Raskauden toinen kolmannes!!

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja vauveli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toi Body Shopin kaakaopuikko on ollut täälläkin alusta asti käytössä ja toimii kun assan vessan kassa! Missään ei näy arven arpea vaikka mahan koosta päätellen voisin olla suht viimesilläni, ja kiloja on tullut enemmän kun tarpeeks [8|] Toimii hyvin myös erittäin kuivalle iholle, mulla talvella yleensä hilseilee oikein iho poies kun otan vaatteet päältä, tän tuotteen kans ei ole sitä ongelmaa ollut enää, eli tällä jatketaan myös raskauden jälkeen [:)]
 
Meillä mahassa on kauhee myörinä, ollut jo useamman viikon suht säännöllisiä nyrkkeilymatseja kakara vastaan mamman kohtu... Ja rinsessaa odotellaan myös täällä saapuvaksi
 
Hankintoja tehdään kovaa vauhtia, onko joku löytäny hyvää, kattavaa listaa siitä mitä kaikkea sitä pitääkään hankkia? Pitääpä googlettaa...
 
Tsemppiä ja hauskaa odotuksen jatkoa kaikille äityleille [:)]
 
Juu, kertokaa ihmeessä joku semmoinen perustarpeet-lista, jotka pitäisi olla kun vauva syntyy. Ainakin turvaistuin! Ja pinnasänky, vaunut... Vaunut meillä jo onkin, mutta siihenpä se sitten jääkin. Pitäisi hankkia pikkuhiljaa, kun ei ole liikaa tuota rahaa käytössä. Ainiin, ja pinnasänky, mutta se onkin minun vanha, joten sen hankkiminen ei hirveästi meidän kukkaron nyörejä rasittanut.
 
 Metist: Mikä kaakaopuikko? En oo kuullutkaan semmosesta. Mitä sillä tehdään [:D]?
 
Sivistyksessä hienoinen aukko [;)]
 
Heijj miiuhoo ! :) Saatko tavaroita keneltäkään sukulaiselta tai ystävältä kuka ei mahdollisesti tarvitse enää? ;>

Mie saan melkeinpä kaikki muilta. Syöttötuoli,hoitopöytä,rattaat/vaunut,jotka ovat siis samassa en muista miksi niitä sanottiin :D mutta kuitenkin. Ja vaatteita tietysti ihan sikanaa,kunhan saadaan ensin perjantaina tietää vauvan sukupuoli niin osaa kertoa [:)] mutta suurinosa tavaroista. Ja kirppareiltahan saa kanssa halvalla!! :)
 
31.12 oli rakenneultra. Ihan täsmäsi mitat 20+3 viikkoista. Sydämen rakennetta pitkään tutki, kutsui lääkärinkin katsomaan... Uusi aika 28 raskausviikolle. On sitten  helpommin tarkasteltavissa. Ehkei siinä mitään ole, kun välillä ihan hyvältä näytti.....
Nyt pystyy jo odottamaan tuota varmennusta levollisin mielin. Sen hätäilyn aika on sitten, jos jotain oikeasti löytyy.

Sukupuoli unohtui siinä kysyä, mikä harmittaa miestä suunnattomasti. Onhan meillä tuo ylimääräinen tilaisuus sitä kysyä. Mies on aivan varma, että tyttö tulee. Itselle ei niin väliä. Nimiä ollaan alettu jo molemmille miettimään.

Tavaroista suurimmat hankinnat tulevat käytettyinä. En vain tiedä mitä kaikkea! Voisi aloitella loppujen hankinnan pikkuhiljaa...
Bola-korun sain mieheltä huomislahjaksi. Hauska, vaikkei se tiuku mahda mahaan asti kuulua!

Maha alkoi näkyä selvästi siinä 20 vk paikkeilla. Nyt ovat rinnatkin selkeästi muuttuneet. Eivät tosin juuri ole kasvaneet. Tuo kaakaorasva lähti meillekin hankintaan! Mutta milläpä estät ne suonikohjut?! Sukurasitteena vielä...


 
Kylläpäs tänne on tullut paljon uutta juttua! [:)] Kiva homma että palsta on aktiivinen! [:)]
 
Mä kävin eilen sokerirasitustestissä ja huomenna neuvolassa kuulen tulokset. [:)] Huomenna alkaa myös perhevalmennus. [:)] Aika aikaistahan se on mutta täällä niitä valmennuksia tulee niin harvassa että seuraava olis jo kovin myöhään lasketunajan mukaan... Ja aikainen lintu madon nappaa! [:)] Ei ollu yhtään niin kauheeta kun mitä mua oli peloteltu. [;)] Pikkasen tuli kyynärtaipeet kipeeks kun mun hentoisiin suoniin tökittiin monta kertaa piikeillä mutta muuten ihan ok toimenpide. Sen sokeriliemenkii sain ihan kivuttomasti alas. [:)] Kirjaan uppouduin niin täysin siinä välissä että meinas viimenen mittaus mennä pitkäksi. [;)]
 
Kiiitos Bris, mutta en mä koskaan oo mikään kovin sirorakenteinen ollu. [;)] Painoa on kuitenkii sen verran että ne mut sinne sokerirasituksiinkii pyysi. Mut ei tää paino mikään ongelma oo mulle ollu koskaan ollu, oon vaan tämmönen vähän jäntevämpi varreltani ja kannan joka kilon ylpeydellä. [:)]
 
Meillä silleen "kurja" tilanne ettei oikein mitään tavaroita saada tutuilta kun tosi monella on LA samoihin aikoihin kun meillä tai sitten ovat antaneet omansa jo kiertoon. Kivahan se on että saadaan vaaville kavereita mutta kyllä tää kukkaron päälle käy. [;)] Vaunut haluan uutena ja jotkut kunnolliset koska koirat lenkittää niin ahkerasti ja liikutaan paljon huonoilla metsäteillä ja poluilla. Kaukaloa en uskalla vieraalta ostaa kun ei tiedä onko kolaroitu tms. Muut kyllä kelpuuttaisin käytettynäkin mutta kun en vaan ole löytänyt. Pitäis olla kyllä semmonen lista että mitä OIKEASTI tarvii. Kirjottelin joku ilta semmosta omaa listaa mutta ei sitä varmaan kaikkea tajua...
 
Täälläkin varmasti on jotain listaa, mutta minkä viimeksi bongasin oli Kaksplus-lehden nettisivulla! Ekalla siellä alhaalla, sinisen vaunun kohdassa.

Vähän kannattaa miettiä / kysellä mitä oikeasti tarvitsee ja tarvitseeko heti. Markkinamiehet on tämänkin raon löytäneet ja "välttämätöntä" on pilvin pimein!
 
Kokeilen jos saan masusta kuvaa..
Laittakaa muutkin kuva teidän tämän hetkisestä masusta :)

Mulla tällä hetkellä rv 20+4.[:)]




Tuli vähän isona,mutta näkyypähän ainakin :)
 
Oli 5.1 se rakenneultra. Siellä pikkuinen köllisteli ja kaikki hyvin. Normaalisti kehittynyt ja viikot kohillaan [:D] Tyttöä lääkäri lupaili <3 Maanantaina olisi sitten seuraava neuvola, siellä varmaan saa sitten ajan siihen sokerirasitukseen kun viimeksi sanoi että selllainen pitää tehdä. Kun on tuota elopainoa päässyt kertymään...

Meillä on hankittuna vaunut. Hoitopöytä ja sänkykin on luultavasti, toinen saatiin ja toisesta pitää viel kysyä et mitä maksaa. Turvakaukalon ajattelin ostaa uutena niin voi olla varma ettei oo kolaroitu. Muuten en oo oikeen viel kerinny miettiin et mitä kaikkee viel tarvii. Sitteri pitänee ostaa ja sitten ajattelin kokeilla kantoliinaa. Vaatteita on saatu jo jonkun verran.

Mulla on itellä käytössä se Bodyshopin kaakaovoi. Ei oo viel ainakaan yhtään arpea massuun tullut. Silloin kun kävin ton rasvan ostamassa niin mietin pitkään et otanko ton vai sen puikon. Onko se puikko hankala käyttää?
 
Mulla rakenneultra perjantaina 8.1. Jännittää sekä pelottaa,että onko siellä kaikki hyvin vaikka liikettä tuntuu tälläkin hetkellä :) mutta muut asiat.

Katt_i: Noista tavaroista kun puhuit. Mä sain kantoliinan kaveriltaja hän ei oo ollu käyttänyt itse sitä ollenkaan,koska oli kuulema kovin hankala käyttää/laittaa :s
Ja sitten kun itse katoin sitä niin kyllä se aika hankala vempain on [:D]
Voit siis ottaa sen käyttöön jos haluat,mutta kerroin vaan oman mielipiteeni siitä.:s
 
Tervetuloo messiin Tiiaa [:D]

Mun tuttuni tykästy kantoliinaan kovasti ja suositteli sitä mullekin. Lainasin kirjastosta kirjan missä oli hyvin tarkkaan kerrottu kuvien kera ihan vaihe vaiheittain miten se liina sidotaan. Alkukuukausina kun vauva on kovin pieni eikä vielä päätään kannattele, niin se sidottiin eri tavalla ja aina ku ikää tulee lisää niin sitomistapa vähän muuttu.

Tuttavani meinas et se on ihan mahtava kapistus. Kädet on vapaana siivoomiseen ja kokkaamiseen tai vaikka kaupoissa kiertelyyn. [:)] Aluksi meni kuulemma viitisenkin minuuttia sitomiseen, mut lopulta kun sen oli oppinu ni enää minuutti ja oli jo vauvankin kerenny siinä ajassa pujottamaan sisään. Aattelin kyl kokeilla kun niin kovasti kehu.

Toinen mitä oon miettiny on ne kestovaipat. Lastenkirppiksellä oli pöytä jossa myytiin tosi kauniita uusia kestovaippoja. Kuoseja löyty joka makuun. Kokoja oli ihan vastasyntyneestä isompiin lapsiin ja ohjeet niiden pesusta painettu erilliselle paperille. Niitä ihastelin, mut en sit vielä ostanu. Onks teil kellään tietoa, et kui paljon niitä sit ihan oikeesti tarttis. Sellanen realistinen määrä. Maksaa 12-20 € kipale. Vauvalla normivaippoja kuluu muistaakseni joku 7 päivässä. Onkohan noilla imuteho samaa luokkaa vaiko heikompi..?? [8|] Kokoajan ei varmaan jaksais nyrkkipyykkiäkään pestä. No, jos jonkun tutulla tietoo ja kokemusta kestareista niin kirjotelkaa.

Tarvii päivitellä varmaan uutta kuvaa masusta tänne ku edellisestä on aikaa jo yli kuukausi.. [;)]
 
Joo ja enhän mä oikeestaan voi kauheesti siitä liinasta sanoa,kun ei ole käytännön kokemusta :D mutta kun kysäsin siitä niin sain negatiivista palautetta ja tuli itellekkin sellain olo,että "no viittiikö tota nyt käyttää tai kokeilla ees? :s" mutta se voi olla et se ihan helppoa on :) Tuolla se kaapissa odottaa,jos vaikka koklais sitten minille,kun tämä suvaitsee saapua. [:)] Mut kiitos kun kerroit positiivisenkin puolen,nyt sitä voiskin kokeilla.
 
Onko teillä miten tuntuneet ennakoivia suppareita ja kuinka usein? Itseä vähän hirvittää etenkin töissä tuntuu että aika usein supistelisi =/ Pitää udella kun on seuraava neuvola 18.1 että kuinka paljon niitä pitäis olla o.O Ei kipua niihin liity, mutta kun ei ole aikasempaa kokemusta niin kyllähän se mietityttää :)
 
Minul on päivittäin noita kivuttomia ennakkosupisteluja toisinaan paljonkin, toisinaan vaan muutamia. En ole niistä huolestunut, kun niitä ensimmäisessä raskaudessakin oli samanmoiseen tahtiin. Tuolloin ipana syntyi juuri laskettuna päivänä, tasan kello 19 ja synnytys kesti reilun 3 tuntia. Saavuimme silloin sairaalaan viiden jälkeen ja tyttö syntyi seitsemältä. Olen vakaasti siinä uskossa, että nuo kivuttomat supistelut ovat vain hyväksi ja harjoittavat kohtua siihen oikeaan koitokseen.
[:D]
 
Luin jostain että ne voivat pehmentää kohdunkaulaa eli mahd. aikainen synnytys, mutta mukava kuulla noin päin :) Kiitos vastauksesta :P
 
Mulla kanssa kaverit kehuneet kovasti kantoliinaa ja sanoivat että siihen oppii äkkiä. [:)] Ja isommallehan käy sitten rintareppukin, mikä on paljon helpompi käyttää. Ite ajattelin ainakii kokeilla. [:)] Kuulemma on tosi ihanaa kun saa kädet vapaiksi ja kuitenkii pidettyä vauvan lähellä. Helpottaa monia tilanteita. Ja mä aattelin myös hyödyntää liinaa esim. metsälenkkeilyyn koirien kanssa jos vaan ilmat suosii kesällä. [:)]
 
Vauveli mulla monet kaverit käyttävät kestovaippoja, osa ihan hurahtanu niihin ja osa käyttää puoliks. Eivät kuulemma oo niin imukykyisiä kuin kerttikset ja sen takia monet pitää silleen että päiväkäytössä kestovaippa ja öisin kertakäyttöset, koska muuten kuulemma tarttee heräillä yöllä ihan koko ajan vaippaa vaihtamaan ellei halua pestä koko muksua ja sänkyä. [;)] Samoin laittavat esim. reissuun kertakäyttösen koska luotto noihin kestovaippoihin ei oo niin kova. [;)] Mä kanssa aattelin että vois osan vaipoista ottaa kestona mutten oo kovin innokas pyykkääjä ja muutaman kerran nähny miten vaavi vetää oikein kunnon sinappikakat yli kestovaipan (meneehän niitä toki kertakäyttösistäkii yli mutta tää oli semmosta luokkaa että hirvitti [;)]) eli en varmaan ihan 100% kestovaipan käyttäjäksi ilmottaudu. [:)]
 
Inxu kyllä mullakii supistelee aika ajoin ja vissiin ne on ihan normaaleja mikäli ei kovasti kipuile. [:)]
 
Mä sain tänään ne sokerirasitustestin tulokset ja kaikki kunnossa. Paastoarvo oli enemmänkii kuulemma liian alhainen ja neuvolan täti ihmetteli että eikö mulla ollu huono olo kun menin sinne testiin. Muutenkii arvot oli kuulemma ihan kohdallaan (tunnin arvo 5,2 ja kahen tunnin 5).
Vatsa jatkaa kasvuaan ja kohdun mitta oli 24cm eli venähdettiin ulos sieltä käyriltä... [8|] Ja painoa oli tullu ihan reippaasti (700g/viikko) eli ollaan masukin kanssa herkuteltu joululoma. [;)] Hemppa oli noussu (126), sikiön syke 148, paineet hyvät ja kaikki muutenkii kunnossa. Kelalle sain todistuksen ja pitäis alkaa niitä hakemuksia tutkimaan tässä seuraavaksi ennen ku lähen sinne perhevalmennukseen. [:)]
 
Samoilla linjoilla ansku81:n kanssa, että vois lenkkeillä koiran kanssa muksun ollessa mukana. Tuntuu jotenkin hankalalta edes ajatella liikkuvansa kärryjen ja koiran kanssa, vaikka tuo meidänki hurtta suht kiltisti kulkee vierellä. Haaveena olis ostaa tuo Manducan kantoreppu, joka jotenkin vaan tuntuu turvallisemmalta vaihtoehdolta kuin liinat...Mutta saahan sitä suunnitella, voihan se olla niin ettei muksu tykkää olla liinassa/kantorepussa olleskaan :)

Katt_i: Mulla on se kaakaovoipuikko ja se on näppärä. Saa laitettua rasvaa just sinne minne haluaa ilman, että kädet on rasvassa..samaa ainettahan se taitaa olla kuin siinä purkissa, mutta kovemmassa muodossa...

Aattelin kokeilla kestovaippailua, vaikka edes osittain. Säästäähän siinä pitkän pennin, jos vaan jaksaa pyykätä. Onhan ne paljo kivemman näkösetkin, kun voi hankkia apinakuosilla, tms.. olevia värikkäitä vaippoja. Itse asiassa tänään ihan ensimmäistä villavaippahousua olen kutonu, saas nähdä onko toimiva ja sopiva.. kestovaipoissahan on käytössä erilaisia materiaaleja, jotkut pitää paremmin kuin toiset. Kaveri on ainakin kestovaippaillut kaksosillaan ja hyvin on sujunut ja tykänny.

Mulla olis tuo sokerirasitustestikin vielä edessäpäin.. minkä makuista se litku oikein on ja paljonko sitä pitää juoda?

Rakenneultraan vielä 2 vkoa, menee niin hitaasti tuo aika näin lomien aikaan... mutta onneksi puoliväli ollaan jo saavutettu :)
 
VAUVELI: Kannustan kyllä kokeilemaan kestovaippailua. Meillä kestoiltiin tyttöipanan kanssa heti laitokselta kotiuduttua ja kestoillaan yhä. Pidemmillä automatkoilla ja lyhyemmillä mökkireissuilla on nyt 2-vuotiaalla neitokaisella käytössä kertaäyttövaippa. Pidemmillä mökkeilyillä pesen kestovaipat iltaisin saunalla.
Kotioloissa ipana on toki paljon ihan vaipatta ja silloin kipittää aina itse potalle tarpeen vaatiessa.

Aiomme ehdottomasti kestovaipattaa myös tämän hetkistä masumatkaajaa, kun hyviä ovat kokemukset.

Ihan vastasyntyneellä minusta näppärimmät olivat harsot ja niiden päälle villahousut mutta käytimme paljon myös ImseVimsen flanellisia, muotoonommeltuja sisävaippoja erikseen päällepuettavien kuorien kanssa. Tarvittavien vaippojen määrä riippuu hieman siitäkin kuinka usein vaippapyykkiä on valmis pesemään. Itse olen koonnut vaippavaraston siten, että pesen vaippapyykin joka toinen tai joka kolmas päivä.
Arkailin aluksi yökestoilua ja laitoin aluksi aina yöksi kertakäytövaipan mutta kerran sitten kokeilin kestovaippaa, ja lapsi nukkui koko yön ihan samalla tavoin kuin kertakäyttövaipalla. Aamulla vaippa oli kostea muttei mitenkään läpimärkä ja sänkykin säilyi kuivana. Sen jälkeen on kestovaippailtu myös öisin.

Kestovaippoja kannattaa ostaa myös käytettynä; useimmat kestovaipattajat huolehtivat vaipoista hyvin ja pitävät ne siisteinä. Ja käytetyt vaipat ovat jo valmiiksi parhaassa imukyvyssään, jonka uutena hankitut kestovaipat saavuttavat vasta useamman käyttökerran jälkeen.
 
HEDDA- Kiva kuulla sun kestovaippailu kokemuksia! Meillä on ihan kiva alkuvarasto kestovaippoja jotka oon saanut serkulta jo tuolle esikoiselle, mutta me ei vaan koskaan innostuttu siitä kun ei ollut kuivuria ja pyykkäys tuntui niin hankalalta. Nyt on kuivuri niin ehkä innostuttais paremminkin kestoilusta tän uuden tulokkaan kanssa.

Sain juuri ultrakuvat kotiin [:D] ihania oli! Nimiä ollaan koitettu jo miettiä mut vaikeeta on keksiä pojan nimiä... Mies tosin haluaa että ois suomalainen niinkuin tytölläkin. Masu kovasti tuntuu kasvavan, töissäkin kommentia tulee viikoittain ja päivittelyä kuinka on masu kasvanut.
 
Heippa hei!
 
Kävin neuvolassa eilen ja huh huh, hemoglobiini oli pudonnut 110! Ei ihme ettei meinaa hereillä pysyä, varsinkaan töissä  [:D].
 
Muuten kaikki oli ok. Kohdun mitta näyttäis olevan 23cm. Aiempia merkintöjä ei ole. 
Toinen sokerirasitustesti varattiin tämän kuun loppuun. Painoa tullut kans ihan tarpeeksi (725g/viikko) mut viimeinen pyrähdys kylläkin nyt viime viikkoina vaikkei joulusyömingit siihen voi kyllä vaikuttaakaan... ehkä sit muu herkuttelu... en hirveästi syö joulusuklaitakaan mut on niitä jonkin verran napaan pistetty... [;)]  mut sanoi et ihan ok vielä toi painojuttukin.
Vauvan syke noin 140, samaa luokkaa kuin aiemmin... kovasti viuhto menemään niin ettei neuvolatäti kuullut sykettä välillä ollenkaan.
Samalla saatiin tosiaan ne Kelan paperit et voi ne toimittaa työnantajalle eteenpäin.
 
Vihdoin ja viimein olen alkanut tuntea potkujakin. Kyllä ne semmoisilta hassuilta ilmakuplilta tai "muljautuksilta" tuntuu... isäntäkin tunsi pari päivää sitten potkun.
 
Mä en ole vielä vaippa-asioita miettinytkään, tosin sain äsken töistä 7 pakettia vaippoja mut ne on vähän vanhemmille eli laitetaan jonnekin varastoon...
 
Rentouttavaa viikonloppua! Minulla alkaa talviloma! Pääsen touhuamaan kotia... pitää heitellä raa'asti ylimääräistä kamaa roskiin ja vaatteita toimittaa UFFlle jne... ja ens viikolla käydään pankissa selvittämässä laina-asiat että tiedetään muutetaanko isompaan asuntoon vai miehen kolmioon vai mitä tehdään...
 
 
 
Takaisin
Top