Raskauden viimeinen kolmannes.

Mie ajattelin sen tutin mukaan ottaa ihan varmuuden vuoksi,mutta tutin käyttöähän ei suositella,ennenkun imetys on alkanut kunnolla sujumaan. Kyllä silleen ajattelin sitä tutin käyttöä,mut vauvastahan se on loppupeleissä kiinni huoliiko sitä ollenkaan. Mulla on 3 tuttia hankittu ja yks on semmoin ensitutti. Imetystä ihan siihen rajaan asti,eli 6kk ellei sitten siihen asti kun kiinteää ruokaa voi alkaa syöttää. 4kk lähtien noita purkkiruokia ja kyllä siinä varmasti pumppailen rinnasta maitoa,että saa sitten sitäkin,mutta sen itse imettämisen oikeissa rajoissa,ettei sitten opi siihen,että tissiä saa ties kuin kauan vielä. [:D]
Sillee,ettei tarvis imettää enää kun on vuoden ikäinen.

Kaverin lapsi on varmaan 1,5vuotias. Imeskelee tuttia ja juo vettä/maitoa tuttipullosta ja syö purkkiruokia,ja näitä pienille tarkoitettuja puuroja/vellejä yms. Niillä tämmöin käytäntö,mikä on minusta ihan hyvä ja itsekin pyrin siihen,mutta se tutin käyttö riippuu ainakin vauvasta. [:D]
 
Olipas viikonloppu... Vain päikkäreillä ja kävelyllä oli hyvä olla. Ihme olo. Ei sattunut, oli vain hankalaa ja ajoittain huonoa oloa.
Ja mukula mutkusi mahdottomasti.
Nyt neuvolassa sanoi, että muksu oli laskeutunut! [:D] Ei tartte lenkillä pelätä vesien menoa! Olokin on parempi. Ilmankos mukula pyörii, kun tekee poislähtöä!
Tosin viikonloppuna vielä näytti, että aikoo käyttää varauloskäyntiä  kun oli vatsa taas ihan pyramiidina![:D]
Nyt tuntuu kylkiin pistävän... Vaivasta toiseen...

Tilasin tutin, vaikken tiedä yritänkö sitä edes tarjota. Siinä lukee Äänenvaimennin [;)]
Siskon poika ei tutia edes huolinut ja hyvin meni ilman. Sormet hakeutuivat jossain vaiheessa suuhun, muttei haitaksi asti. En muista huoliko kuitenkin pulloa...
Imetystä en mitenkään odota, mutta pitäähän sitä yrittää. Tosin sen saman tavaran voisin tarjota pullostakin. Voisi iskäkin osallistua!

Tekis mieli painua takas ulos ruopsimaan pihaa... Aivan ihana ilma! Käskettiin vain lepäillä vähän enemmän, kun oli vedet vähän vähentyneet...
 
Pah, enpä mä ikkunoita kokonaan pystyny pesemään, ulkopuolella tarttis olla joku jakkara et ylettää, joten jää ne kiikkumiset sit miehelle. Ja se tuo töistä jonkun jakkarankin..

Tutti.. Olen ostanut kanssa vähän niinku varoiks. Kaks/pakkaus sellasia 0-2kk tutteja. En työnnä sitä "automaattisesti" muksulle, vaan sit jos siltä tilanne näyttää.

Imetyksestä. Haluan imettää, mutten kyllä usko täysimettäväni ainakaan enää puolen vuoden jälkeen. Ja kokonaan se on taatusti loppunut vuoden ikäisellä. Mulla ei ole kyllä kun yksi tai kaksi kaveria täysimettänyt sen puolivuotta. Muuten on annettu joskus 4kk eteenpäin sitten jo pikkuhiljaa jo muutakin, mutta kuitenkin siis myös imetetty. Nämä on taas näitä etukäteen pohdittuja, saa nähdä mikä tilanne sitten on. [:)]  Ja makuasiahan tämä sitten on, mutta mun mielestä on on aika kamalaa tuo Mimmun mainitsema 3v joka käy vielä tissillä. [:-]

Tuttipullosta ja tutista tahtoisin vierottaa sitten kuitenkin aika ajoissa, se millon vieroitus sitten alkaisi, on vielä vähän hakusessa. [:)] Mutta ei siis 2v olis enää tarkotus niitä lutuuttaa. Nokkamukiin voisi ainakin siirtyä heti kun muksu sellasen kanssa pärjäisi. Tutin vierotuksessa on lähes kaikilla kavereilla toiminut jokin eläin syynä. Esim oravan poikaset tarvitsevat tms. Ja minulta on tutti vierotettu niin, että meillä oli sillon lehmiä(ihan maalta olen [:)]) ja sopivasti oli pieni vasikka. Äiti sanoi vasikan olevan hieman kipeä, ja se saattaisi ilahtua minun tutista. Olin samantien lyönyt punaiset pienet kumpparit jalkaan ja marssinut navetalle viemään tutin, ja sen jälkeen en ollut kysellyt sen perään ollenkaan. En ollut tainnut edes puhua oikein sillon vielä, joten alle 2v suurinpiirtein minäkin olen sitten ollut.
Ruuasta muuten, olen ajatellut tehdä sitten itse jotain perus peruna-porkkana ym soseita. Samoin sitten kun voi jo sellasia "möykyllisiä" soseruokia antaa, niin lapsi kai voi kyllä siinä vaiheessa jo syödä samaa ruokaa kun mekin, muussaa sen vaan sitten kunnolla(näin siis kun ruoka on siihen soveltuvaa). Kummipojan kanssa on ainakin tehty niin. Mielummin syöttäisin kotiruokaa kun mitään valmis purkkiruokia. Meillä kun ei muutenkaan syödä mitään valmisruokia kotona, vaan aina teen itse ruuan. Tietty aikuisten valmisruoka ja vauvan purkkiruoka ei ole samassa suhteessa kai ihan lisäaineissa sun muissa, mutta kuitenkin mielummin syöttäisin sitten ihan omatekemää kun valmista.
 
Ja RiinuLiinu kyllä minäkin sinuna kysyisin jotakuta ihan varulle toiseksi tukihenkilöksi jos miehestä ei sitten ole kun lähtö tulee! Siinä voi olla sitten keksiminen, että kenet saat jos sellanen tilanne tulee kohdalle!
 
Jännä, kun toiset sanoo että tuntee kun vauva laskeutuu. En olisi tiennyt, jos ei olisi kerrottu! Olo on vain mukavanpi. Kohdunkaulan lyhentymisen ja pehmenemisenkin olisi voinut tuntea, vaan enpä ole huomannut... Lantio taitaa olla myös valmiiksi väljä, kun ei liitosten väljentyminenkään tunnu... Vai enkö vain ehdi huomata, kun viipotan tuolla keväästä innostuneena! [:D]
 
Jotenki vaan tuntuu epäoikeudenmukaiselta evätä mieheltä mahdollisuus olla mukana oman lapsensa syntymähetkellä. Mutta toisaalta, itsehän hän päätöksensä tekee juomisen suhteen. Ja eihän sinne synnärille päihtyneitä ihmisiä edes oteta.

Tosta tutista, oon ostanu muutaman tutin "varalle". Mikäli alkaa näyttää siltä, että vauva tarvii jotain lohduketta, niin vois sitä tuttia koittaa. Mut jos vaikuttaa siltä että ilman tutiakin pärjätään, niin mikäpä jottei! Eipähän tarvitse sitte miettiä tutista vieroittamista tms [:)]

Imetyksestä sen verran, että aattelin nyt imettää niin kauan ku maitoa tulee hyvin, max. 1v. Muutaki ravintoo toki sit ku sallitaan. Eihän sitä tietysti tiedä, että tuleeko sitä maitoo mitenkä ja miten muuten lähtee imetys sujumaan, mut tavoitteena nyt näin ainaki! [:)]
 
RiinuLiinu ethän sinä sitä tosiaan evääkään, vaan miehesi itse jos käyttäytyy noin!

Saa nähdä miten meillä käy... Miehelle oli laitettu koulutus Tampereelle just viikko ennen LAta!! (asutaan Joensuun kupeessa..) Jospa sais tarvittaessa varamiehen tai mukula syntyis ennen sitä...Ettei tartte mukaan lähteä jos synnytys alkaakin!
 
Nimenomaan, ethän RiinuLiinu sinä sitä mieheltäsi evää vaan hän itse jos on kännissä kun lähtö tulee.
Ottaisitko miehen siis kuitenkin mukaan varahenkilön sijasta jos hän ei ole kännissä lähdön koittaessa?

Mullakin neuvolantäti oli sitä mieltä, että ainakin vähän on laskeutunut. Ja en mä mitään oo huomannu! En tunne "keilapalloa" jalkojen välissä tms. Äitikään ei ollut tuntenut, ja kaveri sanoi, että siinä vaiheessa hän tunsi kun ponnistustarve tuli! [:D] Että ei se kaikilla niin se laskeutuminen tunnu!
 
Lyydia~ ei mullakaan mitään palloa ole koipien välissä ollut missään vaiheessa eikä edelleenkään. Eikä mitään painontunnetta vaikka laskeutunut onkin ollut jo ainakin rv.26 alkaen. Onneksi, on tässä pallossa mahan päälläkin ihan tarpeeksi [:D]

Minä olen suunnitellut täysimettäväni sen 6kk, ja siitä sitten vähitellen pois jos joutuu töihinkin ehkä menemään sitten helmi-maaliskuussa. Kotiin tietty mielelläni jäisin mutta saattaapi olla että taloudellinen tilanne ei salli sitä [&o] Mutta tosiaan, jos maitoa riittää ja muutenkin sujuu hyvin niin enpä halua alkaa minkään soseiden ja puurojen kanssa leikkimään kun kerta tisseistä saa lounasta aina valmiina ja juuri sopivan lämpöisenä [:D]
 
minäkin olen suunnitellut täysimettäväni 6kk ja sen jälkeen pikku hiljaa pois myös sen takia että töihin pitäis mennä sitten helmikuussa.

kävin äsken "vauvan alenemis" toivoissa pidemmin ja reippaaman lenkin meidän nuoremman koiran kanssa. en sitten tiedä kun vihloi tuonne alapäähän että voiko se olla merkki alenemisesta, mutta se varmistuu sitten keskiviikkona. Viime perjantaina ainakin lääkäri sai pienemmän sf mitan, mutta mun mielestä se otti sen jotenkin oudosta.
 
Lyydia~ rehellisesti sanoen, en todellakaan tiedä ottaisinko mieheni mukaan synnytykseen, vaikka "sattuisikin" selvinpäin olemaan.
Ääh, alan vaan olla aika kypsä tähän tilanteeseen, joka ei tunnu muuttuvan lukuisista lupauksista huolimatta. Toki mieheni taipuvuus alkoholin kans läträämiseen oli kyllä tiedossa jo lasta suunniteltaessa, että sikäli saan tilanteesta syyttää vaan itseäni. Enkä sais valittaa ja murehtia koko asiaa, mut vituttaa tää siitä huolimatta. Jälleen kerran on vakavan harkinnan alla nyt eri suuntaan lähtemiset. On vaan hitonmoinen homma myydä asunnot ja kaikki, mut asioilla on vissiin tapana järjestyä..
 
RiinuLiinu voi, ymmärrän kyllä ettet enää tiedä ottaisitko häntä edes selvinpäin mukaan. Mutta sitä päätöstähän sun ei tartte vielä lukkoon lyödä! Etsit itsellesi nyt ainakin sen "vara"tukijan mukaan, vaikka hänestä tulisikin sitten se, joka joka tapauksessa lähtee mukaan synnytykseen!
Muistan kun viimeksi pohdit lähtöä. Luuletko, että kunnon näpäytys tepsisi mieheen, että lähtisit vaikka edes lyhyeksi aikaa pois kotoa, mutta miehelle sanoisit lähteväsi lopullisesti?
Toivon todella, että saisit jotain selvyyttä elämään, joko ilman miestä tai miehen kanssa. Se miltä parhaimmalta tuntuu..
 
Lyydia~ nämä tämmöiset "näpäytykset" on jo kokeiltu, valitettavasti. Viimeksi olin kyllä ihan vakavissani lähdössä pois.. Että en oikein tiedä enää mitä seuraavaksi kokeilisi, kun tuntuu että kaikki oljenkorret on nyt käytetty.
Sinänsä olis helpompi vaan ottaa ja lähtee ennen vauvan syntymää, mutta tosiaan kun on kaikki asunnon myymiset sitten edessä ja muuta, että en usko jaksavani heti pienokaisen synnyttyä näitä tämmöisiä asioita alkaa järjestelemään.

Taidan olla nyt vaan vähän etäisempi ja kylmempi. Ajattelin "kokeilla", että huomaisiko mies sitten kun häntä ei huomioida millään tavalla ja jätetään tavallaan kaiken ulkopuolelle, että huomaako hän mitä on menettämässä. Jotenki vaan tuntuu että hänestä on itsestäänselvää että voi kohdella minua ihan mitenkä vain haluaa, huolimatta seurauksista. Niinku oon hälle jo aiemminkin sanonut, niin jos ero tulee, niin se on hän joka jää ilman ja yksin.
 
RiinuLiinu Koita pärjätä ja teet niinkun parhaaks näät. Tunnet miehes ja tiedät mitkä keinot siihen tepsii ja kokeilet,että mikä menee kalloon.

Oon kyllä ollut tänään ihan sikaväsynyt,etten ees muista milloin viimeks näin.
Katoin telkkaria ja joskus 7 aikaa rupes silmät lipsuu kiinni ja seuraavaks heräsin salkkareiden loppuaikana ja sitä kattelin puolhuurus. Ja nukutti ihanasti,toisinkun viime yönä..ja tässä ajattelinkin,että lähen nyt nukkumaan nyt kun vielä nukuttaa.
Koska olen viimeks näin ajois käyny nukkumaan? ,- Ei mitään hajua.[8|]

Joten,hyvää yötä äipät <3
 
Äsken juilasi kummastakin nivusesta nopeasti mutta melko reippaasti. Ihan eka kerta noin voimakkasti, pienen pientä jomotusta on nyt sitten oikealla puolella nivusessa. Mitähän kipuja ne nämä nyt sitten mahtavatkaan olla?

Huomenna on sairaalaan tutustuminen, jee! Sitä odotellessa, harmi vaan että se on vasta klo 18.--> [8|]
 
Yöunet on sitten menetetty... Kai ne on supistukset, kun herättelee pitkin yötä... Nyt on aamunkin saanut kuulostella onko nämä mitä suppareita.
Voi kun alkaisikin syntymään!! Toisaalta en odota synnärille menoa ja kuitenkin haluan sen pian pois... Ei tarvitsisi jännätä meneekö miehen koulutuspäiville ja joudunko ihan yksin synnärille...
Sillä on saanut pelon pidettyä poissa, kun on ajatellut ettei joudu sinne yksin vaan mies on henkisenä tukena!
 
Täällä sama homma, jo kolmas yö peräkkäin kun supistukset herättää kesken unien, ei kiva ei kiva [:'(]
Jännä vaan että päivällä supistukset on lähes aina kivuttomia, mut yöllä sit jotain ihan kauheeta.
Jokohan meinaa pikkunen raivata tietä ulospäin, kun näin kaavamaisesti toistuu. Ja jostain olin lukevinani, että syystä tai toisesta synnytys käynnistyy monesti yöaikaan.

Mulle on tullu vähä vaikeuksia pissalla käymisessä. Eilen huomasin, että oli kuin kova pissahätä hyvänsä, niin pissa "irtoo" tosi huonosti. Aikasemmin ei oo ollu mitään ongelmaa. Saa istua pöntöllä ties kuinka kauan jotta saa rakkonsa tyhjennettyä. Voisko vauva sit jotenki painaa nyt virtsaputkee tms. silleen, että se estää sit kunnolla virtsan tulon? Muilla ilmennyt samaa?
 
RiinuLiinu: Suosittelen soittamaan neuvolaan tai äippäpolille(vielä tänään). Ei ole todellakaan hyvä jos pissa ei kulje, sun rakkos vaan paisuu ja se ei ole hyvä. Kun se kerran paisuu niin se ei tule takaisin samoihin mittoihin.
 
RiinuLiinu kokeilet sinne kotioloihin nyt sit mitä järkeväksi ja mahdollisesti toimivaksi näät! Tsemppiä!
Me mietittiin muuten eilen just miehen kanssa sitä, että mikähän siinä on, että vauvat tuntuu syntyvän öisin pääasiassa.. [:)] Tai lähtö tulee yöllä.
Ja toi pissaaminen, tarkotitko ettei vaan meinaa tulla? Vai kun mulla ainakin ollut jo hetken aikaa, että tulee kyllä mutta paine on niin olematon, että saa lirutella siellä vaikka kuinka kauan.. [:D]

Huh, ihanaa, kotona sohvalla. Kävin siellä harjottelussa vielä tänään, ei mennyt kun reilu pari tuntia. Huomenna käyn näyttöä varten siellä vielä näpyttelemässä Power Pointilla sellasen sepustuksen loppuun, ja sitä ennen on ruotsin kielen näyttö. Sit perjantaiaamuna vaan arviointiin. [:)] Mies tokas äsken puhelimessa, että alkaa olla jo aika loppu nää. Sanoin, että niin alkaa olla mammakin...

Mies oli muuten yks ilta ihana. Se yhtäkkiä saunassa tokas, että hän on miettiny sitä, kun se tulee sit kotia laitokselta kun vauva on syntyny ja se joutuu sieltä lähtee kotiin ja me jäädään sinne (ei perhehuoneita). Sano, että on sitä varmaan ihan täpinöissään ja jos on sellanen kellonaika et nukkumaan pitäis mennä seuraavaa työpäivää varten ni joutuu varmasti kuitenkin ottamaan pari yömyssyä, että on unesta toivokaan.. [:)] Voi, toinen on oikein miettinyt. [:)]
Eilen illalla se tokas yhtäkkiä, että "aattele, parin viikon päästä meitä voi olla täällä kotona jo kolme!". [:)] Ei se oo ennen tollasia päästelly suustaan.
 
Rolli10 toi oli aika hyvin kuvailtu että häpyluun liitoskivut tuntuu siltä kun jalkoja revittäis eri suuntiin. [:D] Tosin mulla tulee lisäks semmonen olo ettei ne pysy yhdessä vaan täytyy keskittyä ettei valahda lattialle spagaattiin. [;)] Eilen viimeks tuli semmonen olo koiralenkin jälkeen ja loppuilta menikii sitten huilaillessa.
 
Noin muutoin tuntuu kyllä kanssa ettei mitään tapahdu... [:-] Rv 40 pyörähti täälläkin käyntiin mut supistelut on kadonnu, olo on hyvä ja ainoa merkki näistä viikoista on noi hetkittäiset liitoskivut, joita tulee tosi harvoin sekä vaappuva liikkuminen. Yöt nukun hyvin, käyn toki usein vessassa mutta viime yönäkii kävin 10.30 nukkumaan ja heräsin 8.30 eli 10 tunnin unet (- 4 vessareissua) vetäsin. [:)] Neuvolassa täti kyllä eilen päivitteli että onpa se vauva jo alhaalla ja kylläpä mulla on kohtu pinkeenä mut mä saatan edelleen unohtaa olevani raskaana ku ei tunnu miltään.
 
Että Lyydia, ei mullakaan oo harmainta haisua että milloin tää vois syntyä... Mies just soitteli että miltä tuntuu, että onko synnytys lähellä vai varaako pöytää vapuksi tai uskaltaako sopia työkeikan Helsinkiin loppuviikoksi. Sanoin etten kyllä yhtään tiedä. Tosissaan siellä neuvolassa täti oli sitä mieltä että voisi olla lähelläkin tuo h-hetki ja oli sitten ihan kauhuissaan kun kerroin niistä viikko takaperin supisteluista. Yritti kysellä että kuinka tiuhaan tuli ja kauanko kesti mut enhän mä mitään tajunnu kellottaa kun luulin saaneeni jonkun mahataudin. [;)] Täti sanoi sitten vaan että voi olla että kun seuraavalla kerralla semmonen tulee ni saattaa olla menoa. [:)]
 
RiinuLiinu mä varmaan kysyisin jonkun varuilta tukihenkilöksi... Kun tosiaan haluaisin sinne jonkun tueksi enkä jännittää sitä että onko "tukihenkilö" ajokunnossa tai osaako käyttäytyä tai joudunko sinne ihan yksin... Kyllä kai aikuisen ihmisen pitäis osata tehdä omat valintansa silleen että tietää tekojensa seuraukset... Meijän äiti kyllä ilmottautu jo puol vuotta sitten että lähtee mun kanssa laitokselle jos mies ei kykene. [;)]
 
Ja kyllä mullakii on ton pissaamisen kanssa ollu ongelmia jo pari viikkoa. Lähinnä tuntuu siltä että on ihan kauhee hätä ja kun kiitää vessaan ni tulee vaan semmonen pikkunen liru ihan onnettomalla paineella. Pissaamisesta on siis tullu vaan iso pettymys. [;)] Aiemmin ku oli hätä ja pääs sitte vessaan ni olo oli auvoinen ja helpottunu mutta nyt vaan miettii että "no höh, ton pienen tipan takiako mä kiirehdin, kuoriuduin näistä vaatteista ja kyykkäsin...". [;)] Lääkäri sanoi että se on ihan normaalia ja odotettavaakin kun vauva on niin alhaalla ettei rakkoon vaan mahdu kun se pikkunen liru. [;)]
 
 
 
Takaisin
Top