Raskauden viimeinen kolmannes.

Tää on just tällasta,kun ei yhtään tiedä millasia ne on ja sitten miettii,että onko nämä nyt niitä vai ei..ja just ettei tulis väärää hälytystä ja tarvis turhaa lähteä tunnin matkaa sairaalaan. [&:]
Rankkaa ensisynnyttäjän tietää..
 
Mä ainakin uskon siihen, että ei se vauva sieltä niin helpolla tule, että tosipaikan tullessa supistuksista vielä miettis, että kyllähän nää hyvin kestää mutta pitäiskö lähteä. Se kipu on kyllä sit varmaan sellasta ettei tartte kahta kertaa miettiä lähteekö laitokselle vai ei. Säännöllisyydestäkään en vielä arvelis mitään. Ja mitä huhtikuisiakin on seurannut, niin väli tosiaan tihenee ja supistuksen kesto pitenee.. Kyllä noiden mammojen jutuista päätellen ainakin suurinosa oli sit oikeasti jo supistuksen tullessa joutunut konttaileen tms kun sattuu niin paljon. Että täälläkin kun eilen supisteli ikävästi, mutta hyvin kesti ne niin en ajatellutkaan niiden olevan lähelläkään "oikeita".. Onhan poikkeuksiakin, mehän ei kaikki olla samanlaisia. Että ei välttämättä edes tunne supistuksia, vaikka ne on jo oikeita, mutta eiköhän toi kovin harvinaista..
Joten kliseeseen uskon, että "kyllä sen sitten tietää", eikä tartte miettiä.
 
Oon samaa mieltä Lyydia~:n kans, että kyllä sitä sitten huomaa, kun ne supistukset on niitä "oikeita" supistuksia. Mitäpä sitä mieltään vaivaamaan asialla, joka kyllä varmasti varmistuu ajan kanssa.
Tokihan sitä miettii ja pohtii ja ehkä toivookin jo että ne oikeet supistukset alkais, mutta itsekin erilaisten supistusten analysoinnin jälkeen tulin siihen tulokseen, että oikeet supistukset on sitte ku oikeesti sattuu ja kunnolla [:D]. Olkoon muut supistukset sit harjotussuppareita [:)].

Ja ainahan sitä tosiaan voi soittaa synnärille, jos jokin mieltä askaruttaa.
 
Joo, näin mäkin oon aatellu että kai sen sitten tietää. [:)] Rupes vaan sen vieraan neuvolatädin päivittelyt vaivaamaan kun se oli ihan kauhuissaan kun kerroin siitä viime viikkoisesta (siis kun luulin saaneeni jonkun mahataudin ja ravasin vessassa tuskanhiki otsalla nojailemassa polviin ja mahaa poltteli)... Kysyi että "Kävitkö laitoksella?" "no en..." "Kai sä edes soitit sinne?" "No en...". Ja sitten se paasas siitä että kun kohdunsuun tilanne on kuitenkii tällee edistyny ku mulla (?) että kyllä nää pitäis ottaa vakavasti. [8|] No joo, ei mulla kyllä oikeesti oo vielä kertaakaan ollu semmonen olo että pitäis oikeesti lähtee tai olla edes yhteydessä mihinkään mutta tossa aamuyöstä sitä pohdiskelee aina kaikenlaista. [;)] 
Yks kaveri just sano että "jos oltais jääty kotiin odottamaan supistuksia ni se olis syntyny autoon..." ja ne asuu tässä lähellä eli sairaalaan ei oo edes pitkä matka. Kun pääsivät synnytyssaliin ni vauvan pää oli jo puoliks pihalla ja ensimmäiset supistukset tuli oikeesti vasta sairaalan parkkipaikalla. [8D] Eli jollain tää vaan tapahtuu vähän nopeammin. [;)]
 
Niinhän me kaikki ollaan erilaisia, paras kuunnella itse omaa kehoaan ja toimia sen mukaan [:)]
 
Unohdin mainita eilisestä käynnistä sen,että välilihan leikkausta ei kuulema tehdä enää melkein ollenkaan,ainakaan kotkassa. Tosi harvoin,kunnon hätätapauksissa,muuten siis ei. [:-] Kiva kun kaikki lopetetaan. -Ilokaasu,perhehuoneet (On jo!) ja sitten tuo välilihan leikkaus.
 
Lohjalla ei myöskään kovin herkästi tehdä episiotomiaa joka on siis aivan loistava juttu! En haluaisi sitä tosissaankaan. Mutta pakkotilanteessa kuulemma leikataan. Ja kysyin toki, mikä se pakkotilanne on. Ja se oli se, että jos näyttääsiltä, että lähtee repeämään pahasti, niin tehdään pieni nipsaisu, ettei lähde repeämään peräaukkoa kohti. Enpä kyllä kieltämättä haluaisi revennyttä p-aukkoa... olispas kiva käydä p...alla sitten [:o]
 
Enpä kyllä kieltämättä haluaisi revennyttä p-aukkoa... olispas kiva käydä p...alla sitten


[:D][:D] Anteeks tuo rupes naurattaa,mutta totta tosiaan haluisin itsekin olla kykeneväinen tuohon samaiseen touhuun synnytyksen jälkeenkin. Että mielummin leikkais sitten pienen,ettei repeis. Mä olen niin pienikokoinen,että varmasti ratkeen. Mein äiskä ratkes kanssa,mutta se tais johtua siitä kun mä tulin niin vauhdilla [;)][:D]
 
ALKUPERÄINEN: Babaytoy

Unohdin mainita eilisestä käynnistä sen,että välilihan leikkausta ei kuulema tehdä enää melkein ollenkaan,ainakaan kotkassa. Tosi harvoin,kunnon hätätapauksissa,muuten siis ei. [:-] Kiva kun kaikki lopetetaan. -Ilokaasu,perhehuoneet (On jo!) ja sitten tuo välilihan leikkaus.


Siis ymmärsinkö oikein että Kotkassa ei saa ilokaasua??? [>:]
 
Inxu Siis vielä siellä saa,mutta sitä ollaan ottamassa pois käytöstä,en tiiä sitten milloin mutta perkule.. [&:]
 
Jos oikein muistan,syy liittyi kätilöihin.
Eli kun se vehje on päällä ja mammat imppailee sitä niin sitä kaasua erittyy huoneeseen ja vaikuttaa kätilöihin,jotkut saavat hengitysvaikeuksia siitä ja se ei ole hyväksi kuulema heille ,-Joo mut entäs ne äidit,kun ne varmaan eniten sitä tarvii? mutta juu. Ja sitten tää kätilö heitti läppää siinä vielä,että "Sen takia me ollaan siis niin ilosia [;)]"

Tosiaan,jollain kätilöillä on joku astma tyyliin tai se muutenvaa vaikuttaa huonost heihin. Tiedä häntä.

Olispa nyt toivottavasti vielä saatavilla,kun minä sinne meen.
 
Käsittääkseni myös Jyväskylässä on luovuttu ilokaasun käytöstä. Jee, tässä tapauksessa onneksi asun nykyään täällä Lohjan sairaalan alueella [:D]
 
Mun ymmärtääkseni siitä ollaan luopumassa pikkuhiljaa joka paikassa...nimenomaan noiden haittavaikutusten takia mitä henkilökunnalle tulee. Kun uloshengittäessähän ilokaasun melkein kaikki ainesosat poistuu elimistöstä ja jää huoneilmaan ja aiheuttaa jos ja vaik mitä. Kuulemma.
 
Mua ei henk. koht. häiritse kun en siihen meinannut koskea muutenkaan. Pelkään et tulee huono olo ja alkaa oksettaa...en taho kokeilla! En kyl montaa muutakaan juttuu, et jos koittas vaan kestää ne kivut läpi...saa nähdä.
 
Ainiin, veljenvaimo vinkkasi et on sit hyvä varata kotiin jotain laksatiivia ja melkeinpä käyttää synnytyksestä asti...voi olla aika tuskaista tuo isommalla käynti jos on vähänkin tiukalla jos on paikat kipeet.
 
en itsekkään siihen ajatellut koskea, mutta tuntuu törkeältä ottaa yksi "kivunlievitys" pois.

meille selitetiin jorvissa että ei se ilokaasu kaikille toimi ja se riippuu hengityksestä suositteleeko ne edes sitä. jos liian tiuhaan puuskuttaa niin saa liikaa sitä ja tulee huono-olo, mutta jos pystyy hengittämään jotenkin edes rauhallisesti niin se on hyvä.
 
Mä en kyllä usko saaneeni vieläkään esimakua mitä ne supistukset oikeesti on, vaikka synnärilläkin kävin kipeiden tiheiden supistusten takia kun oli 35+1. Sillon menin kun käskettiin viikkojen ollessa siinä rajoilla vieläkö esteltäisi. Supistuksiin tarttin jo lämpöpussin, kävelyä, keinuttelua ja silti veti jo vähän kyyryyn ne supistukset, mutta en usko sen kivun silti olevan lähellä mitä se sit oikeesti on. Mä olen vaan niin "pessimisti"(ei ehkä oikea sana tähän), että jos nyt supistelee vähän kivuliaasti, mutta pystyy olemaan vielä aivan hyvin kotona eikä supistukset vedä kaksinkerroin ja taju meinaa lähteä niin en laskisi esimauksi. [:D] Jo tulis heitto persiilleen kun ne "oikeat" alkaa. Totuttais ittensä näillä "esimauilla" pikkusen liian lieviin.. [:D] Nää on taas omia mietteitä ja jorinoita, voi jättää ihan suosiolla omaan arvoonsa jos jotakuta sylettää mun ajatukset. [:)] Enkä halua loukata ketään. Ehkä mä tällä tsemppaan itteeni niihin synnytyssupistuksiin, että ne on sitten kaikkea muuta kun kivaa, ja jos nyt jo käy kipeää ni tää on vaan mukavaa olotilaa siihen verrattuna. Eipähän tule niin paniikkia kun jos olisi ajatellut hieman ilkeista harkkarisupistuksista  saavan jotain oloa mitä tuleman pitää ja sit kaikki paljastuu niin totaalisen paljon pahemmaksi. En usko muksun kokosen jöötin tulevan ihan pikkusäryllä ulos.. [;)] Nää mun ajatukset varmasti juontaa juurensa siitä, että muutenkin ajattelen kaiken niin pessimistisesti ettei sit pety.. [;)][:D]
Mutta minäkin toivon, kuten Ansku, että jospa nää sentään pehmittelis paikkoja ni ei tarttis pelätä sitä mun unen toteutumista: painajais tohtori-Kiminkistä ja sen toteamaa "sentti auki" kun on kärvistellyt tuskissa jo vaikka kuinka kauan. [;)][:D]

Juu, kyllä vain kuten miiuhoo sanoi, ei Jyväskylässäkään enää ilokaasua. Tosin taas pakko heittää huhtikuiset ja muidenkin synnytyskertomukset tähän lukeneena, että aika moni on sanonut sitä ihan turhaksi ja hankala tajuta missä vaiheessa sitä pitäis imasta että hyödyn saisi. Tääkin on kyllä varmaan niin ihmisestä riippuvaista, jollekin se voisi olla tosi iso lievitys! No, mun on turha miettiä kun sitä ei jokatapauksessa saa. Isäntä kyllä ois tahtonu kokeilla. [:D] Sitä harmittaa.

mimmun veljenvaimon vinkkiä täällä varmaan ainakin noudatetaan. Ei tosiaan ehkä kiinnosta yhtään joutua jänkäämään isompaa kun on muutenkin paikat kipeenä.. [&o] Toivoo vaan, että tulis mahdollisimman helposti. [:D]

Toi on kyllä munkin mielestä tosi hyvä juttu, että ei joka puolella enää tehdä niin "automaattisesti" sitä välilihan leikkausta. Kiitos miiuhoon joskus laittamien linkkien tajusin, etten minäkään sitä kyllä ihan ensimmäisenä halua. Kun siitä tulee aina toisen asteen repeämä eli menee lihakseen saakka. Jos ei miiuhoo ois linkkeja laittanu ni tää mamma ois ihan kaikesta tietämättömänä mennyt ja luullut, että kaikki repeämät on pahempia kun välilihan leikkaus. Kiitos siis vielä miiuhoo! [:)]
Mä olen jostain syystä siinä uskossa, että Jyväskylässä tuo välilihan leikkaus vielä aika herkästi tehdään, yhtään en ole varma. Toi on ihan mutu-tuntuma, mutta se on tullut siitä kun lähiaikoina synnyttäneistä kavereista kaikille on tehty se.. [&o] Pitää muistaa täyttää toi esitoive-lappu vai mikä lie, ja kertoa siinä etten sitä tahdo kun kanssa pakkotilanteessa.

Tää mamma on niin hermo pinkeenä noista koulujutuista. Nyt en aherra enää yhtään! [:'(] Nostan kädet pystyyn!
 
Pakko vielä sanoa tohon supistelu asiaan, että en tosiaan tahdo tolla aiheuttaa mitään pahaa mieltä tai närää. Tuli aika kärkkäästi ehkä toi kun uusiks luin hermojen tasaannuttua tosta koulustressistä.. [&o] Tosiaan uskon ajattelevani noin oman luonteen takia ja jokainen varmasti sitten itse omassa kropassaan tietää mikä on kivuliasta ja millon tulisi lähteä. Tai sitten tosiaan soittaa sinne synnärille. Se miten kestää kipuakin on niin yksilöllistä.

Tää lähtee kohta tulostamaan papereita huomista näyttöä varten kirjastoon. Sit ei voi enää huomiselle mitään. [:)]
 
Se oli sit viimonen perhevalmennus, koin kyllä ehket kaikkein tärkeimmäks ja parhaimmaks.
Käsiteltiin imetystä (jota itse kovasti miettinyt ja pohtinut ja mieltä vaivannut), seksuaalisuutta synnytyksen jälkeen, kuten eri ehkäisymenetelmistä yms. Lapsivuodeaikaa ja synnytyksen jälkeistä masennusta. Oli kyllä tosi hyvä ja tiivis tietopaketti kaikin puolin. Nyt sitä on taas aavistuksen verran fiksumpi [:)]

Tosta välilihan leikkauksesta, tuollakin sanottiin, että nykyään sitä tehdään aika vähän, mutta kuitenkin jos tilanne vaatii niin se tehdään. Parempi pieni, helposti hoidettava haava, kuin pahasti revenny pitkäaikainen repeämä.

Ja myöskin kannatan tuota Mimmu86 veljen vaimon suositusta vatsanpehmikkeiden käytöstä, perhevalmennuksessakin siitä oli puhetta että se kantsii.
 
Urghh,kun taas tuota selkää jomottaa [&:] Ei onneksi mitenkään pahasti.
Kiva sateinen keli tuolla. Masentava sää,mutta ei kuitenkaan masenna.

Aattelin pitää pyykkipäivää tänään,kun sain toissapäivänä niitä vauvan vaatteita lisää niin niitä olen pessyt,eilisestä asti. En tiiä oikee mitä tässä sepittäisi,tuntuu että täällä on aika hiljaista [:)]

hmm,juu [:D] oon aika sanaton tänään näköjään.
 
Takaisin
Top