi siinä sairaalassa jossa aikoo seuraavan synnyttää. Ja eikös tässä nyt pikkuhiljaa ala muutenkin olla aika selvillä vesillä sen vuoden sisällä synnyttämisen kanssa? :) Vähän yli kuukausi enää, aika kiirettä saisi pitää jos ehdoin tahdoin haluaisi alle vuoden ikäerolla pukata.

Mä haluan joka tapauksessa toisen sektion niin mulle ei tuolla niin väliä. Mä lähinnä pelkään että jos raskautuu liian aikasin niin kohtu ei kestä loppuraskautta. Mun neuvolalääkärikaverin mukaan siihenkin on pieni riski jos ihan heti tulee uudestaan raskaaksi. Mutta ota tosta nyt selvää kun näemmä ammattilaiset keskenäänkin niin eri mieltä.
 
Ihan neuvolan terkka oli.. Ja kuulemma hänellä on ollut aika paljon tapauksia että sektion jälkeen käytännössä heti uudestaan raskaaksi.. Ite en kyllä uskaltaisi mut painotti tosiaan että sektioiden väli tuo aika ja sitä myös sanoi että kun se haava on vaakaan niin se kestää paremmin niin siksi ei olis niin paha tuo vuoden väli..

Pitänee kysyä kyllä vielä tuosta ku en tosiaan halua sektiota ellei ihan pakko ole.. Tosin toi terkka kyllä sanoi sitäkin että vaikka tää poika on sga niin ei ole sitten seuraavan suhteen tarkempaa seulontaa ultrassa.. Eli jos kasvu on normaalia rakenneultrassa niin mitään ylimääräisiä ultria ei kait ole sit tulossa ellei mee yksityiselle.. No onneks on aikaa miettiä ja voi vaikka kysyä ihan tyksissä sit loppukuun kese:ssa..
 
Voi vitsi! Muuten pärjäis jo ilman suojaa, mut jos tulee yllättävä aivastus, ni saattaa tirahtaa. Ei oo kivaa semmoinen ulkona :D
 
Lantiopohjan lihakset on kyllä heikot :nailbiting: myönnän etten joka päivä oo muistanu jumpata, pitäis tsempata koska ei siihe mee ku hetki!
 
Onko muilla lääkäri kokeillut jälkitarkastuksessa lantionpohjan lihasten kuntoa tai vatsalihasten erkaumaa (eli sitä rakoa).
Mulla kokeiltiin ja mietin että onko joku uusi käytäntö vai riippuuko lääkäristä.
Mulle sanottiin että vatsalihaksia ei kannata vielä tehdä ja yleensäkkin ois hyvä odottaa ainakin 3kk synnytyksestä ennen kuin rupeaa niitä tekemään.
 
Minulla kokeiltiin sitä lantiopohjalihasten voimaa ja kuulemma ei ole kauheen tiukkaa. Itselläni ei ole kyllä esim. virtsankarkailua.
 
Mulla on torstaina tulossa jälkitarkistus ja ajattelin kysyä että kattoisivat sen vatsalihasten erkauman.
Lantionpohjan lihakset on varmaan vähän huonossa kunnossa, kun unohdan niitä treenailla. ei kyllä oo ollut mitään virtsankarkailua tms oireita.
 
Ei katottu kumpakaan, eikä edes sektioarpea kurkannut..mun tietoihinki oli laittanut että synnytys mennyt hyvin, ei repeämiä vaikka mulle siis tehtiin sektio=D oli joku ulkomaalainen lääkäri. Sen verran huono maku jäi koko käynnistä että kävin yksityisellä gynellä tarkistittaa paikat
 
Mulla oli just jälkitarkastus, alapään vilkas ja sano et hyvin palautunu ei muuta. Sit kirjotti hormoonikierukka reseptin ja sano et parit menkat olis hyvä viel tulla ja sit voitais se asentaa.
 
Takaisin
Top