Raskauden toinen kolmannes!!

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja vauveli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pidetään peukkuja vauveli että vaavi pysyy kyydissä mahdollisimman pitkään. Mulla just yks kaveri meinas joutua sairaalalepoon loppuraskaudeksi kun LA oli tammikuussa ja kohdunsuu alkoi jo aukeamaan syyskuun lopulla (plus supisteli hurjasti yms.). Kaverilla kuitenkii onneksi homma seisahtui ja pystyi olemaan kotona ihan loppuun asti ja vauva syntyi jopa vajaan viikon yli lasketun ajan. [:)] Tietysti varovasti kannattaa ottaa nyt loppuraskaus ja olla vaan. [:)] Parempia vointeja sinne!

Meillä on alkanut hurja aamujumppa klo.5 aamuisin... [8D] Ei välttis kiva kun mä tahtoisin nukkua sinne kuuteen saakka jolloin kello herättää mut masukki ei vaan ymmärrä ollenkaan. [;)] Mahassa käy semmonen tohina että koko kumpu hytkyy. [:D] Ekan kerran se oli vielä niin hassun näköstä että vaan nauratti mutta tässä kun on useampana aamuna siihen heränny ni hymy ei enää oo ihan niin herkässä. [;)]
 
Kiva kuulla rohkasevia kokemuksia. Luin kans vanhemmasta kaksplus -lehdestä just selviytymistarinoita keskosista. Vähän myöteisiä ajatuksia paineen keskelle. Proteiinia löyty virtsasta, huomenna selvii lopullinen viljelytulos. hmm..[8|]
 
Lekurilla käytiin taas sisätutkimuksessa, kun koko loppuyön supisteli kolmesta - aamu-yhdeksään. Nyt oli taas voimakkaampia supistuksia mitä aiemmat. Kohdunsuu oli pehmennyt, mutta onneks vielä tiukasti kii, eli ei ollu kohdunkaula lyhentyny, eikä aukeemisen merkkejä näkyny. Huh huh.. Hiukka jännitti siine lekurille meno.[8|]

Määräs edelleenkin vaan lepoa. Selinmakuuta tulis välttää. Se kun voi lisätä supistelua. Puoli-istuvaa asentoa suositteli tai sit kylkimakuuta. Viikon päästä mentävä taas tarkastukseen, jos sinne asti sinnitellään.

Virtsaviljelyn tulokset sain samalla, ku siellä käväsin. Yhden plussan verran oli proteiinia eli valkuaista pissassa, mut ei kuulemma syytä huoleen. Raskausmyrkytyksestä ei ollu kyse. Sillon valkuiasta ois ollu paljon enempi ja verenpainekin ois korkea. Nyt sit vaan eletään päivä kerrallaan ja katotaan miten tilanne edistyy.
 
Heips taas!

Toivotaan et vauvelil nyt menee kaikki kuitenkin parhain päin! Voimia! [:)]

Meillä mennään täällä käyrien yli mitoissa ja verenpaine oli noussu aika hurjasti. Oli viel onneks just hyvän rajoissa, mut nyt täytyy tarkkailla. Sokerirasitus helmikuun alussa. Itsellä ei nyt aikaisempaa kokemusta ole, mut äidillä oli kaikki 3 raskautta todella vaikeat, äiti joutunut oleen sairaalahoidossa useita viikkoja, ja kaikki ollaan synnytty keskosina, minä pahiten vaikka vain 2 vkoa etuajassa. Jouduttii hätäsektiol ottaa ulos ja elvytettii 29 min jonka jälkee koneisii..no, terveenä porskutellaan kaikesta huolimatta, onneks! Mut kuolemanvaarassa kuulemma olimme molemmat, äiti ja minä. Sisko on joutunut molemmis raskauksis sairaalaan kun on ollut niin vahvana epäilys raskausmyskytyksestä, onneksi kuitenki molemmat lapset on saatu terveinä maailmaan. Mutta siis välillä tulee itselle pelko, että kulkeeko nää asiat suvussa...mitä on itsellä odotettavissa. Yritän olla miettimättä, mutta ei voi mitään. Välillä vaan alkaa murehtiin asioita.

No, äitiyspakkausasiaan.. Me otetaan se rahana. Siskol on 2 paketin tavarat hyvässä kunnossa ja saadaan siis sielt. Vaatteikin on vaik miten ja varmasti haluaa ostaa sit itse jotain kun näkee kuka tulee.. Muutenkin saadaan kaikki muu tarvittava siskolt, ainoastaan turvakaukalo pitää ostaa. Joten siks tulee se raha ihan tarpeeseen.

Noh, tää oli taas tällainen vuodatus... [:)]
 
Kävin eilen neuvolassa ja kaikki oli oikein hyvin,luojan kiitos :) Mun hem.glob. oli hyvät mutta verenpaine 102/55,että vähän laskenut mutta ei sinänsä mitään hätää.
Pikkunen oli hyvin vilkas kun ruvettiin sydänääniä kuuntelee.Hoitaja kokeile vatsaa niin tyllerö potkaisi just silloin niin lujaa että vatsan pinta nousi aika lailla ja itsekin tunsin sen ja sitten vaan naurettiin hänen kanssa,että nyt se rupes riehumaan siellä tyyliin,että "Äläs painele siellä!" :D sydämmen syke oli 150 paikkeilla,mutta hypähti välillä 166/min :D mutta se johtu kun se liikkui siellä niin paljon. Seuraava neuvola onkin sitten kun olen viikolla 25+4.[:)]
 
Vauvelille peukut pystyssä! Toivottavasti pikkuinen pysyy matkassa mahdollisimman pitkään, jokainen viikko on aina plussaa...

Meillä kaikki on ihan kivasti, kävin just lääkärillä tarkastuksessa ja sydän äänet oli hyvät. Ultran vastauskin tuli ja kaikki oli ollut normaalia.
Ainoa mikä itseä on välillä vaivannut on väsymys ja ajoittainen huimaus jolloin on verenpaineet olleet matalalla. Painoa on tullut raskauden aikana nyt 6kg, viimeksi tuli 12kg eli siihen on vielä matkaa. Masu tuntuu olevan tosi matalalla ja keekeleitä saa tehdä kovasti et ei tuntuis ihan et kohtu on ikäänkuin valahtamassa alas [8|] vaikea kuvailla...
Sokerirasitustestiin pitäis täälläkin mennä nyt tulevalla viikolla.

Lasten vaari kuoli uuden vuoden jälkeen että nyt onkin vaan suomen pappa jäljellä...[:(]
 
Hyvä vauveli että kohdunsuu vielä kiinni. [:)] Nyt vaan muistat lepäillä ja ottaa rauhallisesti. [:)]

Supernovalle osanotto vaarin menetyksestä!

Mua on alkanu kiusaamaan suonenvedot öisin. [:@] Tiedän että pitäis juoda vaan enemmän ja yritän illat kiskoa vettä nassuun mutta mikään määrä ei tunnu auttavan ja sitten jos litratolkulla juo niin joutuu ravaamaan koko yön vessassa... Siitä sitten herää masukkikin ja aloittaa hirveen jumpan ja taas valvotaan. [8D] Viime yönäkii heräsin siihen että molemmat pohkeet oli ihan tulessa ja samoin tuolta nivusista vetää suonta sisäreisiin päin. Outo paikka, ei multa sieltä yleensä suonta vedä... [&:] Onko kellään samaa vaivaa tai jotain ehdotuksia mitä asialle vois tehdä?

Meillä alko perhevalmennukset tossa reilu viikko sitten. On ollu kyllä ihan hyödyllistä, mieskin on tajunnut raskauden ihan uudella tasolla. [:)] On nyt muuttunu huolehtivaiseksi ja on muutenkii kiinnostunu kaikista hankinnoista yms mitä ei ennen oikein tehny ja mulla oli pinna kireellä. [;)] Ekaa kertaa aloin oikeestaan edes ajattelemaan koko synnytystä siellä. Mut pelota ei silti vielä ollenkaan, onhan siitä muutkii hengissä selvinny. [;)]

Ja ekat hankinnat saatiin tehtyä kun yheltä tutulta liikeni Britaxin kaukalo ja sitteri. [:)] Mä olin ihan onnessani kun meillä ei vielä ollu mitään ja sitten saatiinkii jotain ihan pilkkahintaan ja vielä tosi siistit ja hyvät. [:)] Sitterikii sopii meijän sisustukseen paremmin ku nenä päähän anka varmaan olis parempaa löytäny kaupoista vaikka olisin kuinka haeskellu. [:)]

Hyviä vointeja kaikille!
 
Magnesiumin puute voi aiheuttaa enemmän tuota suonenvetoa. Kysyppä neuvolassa pitäiskö arvot tsekata jos sulla on enemmän tuota. Mulla oli kanssa viime raskauden lopulla enemmän suonenvetoa ja pahojakin välillä, oli Mg alhainen ja kun sai vähän lisää sitä niin loppui. Kai sitä vois vitamiinia ottaa tietty ihan omasta aloittestakin ilman verikokeita... ;)

Kiitos osanotosta ansku81
 
Pahottelut lasten vaarin kuolemasta. Noi on aina ikäviä asioita, ku sattuu kohdalle. Oma vaarini kuoli viime kesänä ja vaik sitä osas jo odottaakin kun oli niin huonossa kunnossa ollu monta kuukautta, niin kyllä siinä oli pitkään tunteet herkässä. Voimia ja jaksamista sulle supernova.

Täällä näyttää jo vähän valosammalta. Kahteen päivään ei o supistellu juur ollenkaan. Ihan jotain pientä vaa, mikä kuulunee asiaan. Mieli on korkeella, kun näyttää siltä ettei vauvelilla olekaan niin hoppu masusta ulos. Se tais ottaa läääkärin kommentin vakavissaan, ku keskiviikkona sanoi, et vauvan ois parasta pysytellä masussa vielä jonkin aikaa.[:D]

Uskaltauduin eilen jo sängystä ylöskin ja paistoin pihvit illalliseksi. Olipa mukava saada vaihteeks kunnon ruokaa. Leipä kun alko vähän tökkimään pidemmän päälle ja meillä ei mies harrasta ruuanlaittoa ollenkaan. Pakastepizzat kyl lämmittää samoin ku mikroruuat. Leivätkin paahtaa hehe, mut siinä se.
En silti mitään raskaampaa uskalla tehä. Mies pesi lattiat eilen ja vaihto lakanat ja lupas pyykätä tänään. Et kyl mun kelpaa, kun pyörittää kuitenkin huushollia niin hyvin ..

Hyvät viikonloput kaikille [:)]
 
Toivotaan vauveli parasta :) Alkaa kuulostamaan ainakin paremmalta. Minulla on tosi paljon supistellu nykyään. Tuossa yksi aamuvuoro tuntui että koko ajan supistaa =/ Maanantaina on neuvola, niin pitää siellä sanoa siitä. Teen aika fyysista työtä, että saa nähä mitä sanovat :( Saisivat kyllä tutkia kunnolla.
 
Jos tuo ei riittäisi selkää alkanut viime aikoina kipeytyä :( Onhan sitä odotettukkin, kun siinä on valmiistaan jo vähän vikaa.
 
Toivottavasti jotain positiivista neuvolasta saisi maanantaina :'( Vois esim hemppa olla kohonnu.. ehkä..
 
Onko teillä muilla selkee käsitys siitä, kumminpäin teidän masussa möllötellään? Meillä istuttiin rakenneultrassa pyllyllään, sen jälkeen ollaan vähän vaihtelevasti oltu oikein ja väärinpäin, mutta nyt on yli viikko istuskeltu taas tukevasti pyllyllään. Ei siinä muuten mitään, tässä vaiheessa vaan huomaa että voimaa alkaa tyypille tulla selvästi lisää ja nuo rakkoon suuntautuvan potkusarjat ei tunnu ihan kauheen kivalta [&:] toivon että hän tuolla käännähtäisi, vaikka ymmärtäähän sen, en mäkään tykkäisi 9kk vain pää alaspäin köllötellä [:D]
 
Tirri, juuri tuosta pää alaspäin - asennosta kysyin rakenneultrassa kätilöltä, että eikö vauvalla mene veri päähän. Sanoi, että lapsivesi tasapainottaa vauvan olon, eli ei se tunne miten päin se siellä on, vaikka olisi sen 9 kk ulkopuolisen silmin pää alaspäin. Kysyin myös, että mikä ihme sen vauvan saa sätkimään välillä kovaakin. Asiaa ei kuulemma ole pystytty selvittämään, mutta elämän merkki se kuitenkin on, eli hyvä niin.

Mulla on viime aikoina maha tullu entistä enemmän ulos ja välillä tuntuu, että vauva ois siellä poikittain tai juuri kääntymässä kun tulee niin ahdas olo. Vanhin kissa on ruvennu viihtymään kovastikin kainalossa. Luulin, että se on ruvennu vierastamaan mun mahaa, mutta nyt on taas palannu myös sen päälle makoilemaan. Mietinkin tässä, mahtaako se tuntea jonkin elävän olennon siellä nahkan alla, sydämen äänet tai jotain... 
 
Masukki taitaa viihtyä sekä pää ylös että alaspäin, mutta pääosin potkii aina mun oikeaan kylkeen tai lähemmäs keskelle mahaa. Potkujen korkeudet vaihtelee koko kyljen korkeudella, ettei se aina voi pääalaspäin esim olla.. Tosi harvoin potkii toiselle kyljelle. Mutta esimerkiksi tänäaamuna sängyssä vielä maatessa se potki oikeelle kyljelle taas hirmusta aamujumppaa ja sit otti välillä nyrkit käyttöön vasemmalle kyljelle. [:)]
On myös päiviä jollon liikkeitä ei tahdo tuntua, tai välillä tuntuu tosi vaimeita, joten taitaa silloin monotella selkään päin.

starletti meillä isäntä väittää kuulevansa lapsiveden lillumisen kun pitää korvaa mahalla.. Siksi sanon että hän väittää, koska hankalahan se on itse tajuta mitä toinen voi mun mahaan kuulla kun itsellä ei oo mitään mahdollisuutta kokeilla. Joten varmasti kissa voi kuulla masukin liikkeet tai jopa sykkeen(eikös jossain vaiheessa isäkin voi sykkeen kuulla mahasta?), ja varmasti tuntee herkemmin masukin liikkumisen, tai niin veikkaisin!
 
Meillä koiruli on jo jonkin aikaa kuulostellut masuun Nyytin kuulumisia korva masua vasten,eli kyllä se kuuleminen mahdollista on [:)].
Nyt on viikon ajan alkanut tuntumaan alaselässä särkyjä, mitkä välillä heijastuu kylkiin ja selkärankaa ylöspäin ja tuo masu välillä puristelee oikealta tai vasemmalta sivulta ja jopa kerran niin että kummastakin suunnasta yhtäaikaa..siis alhaalta ylöspäin toteutuvia rasituspuristuksia. Onneksi ei näitä puristuksia kokoajan ole, mutta lähes päivittäin. Jos mahdottomaksi menee niin menen neuvolaan aikaisemmin keskustelemaan asiasta. Meillä neuvola muutoin n.2 viikon päästä. Työkin täytyy toki ottaa huomioon kun raskausvoinnista on kyse.
Imuroinnin olen jättänyt miehen puuhaksi kun ainakin siinä huomasin puristustunteen tulevan, mutta muita kotipuuhia teen ja koirulin kanssa tulee lenkkeiltyä [:)].
Selkäongelma minulla on ollut jo ennen raskautta ja työterveydessä tutkiskeltu, mutta se taukosi tähän asti mikä onkin aika  (myönteisesti) jännä juttu kun oletin että saatan olla ihan hirmu kipeä koko odotuksen. Pitkälle säästyin, mutta nyt selkäongelmat alkaa palaamaan ja toki tuo masun kasvu vaikuttaa.

Tällaista tänne ja hyviä vointeja kaikille !
 
Hei Lyydia~ Mullakin tuntuu sellasta kiristystä vatsan sivuilla,sillee että oikeen ahistaa oikee,tuntuu pahalta,sellaselta ihankuin olisi syönyt ihan hirveesti ja sitten turvottaisi! Nyt tällä hetkellä tuntuu siltä. Todella epämukavaa.

Mitä tämä on sitten kun masu on paljon isompi? [:D]
 
Tiiaa- [:D] Sit toivotaan että vauva tulis mahollisimman pian maailmaan ja päiväkin yli LA tuntuu olevan liikaa...
 
Neuvolakäynti oli taasen tänään ja valtakunnassa kaikki hyvin. Ipanakin oli liikekannalla, sykkeet nousi 142:sta 157 kun lähti möyrimään :) Torstaina olis se rakenneultra, on sitä odotettukin...Sain ajan sinne sokerirasitustestiin, onneksi se on 7 aikaan aamulla ettei tartte kovin pitkään hereillä olla syömättä. Mulla pitää aamusin heti saada jotain hyvää syötävää, tai alkaa kroppa pistämään vastaan ja pakko tutustua posliinipöntön salaisuuksiin...

Viime viikolla tuntu jo ensimmäiset harjoitussupistukset, mietin vaan että kuinka kovat ne supparit sitte ennen synnytystä on kun nuokin tuntu epämukavilta vaikkakin ovat kivuttomia. Mutta onhan niilläkin kivuilla tarkoituksensa, joten pitänee asennoitua niin että lopputulos ratkaisee :)

Ansku81: Suonenvetoihin auttaa jos juo vichyvettä, siinä kun on niitä suoloja mitä ei taval vedessä ole. Ja esim. banaaneissahan on magnesiumia, jos ei taho pillereitä syyä :) 
 
Huhhuh mikä jytke masussa käy!! [:D] ymmärtäisi nyt vaan kääntyä päälleen niin varmasti näkyisikin ja tuntuisi päällepäin nämä potkut, ihan hirveesti on voimaa tullut pienelle kyllä lyhyessä ajassa lisää! [:D] Ja lueskelin tuolta raskauskeskusteluista juuri ketjua vauvan asennosta, hyvä tietää että voi vielä kääntyillä ihan viimeisillä viikoillakin, jotta en nyt sitten huolehdi mahdollisesta perätilasta tässä vaiheessa sen enempää [:)]
 
Takaisin
Top