Raskauden oireet

Kyllä mulla ainakin, niin esikolta kun nytkin, on heti kun vatsa on alkanut tipahtaa samalla tulleet nää värkkikivut ja häpyliitoskivut..nytkin tuntuu viiltävää kipua häpykummun luona ja alavatsalla..inhaa:S
 
Mulla kans öisin menee kädet tunnottomiksi kun on muutenkin niin turvoksissa ettei rystysiä välillä erota. Avun löysin ongelmaan pitämällä yöllä rullaluistelu rannesuojia eipä mee enää tunto. Piirakkakipuja mulla on ollut jo viikkokausia eikä kaveri kyllä vielä oo kiinnittynyt. ;-)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Mulla on ollu noita liitoskipuja tässä toisessa raskaudessa jo hyvän aikaa. Oli seesteisempi kausi jossain vaiheessa, mutta nyt taas välillä melkoista vihlontaa, kipua, painetta, pistelyä, jomotusta yms.. Esim. portaiden nousu on yhtä tuskaa välillä! Vauva on pää alaspäin ja mun mielestä hieman laskeutunut, mutta ei ollut vielä kiinnittynyt, kun ultrattiin.

Mulla puutui edellisessä raskaudessa sormet ja nivelkipuja turvotuksen seurauksena, vaikka suuremmin ei turvotus näkynytkään. Toivottavasti ei nyt tulis tuota vaivaa...
 
Tähän saakka olen hyvin säästynyt kaikilta tuntemuksilta, mutta nyt tuntuu, että kaikki iskee samaan aikaan. Selkä on jumissa, supistuksia (ei onneksi kipeitä, ikäviä lähinnä) tulee enemmän, vauva painaa alhaalla, lonkkaa ja nivusia särkee. Ei ole hyvä istua eikä maata, öisin ei saa kunnolla nukuttua, asentoa pitää vaihtaa koko ajan ja asennon vaihtaminen on hankalaa kun maha on iso ja hankala ja muutenkin vihloo ja kolottaa. Tämä postaus olisi ehkä paremmin sopinut valitus-ketjuun...
 
Onneksi tuota eilistä lantion särkyä on ollut tähän mennessä vain eilen.. Kaupassa sai rauhassa juosta eilenkin vaikka vähän epäilytti josko ne siellä alkavat kesken kaiken, mutta seistessä, kävellessä ja maatessa ei mitään.. Kunnes taas pääsi kotiin ja istumaan niin koitti taas iskeä, mutta samantien kun meni makuulle hetkeksi niin ei yltynyt..

Öisin vaivaa jonkinmoiset levottomat jalat.. Puutuvat, särkevät ja pistelevät ja on pakko liikutella koko ajan sekä vaihtaa kylkeä vähän väliä..
 
Muokattu viimeksi:
Onks teillä ollu maha vähän niinku kosketusarka? Jos ite kpskee tai vauva heiluu. Mulla nyt jotenki sattuu (varsinkin tonne alamahaan/kohtuun) jos vähä hipasee :s
 
Sande vois kuvitella että iho on kovilla kun venyy nyt niin reippaasti. Ja liikkeet mulla ainakin sattuu välillä tosi kovaakin. Tänään likka pyöritti selvästi päätään tuolla häpyluun luona ja ai prkl kun se teki kipeää :/ mutta sit jos kohtu muuten rupee olemaan kipeä tai kunnolla kosketusarka ja nousee lämpöä niin sit itse kävisin näytillä ettei mitään tulehdusta tee..
 
Mellu, oukei. Ite värkki ei oo kipee mutta niinku kuitenki ei tunnu mahassa vaan kohdussa semmonen jännä. Ja ollu pahaolo. Alko ihan yhtäkkiä tänään.
Mutta tarkkaillaan!
 
Taidan ottaa avuksi muutamat tyynyt. Nyt alkaa olla hieman hankaluuksia nukkumisasennon löytämisessä.
 
Oli tänään melkein semmonen olo neuvolassa, etten ole ollenkaan "melkein viikolla 32" raskaana. Kysyttiin, onko supistuksia. Vastaus että on joo, semmosta kiristystä alavatsassa esim. kävellessä. Seuraavaan kysymykseen, että pitääkö rauhoittaa tahtia piti myöntää, ettei tarvi, ei haittaa niin paljon.

Turvotuksia ei ole edelleenkään, mistä myös terkka oli yllättynyt.

Pissalla en käy öisin, mikä myös yllätti neuvolatädin.

Vatsaa painellessa terkka sanoi, että kerro jos tuntuu pahalta, mihin piti todeta ettei tunnu ja että pystyn nukkumaan ihan hyvin selällään (ainoa asento, joka ei enää ihan niin mukavalta tunnu, on puolittain makuulla ja puolittain kyljellä, mutta onnistuu vielä). Tuntui yllättyvän siitäkin.

Alapään kipuja ollut välillä, nyt ei niitäkään.

Vatsa sentään on kasvanut, vaikka selällä ollessa sekin pienenee nätisti. Ja verenpaineet on laskenut noissa seurantamittauksissa raskauden alusta.

Kaipa tästä pitäisi olla iloinen ja uskoa, että kyllä se keho valmistautuu ajoissa eikä kaikkien paikkojen tarvi löystyä rytinällä sitten synnytyksessä. Ja voihan se olla, että kun nyt "hehkutan" täällä, niin ensi viikolla kävelen jo kuin ankka ja ähkin kivuissani.
 
Mulla tuli eka raskaudessa kipeät supparit vasta, kun lähdin synnyttämään ja nytkään niitä ei ole ollut. Välillä on harkkareita eli kovottelua, mutta ei paljon. Mulla on kyllä nyt taas liitoskipuja ja oli aiemminkin, mutta oli pitkä aika, jolloin ei ollut niistä tietoakaan. Turvotuksia ei ole, enkä käy pissalla öisin. En käynyt esikoiselta edes loppuvaiheessa (ehkä parina yönä viimeisellä viikolla). :)
 
Ja sulle tehtiin hätäsektio? Mutta se taisi johtua lapsen koosta?
 
Itse asiassa ei johtunut lapsen koosta, ainakaan suoraan. Tarkkaa syytähän ei tietysti tiedä, mutta ois kuulemma pitänyt mahtua tulemaan. Hätäsektioon päädyttiin vauvan synnytyksen (ponnistusvaiheen) aikana heikenneiden arvojen perusteella. Hätäsektion jälkeen vaan aina tarkistetaan äitiyspolilla lantio ja tehdään vielä tarkempi kokoarvio jne. uuden raskauden kohdalla.
 
Niin ja siis oli esikoinen laskeutunu ja kiinnittyny ja kaikki oli ok muutenki tiettyyn pisteeseen asti ilman noita vaivojaki, jos sitä meinaat. :) Ei meillä terkkari ihmetelly koskaan tiettyjen oireiden puuttumista, kun kyllä nuo vaivat on niin yksilöllisiä. Mulla on esim. normaalistiki iso rakko ja jos vauva ei sitä paina niin hyvä niin. Paljon aiemmin nyt toisen kohdalla tuli niitä liitoskipuja, mutta oli pitkään siis poissaki välillä, kunnes ihan vasta alkoi taas. Tukivyön vois taas kaivaa esille.
 
Joo, no mulla rakko ei ehkä ole valtavan suuri, mutta kohtu sijaitse ylhäällä (neuvolalääkäri totesi viikolla 15-16, että ylsi juuri ja juuri kohdunkaulaan) ja siedän kovaakin pissahätää, mutta pissa tulee sitten hitaasti kun seinämät on niin venyneet, ettei rakossa ole juuri supistumista. Samaa olen huomannut välillä nytkin. Rakko venyy jonnekin suuntaan ja muutaman kerran olen miettinyt vessassa, että tuliko nyt joku virtsaumpi. Kun on aikaa istua ja käydä hetken päästä uudelleen, niin saan kyllä tyhjennettyä. Tosi tervettä =D

Kaverilla synnytys eteni imukuppisynnytykseksi, koska vaikka vauva oli kiinnittynyt, se ei lähtenyt laskeutumaan supistusten myötä ja lopulta vauva vedettiin aika nopeasti ulos. Hänellä toisaalta kohdunkaula oli lähtenyt pehmenemään ja lyhenemään jo aikaisilla viikoilla ja liitoskipuja ja supistuksia oli aikaisin.

Itse asiassa luulin, että kärsisin aikaisin kaiken maailman kivuista, koska niveleni ovat muutenkin todella löysät. Ajoittain aiheuttanut joitain nivelkipuja, jotka aina paranevat lopulta itsestään. Tämä "hyvä vointi" on ollut yllätys.
 
Mullakin siis kokeiltiin myös imukuppia ennen hätäsektiota, mutta arvojen takia ei kovin montaa yrityskertaa, kun ei lähtenyt tulemaan tarpeeksi nopeasti.
 
Mulla ei oikeestaan ollu ekassa raskaudessa liitoskipuja, eikä niitä kyllä nytkään oo juuri ollu. Esikoinen syntykin ihan normaalisti, synnytys kyllä käynnistettiin. Kipeitä suppareitakaan ei ole, ainoostaan harkkareita. Alaselkä mulla on välillä kipuillu, mut sekään kipu ei ole ollu mitenkään kestämätöntä. Loppuu melkein asentoa vaihtamalla. Nyt on öisin lonkat alkanu kipuilla, kun nukun kyljelläni. Eilen oli toinen lonkka ja toinen tänään. Ja joudun öisin hyppäämään vessassaki. Mut aika pienellä vaivalla oon vielä päässy.
 
Onko muilla tällasts inhottavaa vaivaa että yöllä kun rakko kerkee tosi täyteen ja vauva ilmeisesti painamaan sitä reilummin niin pissaamisen jälkeen jää sattumaan rakkoon/virtsaputkeen. Ihan sama tunne kun VTIssä mutta menee sit vähitellen ohi. Mulla on nyt pari kertaa käynyt näin ja taas valvon oottaen että menis ohi. Muutama yö takaperin oli sama juttu ja kiikutin pissinäytteen het seuraavana päivänä tk:n täteille mutta puhdashan se oli. Eikä tätä tuntemusta ole sen jälkeen ollut kun taas nyt kun en jaksanut "ajoissa" nousta vessaan vaan vasta sitten kun oli aivan pakko. Nyt kyllä mieluummin ravaan vessassa kun kestän tätä kipua, ihan kun ois kovakin tulehdus päällä. :/
 
Mulla jää kans joskus sellanen kipu päälle jos on joutunut pitkään pidättää. Sit se vähitellen helpottaa. Tosin jos muksinta alkaa vielä kivun aikaan niin rakko voi olla aika pitkäänkin hellänä/täyden oloinen.
 
Takaisin
Top