Raskauden toinen kolmannes!!

Itse otimme pari kuukautta sitten pienen portugalinpodengon, mutta tämä vaatii aika paljon tekemistä ja hintakin on vähän päätä huimaava (harvinainen vielä suomessa) 1200 (meillä sijoitus eli maksettiin 600). Mutta erittäin terve rotu, ei mitään perinnöllisiä sairauksia.

Yksi mikä minua on kiinnostanut aina pienistä on shetlannin lammaskoira. Meillä itsellä on collie ja käsittääkseni sheltti on aika samallainen luonteeltaan, eli aivan ihana xD en tosin tiedä shelttien hinnoista. colliet ainakin jää vähän alle tonniin (n.800).

Bichon fries miten kirjoitetakaan on hyvä myös allergiseen kotiin, ainakin yhdellä kaverilla on jonka ukko on koirille allerginen. Pieni koira myös siis.

Nuo nyt tulevat ensimmäisenä mieleen, mutta käy tutkimassa http://www.tunturisusi.com/koiralinkit/roduittain.html siitä saat suoraan kenneleiden sivujakin :) ja sitten tientenkin rotujen omien sivujen kautta yleensä on pentu välitys sivuilla tietoja tulevista ja syntyneistä pentueista :) jos oli mitään apua o.O

Kleinspizistä tulee ensimmäisenä mieleen että eikös sen turkki oo aika kova hoidettava?
 
Ei noitten kleinspiztsien turkki kai sen vaativampi oo kun oikein muittenkaan... Ei sitä kuitenkaan trimmata eli ei se mikään villakoira ole. [:)] Kääpiövillakoiratkii on kyllä oikein kivoja lapsiperheissä eikä niitä tartte pitää missään näyttelyturkissa. Musta noi spitzit on kyllä oikein kivoja kaikki pienestä isoon. [:)] Ainakii kaikki mitä mä tiiän ni on tosi mukavia luonteeltaan. [:)]
Sheltit taas... No sanotaan että ei ihan mun koira kun mä en kestä sitä räkyttämistä. [;)] Ne on oikeesti usein aika kovia haukkumaan... Nyt saan kaikki shelttien omistajat niskaani mut oikaskaa jos olen väärässä. Agilityssä ohjasin yhden kauden semmosta shelttivoittoista ryhmää ja meinas pää ja korvat hajota kun kuuntelin sitä haukkukuoroa viikosta toiseen. [;)]
 
Inxu tarttee tässä välissä kysyä että eikös noi podengot oo metsästyskoiria? [:)] Tai ymmärsin joskus että ne kuuluu ajaviin mutta mitä niillä ajetaan? [:)] Mä ihan kyllä kiinnostuin jossain vaiheessa tosta rodusta mut en saanu selville että mikä niitten alkuperäinen käyttötarkoitus on.
 
Onnea vauvelille koiranhankintaa!
 
ansku81: Niitä on kolmea eri kokoa, kaikki on portugalissa metsästykseen mutta sitten koiran koosta riippuen mitä eläintä haetaan :D tjms Meillä on tuo pienin niistä, niin tuota käytettäis kanien ym pikku riistan saamiseen ulos koloista. Suomessa ovat "seurakoiria" (eli ei vaadi mitään toko tulosta tjms että valioituu), mutta oikeus osallistua vinttikoirien maastojuoksuihin ym. Itseäni kiinnostaisi tuo juoksupuoli kovasti. Pitäisi vaan juoksukaveria alkaa etsimään :) En juuri tiedä juoksuista mitään, että esim millon yleensä aloitetaan harjoitteleminen. Pitää tässä aloitaa googlettaminen :D

onko sheltit niin kovia räksyttämään? tosin mulla on spitzeistä sama kuva mutta en tunne juurikaan rotua niin sanon vain oman mielepiteeni :) kyllä se on koiran yksittäisestä luonteestakin räksyttääkö vai ei :)
 
Ok, kiitti infosta Inxu! [:)] Oon lukenu joo että niitä on kolmea kokoa ja että ovat alkuperäiseltä käytöltään metsästyskoiria mutta missään ei lukenut että mitä niillä metsästetään. [;)] Kun yks tuttu kaipaili jotain matalaa koiraa peuranmetsästykseen ja kysyi että ajaisko podengo peuraa mut en osannu vastata. [;)] Joo, eihän ne varmaan kaikki sheltit räksytä mutta meijän agilityseurassa on ainakii semmosia räksyroopeja että meinaa olla vaikeeta löytää niille ohjaajaa ku kenenkään korvat ei kestä kaikuvassa hallissa sitä meteliä. [;)] Mullakin siis vaan oma käsitys muodostunut niitten takia joita tiedän. [;)] Ja varmaan niitä spitzejäkin on haukkuvia, mä en niitä tiedä kun kolme kappaletta lähemmin eikä ne satu haukkumaan. [;)]
 
Vauveli ootko huomannu että apulassa oli parikin kleinspitz-ilmotusta? [:)] Yks tais olla jopa sijoitukseen. Ja sitten siellä oli muutenkii muutavia ihan kivan kuulosia, esim semmonen kiinanharjakoira-papillon sekoitus. [:)] Ja joku cocceri tai kingcharlesinspanieli vois sopia teille kanssa hyvin, ne ainakin on semmosia tosi lapsirakkaita useimmiten. [:)] Tietysti joka rodusta löytyy varmaan se poikkeavakin yksilö mutta en mä usko että jos koira kasvaa yhdessä lasten kanssa niin mitään ongelmaa tulee jos koira vaan on terve. Tää on just tyypillistä että joku vaan vihjasee että vois koiran ottaa ni mä rupeen tyrkyttämään kaikkia ilmotuksia ja pitämään jotain koira-omistaja parituskerhoa. [;)] Pidetään peukkuja että teille se sopiva löytyy!
 
ansku81: mäkin aloin selaamaan kaikkia sivuja ja etsimään pentuja mutta en sitten kehdannu linkittää sivuja missä ois xD mulla on paha vika että jos joku etsii jotain niin pakko etsiä kanssa ja kertoa mistä löytäis ^^  Kait mä oon vanhemmilta sen periny, kun nyt esim puhuttu ukon kanssa isompaan asuntoon muuttamisesta niin alkaa iskältä satelemaan asunto ehdotuksia :P
 
Siis kaikki vinkit ja linkit on tervetulleita. Meille tää on kuitenkin niin iso ja uus juttu. Mullei siis o koiraa ollu lapsenakaan. Miehen mummulassa oli joku iso susikoiran näkönen kuvista päätellen, heh he (tässä näkee kui hyvi mä oon perillä roduista). Eli en missää nimessä pahastu ehdotuksista, päinvastoin. Se vaan helpottaa, et kuulee vähä koirien luonteista ja just mitään räksyttäjää en viittis kyl hankkia. Kingcharlesinspanieli ja tiibetinspanieli on kans sellasii jotka kiinnostais. Mut käyn lukasee noi teitin linkit. Tattista siis vaan.[:D]
 
Inxu, kiva että muutkin työntää nokkansa toisten asioihin. [;)] Joo, mä oon kanssa varsinainen asunnonvälittäjä ja autokauppias. [;)] Ja sitten kun en vielä osaa sanoa kellekään eitä ni teen vielä ihan hulluna kaikkia juttuja, jotka ei mulle oikeastaan edes kuuluiskaan (esim. eri seuroissa ja yhdistyksissä) ja ihmettelen et minkä ihmeen takia mulle ei 24h vuorokaudessa meinaa riittää ja aina väsyttää. [;)] Nyt pitäis kyllä opetella välillä huilimaankin eikä työntää lusikkaansa ihan joka soppaan kun oon huomannu että väsyn ihan toisella lailla kun ennen. [&:]

vauveli Tosissaan kannattaa lukea aiheesta paljon ja mielellään myös tavata paljon rodun edustajia ennen koiran hankintaa jos se vaan mitenkään onnistuu. Valitettavasti tuo koiramaailmakin on menny tosi raadolliseksi, paljon on liikkeellä kaikkia huijareita ja ikävää pentutehtailua. Eli lämpimästi suosittelen että käytte katsomassa millaisesta paikasta pentu on lähtöisin ja millaiset vanhemmat sillä on. Jos "kasvattaja" haluaa tuoda pennun puolimatkaan vastaan ja tehdä kaupat jossain huoltoasemalla niin ei tee tätä välttämättä hyvästä sydämestään vaan silloin koira saattaa olla esim. varastettu tai sitten kennelissä ei kaikki ole kohdallaan (esim. kasvattajalla on kymmeniä koiria pienessä asunnossa jotka sikiävät mielivaltaisesti keskenään, ja sukusiistosasteet ovat huimat. Tämä aiheuttaa koirille vakavia sairauksia yms. ja pian huomaa ettei se halpa sekarotuinen koira tullutkaan kovin halvaksi.). Äläkä vaan maksa euron euroa näkemättä pentua! Näitä on ollut paljon liikkeellä myöskin että myydään jotain pientä söpöä pentua ja vaaditaan varausmaksua ennakkoon. Kun rahat on maksettu niin myyjä katoaa taivaan tuuliin ja on myynyt saman pennun monelle tai pentua ei ole koskaan ollutkaan. Parasta olisi jos pystyisitte käydä katsomassa pentuja ja sen emoa ja sitten rauhassa kotona harkita että mitä pennun kanssa tehdään. Vaikeahan sieltä pentulaatikolta on ilman karvaturria lähteä mutta ostopäätös aina vasta pennun näkemisen jälkeen. Itse hankkiessani vanhempaa koiraa tein ensin lähes vuoden pohjatyön eli tapasin eri kasvattajia, kiersin näyttelyissä ja koiratapahtumissa katsomassa eri yksilöitä ja vasta sitten tein päätöksen mistä kennelistä pennun otan. Sen jälkeen vielä lähes vuoden pohdittiin kasvattajan kanssa meille sopivaa yhdistelmää ja jonotin pentua. En sano että näin pitäisi tehdä, mulla nyt vaan nuo on niin iso osa elämää ja halusin kivan harrastuskaverin (+että rotu oli harvinaisempi), paljon lyhyemmälläkin harkinnalla saa kivan kaverin aivan varmasti. Kuitenkin tietty järki ja harkinta on hyvä pitää mukana. Vaikka se pienin ja onnettomin pentu, joka tuskin pysyy pystyssä, herättääkin kaikki suojeluvaistot niin kannattaa miettiä haluaako ottaa vuosiksi sairasta koiraa ristikseen. Lääkärikulut yms. ovat huimat jos koira on synnynnäisesti hyvin sairas.
Tulipa taas paasattua, toivottavasti et pahastu. [:)] Tää aihe on vaan niin lähellä sydäntä ja mua pistää niin kiukuksi kun kuulee juttuja koirista, jotka ovat eläneet koko elämänsä pienessä huoneessa omissa ulosteissaan ja joilla vaan tehdään rahaa myymällä niitä kivoiksi perheenjäseniksi. Tässä ihan lähialueellakin on esimerkiksi 80 koiraa takavarikoitu pienestä kaksiosta. Osa koirista ei ollut käynyt ikinä elämässään ulkona.
Tai sitten näitä, että kasvattaja myy koiran millaisiin olosuhteisiin tahansa. Yksikin tuttu osti ison seisojan ekaksi koirakseen pieneen yksiöön kun kasvattajan mukaan se on "loistava seurakoira ja helppo kouluttaa". Ja sitten vuoden päästä etsitäänkin koiralle uutta kotia kun vietikäs metsästyskoira suunnilleen kaivaa itsensä seinästä läpi ja syö asunnon eikä omistaja pärjää sen kanssa sisällä eikä ulkona. Eli siis onnea ja harkintaa koiranhankintaan! [:)]
 
Kyllä muuten tämä meitin pikkutyyppi taitaa tosiaan olla aktiivinen silloin, kun olen sängyssä. Äsken kun heräsin, venyttelin ja käännyin selälleni, tuli kyllä niin mojova monotus että huh [:D] Pää alaspäin taitaa siellä tällä kertaa köllötella, kun tuli niin ylös tuohon just navan alle. Muutenkin on öisin tuntunut potkuja, kun olen vessakäynniltä mennyt takaisin sänkyyn ja hetken yrittänyt nukahtaa. Kyllä päivisinkin tuntuu aina yksittäisiä, mutta yöllä niitä on mukava tuntea yksin hereillä pimeässä. Tulee lämmin olo [:)] Mutta ei hän tosiaan ainakaan koko yötä nuku siellä!
 
moon vähän kade ku en tunne liikkeitä. Tosin, voihan olla että en vain osaa kuunnella niitä, mulla kun on ollu noita ilmakuplii, suolenväänteitä ja monotuksii masus koko elämäni ajan eli ei oo olo mitenkään erilainen nyt (rv19). Supistukset olen kyllä alkanut tuntemaan, nekään ei kyl eroo ennen raskautta tapahtuneista masun paisumisista muuten kuin että iskee just sillon ku pötkähdän pitkälleni illalla. 
 
Tämäki täällä on kade kyllä, kun ei mittään potkuja tunnu :(. Noo, kyllä net varmaan tässä piakkoin. Toivottavasti!
 
Kyllä ne potkut sieltä tulee ja varmaan jossain kohtaa jo toivoo että olis potkimattakii. [;)] Vaikka alkuun tietysti ovat aivan ihana juttu. [:)] Meillä on liikkeet jo ihan päivittäisiä ja tosissaan aina kun itse rauhoittuu vaakatasoon niin potkunyrkkeilytunti alkaa. [:D] Viikonloppuna meijän äiti tunsi potkut jo vatsan päällekin asti eli ilmeisesti jo aika kovaa potkutetaan. [:)] Mies ei oo vielä niitä tuntenut mutta malttaakin niitä tunnustella ehkä pari sekunttia ja sitten jo hermostuu ja alkaa tekemään muuta. [8|] Silleen vähän kurja että se oli joku muu kun isä joka liikkeet tunsi heti mun jälkeen. Mutta eiköhän sekin ehdi vielä tuntea. [:)]
 
Täällä yksi sheltin omistaja.
Kyseessä tällä hetkellä jo toka sheltti.
Mieskin ihastui ensimmäisen jälkeen 4 vuoden tutustumisella rotuun niin ettei edesmenneen jälkeen muuta haluttukaan vaikka koirakirjoja katseltiin [:)].

Shelttejä on monenlaisia kuten tosiaan jokarodussa luonteita löytyy laidasta laitaan.
Nykyinen tämä kevätkesällä 4 vuotta täyttävä ei hauku muuten, kuin jos joku vastaan tuleva koiruli lenkillä innostuu ilohaukuntaan niin silloin tämäkin. Sisällä ei kyllä hauku ja ei muuten ulkonakaan. Vieraatkin saa enemmän silityskaverin.. arasta ja haukkuherkästä ei meillä tätä nykyä tietoakaan.

Mutta joo.. Edellinen koira oli vieraille haukahteleva ja hieman arka..ei tosin mikään räksyttäjä tai kokoajan haukkuja.

Lapsirakkaan colliesukuisesta koirasta saa mikä on aivan hieno juttu [:D]
 
Tässä vielä tämän meitin masukuva. Juuri umpeutunut rv 20. Mulla taaksepäin asettuva kohtu ja liikkeet alkaneet tuntumaan vasta viikon verran [:D], mutta ihanat ja täälläkin odotellaan että isukki pääsisi tuntemaan nuo potkinnat [:)].



Kuvassa siis pääasiassa masuli, mutta taustalla näkyy hitusen koiraamme Nallea [:D]
 
Täällä tänään täynnä 18 viikkoa [:)]

Mäkään en oo vielä liikkeitä huomannu, mut jospa niitä tässä pian alkaisi huomata.

Meillä on rotikan ja pyreneittenkoiran sekoitus. Puoli vuotta on jäpikällä ikää niin ei vielä tiedetä kuinkas iso siitä loppujen lopuksi sit tulee. Miehelle oon täs jo sanonu et voi alkaa valmistautua siihen et kohta en enää uskalla sitä lenkille viiä. Vie mut matkassaan jos sille päälle sattuu...
 
Musta taas tuntuu, että selällään maaten ei ainakaan potkuja tuu, kyljellään kyllä joskus. Enemmän tämä tykkää potkiskella kun istun [:D] makuuasennossa tuntuu tykkäävän muuten möyriä, sellaisia ihme muljahduksia tuntuu kun tyyppi varmaan vaihtaa asentoa *hih* eilen illalla oli kyllä harvinaista, kun sängyssä miehen kainalossa kyljelläni maatessa tuolla ihan häpyluun päällä tuntui sellainen piiiiitkä nyrkkeilysarja [:D] mies nauroi että no on se adhd kun ei nukkumaan osaa mennä!
 
Hurjaa ajatella, että kohta on 19 viikkoa täynnä!! Mihin tämä aika oikein juoksee?! Otin viime viikolla ekan masukuvan (laitan tänne jahka saan aikaiseksi pelleillä koneen ja kameran kanssa) ja yllätyin itsekin kuinka iso tuo masu jo on [:)] tätä oon tietysti odottanutkin, mutta silti se jotenkin yllätti vaikka jokaisesta heijastavasta pinnasta sivuprofiiliani tarkkailenkin *heh*
 
Meillä kans vauveli nauttii eniten, ku istun tai onks se sit nauttimista tai ei. Jos sitä ahdistaakin se ahtaus istuma-asennossa ja sen takii rupee potkimaan.. [:D]

Mut hauskaa se ainakin on. Tyttö kovin on koittanu tunnustella vattan päältä potkuja mut ei vielä oo onnistunu. Sanokin eilen, et jos vauva ei tykkää siitä ku lopettaa heti ku hän panee kätensä mahan päälle. No, ei tietenkään siit o kyse. Vakuuttelin et vauva rakstaa isosiskoaan jo nyt tosi paljon, mut on niin kovin pieni ettei jaksa montaa minuuttia kerralla potkia ku sitä alkaa jo väsyttään ja se nukahtaa. Et kyl se vie tulee tuntemaan potkuja ja paljon ja loppuraskaudesta potkii jo niin lujaa, että vesilasikin kaatuu mahan päältä jos sen siihen laittaa (Hyvissä muistissa vielä tytöstä ).

Ulkona on pakkasta vajaat 15 astetta ja niiiin kaunista ku aurinko porottaaa kirkkaanas. Käväsin aamulla terkkarissa jättääs pissanäytteen, ku oli niin sameeta virtsaa viime viikolla joku päivä. Varmistavat labrassa viljelyllä, etei kyse o mistään tulehduksesta joka tarttis lääkitä. No, toivotaan parasta. Mitään oireita ny ei ainakaan ole ja pissan värikin on taas normaalia. Saatto kyl johtuu ihan siitäkin, et oli viime viikolla muutama kiireisempi päivä jolloin tuli juotua tavallista vähempi.

Mukavat talviset viikon alut kaikille odottajille. [:)]
 
Moikka kaikille!
 
Kateellisena myös täälläkin kun mitään potkuja ei tunne mutta kai me olemme niin yksilöllisiä... Niin ja ihania masukuvia teistä!
Meillä on huomenna rakenneultra ja sukupuoltakin olis tarkoitus udella. Mummot odottavat malttamattomana tietoa ;)
 
Kävin perjantaina verenpaineiden takia neuvolalääkärillä ja vaikka paineet ovat siinä rajoilla mutta muut oireeni saivat lääkärin päättämään verenpainelääkityksen aloittamisesta (päänsäryt, verisuonien purkaukset silmissä, muutamia näköharhoja tietokoneella) sekä myös sukurasite.
Kuunneltiin sydänäänet ja ne olivat vahvat.
 
Maha alkaa tosiaan olla jo iso mutta tuntuu että siinä edessä on vaan läskit niin katotaan kehtaanko kuvaa tänne laittaa [&:]
Löysin eilen Jumbosta Henkalta ja Maukalta äitiyshousut koko XL ja yllätyinkin jopa että ne mahtuivat. Kokoni on kyllä sitäkin isompi yleensä :(
 
Sokerirasituksesta; kävin jo alussa yhden kerran ja seuraava kerta meillä myös viikolla 24-26.
Toksoplasmoosi tutkittu kahdesti, tulokset negatiiviset.
 
Muuten kaikki on oikein hyvin. Pikkuisen noi lihakset on kipeät ja kävellessä "painaa"
 
Jaksamista kaikille!
 
 
 
 
Meillä ihmeellisen hyvin kyllä tuntuu nuo pikkusen liikkeet jo nyt ja isäkin on saanut jo niitä kokea ja olikin ihan innoissaan. Mulla alkanut selkään särkeä niin kauheen paljon ettei tolkkua. Kokosin eilen tuota pinnasänkyä ja puhdistin sen niin sen jälkeen ei ole pystynyt Kävelemään kunnolla. Hyvä että pääsi ylös sängystä tänään. Tuo pahoinvointi alkaa olla onneksi loppumaisillaan (VIHDOIN JA VIIMEIN!) että enää ei tarvitse pahoinvointilääkkeitä joka päivä syödä. 1kk päästä olisi rakenneultra ja toivottavasti saisi pientä vihiä tuosta sukupuolesta :)
 
Pikkanen kyllä liikkuu niin jumalattoman paljon varsinkin iltaisin ja silloin jos on juuri juonut esim. mehua. Tuntuu vain että mahassa möyrii. Alkaa kyllä olla itellä jo normaalia että herää muutaman kerran yössä toisen liikkeisiin. Itellä kun todella alhainen kipukynnys ja muutekin tunnen pienenkin kosketuksen.
 
Miekin olen ollut jo ihan huolissaan kun täällä kaikki kirjottaa että kovasti tuntuu liikkeitä ja mie en tunne mitään.... [:(] Mutta oilihan täällä näköjään niitäkin äitejä jotka ei vielä pikkuistaan tunne.
Meillä piti olla rakenneultra tällä viikolla, mutta siirtyikin ensi viikon maanantaille. En malttais milllään odottaa että näen onko siellä mahassa elämää kun ei vielä tosiaan tunnu mittään!
Miullakin on karmeat selkäsäryt vaivanneet, viime yökin meni kävellessä tai oikeastaan laahustaen ympäriinsä kun vähänkin pitempään paikallaan makaaminen saa aikaan hirveät tuskat. Päivisin sattuu aina kun nostan kädet ylös, esim syödessä, autoa ajaessa jne... Mutta kai tää tästä.
Esimies "pakottaa" vaihtamaan työpaikkaa vuoden alusta äitiysloman alkuun asti. Vähän pelottaa ja jännittää mennä tekemään ihan uutta työtä, vaikka kyseessä onkin vain väliaikaisratkaisu. Omassa työssä on väkivallan uhka niin vahvasti läsnä että turvallisempaa näin. Ja sitten kun miulla on vielä tuoreessa muistissa tasan vuosi sitten sattunut pahoinpitely jonka uhriksi jouduin, niin ehkä sen takia sitten on myöskin parempi siirtyä toisiin tehtäviin!
 
Ultrassa oli kaikki hyvin viime torstaina ja nyt kävin ekan kerran lääkärin luona tarkastuksessa. Kaikki on hyvin ja pieni sydän sykki dopplerissa tänään niinkuin pitikin.
En ajatellut eka selvittää kumpi on tulossa mutta en sitten voinut luontaiselle uteliaisuudelle mitään ja poikaa nyt sitten odotellaan [:)]

Ihania masukuvia kaikilla, meillä on kameran laturijohto hukassa niin sitä ei voi käyttää! [:@] Kukahan ois kiva ja siivois meillä niin saattais se johtokin löytyä...[:D]
 
Takaisin
Top