Raskauden oireet

En nyt muista mistä luin, täällä vai muualla, mutta muutaman mantelin syöminen silloin tällöin saattaa helpottaa närästystä. Itsellä ei onneksi tätä vaivaa ole. Niistähän Kolibri saisit vähän lisää energiaakin. :)
 
Itselläni taas pähkinät aiheuttaa pitkään röyhtäilyä, ilmeisesti rasvaisuutensa vuoksi. Toisaalta en tiedä itse mitään hyviä konsteja närästykseen.
 
Huomasin tossa yks päivä et oon kalalle nykyään allerginen..aikasemmin tullu mitää oireita :/
 
Joo siis mantelin pitäis auttaa närästykseen! Ja jos pähkinät aiheuttaa röyhtäilyjä, niin eiks se oo just hyvä? Tai siis mulla ainakin jos närästää niin just esim vissyhuikkaa tms että sais kunnon röyhyt aikaseks niin helpottaa oloa.

Itelläkin närästys ollu ihan kauheeta ja joutunu tosi tarkkaan syynäämään iltasyömistä ettei tarvis yöllä herätä pistävään poltteeseen. Parisen viikkoo sitten sain reseptillä Omeprazolin joka on siis pitkävaikutteinen ja otetaan aamuisin tyhjään mahaan puoli tuntia ennen syömistä. Ja on helpottanu hirveesti! Vaikkakin edelleen jos syön jotain "väärää" illalla, joudun yöllä nousemaan melkein poru kurkussa ja takas nukkuun meen Renniet suussa. Eli kannattaa pyytää reseptiä (sen kyllä saa varmaan ihan helposti vaikka soittamalla neuvolalekurille) jos on kauheeta.

Ja allergiasta. Mulla on laktoosi-intoleranssi, ei paha, mutta sellanen että vähintääkin vähälaktoosisena täytyy maitotuotteet nauttia. (Paitsi että oon jo muutaman vuoden ollu lähes täysin laktoosittomalla ruokavaliolla kun se on jotenkin helpompaa, ja Suomessa on niin hyvin tarjolla laktoosittomia tuotteita.) No, alkuraskauden pahoinvoinnin aikoihin mun teki hurjasti mieli maitoa, siis tavallista maitoa! (Maito on aina maitoa, ei se laktoositon iha siihen samaan makuun yllä.) Mä aloin sit himooni sitä litkimään, ja yllätyksekseni mitään oireita ei tullu! Koko raskauden oon sit käyttäny ihan tavallisia maitotuotteita ja oon ihan äimänkäkenä et voiko raskaus muka vaikuttaa noin!?
 
Lily-Aurora, mulla nimenomaan erilaise pähkinät aiheuttaa närästystä. Vichyjen aiheuttamat röyhyt on erilaisia, mutta oliskos tää yksilöllistä? Mm. paprika aiheuttaa epämiellyttäviä röyhyllä myös.

Mulla on yksi kaveri, jolla on ollut ihan hirveä närästys. Käytti kans happosalpaajia, omepratsolin kaltaista mutta en muista minkä merkkisiä, ja Rennietä paljon. Sitten laihdutti ja tällöin oireet oli paljon helpommat, vaikka alunperinkin oli normaalipainoinen. Varmaan ainakin osalla kohtu painaa mahalaukkua ja kun suoliston toiminta on hidastunut, niin varmaan ruoka etenee hitaasti. Ehkä osalla on vielä muutakin taustalla, lisääntynyttä hapon eritystä tm.

Ruisleipää en itse pysty aamuisin kovin paljon syömään. Tulee herkästi ylös, mutta on aika kivutonta eikä hirveästi vaivaa. Ei tietysti lohduta muita.
 
Varmaan ihan kaikki jutut on raskauksissa (niinkun tietysti muutenkin) ihan äärimmäisen yksilöllistä... :)

Mites muilla, suonikohjuja? :sad001
 
Kohtu on kasvanut viikko, kaksi sitten niin ylös kuin mahtuu ja nyt pullistuu ulospäin.

Välillä kylkiasennossa tulee painetta ja kipua vatsaan, en tiedä johtuuko vauvan asennosta. Samoin selällään ollessa on välillä tukalaa koska tulee jonkinlaista kipua, joka sitten saattaa jossain vaiheessa helpottaa. Mitään ahdistusta tm. ei tule.

Aiemmin ajattelin, että kävellessä kohtu supistelee alhaalta. Nyt en tiedä, onko kaveri sittenkin kävellessä kohdun alaosassa ja työntää itseään ulospäin. Alavatsa on kova, mutta kohdun yläosa ei ole. Istuessa taas pikkumiehen pää on oikealla keuhkon alla ja työntää ylöspäin ja ryhtiä on pakko parantaa.

Vau-kirjasessa puhuttiin harjoitussupistuksista, jotka alkavat kohdun yläosasta. Siinä ei kyllä ole tuntunut juuri mitään. Nyt en sitten enää tiedä mitä mikäkin tuntemus on..
 
Mulla taas tuntuu, että maha ei tykkää maitotuotteista nyt raskauden aikana. Närästys on ihme kyllä nyt helpottanut jonkin verran. Juon paljon kahvia ja se kyllä närästää ja tietty, jos syö oikein raskaasti. Kohjuja ei onneksi ole. Raskausarpiakaan ei ole ihme kyllä vielä, vaikka iho tuntuu välillä repeävän ja mahan koko on varmaan samaa luokkaa, kun esikoiselta viimeisillään. Viimeksiki arpia tosiaan syntyi vasta ihan lopussa, kun vauveli laskeutui.
 
Mulla ei ainakaan harkkarit ole tuntuneet kovimmin koskaan ylävatsalla vaan nimenomaan alavatsalla! Itsekin ihmettelin kun jostain luin että tuntuis tiukimmin ylävatsalla :O kohjuja ei onneksi täälläkään!
 
No hyvä, etten ihan väärässä ole ollut tuntemuksieni kanssa. Kun oikein kuvailtiin, miten ne alkaa ylävatsalta ja ilmeisesti siirtyy alaspäin. Ja reippaasti kävellessä alavatsa kiristyy. Nyt vauva on niin iso, että voisi mennä sen piikkiin, mutta aiemmin vauvaa ei mitenkään tuntenut vatsan läpi ja silti oli samat tuntemukset. Eli kyllä ne varmaan supistuksia sitten on.
 
Jonkun verran on auttanut hapanmaitotuotteet eli piimä ja viili, mutta oikeestaan kaikki muu aiheuttaa kamalaa närästystä ja poltetta :sad001 täytyy pyytää tota omeprazolia, jos se auttaisi. Tiistaina tapaan kättärillä lääkärin.

Tällä hetkellä tää närästys on pahin vaiva, kun se muistuttaa olemassaolostaan 24/7 ja sen takia nukunkin tosi katkonaisesti ja huonosti. Jalkakrampit on vähän jo helpottanut, allergiaoireista en tiedä kun en ole uskaltanut ottaa riskiä ja testata... oireet on sen verran epämieluisia ja pelkään sitä voimakasta reagtiota, joka ajaa sairaalaan (mulla siis turpoaa hengitystiet)

Supistuksia en kai ole vieläkään tuntenut. Tai en tunnista niitä. Jotain kipeitä kramppeja alavatsassa ja alavatsan sivulla kyllä, mutta yksittäisiä ja menee nopeasti ohi.
 
Tsemppiä siihen närästykseen, se on ihan kauheeta!!!

Mulle on varmaan tullu teidän kaikkien muidenkin suonikohjut. Pahin (sekä ikävimmän näköinen ja tuntuinen mutta myös kipee ja kosketusarka!) on nivusissa! Muuten on toisen polven yläpuolella yks ja loput "omalla paikallaan" säärissä. Miten niitä noin ylhäällä on!? En tiedä oonko liian turhamainen mutta itku on monta kertaa päässyt kun oon kattellu näitä kamalia koipiani! :sad001
 
Joo ja supistellut on täälläkin edelleen aikalailla. Selkeesti huomaa että on otettava iisimmin ja ihan oikeesti istuttava alas kun supistelut alkaa, muuten ne äityy kipeiksi ja tihenee koko ajan. Maanantaina on sit neuvola ja aattelin kysellä tädin mielipidettä et pitäiskö kypsymistilannetta varuilta tarkistaa.
 
Onko nämä nyt niitä liitoskipuja tai lantion löystymistä kun istuessa tuntuu välillä kuin lonkkaluiden kohdalta ja lantiosta olisi tulessa.. Jomottavaa särkyä.. Heijastaa sisäreisiin ja polttelee myös aivan alavatsalla.. Makuulle mennessä lakkaa samantien ja taas saa hetken istua ennenkuin iskee taas..
 
Mä oon kans ihmetellyt et mitä nää on kun ns "piirakkaan" sattuu ja pistää? Askel on lyhentynyt ja kovin rivakasti ei voi kävellä tai liikkua. Kai siellä jotain sit löystyy. Mut oudolta tuntuu.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Bluemoon, sama homma! Värkkiä jomottaa liikkessä ja välillä oikein pistää. Veikkailin kans jotain venymisiä. Tähän kun on lisätty tonne kohdunsuun tietämille ilmestyny paineentunne, nii mä vaapun jo niinku ankka! Rv 31+4 tänään.
 
Samanlaisia tuntemuksia täälläkin! Jomotusta, kolotusta ja vihlontaa. Tänään alkanut todella viheliäinen rannesärky joka on tuttu esikon ajalta jo..turvotus laittanut ilmeisesti hermon pisteeseen kyynerpäässä tai käsivarressa ja nyt särkee koko oikeaa käsivartta, ranetta ja pikkurilliä :sad001 :sad001
 
Voiko värkissä tuntua sen takia jos vauva kiinnittyy? En tiijä, heitin vaan :D Mulla ei kyllä tollasia tuntemuksia oo ollu. Lonkat kyllä rutis tänään aika hyvin..
 
Takaisin
Top