Raskauden ajan ravitsemus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun tekee yleensä mieli herkkuja koko ajan, mutta nyt oon yrittänyt hillitä itteeni. Miehen kanssa ollaan sovittu että herkkupäivä on torstaisin ja se on toiminu! Paljon mukavampi tapa kuin karkkilakko (jossa sortuisin kuitenkin ja tulis sitten hirvee morkkis). Paino nyt -1kg aloituspainosta! :)

Järjetön ruokahalu koko ajan! Max. 2 tunnin tauon jälkeen on pakko syödä. Näläntunne ei oo mitään pikku kurinaa, vaan kipua ja oksetuksen tunnetta samaan aikaan. Parempi vaan syödä... Paino ei alusta oo noussut tai laskenut oikeastaan ollenkaan.

Edelleen pitäis syödä lisää vihanneksia, maitotuotteita oon saanu vähän lisättyä, hedelmiä ja salaatteja menee, mutta parantamisen varaa on. Mutta vieläkin yökkäyttää... Hyvä puoli on se, että ei tee herkkuja mieli ollenkaan!

Mulla oli alkuun toi, että teki mieli vaan kotiruokaa ja mitkään herkut ei maistuneet... Nyt tilanne on valitettavasti muuttunut ja sipsit, karkit ja jäde maistuis taas... :oops:

Ja edelleen on syötävä täälläkin parin tunnin välein. Jos ei onnistu niin tuloksena on aivan järkky olo. Vesi ei muuten meinaa maistua, täytyisi koittaa tsempata sen asian kanssa!

Itse napsinut raskausajan vitamiineja sekä mölleriä päälle mitä en yleensä syö. Muuten en ole muuttanut ruokailutottumuksia. Toki alkanut tulemaan kaikkia ihmeelisiä raskausajan mielitekoja kuten suolakurkkua, metvurstia yms.
Sekä alkanut pihvit etomaan! Siis possu/naudan pihvit jo pelkkä haju etoo!
Mies teki eilen xxl piffejä je hyi että että teki haju pahaa! Itse en saanut ruokaa alas ja pelkän pihvin katsominen teki pahaa!
Nyt pitäs sitten itselle kehittää evästä kun isäntä syö piffiä..
Onko muille tullut vastaan ruokia jotka ei uppoa?

Minulla on makarooni. En voi sietää sitä. Siis eihän se sinänsä edes maistu miltään, mutta väkisin täytyi nieleskellä. Meillä ollaan siirrytty perunaan vallan. :woot: Ei olla vielä tosiaan edes meidän isoille kerrottu niin ei voi tehdä mulle eri ruokaa kun tarttis selitellä. Meillä on siis se linja, että jos ei tarjottu ruoka kelpaa niin sopii olla syömättä. Minä en tee monia ruokia. Mies teki eilen ruuan, että minä sain nukkua ja hän päätti keittää makaroonit kun ne tulee niin nopeeta. Minä sitten tosiaan väkisin nieleskelin ne alas... :eek:

Mua alkaa oksettaa heti jos haistan tai vaan näenkin kanaa tai kalkkunaa, sen sijaan kunnon pihvi maistuu:wacky: Riisiä tai pastaa en minäkään saa alas, ainut mikä menee niin vasta tehty perunamuussi :grin Muuten kyllä hedelmiä ja vihanneksia tulee syötyä, samoin vitamiinia purkista. Kaikki keitot ja yoqurtit maistuu myös kun on helppo syötäviä.
Must on niin jännä kun esikoisen kanssa ei ollu minkäänlaisia ongelmia ruokienkaan kanssa ja nyt tökkii niin monet ruuat ja hajut jne. On se kyl niin et jokainen raskaus on erilainen :p

Mun vitamiinit on viime viikot menny satunnaisista hedelmistä ja enimmäkseen purkista. :(

Toivottavasti ei oo pienen kehitykseen kovasti vaikuttanu. Piimää vois juoda purkkikaupalla, että ainakin kalciumia saa :D

Torstain neuvolassa mitattu hemoglobiini ja arvoksi saatiin 113. Nyt viikkoja 16+0 eli ei tuo ole mitenkään huolestuttavan matala, mutta neuvolatäti ja -lääkäri sanoi, että tulee laskemaan raskauden aikana vielä lisää ja suosittelivat obsidania kunnes arvot nousee. Ennen raskauttaki oon kärsinyt alhaisesta hemoglobiinista ja syönyt tuota obsidania. En vain tajunnut sanoa neuvolassa, että obsidan saa mun vatsan ihan sekaisin. Joten jos täällä on joku joka joutuu/on joutunu syömään rautalisää, mitä ootte käyttänyt? Muutenki vatsan toiminta muuttunut raskauden aikana, joten ei viitsis sekottaa sitä entisestään.. :/

Itselläni hemoglobiini on 115 ja seuraava neuvola on vasta tammikuussa niin nähtäväksi jää joudunko rautakuurille.Itse olen käyttänyt aiemmissa raskauksissa obsidania ja itselleni se on käynyt.Miten olisi nestemäinen rautakuuri?

Minulle ei sovi myöskään rautakuurit, obsidan vähiten. Raskauksien aikana hemoglobiinini laskee aina 100. Niin siis asiaan.... :D ihan marketeissa myytävä (luontaistuote hyllyssä) rautamehu Floradix Kräuter Blutschaft, on auttanut aina ilman ärsyttäviä vatsa ongelmia. Suosittelen! :)

Joo toi mehu on hyvä! Käytin joskus. Mulla itellä on nyt retaferit (tai miten se nyt kirjoitettiinkaan) ja ne sopii kropalle vaikka obsidanit ei. Plus ne on helpompi ottaa kun ovat sellaisia pieniä, ehkä ehkäisypillerin kokoisia. ;) Mutta kai se vain kokeilemalla löytyy se sopiva. Minä tyhmänä käytin epäsopivaa obsidania koko ensimmäisen raskauden... En suosittele kenellekään, vatsaan sattui jatkuvasti.

Miten paljon uskaltaisi juoda glögiä?iltapalalla pitää saada lämmintä glögiä:)Tällä hetkellä olen silloin tällöin juonut sitä.

Onko muilla närästystä? Musta tuntuu että laittaa mitä tahansa suustansa alas niin kaikki närästää. :(

Onko glögikin kiellettyjen listalla?? :eek:

Mä sain neuvolasta lapun missä on raskauden aikana vältettävät elintarvikkeet. Inkiväärin kohdalla lukee että inkivääriä sisältävissä valmisteissa on oltava merkintä "ei suositella raskaana oleville". Ja en mä ainakaan löytäny glögi purkin kyljestä tätä kehotusta. Eli taitaa sisältää niim pieniä määriä ettei ole haittaa..?

Mäkin veikkaan et jos sitä olisi liikaa niin pitäisi lukea glögin kyljessä "ei suositella raskaana oleville".

Takaisin