Raskauden toinen kolmannes!!

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja vauveli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitoksia vinkeistä Rolli10 ja supernova! [:)] Nyt siis vichyä, banaania, pitkävartiset sukat yöksi (tän vinkkas yks kaveri) ja jalkojen kohottelua jos vaikka auttais. [:)] Mielelläni en mitään pillereitä enempää söisi vaan mielummin koittaisin jotain "luonnollisempaa". [:)] Tosin sitten jos ei ala kotikonstein helpottamaan niin marssin kyllä apteekkiin, eihän tästä muuten tuu mitään.
 
Hyvä vauveli että olo on jo parempi! [:)] Nyt vaan rauhakseen ja eiköhän se masukkikin tajua pysytellä yksiössään vielä riittävän tovin. [:)]
 
Kyllä mustakin tuntuu että tää vielä aika usein on ihan sivuttain kun välillä tuntuu potkut sekä oikeaan että vasempaan kylkeen samaan aikaan. Tai sitten siitä tulee jokseenkin parempi akrobaatti kuin äitinsä. [:D] Ja kovasti tuntuu muutenkin pyörivän ja hyörivän koko ajan. Neuvolantätikin viimeksi yhmetteli että miten se on edes päässyt kiipeämään niin ylös kun mistä sydänäänet tuntu. [;)] Ja silloinkii tai olla kohdun yläreunassa poikittain kun sydänäänet tuntu ihan kylkiluiden reunasta ja tunsin monotuksen oikeaan kylkeen.
 
Lyydia~ - No silloinkun sitä kiristystä tuntuu,niin on jo sellainen olo,että jokohan tulis,tai että olisin niin vikoilla viikoilla,että vauva voisi putkahtaa,mutta mulla on vasta niin kasvuvaiheessa vatsa,että varmasti kiristää! [:D]
 
Täällä masu alkaa olla mitoissaan ja matkaaja siellä sisällä meno päällä. On kyllä huomattavasti potkivaisempi asukki kuin isosiskonsa aikanaan oli. Tänään ilmoittauduin kättärin Haikaranpesään ja nyt sitten mietin miten saisinkaan kevään tulemaan nopeammin
 
Neuvola uutisia täältäkin :) Nyt viikko saikkua supistuksien takia, onneksi ei ollut pehmentynyt eikä auennut kohdunsuu. Hb noussu 114 JEE :D Neuvolan täti sanoi että teen kyllä ihan omaa sf käyrää siihen taulukkoon eli sf 25 :P Menossa kohdun pohja tuolla melkein kylkiluiden alla =/ Ei ihme että ahdistaa hengitys :( Nyt on sitten paketti tilattu. Saako tyhmä kysyä että pitääkö se hakea jostain vai tuleeko se kotio? En muistanu kysyä neuvolasta :P


Onneksi olkoon Tiiaa :)
 
Miulla oli viikko sitten neuvolassa sf 28cm... [8|] Mutta onhan tää mahakin jo melkolailla valtava!
 
Inxu
Harmi että suakin on vaivannu supistelut. Onneks kaikki oli hyvin eikä kohtu ollu auennu. Mulla on kans huomenna aika taas lekurille. Tarkistetaan jälleen se kohdunsuun tilanne.. Toivottavasti tilanne on ennallaan ja sais jo hieman lupaa liikkua.

Mulle tuli eilen postissa ilmotus et äitiyspakkaushakemus on hyväksytty ja toimitetaan kotiin kahden viikon sisällä. Eli hienosti meiät raskaana olevat otetaan huomioon, ku ei tartte edes hakea kelasta :) Nyt sit vaa ootellaan pakettia saapuvaksi. 
 
Juu, alkaa täälläkin tuo maha sen verran olemaan iso että haittaa menoa. Töissä huomaa että väsyy nopeammin, 4h jälkeen olin jo sippi ja ihan valmis menemään sohvalle makaamaan koivet kohti kattoa. Niin, mulla siis 12h vuorot... [8|]
Istuessa on nojattava taaksepäin kun muuten alkaa ahistamaan. Liitoskipujakin on nyt alkanut oleen enempi että ei pääse kovin vauhdikkaasti liikkumaan.
Saa nähdä miten käy kun piti koirat ilmoittaa vielä näyttelyyn että uskaltaako kehää mennä vielä juoksemaan...

Laitoin myöskin loma-anomuksen vetämään että saan vapaata huhtikuun alusta lähtien, voi olla että silloin alkaa olemaan voimat jo sen verran pieniin päin että ei enää jaksa töitä paiskia. Lomat otan alkuun siksi että täällä voi säästää äitiyslomat sitten siihen kun on vauva talossa ja olla kotona pitempään, ja mikäs siinä kun lomaa kertyy koko ajan vapaillakin ollessa. Kokonaisen vuoden aion olla kotona, viimeksi olin vain 6kk ja vaikka menikin hyvin niin jäi kaipamaan vauvan kanssa oloa...
Voi että odotan innolla lomien alkua! Saa viettää aikaa tuon esikonkin kanssa ennen vauvan tuloa. [:)]
 
Täällä kanssa huomattu et tahtia on pitänyt hidastaa. Kovaa vauhtia kävellessä kun alkaa mahaan tosissaan sattumaan. Koiran ulkoikutus siirtyy isännän hommiksi kun mokoma kiskoo vielä niin paljon että aina lenkin jälkeen mulla alkaa supisteleen.

Muutosta selvittiin hengissä, tosin iso osa tavaroista on vieläki kasoissa siellä täällä kun ei oo töitten jälkeen niitä jaksanut paikoilleen laitella. Neuvolassakin kävin viikko sitten maanantaina, kaikki hyvin. Matala verenpaine ja rautaa pitänee alkaa syömään (maha siis toimii vieläkin huonommin). Masukki koitti taas kovasti mennä karkuun kun sydänääniä kuuntelemaan alettiin. Helmikuun 10. on seuraava neuvola ja samalla sit mullaki se sokerirasitus. Pitänee ottaa se päivä lomaa töistä kun ei töihin ehtisi ku vasta joskus puolen päivän kieppeillä.

Mullakin olisi enää 9 viikkoa ja kaksi päivää töitä jälellä [:)] jos vaan pomo hyväksyy sen et pidän kaks viikkoo lomaa ennen äippäloman alkua. Saa nyt nähdä miten täällä töissä jaksaa olla kun ei enää oikeen saa öisin nukuttua ja alkaa tuo selkäkin olla melko huonossa kunnossa.. Tietääkö kukaan Oulun seudulta hierojaa, joka hieroisi raskaana olevaa??? Niskat menneet jo ihan könttään. Eilen aamulla kun heräsin nii ei tuntoa kummassakaan kädessä eikä pysytyny kunnolla sammuttaan ees herätyskelloo [:(]
 
Kiva että muillakin tuo sf mitta huitelee omilla käyrillään etten mä oo ainoa pallomaha. [:D]

Katt_i kyllä noi vissiin melkein kaikki hierojat hieroo myös raskaana olevia. [:)] Ainakin itse kävin eilen viimeksi hierojalla, jolla olen käynyt muutenkin, eikä siinä mitään ihmeitä ollut. Joka kerta kysyy että hierotaanko pöydällä vai istualtaan ja eilen oli oikeastaan eka kerta kun toivoin istualtaan hieromista. [:)] Nyt rupeaa jo maha olemaan sen verran tiellä ettei mahallaan olo ole miellyttävää mutta vielä kuukausi sitten laitoin vaan tyynyn mahan alle pehmikkeeksi ja hieroja keskittyi yläselkään. [:)] Nyt kun on alkanut toi alaselkä reistaamaan niin hierottiinkin sieltä. Eli ei muuta kun rohkeasti kysymään ja hierottavaksi! :)

Supernova mä vielä ilmotin meijän molemmat haukut agilitykisoihin parin viikon päähän. [:)] Ja ehkä käyn vielä nuoremman kanssa juoksemassa ens kuussa toiset kisat jos se ei alota juoksua ennen sitä. Tällä hetkellä olo on ihan hyvä ja jaksan juosta ihan kivasti vielä harrastuksissa. Ihan ehkä niin nopea ja ketterä en enää oo (hah, niin ku joskus olisin ollu... [;)] ) mutta kuitenkii. [:)] Mun neuvolatädillä on onneks samat harrastukset ja kun viime viikolla sille nauroin että koskahan se antaa mulle hallille porttikiellon että voisin jättää rajummat juoksusuoritukset jo muille ni se vaan nauro että hyvähän se on kun liikkuu. [:D] Vinkkas kyllä että voisin laittaa vaikka jonkun tukivyön jo kohta etten ihan valauta sitä vauvaa mihkään lattialle... [;)]
Mites EevaLiisa, vieläkö oot jaksanu agia juosta? [:)]

Mä tein eilen melkee kaikki neuvot mitä oon täältä ja hierojalta saanu ja nukuin ihan ilman suonenvetoja!!! [:)][:)] Siis join vichyä (ja vettä paljon), söin banaanin, nukuin sukat jalassa, liotin illalla jalkoja kuumassa vedessä, lojuin saunassa ja nostin jalat kattoon, laitoin miehen hieromaan jalkoja illalla jne. Siis toimii! [:)] Tosin ehkä ihan joka ilta mulla ei oo moiseen ruljanssiin aikaa mutta oli kyllä kiva huomata että kyllä siihen apu löytyy. [:)] Nyt kyllä tietysti mies sitte kuorsas tosi kovaa ja siihen heräilin. [:@] Tönimiset ei auttanu joten lopulta otin sitä aina nenästä kiinni. [;)] Aamulla se selitti että sille tuli yöllä tunne että mä yritän tappaa sen... [;)][:D]
 
ALKUPERÄINEN: ansku81
Vinkkas kyllä että voisin laittaa vaikka jonkun tukivyön jo kohta etten ihan valauta sitä vauvaa mihkään lattialle... [;)]

 
Mä ratsastan sellaisen tukivyön kanssa. Tosi hyvän tuntuinen, suosittelen. Maksoin omastani 42 euroa Bebesissä. Niitä varmaan on muuallakin ja monenhintaisia.
 
Hyvä, että vinkit auttoi ja suonenveto hellitti!
 
Kiitoksia Inxu !! :)) Mulla on seuraava lääkäri joskus viikoilla 26...että silloin saan tietää mikä mun kohdunsuun tilanne on. Siihen on kyllä aikaa vielä.

Onko teillä missä vaiheessa neuvolassa alettu mittaamaan vatsan mittoja?
Koska mulla on niinkun teillä monella muullakin niin mahaa jo,mutta missään vaiheessa ei ole multa vielä mittailtu vatsan ympärystä...[8|] ? Onko siinä joku tietty aika? jostain viikosta 18-20 lähtien....kö?
 
Veinpäs eilen kelaan äitiysavustuslappusen raskaustodistuksen kera.
Päätin ottaa rahana sen. Tavaraa tulee niin paljon muualta että sit sitä olisi ollut liikaa jos pakkauksen olisin ottanut.
Nyt täytyy vaan odotella se kaksi viikkoa.[:)]
 
ansku81 kyllähän sitä vielä kovasti kipitellään agikentällä tuon terrikkä-neitosen kanssa [:)] Viime viikonloppuna oli Kokkosen Tuijan koulutus ja se oli ihan suu auki ihmeissään että miten hemmetissä sie voit liikkua noin ketterästi tuon jättimahan kanssa?!?! Muuten en enää pysty oikein juoksemaan, mutta koiran kanssa jotenkin agikentällä vauhdin, jännityksen ja adrenaliinin myötä tää maha vaan unohtuu kun keskittyy ohjaamaan! Miekin noita kisoja vielä kattelin kovasti, mutta 6.2 kisat menee veljenpojan ristiäisten kanssa päällekäin, 13.-14.2 kisat menee sen takia ohi kun en saanut töistä vapaata. Toivon kovasti että voisin juosta viimoisina kisoina 7.3 kotikisat, mutta saas nähdä kuinka tän mamman käy [:D][;)] 

Mie kun olen nyt pelännyt ihan kauheasti sitä, että joudutaan luopumaan koirasta vauvan myötä (on tähän mennessä suhtautunut pieniin todella huonosti) niin tuulettelin ihan innoissani, kun viikko takaperin olimme vanhemmillani käymässä ja sinne tuli käymään myös veljen pojat 4v ja 4kk; 4-v poitsua ei noteerannut ollenkaan (?!?) kun aiemmin on murissut vain ja tätä 4kk-vauvaa kyllä selvästi pelkäsi ja haukkua räksytti vähän, MUTTA kuitenkin kävi monta kertaa haistelemassa ja lipomassa naamaa sekä pikku kätösiä!!! Tää on meille ihan riemuvoitto ja varsinkin miun mielenrauhan takia iiiiiso editys-askel [:)]

muoks vielä lisää: Vein tänään Kelaan äitiysavustus- ja raha-anomukset. Nyt vain pitäis malttaa odottaa että paketti saapuu!
 
tiiaa en ole kuullut että neuvolassa vatsanympärystä mitattaisiin missään vaiheessa (vai olenko ihan ulalla...) mutta kohdunpohjan korkeutta eli sitä SF-mittaa (josta täällä onkin moni omia lukemiaan laittanut, kuten itsekin) mitataan ja merkitään neuvolakorttiin kyllä.
 
Ai no siis joo sitä kohdunpohjan korkeutta tarkoitinkii! :D en vaan osannu näköjään ilmaista sitä :)
Kiitos EevaLiisa kun valaisit minua.[:D]
 
Mulla mitattiin toisella neuvola kerralla, eli jotain viikkoja 16. Eikös se yleensä aleta mittaamaan joskus 18 viikolla? Mulla oli ihan omat lukemat jo tuossa 16 viikolla niin sen takia halusi mitata.
 
ansku81- Vautsi! Sun ei päätä palella ;) No hyvähän se tosiaan jos vaan jaksaa, mua ei kyl sais agiin edes pakottamalla enään. Tokoilla vois varmaan vaikka viimeiseen asti kun siinä ei tartte juosta kuin ihan pikku pätkä. Pitää varmaan keskittyä siihen enempi.

Eevaliisa- Kyl ne koirat yllättävän hyvin sitten suhtautuu lopulta kun se oma pieni tulee taloon. Toki kannattaa ja pitääkin olla varovainen kun niitä tutustuttaa toisiinsa mutta harvemmin siinä kai tulee mitään isompia ongelmia.
 
Moikka
 
Mulla mitattiin vasta viime kerralla se sf-mitta ekaa kertaa ja se oli silloin 23cm ja viikkoja muistaakseni... (käy lunttaamassa) 23+3
 
Vatsan ympärystä ollaan silloin tällöin huvikseen anoppilassa mitattu. Jouluaattona 118cm ja nyt viimeksi 8.10 (eli 23+4) se oli 121cm
 
Meillä menee muuten kivasti. Taitaa vaan tuo lantiopohjan löystyminen/venyminen aiheuttaa kipuja tuolla alhaalla. Öisin asennon vaihtaminen toiselta kyljeltä toiselle on niin hankalaa että herään siihen öisin. Kävely on hidastunut jonkinverran. Ja välillä kävely tekee alussa kipeääkin...
 
Toinen sokerimittaus testi on meillä ensi viikon perjantaina. Toivottavasti se on ok. Onneksi meillä Hyvinkäällä on sitä kokiksen makuista litkua... (tai oli ainakin viime mittauksessa marraskuun alussa)
 
Mukavaa viikonloppua kaikille mammoille. Voidaan hyvin!
 
Sain äitiyspakkauksen!!! [:D] Se tulikin nopeesti. Tiistaina vasta tuli lappu et anomus on hyväksytty ja eilen se sit jo tuli. Lappu putos laatikkoon ja postista piti noutaa, ettei ihan kotiovelle kuiteskaan. Tytär oli ihan tohkeissaan ja halus avata laatikion yhdessä mun kaa ja käydä jokaisen nutun läpi. Luettiin kuvakirjan lorutkin yhdessä vauvalle ja rupes heti potkimaan. Yhdessä naurettiin et vauveli tajus et se kirja oli sille ja nautti ilmiselvästi kirjastaan.

Oon tosi tyytyväinen pakkaukseen ja aikas tyttömäinen se mun mielestäni oli.[;)] Makuupussi sydämineen ja talvihaalari vadelmapainatuksineen. Oli se mielestäni muuttunu hieman siitä -09 pakkauksesta (ainakin mitä kelan kuvaan tulee). Pussilakanakin oli huomattavasti nätempi = eläinkuosinen.

Lääkärissäkin kävin taas vaihteeks [:)]. Sf-mitta oli 23cm ja viikkoja eilen 24+1.
Kohdunsuu ei ollut auennut, mut pehmee se oli jo viime viikolla. Kaikki oli muuten hyvin. Sydänääniä metsästettiin kauan mut löyty ne sit kuiteskin. Lekuri anto luvan jo liikkuakin vähäsen, mut maalaisjärkeä käyttäen. Ei mitään rehkimistä, mut sano et raitis ilma tekis ihan hyvää, joten koiran kanssa vois kokeilla pientä lenkkiä. Sais vähän happea, ku oon ny pari viikkoa ollu ihan sisällä, mitä ny postilaatikolla kävässy välillä, heh ..

Pahin taitanee siis olla takana. Ei tullu varhaiskeskosta, niin ku kaks viikkoo sit pelättiin. Mieli on korkeella ja taas sellanen tunne et hyvin tässä kaikki menee.. Oikeen mukavaa ja pirtsakkaa pakkas-viikonloppua kaikille [;)].
 
Ihania uutisia vauveli [:D] täällä varmaan kaikki jännitti teidän puolesta että miten käy,onneksi näin [:)]
 
Mä laitoin tänään vihdoin ja viimein ne kelan paperit kans menemään, musta on tullut sellainen lahopää että ihan lahjakkaasti olin sen asian pariksi viikoksi unohtanut *heh* että pian päästään meilläkin laatikkoa purkamaan [:D] saadaankohan mekin jo uusi pakkaus?!
 
Ihanaa aurinkoista pakkasviikonloppua täältäkin toivotellaan!!!
 
Takaisin
Top