Raskauden viimeinen kolmannes.

Joo, Lyydia, mäkin mielummin odotan pahempaa ni en sitten koe järkytyksiä... [;)] Tai siis tiedän mitä tarkoitat. [;)] Mut nää on niin yksilöllisiä että vaikeeta kai sanoa. Synnytysvalmennuksessa kätilö sanoi että monet äidit on sanonu supistusten tuntuvan alkuun vaan menkkakivuilta ja yksikin äiti oli sanonut että siinä vaiheessa kun alko sattumaan enemmän kun mitä kokee joka kuukausi ni se oli jo 7 senttiä auki. [8|] Mahtaa olla aika hurjat kuukautiskivut sillä. [;)] Ja yks tuttu just eilen sanoi että vaikka on kome lasta synnyttäny ilman mitään kivunlievityksiä ni kaikkein kauheimmalta on tuntunu se kun lapsi ekan kerran haukkaa tissistä. [;)] Ja sen mielestä synnytyksessä oli vaikeinta se kun ne ei kuulemma päästä pois synnytyssalista ennen ku on käyny pissalla ja se pissaaminen oli sen keikan jälkeen tosi vaikeeta. [:D] Että meitä on moneen junaan. [;)]
 
Jeps, ne on vissiin sitä ilokaasua poistamassa useammastakin paikasta. No mut meiltä P-HKS:sta lähti perhehuoneet, sinne ei pääse tutustumaan eikä vierailijoiksi sallita kun isät vaan. [:-] Että mä oon jo alkanu kehittelemään kaikkia loistavia ideoita millä mut passitetaan kotiin mahdollisimman pian. [;)] Ei sillä että haluaisin mitään kauheeta vierailijarumbaa heti mut on se nyt vähän kökköä siellä maata vaa kaksin vauvan kanssa monta päivää.
 
Vaikka pissaminen tuntuu naurettavalta, mutta se on tärkeätä.

Mäkin kyllä haluan mahdollisimman nopeasti pois sieltä, mutta joutuu sen pari päivää siellä ainakin olemaan kun lääkäri katsoo vaavin vasta siinä iässä [8|]

En tiedä muiden menkkamaisista kivuista, mutta kyllä mä oon joskus ollu itku silmässä jos en oo "kerinny" heti kipulääkettä saamaan ja päässy kovaksi kivut. Mutta kyllä odotan että supistukset ovat vielä kivuliaammat [&:] Viime vuonna kun keskeytyi minulla se ensimmäinen raskaus ja lääkkeillä jouduttiin tyhjentämään niin olihan ne tavallaan supistus kivut sillonkin, tosin sain lääkettä jo varalle ennen.
 
Anskun esimerkit oli kyllä hauskoja. [:D] Joo, mun tarttee sit varmaan tosiaan odottaa jotain ihan hirveää siitä, kun mä en kärsi edes menkkakivuista normaalisti.. [:-] Joten ei oo paljon jomotukseen totuttu.

Ja miten mäkään en oo muistanu yhtään tässä muistella tota keskenmenoa ja sen kipuja. Inxun teksti "muistutti". Onhan kohtu sillon ollut tosi pieni tähän verrattuna, mutta vetäsin kaks kolmiolääke Panacodia nassuun ennen niitä Cytotecejä(samoja joilla synnytys käynnistetään) ja makasin silti kylppärissä lattialla tunteja tuskissani supistellessa.. [:-]
Mä sain tosiaan noita Cytotecejä ohjeen mukaan neljä kpl suun kautta kaks kertaa päivässä. Täältä kun lukee käynnistyksestä juttuja niin ne alottaa varovaisesti jollain ei edes kokonaisella yhdellä tabletilla tai ehkä yhdellä. [:-] Kaipa se pitää saada vähän erilailla keskenmenossa kohtu tyhjeneen...

Tää mamma on ihan hoo moilasena! Sain kaksi isoa näyttöä arvioitua tänään aamulla, vieläpä parhaimmalla arvosanalla! [:-] Nyt multa puuttuis enää yks pikku näyttö, joka on kotona näppäiltävää joten enpä vielä heitäkään jalkoja kattoon. Koitan kyllä rykästä senkin läpi niin saisin sit paperit käteen eikä mitään jäis syksylle! Se arvioiva opettaja oli vielä niin kiva, sanoi kyllä keksivänsä ajan arviointiin mulle tähän parin viikon sisään jos saan sen tehtyä, että saisin koulun hoidettua!
 
Lyydia~: Mulle laitettiin kaksi tablettia kohdun suulle, enkä mitään suun kautta. Saako kysyä että millä viikoilla olit? Mulla löyty ekassa ultrassa ja arvioitiin suunnilleen 7 viikoseksi.
Olen parasetamolille alleginen niin mulle annettiin suoraan tramalia (joka myös kolmiolääke). Lähdin sieltä kotiin yhden tramalin kanssa ennen kun oli vähän alkanu tiputtelemaan. Kyllä se kotona sitten iski kunnolla ja sängystä ei tosiaan ollut mitään asiaa pois ja ukko sai kantaa kauratyynyä sängyn ja mikron väliä [:D] Sillon pahimmissa kivuissa mietin että olisinki voinut ottaa samaa lääkettä mitä käytän menkkakipuihin, mutta oletin että en koska se lääke rentouttaa lihaksia ja silloinhan kohtu ei olisi supistellut? Meni kyllä taas vähän ohi aiheen [:D]
 
Inxu saa kysyä. [:)] Viikkoja oli 7+5 kun lähti vuotamaan, seuraavana päivänä ultra(jossa arvioitiin kehityksen lakanneen ehkä edellisellä viikolla) ja sitä seuraavana otin sit ne napit. Suositteli ottaan ne meinaan heti aamusta joten meni tohon toiseen päivään, että illaksi ois jo kohtalaisesti kivut hälvenneet ja saisi nukuttua.
Noista annostuksista ja siitä laitetaanko kohdunsuulle vai otatko suun kautta, tuntuu olevan hirmusesti erilaisia versioita eripuolella Suomea. Mun käskettiin ottaa suun kautta kun vuotoa oli jo, että varmasti parhaimmalla tavalla vaikuttaisivat eivätkä tulisi vuodon mukana pois..
 
joo oon kuullu kaikkia yhdistelmiä.. suun kautta, kohdunkaulalle ja myös sitä että laitetaan kohdunkaulalle ja otetaan suun kautta :) kait se riippuu lääkäristä.
 
No niin äipät. Kuulin tänään neuvolassa miten synnytys käynnistyy ja miten voi varautua synnytyksen alkavan viikon sisällä. Viimeistään N. viikko ennen synnytystä äidille tulee ns. pesän rakentamis vietti, jolloin yrittää laittaa kaiken mahdollisen valmiiksi. Kun tämä vaihe loppuu tulee totaalinen uupumuksen tunne. Kova väsymys eikä mikään ympärillä tunnu kiinnostavan, on hieman välinpitämätön olo. Pari vuorokautta ennen varsinaista synnytyksen alkamista tulee virkeys, joka on yölläkin. Yöllä voi herätä erittäin pirteänä touhuamaan kaiken laista ja virtaa löytyy kuin pienestä kylästä. Sitten alkaakin ns. harjoitus supistukset ja limatulpan irtoaminen. Ja jatkon kaikki varmasti jo tiedättekin. Voimakkaat erot näiden viikkoa aikaisemmin alkavissa oireissa ovat toki yksilölliset. Toisilla voimakkaammat kuin toisilla, mutta kuulemma näin se etenee. Elimistömme alkaa siis jo hyvissä ajoin valmistautua tulevaan syntymään. Tässä siis asioita, joita kannattaa seurailla jotta voi hieman arvioida synnytyksen ajankohtaa.
 
Mulla on aina ollut ihan älyttömän pahat menkkakivut. Olen joutunut ottamaan esim. Burana 800mg 3kpl muutaman tunnin sisään et kivut helpottaa... Ja näistä kun olen jollekin maininnut niin olen saanut kommenttia et eihän sulle sit noi supparit enää kovin pahalta voi tuntua... Jännityksel odotan voiko pitää paikkansa...
 
Työnnän lusikkani soppaan ja ihmettelen varovaisesti ääneen, että eikös Burana ole kiellettyjen lääkeaineiden listalla?[8|]  
 
Rauha: mehän ollaan kun kaksi marjaa [:D] täälläkin vedetty buranaa aivan tuhottomasta menkkojen aikaan. töissä kerran sitten yksi työkaveri ehdotti litalgin nimistä lääkettä (sairaanhoitaja siis). olen niin kiitollinen tästä neuvosta.. litalgin + burana 600 auttaaa.. ennen syöny 3 pv buranaa ja nyt menee kerran tuolla.. mulla ainakin gyne kirjotti noita mulle kun vaan pyysin.ps. nuo ovat virallisesti virtsatie kipuihin, mutta monella todistettavasti toimii menkkakipuihin myös.[8|]

miiuhoo: niin nyt raskaana ollessa on kiellettyjen listalla.. vai mitä tarkotit?
 
miiuhoo: Raskauden aikana juu mut ei menkkojen [;)] 
 
Mulla pillerit helpotti sillon menkkakipuja mut sit kun lopetin niin harvemmin selvis ilman särkylääkettä...mut ne kivut kesti vaan sen ekan päivän ja sit sai olla taas ihan niinku ei olis mitään [:)]
 
Mie vähän pelästyin kans tota buranan syöntiä raskauden aikana [;)] Mutta työ varmaan tarkotitte just menkkojen aikaan.

Pitääkin ruveta seurailee,että käykö tuo Brisin neuvolajuttu synnytyksen käynnistymisestä toteen. [8D]
 
siis menkkakivuistahan me puhuttiin.. tai lähti joo supistuksista mutta menkkakivuista puhuttiin buranan kanssa... minä ainakin.. täällä ollu ihan lääkkeettöön raskaus allegian takia..
 
Juu [:)] no tuohon aiheeseen kommaan,että itsekin söin hurjast buranaa,kun oli menkkakivut niin kovat.
13-14.vuotiaan hankin e-pillerit,koska ne kuulema vähensi kuukautiskipuja ja niinhän ne teki.
 
Juu siis Buranaa menkkakipujen aikana, ei nyt raskaana.
Ja muutenkin kun takana 2 kertaa murtunut jalka niin kipulääkkeitä on syöty ihan tarpeeks. Sen takia harmittaa ettei nyt raskauden aikana otetut panadolit auta yhtään...
 
Täällä kanssa ollut nyt muutamana yönä sellasia menkkamaisia jomotuksia... Mut muuten ei oikeen oo mitään merkkejä et ipana olis ulos tulossa. Inhottavaa vaan kun ei noilta jomotuksilta oikeen saa nukuttua. Ja mullakin tosiaan aina olleet noi menkkakivut sellasia et niihin on joutunu ottaan melko paljon buranaa et on pystyny edes jotenkipäin normaalisti olemaan ja toimimaan..
 
Ihan pakko tulla tänne "avautumaan". Mulla on alkanu kotonakin paineet nousemaan ja nyt sitten päätin rohkaistua ja soittaa äippä polille, vaikka maanantaina on kontrolli siellä. he sitten yhdisti synnytysosastolle josta neuvoksi että iltapäivällä mittaa paineet uudestaan ja rauhallisesti nyt ottaa kotona [&:] taitaa kypsytys lenkki siis jäädä tältä päivää [:'(] heti jos huonoa olo niin pitäis ottaa yhteyttä sinne uudestaan.. kyllä vähän jännittää että kestääkö viikonlopun yli [8|]
 
Takaisin
Top